خانه  :: اساتید  :: اخبار

بیانیه پایانی اولین کنگره بین المللی پیشگیری از سرطان
دانشگاه زنجان و مهرانه 1403



با نام و یاد خداوند بزرگ،

اکنون که به لطف الهی، "اولین کنگره بین ­المللی پیشگیری از سرطان" با حضورِ اساتیدِ برجسته داخلی، چندین سخنران خارجی، مدیران، پژوهشگران، سفرای سه کشور و دانشجویان عزیز به میزبانی دانشگاه زنجان و انجمن خیریه مهرانه به پایان رسید، از کلیه مهمانان گران‌ قدر، سخنرانان و شرکت ‌کنندگان ارجمند کمال تشکر و قدردانی را داریم و امیدواریم که سهم کوچکی در کاهش روندِ رو به ­رشد بیماری سرطان ایفا کرده و از بارِ سنگین این بیماری در جامعه و خانواده ­ها، کاسته باشیم.

آنچه این کنگره را از سایر کنگره­ های مشابه متمایز می­ سازد ماهیتِ بین ­رشته­ای، هم­ زمان علمی و ترویجی بودن و همسویی آن با نیاز جامعه با هدفِ کاهش سرعت رشد این بیماری است. از این رو، در راستایِ رسالتِ کنگره که با رونمایی از پویش "فاصله‌ها را کم کنیم" همراه شد، 9 مورد زیر را به‌ عنوان بندهای بیانیه پایانی کنگره اعلام می ­نماییم:

  1. با ارجاع به محورهای کنگره از جمله اقتصاد، تغذیه، روانشناسی، هوش مصنوعی و ریاضیات، جغرافیا و محیط­زیست، فعالیت بدنی و ژنتیک، یادآوری می­ کنیم که "پیشگیری مقدم بر درمان" است.
  2. کنگره تأکید بر شعار "فاصله‌ها را کم کنیم" دارد که هدفِ غایی از این پویش، ارتقا آگاهی عمومی در زمینه پیشگیری از سرطان است.
  3. ضروری است بحث پیشگیری از سرطان، به‌ عنوان یک مأموریتِ خاصِ دانشگاهی و یک موضوعِ آکادمیک مستقل، در برنامه ­های آموزشی، پژوهشی و فناورانه مراکز دانشگاهی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
  4. با توجه به دخیل بودن عواملِ مختلفِ یادشده در پیشگیری از سرطان، لزومِ حمایتِ همه ­جانبه­ی مادی و معنویِ نهادهای دولتی و بخش خصوصی و تدوین الزامات قانونی، بیش از آنچه هست، مورد نیاز است.
  5. با توجه به افزایشِ روزافزون هزینه ­های درمانِ سرطان و مشکلاتِ معیشتی مردم، لازم است جنبه ­های اقتصادی و بیمه­ایِ مرتبط با پیشگیری از سرطان بیشتر مورد توجه باشد.
  6. ضروری است پیشگیری از سرطان فرهنگ­سازی شود. استفاده از ظرفیت نهادهای مردم­ نهاد و دانشجویی در این زمینه، نقشِ کلیدی دارد.
  7. نقش "مرکز تحقیقات علوم و فناوری پیشگیری از سرطان" در دانشگاه زنجان به‌عنوان یک مرکز مادر برای ایجاد تمرکز در این زمینه تحقیقاتی، مورد تأکید قرار گرفت.
  8. ترویج تشخیصِ زودهنگام و غربالگری، به‌عنوان آخرین مرحله از پیشگیری با هدف درمانِ کم ­هزینه­ تر لازم است.
  9. آنچه انجام شد، تنها ابتدایِ یک مسیر طولانی است. کمیته علمی کنگره، امیدوار است با ادامه این مسیر، به واسطه برگزاری "دومین کنگره بین­المللی پیشگیری از سرطان" در دانشگاه زنجان با همکاری مهرانه، طیِ طریق در این مسیرِ خطیر، باقدرت ادامه یابد.

ارسال شده در مورخه: 01-07-1403

آخرين اخبار با موضوع: معاونت پژوهشی

اساتید دانشگاه زنجان

در بین محققان 2 درصد برتر (01-07-1403)

   

برگزاری اولین کنگره بین المللی پیشگیری از سرطان

در روزهای 28 و 29 شهریور ماه 1403 (25-06-1403)

   

رتبه بندی یو- اس- نیوز

2024-2025 (19-06-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
معاونت پژوهشی

محققان دانشگاه زنجان در بین دانشمندان