خانه :: اساتید :: اخبار

اخباردفتر ریاست و روابط عمومی


طرح کارورزی دانش آموختگان در دانشگاه زنجان اجرا می شود
کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با هدف توسعه اشتغال توأم با مهارت افراد در دانشگاه زنجان برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

زنجان - ایرنا - سرپرست اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با هدف توسعه اشتغال توأم با مهارت افراد جامعه هدف در دانشگاه زنجان برگزار می شود.

بهزاد پرویزی با بیان این اینکه طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در جهت افزایش قابلیت و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت تجربه در محیط کار و فراهم کردن زمینه انتقال دانش به بنگاههای اقتصادی  است، افزود: در راستای آشنایی هر چه بیشتر فارغ التحصیلان و دانشجویان با طرح کارورزی با همکاری دانشگاه زنجان، کارشناسان حوزه اشتغال در روزهای دوشنبه در محل این دانشگاه مستقر و نسبت به ارائه مشاوره و نحوه ثبت نام و پیگیری اشتغال فارغ التحصیلان اقدام می کنند.  
وی افزود: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقایسه با نرخ بیکاری کل کشور، اجرای طرح کارورزی راهکاری در جهت افزایش اشتغال پذیری و توسعه اشتغال توأم با مهارت است.

پرویزی اظهار داشت: دانشگاه زنجان همکاری مناسبی در اجرای طرح مذکور داشته و اجرای این طرح، زمینه ساز استفاده دانش آموختگان از مزایای آن است.  

به گزارش ایرنا به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، ۴۱.۱ درصد از بیکاران این استان،  دارای تحصیلات دانشگاهی هستتند.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا




راه‌اندازی ایستگاه تیمار، تحقیقات و پرورش آهو
در دانشگاه زنجان انجام شد؛ راه‌اندازی ایستگاه تیمار، تحقیقات و پرورش آهو

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

ایستگاه تیمار، تحقیقات و پرورش آهو با هدف آموزش، ترویج و ایجاد دانشگاه سبز جهت توسعه پایدار، در دانشگاه زنجان راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام ملکی، معاونت اداری و مالی دانشگاه زنجان هدف از راه‌اندازی این ایستگاه را مدیریت و حفظ تنوع زیستی استان، تکثیر گونه‌های در حال انقراض، تیمار آهوان آسیب‌دیده یا زخمی ناشی از شکار و همچنین پژوهش بروی گونه‌های بومی عنوان کرد و گفت: آموزش، ترویج و ایجاد دانشگاه سبز جهت توسعه پایدار که یکی از مؤلفه‌های آن زیست بوم طبیعی همراه با حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی و نیز فرهنگ‌سازی تعامل با طبیعت است، از دیگر اهداف راه‌اندازی ایستگاه تیمار، تحقیقات و پرورش آهو است.

به گفته وی، این ایستگاه با همکاری اداره محیط زیست استان زنجان و اخذ پروانه از سازمان محیط زیست کشور و ملاحظات تعیین شده از سوی این ارگان و تحت نظر کارشناسان اداره محیط زیست، گروه محیط زیست دانشگاه، گروه علوم دامی و دامپزشکی، مزرعه تحقیقاتی و فضای سبز دانشگاه احداث و اداره می‌شود.

طبق اعلام وزارت علوم، ملکی افزود: مساحت عرصه این ایستگاه ۱۷ هزار مترمربع شامل پناهگاه، آبخوری، فضای باز و جنگلی و فنس حفاظتی مورد تایید کارشناس محیط زیست است و در ضلع جنوبی ساختمان مرکزی، جنب ایستگاه هواشناسی دانشگاه زنجان قرار دارد.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




تقویم آموزشی نیمسال اول ۹۹-۹۸ دانشگاه زنجان اعلام شد
با صدور اطلاعیه‌ای؛ تقویم آموزشی نیمسال اول ۹۹-۹۸ دانشگاه زنجان اعلام شد.

تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تقویم آموزشی نیمسال اول ۹۹-۹۸ دانشگاه زنجان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام شد.

بر این اساس، شروع کلاس‌ها از ۳۰ شهریور و و پایان کلاس ۱۸ دی ماه خواهد بود.

زمان حذف و اضافه و آخرین مهلت حذف نیمسال از  ۲ تا  ۳ مهر بوده و آخرین مهلت حذف تکدرس  نیز از ۶ تا ۱۱ دی می‌باشد.

آخرین مهلت دفاع از پایان نامه ۳۰ اسفند و زمان امتحانات پایان نیمسال از ۲۴ دی تا ۸ اسفند خواهد بود.

همین خبر در خبرگزاری دانشجو

همین خبر در خبرنامه دانشجویان ایران




نام دانشگاه زنجان در میان مؤسسه‌های برتر جهان قرار گرفت
بر اساس نظام رتبه‌بندی تایمز؛ نام دانشگاه زنجان در میان مؤسسه‌های برتر جهان قرار گرفت.

تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مؤسسه آموزش عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۰ خود که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، نام ۴۰ دانشگاه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر جهان منتشر کرد، که نام دانشگاه زنجان در این لیست موجود است.
بر اساس این خبر، دانشگاه‌های «صنعتی نوشیروانی بابل»، «یاسوج»، «صنعتی امیرکبیر»، «کاشان»، «علوم پزشکی مشهد»، «صنعتی شریف»، «علوم پزشکی تهران»، «بین‌المللی امام خمینی (ره)»، «علوم پزشکی ایران»، «علم و صنعت ایران»، «صنعتی اصفهان»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «صنعتی شیراز»، «تبریز»، «علوم پزشکی تبریز»، «تهران»، «فردوسی مشهد»، «اصفهان»، «علوم پزشکی اصفهان»، «صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی»، «کردستان»، «مازندران»، «شهید بهشتی»، «شیراز»، «الزهرا (س)»، «شهید مدنی آذربایجان»، «بیرجند»، «بوعلی سینا»، «گیلان»، «خوارزمی»، «سمنان»، «شاهد»، «شهید باهنر کرمان»، «شهید چمران اهواز»، «شهرکرد»، «صنعتی شاهرود»، «علوم پزشکی شیراز»، «ارومیه»، «یزد»، و «زنجان» در سیاهه مؤسسه‌های برتر جهان هستند.
در ویرایش ۲۰۲۰ نظام رتبه‌بندی «تایمز» در مجموع ۱۳۹۶ مؤسسه از کشور‌های گوناگون ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند. رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز» مؤسسه‌های پیشرو جهان را در پنج حوزه آموزش، چشم‌انداز جهانی، پژوهش، استنادها، و درآمد‌های صنعتی، بر پایه ۱۳ سنجه کمی ارزیابی می‌کند.
بر پایه ویرایش ۲۰۲۰ نظام رتبه‌بندی «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، «University of Oxford» پیشگام مؤسسه‌های جهان است و «California Institute of Technology»، «University of Cambridge»، «Stanford University»، «MIT»، «Princeton University»، «Harvard University»، «Yale University»، «University of Chicago»، و «Imperial College London-ICL» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

همین خبر در خبرگزاری دانشجو

همین خبر در خبرنامه دانشجویان ایران

همین خبر در خبرگزاری برنا




تسلیت حضور آقای دکتر شهروس وند

عرض تسلیت درگذشت مادر گرامی آقای دکتر شهروس وند

ما همه فانی و بقا بس توراست

همکار گرامی

جناب آقای دکتر هاشم شهروس وند

مصیبت وارده را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحومه و صبر جمیل برای جنابعالی، خانواده محترمتان و سایر بازماندگان خواهانیم.

به اطلاع همکاران ارجمند می رساند مراسم یادبود یک مهرماه ساعت 11 ظهر در مسجد دانشگاه برگزار خواهد شد.

 

 




آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد
هفته دفاع مقدس؛ یادآور حماسه آفرینی های مردان بی ادعا گرامی باد



راه اندازی ایستگاه تیمار، تحقیقات و پرورش آهو در دانشگاه زنجان
آموزش، ترویج و ایجاد دانشگاه سبز جهت توسعه پایدار، از اهداف ایستگاه تیمار، تحقیقات و پرورش آهو است

ایستگاه تیمار، تحقیقات و پرورش آهو در دانشگاه زنجان راه اندازی شد. دکتر بهرام ملکی معاونت اداری و مالی دانشگاه در مصاحبه با روابط عمومی هدف از راه اندازی این ایستگاه را مدیریت و حفظ تنوع زیستی استان، تکثیر گونه های در حال انقراض، تیمار آهوان آسیب دیده یا زخمی ناشی از شکارو همچنین پژوهش بروی گونه های بومی عنوان نموده و گفت آموزش، ترویج و ایجاد دانشگاه سبز جهت توسعه پایدار که یکی از مؤلفه های آن زیست بوم طبیعی همراه با حفظ گونه های جانوری و گیاهی و نیز فرهنگ سازی تعامل با طبیعت می باشد از دیگر اهداف ایستگاه تیمار، تحقیقات و پرورش آهو است.

این ایستگاه با همکاری اداره محیط زیست استان و اخذ پروانه از سازمان محیط زیست کشور و ملاحظات تعیین شده از سوی این ارگان و تحت نظر کارشناسان اداره محیط زیست، گروه محیط زیست دانشگاه، گروه علوم دامی و دامپزشکی، مزرعه تحقیقاتی و فضای سبز دانشگاه احداث و اداره می گردد.

دکتر ملکی مساحت عرصه این ایستگاه را 17000مترمربع شامل پناهگاه، آبخوری، فضای باز و جنگلی و فنس حفاظتی مورد تایید کارشناس محیط زیست واقع در ضلع جنوبی ساختمان مرکزی کنار ایستگاه هواشناسی دانشگاه  عنوان کرد.

 

عکس ها را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 




ورود به دانشگاه، آغاز کوششی جدید برای کسب علم و معرفت است
آغاز سال تحصیلی و شروع دلنشین درس و دانشگاه را به جامعه دانشگاهی و دانشجویان عزیز تبریک می گویم

همه ساله با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، حرکت دوباره و پرانرژی در مسیر پیشرفت علمی و توسعه پایدار و رشد و تعالی در جامعه اسلامی آغاز می شود و در این میان دانشگاه بهترین فرصت برای آموختن، زندگی بهتر و مهیا شدن برای ورود به عرصه جامعه و خدمت است.

ورود به دانشگاه، آغاز کوششی جدید برای کسب علم و معرفت است. شروعی برای جوشش خلاقیت و ترویج فرهنگ و علم آموزی همراه با اخلاقیات در جهت رسالت تکریم خود و دیگران.

وظیفه همه ما مبتنی بر مکتب اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی و ضرورت دنیای امروز و فردا مجهز شدن به سلاح علم و تقوا و دانش و آگاهی است که امید است در سایه سار رهنمودهای مقام معظم رهبری توفیقات بیشتری حاصل و شاهد گسترش بیداری اسلامی در جهان باشیم 

 امید است اساتید و دانشجویان گرامی در هر نقطه ای از کشور عزیز ایران اسلامی با بهره گیری از فرهنگ ناب علوی گام های ارزشمندی را در جهت دستیابی به اهداف علمی، فرهنگی و اجتماعی بردارند.

اینجانب آغاز سال تحصیلی و شروع دلنشین درس و دانشگاه را به جامعه دانشگاهی و دانشجویان عزیز دانشگاه به ویژه دانشجویان جدید، صمیمانه تبریک گفته و برای همگان از درگاه خداوند متعال، دستیابی به مدارج عالی علمی، معنوی و اخلاقی، توام با موفقیت، بهروزی و سعادت را از درگاه خداوند متعال خواهانم.

 

با آرزوی توفیق الهی

دکتر سیدمحسن نجفیان

رئیس دانشگاه

 




تسلیت حضور آقای دکتر آل یاسین، خانم اصانلو، دکتر یاوری و خانم آل یاسین

عرض تسلیت درگذشت مادرمقام گرامی آقای دکتر آل یاسین و خانم نازنین اصانلو و مادربزرگ دکتر یاوری و خانم آل یاسین

ما همه فانی و بقا بس توراست

همکار گرامی

جناب آقای دکتر سید حسام الدین آل یاسین

جناب آقای دکتر محسن یاوری

سرکار خانم نازنین اصانلو

سرکار خانم سیده نفیسه آل یاسین

مصیبت وارده را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحومه و صبر جمیل برای جنابعالی، خانواده محترمتان و سایر بازماندگان خواهانیم.

به اطلاع همکاران ارجمند می رساند تدفین امروز 27 شهریورماه ساعت 11:30 در مزار بالا، شام غریبان امشب بعد از نماز مغرب و عشا و مجلس ترحیم جمعه 29 شهریور ساعت 10 الی 12 ظهر در مسجد امام صادق (ع) (انصاریه) برگزار خواهد شد.

 

 

 




تسلیت حضور آقای دکتر داودی

عرض تسلیت درگذشت برادر مقام گرامی آقای دکتر جمال داودی

ما همه فانی و بقا بس توراست

همکار گرامی

جناب آقای دکتر جمال داودی

مصیبت وارده را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحوم و صبر جمیل برای جنابعالی، خانواده محترمتان و سایر بازماندگان خواهانیم.

به اطلاع همکاران ارجمند می رساند تدفین امروز 27 شهریورماه ساعت 10 صبح در مزار بالا، شام غریبان امشب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد قبا (شهرک کارمندان)، مجلس یادبود پنجشنبه ساعت 14 الی 16 در  مسجد قبا برگزار خواهد شد.

 

 




تجلیل هیات رییسه از دانشجوی برگزیده کشوری
دانشجوی کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه زنجان و برگزیده کشوری در سال ۹۷ مورد تقدیر قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی، هیأت رییسه دانشگاه از مبین حاجی حسنی، دانشجوی مقطع کارشناسی علوم ورزشی ورودی سال 1393 دانشگاه زنجان، تقدیر کرد.

وی به عنوان برگزیده مرحله کشوری بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه در سال ۱۳۹۷ انتخاب شده و پیش از نیز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حسن نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل نهاد ریاست جمهوری از وی تقدیر بعمل آمده بود.

این دانشجوی نمونه کشوری در مصاحبه با روابط عمومی، مراحل انتخاب دانشجوی نمونه کشوری را جهت اطلاع دانشجویان علاقمند بدین شرح بیان نمود: وزارت علوم و وزارت بهداشت آیتم هایی را برای انتخاب دانشجوی نمونه دارند که هر ساله سازمان امور دانشجویان با هماهنگی وزارت علوم و وزارت بهداشت اقدام به راه اندازی سامانه ای می نمایند و دانشجویان می توانند در بازه زمانی مهرماه تا آبان ماه در این سامانه ثبت نام و اطلاعات و فعالیت های خود را بارگذاری نمایند.

مرحله اول رقابت درون دانشگاهی است که امتیازدهی به مدارک بارگذاری شده توسط داوران انتخاب شده در هر دانشگاه صورت می گیرد و دانشجویانی که امتیاز در نظر گرفته شده توسط سازمان را دریافت نمایند به مرحله کشوری راه پیدا می کنند.

وی تعداد دانشجویان منتخب را 40 نفر عنوان کرد که از این تعداد 27 نفر از وزارت علوم و 13 نفر از وزارت بهداشت می باشند. از میان 27 نفر وزارت علوم 4تا5 نفر از مقطع کارشناسی، و مابقی از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به توجه به رزومه های دانشجویان در این دوره ها انتخاب می شوند که تعداد دانجشویان منتخب دکتری به دلیل تعدد فعالیت های پژوهشی ، بیشتر می باشد.

حاجی حسنی در پایان با بیان اینکه با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار و یاری اطرافیان به این موفقیت دست یافته است، افزود: دانشجویانی که قصد دارند در این زمینه فعالیت داشته باشند باید 3حیطه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را مدنظر قرار دهند.

انتشار بیش از ۱۵ مقاله علمی در کنفرانس ها و ژورنال های معتبر، ترجمه و تالیف و تدوین کتب علمی و... از سوابق پژوهشی وی است. در عرصه فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌توان به فعالیت‌های قرآنی، نماینده گی انجمن های ورزشی دانشگاهی، دبیری کانون سلامت، عضویت در شورای مرکزی انجمن های علمی علوم ورزشی، کسب مقام های قهرمانی و مربی گری و داوری در رشته های ورزشی شطرنج، شنا، نجات غریق، کبدی، برگزاری رویداد های ورزشی و دیگر فعالیت های راهبردی در ورزش دانشگاهی اشاره نمود. همچنین کسب عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۹۶ و عضویت در بنیاد ملی نخبگان از دیگر افتخارات وی است.

این موفقیت ارزشمند را به ایشان و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می نماییم.

 




وزیر علوم: دانشگاه‌ها وظیفه‌ای در پیدا کردن شغل برای دانشجویان ندارند
43 پارک علم و فناوری در کشور داریم که شرکتهای دانش بنیان را حمایت می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۷

به گزارش موج رسا، منصور غلامی امروز در بازدید از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش دو برابری ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: وزارت علوم بیشتر در حوزه سنجش و پذیرش مجری است یعنی سیاست‌های بخش غیرپزشکی را وزارت علوم تنظیم و اجرا می‌کند اما سیاست‌های بخش پزشکی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: به نظر بنده اظهارنظر فنی و تخصصی در این خصوص را باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام دهد، در خصوص جمع‌آوری رشته‌های پزشکی از دانشگاه آزاد نیز باید گفت وزارت علوم به طور کلی از بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی حمایت می‌کند و شرط این حمایت رعایت استانداردهای وزارت علوم برای تاسیس یک رشته و یا یک دوره و مقطع تحصیلی است.

وزیر علوم با بیان اینکه این استانداردها از باب تعداد عضای علمی مرتبط و در تحصیلات تکمیلی نیز حتما رتبه علمی اساتید مهم است، ابراز کرد: همچنین فضاهای آموزشی اعم از فضای عمومی، آموزشگاه ها و کارگاه‌های تخصصی باید برای رشته‌های دکترا در حد ضرورت وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: حمایت ما از غیردولتی‌ها برای این است که حداقلها را داشته باشند و به طور یقین هرجایی که خدمات بهتر و با کیفیت‌تر ارائه دهد ما از آنها حمایت خواهیم کرد.

غلامی با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های کشور بیان کرد: ما در 6 سال گذشته یک برنامه‌ای برای بازسازی و نوسازی برخی از خوابگاه‌ها داریم که بخش بازسازی و نوسازیها به خوبی در حال انجام است و صندوق رفاه دانشجویی نیز خوابگاه‌ها را درجه بندی و رتبه بندی کرده تا در پروسه دو سال آینده تمام خوابگاه‌های دایر را به سطح استاندارد برساند.

وی با بیان اینکه بحث مقاوم سازی خوابگاه بحث حساسی بوده که در مرحله انجام مطالعه است، گفت: مقاوم سازی خوابگاه‌ها از باب شناخت ساختارهای سازه‌ای و زمان ساخت نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

وزیر علوم در خصوص برنامه وزارت علوم برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود: در  درجه اول وظیفه دانشگاه‌ها آموزش بوده و وظیفه پیدا کردن شغل را ندارند و آموزش براساس برنامه‌های مصوب کشور در حال انجام است.

وی بیان کرد: یک بحثی وجود دارد که این آموزشها آیا براساس اعلام نیازهایی بوده یا نه که متاسفانه در سابقه آموزش دانشگاهی ما اعلام نیاز از طرف سازمانها یا سازمان برنامه و بودجه وجود نداشته است در نتیجه این یک روالی بود که طی می‌شد.

غلامی ادامه داد: در سالهای اخیر تلاش مان این بود که از منابع آماری آمایش سرزمینی و سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم آمار و اطلاعات بیشتری برای توسعه رشته‌ها بگیریم. در شرایط فعلی وزارت علوم تلاش کرده که با کنترل ظزفیت‌های پذیرش دانشجو و بازنگری دروس و سرفصلها به سمت کیفی سازی حرکت کند.

وی با بیان اینکه با طرحی که ما از سال 96 آغاز کردیم، مهارت افزایی برای دانشجویان کارشناسی و کاردانی دنبال می‌شود، افزود: ما با این طرح به سمت کمک به اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی حرکت می‌کنیم و کار دیگر ما بحث مراکز رشد بوده که اکنون 196 مرکز رشد در دانشگاه‌های کشور داریم که ایده‌های علمی و فناورانه دانشجویان را حمایت کرده و به سمت ایجاد شرکتهای دانش بنیان هدایت می‌کنند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه 43 پارک علم و فناوری در کشور داریم که شرکتهای دانش بنیان را حمایت می‌کنند، اظهار کرد: در ذیل اینها چیزی حدود 43 هزار شغل پایدار در بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان شکل گرفته که این یک بخشی از آن ظرفیتی است که می‌توان برای اشتغال پذیری دانشجویان و بعد اشتغال پایدارشان انجام داد اما مهمترین بخش این است که ما توسعه اقتصادی را در رونق کسب و کار و رونق اقتصاد و بعد فعال شدن بخش خصوصی و جذب فارغ التحصلان در این بخش می‌دانیم.

همین خبر در خبرگزاری موج رسا

همین خبر در خبرگزاری فارس

 




فضای آزمایشگاهی تقریبا به صفر رسیده است
رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان: فضای آزمایشگاهی تقریبا به صفر رسیده است.

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ماه، ۱۳۹۸

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، حبیب‌الله زلفخانی عصر امروز در جلسه شورای دانشگاه زنجان که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: طبیعی است همه فعالیت‌های دانشگاه زنجان با معیارهای مختلف ارزیابی می‌شود که اصلی‌ترین معیار، دانش‌آموختگان است که باید این دانش‌آموختگان از طریق کسب علم در دانشگاه‌ها موقعیت و زندگی خود را بهتر کنند. 

وی در رابطه با پیش‌بینی آینده، افزود: در گذشته پیش‌بینی‌های دقیقی نشده است، از جمله گسترش تحصیلات تکمیلی که اکنون با مشکلاتی همراه است. پیش‌بینی آینده، تغییرات در تقاضای جامعه و نحوه آموزشی است که باید داشته باشیم. اکنون آموزش و کار تا بازنشستگی به دلیل تغییرات شتابان علم همراه هم هستند. 

زلفخانی با اشاره به طرح مهارت‌افزایی و اشتغال‌افزایی، تصریح کرد: در طرح مهارت‌افزایی و اشتغال‌افزایی ما باید آموزش خود را تغییر دهیم. طی اقداماتی که دانشگاه زنجان انجام داده است تا حدودی سازگاری بین آزمایشگاه‌ها و کلاس‌ها وجود دارد ولی فضاهای قبلی به دلیل کمبودها و سرعت در راه‌اندازی، بخشی از آزمایشگاه‌های ما تبدیل به کلاس شده‌ است.

این مسئول در رابطه با کاهش آزمایشگاه‌ها، اظهار کرد: بحث کاهش آزمایشگاه‌ها سبب شده است تا با کمبود آزمایشگاه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری روبه‌رو شویم، بنابراین برای اینکه فضاها به کاربری اصلی خود بازگردد و گروه‌های آموزشی نیز فعالیت‌های تخصصی خود را آغاز کنند، باید یک ساختمان آموزشی را احداث کنیم و فضاهایی را به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی اختصاص دهیم. 

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان نیز گفت: دانشجویان نباید تک‌بعدی باشند و باید در مسائل مورد نیاز دیگر نیز آموزش ببینند. به طور مثال، دانشجویان باید فقط به تخصص خود تمرکز نکنند.

علیرضا واعظی در رابطه با ریزش دانشجو در رشته‌های کشاورزی، افزود: باید رشته‌های کشاورزی را از دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد حذف کرده تا دانشگاه دولتی با ریزش دانشجو در این رشته‌ها مواجه نشود و باید رشته‌های جدیدی را در دانشکده کشاورزی تاسیس کنیم، زیرا برخی از رشته‌های کشاورزی به بن‌بست رسیده‌اند.

وی در رابطه با جایگاه استادانی که بیشترین فعالیت را دارند، اظهار کرد: وزارتخانه باید برای استادانی که بیشترین فعالیت را دارند اقداماتی انجام دهد و آیین‌نامه‌ای را به این زمینه اختصاص دهد. آیین‌نامه‌ها باید به سمتی برود که استادان فعال را حمایت کند.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




کاهش دانشجو باعث از رونق افتادن دانشکده‌های کشاورزی شده است
استاد گروه خاک‌شناسی دانشگاه زنجان: کاهش دانشجو باعث از رونق افتادن دانشکده‌های کشاورزی شده است.

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ماه، ۱۳۹۸

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، احمد گلچین عصر امروز در جلسه شورای دانشگاه زنجان که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، در رابطه با کاهش تمایل مردم به ادامه تحصیل، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در دانشگاه زنجان وجود دارد، این است که تمایل به ادامه تحصیل در مردم به دلیل بیکاری‌های موجود کاهش یافته و دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند، از کیفیت لازم و خوبی برخوردار نیستند. 

وی با اشاره به بی‌کیفیت بودن کلاس‌ها، ادامه داد: کلاس‌ها کیفیت لازم و مطلوبی ندارد. در این خصوص باید اقداماتی انجام شود. همچنین تعداد پذیرش دانشجویان در رشته‌های کشاورزی کاهش یافته است؛ این موضوع سبب از رونق افتادن رشته‌های کشاورزی شده است که در این خصوص نیز باید بستری برای کار فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی فراهم شود. 

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان نیز در رابطه با مشکلات دانشگاه‌های سطح دو، گفت: روند تصویب رشته‌ها طولانی شده و با سخت‌گیری‌هایی همراه است که سخت‌گیری‌ها در مقطع کارشناسی خیلی کم‌تر از مقطع تحصیلات تکمیلی است. 

محسن احدنژاد در رابطه با لزوم پکیج شدن رشته‌های علوم انسانی، افزود: رشته‌های علوم انسانی باید پکیج شود، به طور مثال رشته‌های جامعه‌شناسی و علوم سیاسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان وجود ندارد، در حالی که دانشگاه زنجان توانایی جذب دانشجو در این رشته‌ها در استان و شهرهای اطراف را دارا است. 

وی در رابطه با رشته‌های بین‌رشته‌ای نیز تصریح ‌کرد: سیاستی که وزارت علوم در زمینه رشته‌های بین‌رشته‌ای پیگیری می‌کند، این است که باید سرفصل‌هایی را ارائه کرده و مراحلی را گذرانده تا در این مورد دفاع شود. در این زمینه شروع‌کننده ما و نفع‌برنده دیگران هستند. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه‌ها باید دانشگاه سطح دو نیز در نظر گرفته شود. دانشگاه زنجان تنها دانشگاه شمال‌غرب کشور است که در زمینه تفکیک گروه‌ها به دلیل هزینه‌های زیاد باید از این موضوع صرف‌نظر کند، در حالی که دانشگاه‌های هم‌سطح دانشگاه زنجان و دانشگاه‌های سطح یک ملغی شده است.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




اساتید، مسئول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان هستند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: اساتید، مسئول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان هستند.

تاریخ انتنشار: ۷ شهریور ماه، ۱۳۹۸

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، منصور غلامی عصر امروز در شورای دانشگاه زنجان اظهار کرد: در فرآیند رشد و توسعه آموزش عالی کشور، تربیت نیروی انسانی، رفتن به حوزه پژوهش و انتقال آن به بدنه جامعه در تحولات جهانی، خودمان هم دچار تغییرات جدید می‌شویم. 

وی افزود: کشورهای دیگر هم دچار عارضه‌هایی همچون کاهش دانشجویان در برخی از رشته‌ها هستند، به طور مثال در کشور استرالیا داوطلب ورود به رشته کشاورزی کم شده و در این رابطه ابراز نگرانی کرده بودند؛ در کشورهای اروپایی از جمله هلند نیز مسئله‌ای مشابه این موضوع را مطرح کردند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر در رشته‌های مختلف مسئله اشتغال را حل کنیم تا حدودی مشکل جذب دانشجو نیز برطرف می‌شود اما برای رفع معضل کاهش دانشجو نیاز به تغییر رویکرد در رشته‌های پایه و رفتن به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای در کنار اصلاح سرفصل و محتوای دروس داریم. 

این مسئول ادامه داد: در رشته‌هایی همچون کشاورزی با آموزش‌های کوتاه‌مدت می‌توانیم مسئله آموزش را تا حدودی حل کنیم. 

غلامی با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه نگرانی کاهش دانشجو بیشتر است، ابراز کرد: در این رشته‌ها علاوه بر مشکل حرفه و شغل، با مسائل دیگری نیز روبه‌رو هستیم که این نگرانی‌ها حاصل عدم هدایت صحیح دانش‌آموزان برای تحصیلات دانشگاهی است؛ در کنکور امسال ۶۴ درصد داوطلبان در حوزه علوم تجربی به رقابت پرداختند. 

این مسئول افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود در برخی دبیرستان‌های تیزهوشان رشته ریاضی تعطیل شده است. در حالی که در گذشته توزیع استعدادهای دانش‌آموزان بین ریاضی و تجربی بود. باید برای این مشکلات راه‌حل ارائه دهیم؛ به عنوان مثال در رشته‌های علوم پایه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد پیوسته، دکترای پیوسته، ارائه بورس‌های تمام یا نسبی و تضمین شغل از راه‌حل‌های پیشنهادی است. 

وی بر توجه به علایق دانش‌آموزان در توزیع استعدادها تاکید کرد و افزود: جامعه‌شناسان و روان‌شناسان باید به دانش‌‌آموزان خط بدهند تا تمرکز‌زدایی در رشته‌های خاص انجام شود و پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف انجام گیرد. 

غلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم آموزش در کشور به جایگاه خود بازگردد، باید مسائل اخلاقی و علمی را رعایت کنیم. دانشگاه‌های بزرگ باید دانشگاه‌های کوچک را زیر پوشش بگیرند و برای ارتقای سطح علمی آن‌ها کمک کنند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از راه‌های ارتقای کیفیت ورودی‌های جدید را کنترل ظرفیت‌های پذیرش عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از دانشجویان به‌ویژه در مقطع ارشد حتی با نمره منفی در آزمون پذیرفته شدند اما اعلام کردیم که دیگر دانشجویان منفی نباید پذیرا شوند.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا