خانه  :: اساتید  :: اخبار

پخش زنده دفاع پایان نامه دانشجویان از صدا و سیمای مرکز زنجان
سومین پخش زنده جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه از صدا و سیمای مرکز زنجان شبکه اشراق



در راستای همکاری های فی ما بین صدا و سیمای مرکز زنجان شبکه اشراق و دانشگاه زنجان، دفاعیه پایان نامه خانم فرناز کامران در زمینه "ساخت و بررسی خواص مکانیکی و الکتریکی الکترودهای پایه گرافنی منعطف برای کاربرد در تجهیزات ذخیره انرژی" و دفاعیه پایان نامه خانم رضوان ده پهلوان در زمینه "طراحی بستر پلیمری برای تثبیت همزمان دو آنزيمی جهت سنجش فنیلآلانین در سرم روز چهارشنبه 1402/11/18 در حالی برگزار شد که بخش هایی از این جلسه بصورت زنده از صدا و سیمای مرکز زنجان شبکه اشراق پخش گردید.

شرح مختصری ازاین  دفاعیه ها را در زیر می خوانیم:

دفاعیه خانم فرناز کامران تحت عنوان "ساخت و بررسی خواص مکانیکی و الکتریکی الکترودهای پایه گرافنی منعطف برای کاربرد در تجهیزات ذخیره انرژی" :

در دنیای امروز راحتی و آرامش حرف اول را می‌زند، به‌خصوص وقتی حرف از تکنولوژی در میان باشد. از مهم‌ترین گجت‌ های سلامتی در حوزه ابزارهای الکترونیکی می‌توان به مچ‌بندها، ساعت‌های هوشمند و سایر تجهیزات پوشیدنی پایش روند سلامتی اندام­های مختلف و علائم حیاتی آنها اشاره کرد که استفاده از آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این دستگاه های پایش پزشکی یا سلامتی برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به سلامت شخصی و ورزش افراد طراحی‌ شده‌اند. با توجه ماهیت شخصی سازی شده این نوع تجهیزات پوشیدنی پایش سلامتی، تقاضای افراد برای استفاده از این ابزارها نیز رو به افزایش بوده و منجر به ایجاد بازار پررونقی در حوزه گجت های سلامتی شده است. بطوریکه استفاده از فناوری‌های پوشیدنی در چهار سال گذشته بیش از سه برابر شده و همین طور در حال افزایش است.

یکی از چالش های اصلی فناوری توسعه ابزارهای پوشیدنی ساخت سیستم­های ذخیره انرژی منعطف آنها می باشد که همین امر نیز این نوع تجهیزات را در حوزه دستگاههای با فناوری بالا قرار داده و متاسفانه موجب انحصاری شدن آنها شده است. خازن‌ها جزء جدایی‌ ناپذیر در تجهیزات الکترونیکی به‌خصوص تجهیزات الکترونیکی قابل ‌حمل به شمار می‌روند. از این ‌رو برای استفاده در ادوات الکترونیکی منعطف قابل حمل و یا منسوجات هوشمند، تولید خازن‌های انعطاف‌پذیر ضروری به نظر می‌رسد. یک ابرخازن تاشو انرژی بیشتری را برای مدت طولانی‌ تری در محصولات الکترونیکی پوشیدنی که انعطاف‌ پذیر هستند ذخیره می­ کند.

در پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد سرکار خانم فرناز کامران تحت عنوان "ساخت و بررسی خواص مکانیکی و الکتریکی الکترودهای پایه گرافنی منعطف برای کاربرد در تجهیزات ذخیره انرژی" تحت راهنمایی دکتر هدی نصیرا و دکتر کیومرث جلیلی از دانشگاه صنعتی سهند تبریز، با حمایت بنیاد علم ایران تمرکز اصلی بر روی توسعه نسل جدید ابرخارن­های منعطف بر پایه مواد دوبعدی مثل گرافن و ایجاد تعادل بین چگالی توان و چگالی انرژی آنها بوده است تا از اتلاف توان جلوگیری شود.

با افزایش کاربرد ابرخازن ها در بخش های مختلف صنعتی مانند الکترونیک، انرژی و نیرو، نظامی و دفاعی و هوافضا، انتظار می رود که بازار جهانی ابرخازن ها تا سال 2028 از 5.5 میلیارد دلار آمریکا فراتر رود. انتظار می رود که نرخ رشد نمایی بازار ابرخازن ها فرصت های سودآوری را برای محققان، تولیدکنندگان و سایر سهامداران تقویت کند.

دفاعیه خانم رضوان ده پهلوان تحت عنوان" طراحی بستر پلیمری برای تثبیت همزمان دو آنزيمی جهت سنجش فنیلآلانین در سرم" :

در حوزه پزشکی، کیت‌های تشخیصی که شامل پایه هیدروژل هستند، معمولاً برای اندازه‌گیری و تشخیص مواد شیمیایی یا بیولوژیکی در بدن انسان استفاده می‌شوند. این کیت‌ها می‌توانند برای تشخیص بیماری‌ها، انجام آزمون‌های مختلف و بررسی وضعیت سلامتی استفاده شوند.

استفاده از پایه هیدروژل در کیت‌های تشخیصی می‌تواند به دستیابی به نتایج دقیق‌تر و قابل اعتماد کمک کند. هیدروژل به عنوان یک ماده جذب‌کننده و بازتاب‌دهنده خوب ویژگی‌های مناسبی برای استفاده در کیت‌های تشخیصی دارد. از آنجا که هیدروژل دارای ظرفیت جذب حجمی بالا است، می‌تواند به تصفیه و تقویت نمونه‌های آزمایشی کمک کند. در کل، استفاده از پایه هیدروژل در کیت‌های تشخیصی پزشکی می‌تواند به دقت و اعتبار تست‌های تشخیصی کمک کند و بهبود فرآیند تشخیص بیماری‌ها و مشکلات سلامتی انسانی را فراهم سازد.

کیت‌های تشخیص پزشکی پایه هیدروژل با تثبیت چند آنزیم از اهمیت بالایی برخوردارند. این کیت‌ها از ترکیبات شیمیایی پیچیده‌ای تشکیل شده‌اند که امکان تشخیص دقیق و سریع بیماری‌ها و نشانگرهای مختلف در بدن انسان را فراهم می‌کنند.

استفاده از چند آنزیم در کنار هیدروژل، امکان انجام تعداد بیشتری از تست‌های تشخیصی را فراهم می‌کند و دقت و قابلیت تفکیک بیشتری را در نتایج ایجاد می‌کند. این مجموعه‌ها در تشخیص زودرس بیماری‌ها و تعیین مراحل آن‌ها نقش مهمی داشته و از اهمیت بالایی برخوردارند.

کار پژوهشی ارائه شده در رساله کارشناسی ارشد سرکار خانم رضوان ده پهلوان تحت عنوان " طراحی بستر پلیمری برای تثبیت همزمان دو آنزيمی جهت سنجش فنیلآلانین در سرم" به راهنمایی دکتر هدی نصیرا، دکتر سامان حسینخانی از دانشگاه تربیت مدرس و مشاوره دکتر کیومرث جلیلی از دانشگاه صنعتی سهند موفق به توسعه نسل جدید از نانوپایه های هیدروژلی با استفاده از سامانه­ های میکروفلوییدیک برای تثبیت چند آنزیم شده است. این نانوپایه های با امکان تثبیت چند آنزیم دارای قابلیت بسیار بالایی جهت استفاده در کیت‌های تشخیص پزشکی سریع را دارد که یکی از فناوری‌های پیشرفته مورد استفاده در دامنه بهبود تشخیص و مدیریت بیماری‌ها است. این کیت‌ها از ترکیبات نانوهیدروژلی که ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله سطح بزرگ به حجم کم، پایداری، و قابلیت انتقال آنزیم‌ها دارند، استفاده می‌کنند.

;
ارسال شده در مورخه: 01-12-1402

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

حضور دانشگاه زنجان در نشست همکاری علمی دانشگاههای ایران با حوزه بریکس

با حضور دانشگاه زنجان، اولین نشست همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس برگزار شد. (04-02-1403)

   

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان