خانه  :: اساتید  :: اخبار

جزئیات هلال ماه شوال 1444
وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال 1444 (1402 شمسی) در نقاط مختلف جهان



وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال 1444 (1402 شمسی) در نقاط مختلف جهان

 

با فرا رسیدن پایان ماه قمری، فاز قمر زمین هم رفته رفته کم می‌شود تا جایی که دوباره به ‌صورت هلالی باریک در آسمان رخ‌نمایی کند و برای مسلمانان نویدبخش عید فطر و پایان ماه رمضان باشد. به همین دلیل هم این هلال همیشه از هلال‌های جذاب و در بسیاری موارد چالش‌برانگیز بوده است.

برای رؤیت هلال در شب اوّل ماه قمری، عواملی چون: زمان وقوع ماه نو و  «زمان غروب خورشید و ماه» و «اختلاف زمان غروب این دو جرم» و «مختصّات نجومی خورشید و ماه " و  "جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید » و «درصد روشنایی هلال و به اصطلاح فاز ماه» و … مؤثّرند. امروزه، نرم افزارهایی تهیّه شده‌اند که با محاسبات رایانه‌ای و طبق معیارهای ریاضی و تجربی، این عوامل را برای بیشترِ نقاط زمین در نظر می‌گیرند و الگوهای رؤیت‌پذیری هلال ماه را پیش‌بینی و ترسیم می‌کنند.

طبق اعلام منابع نجومی، لحظه وقوع ماه نو، ساعت ۰۷:۴۲ روز پنج‌شنبه (31 فروردین 1402) خواهد بود. با توجه اینکه ماه نو در صبحگاه روی می دهد، سن ماه بسیار کم بوده و امکان رؤیت هلال آغاز ماه قمری بعدی، یعنی هلال ماه شوال، با چشم غیرمسلح در غروب پنج‌شنبه در ایران وجود ندارد. حتی با چشم مسلح هم شرایط مناسب نیست چون پیش از امکان رصد، ماه غروب خواهد کرد.

برای رصدگران قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی اما شرایط اندکی متفاوت است و هنگام غروب و پس از آن، در این طول‌های جغرافیایی، ماه سن بیشتری دارد. بنابراین در صورت وجود شرایط مطلوب، امکان رصد هلال با چشم مسلح وجود خواهد داشت که می‌تواند یک چالش رصدی خوب برای جویندگان هلال باشد. برای یافتن هلال در این مناطق، باید سیاره‌ کم‌نور عطارد از قدر ۲.۰ را بیابید و سپس زیر آن با اختلاف حدود ۶ درجه، به دنبال هلال باریک ماه باشید.

پس از چالش روز پنجشنبه، در روز جمعه (اول اردیبهشت 1402) اما هلال آغاز ماه شوال به خوبی با چشم غیرمسلح قابل رؤیت خواهد بود و برای مسلمانان نوید عید فطر را می‌دهد. برای دیدن آن کافی است در تاریک و روشن پیش از غروب حدود ساعت ۱۹:۰۴، سیاره‌ی درخشان ناهید (زهره) را در سمت غرب آسمان پیدا کنید و بسیار پایین‌تر از آن نزدیک به افق و کمی متمایل به شمال غربی، دنبال هلال جذاب ماه باشید. دقت کنید که کاسه‌ی هلال رو به بالا قرار دارد.

برای رصد بهتر این هلال دیدنی و عکس‌برداری از آن می‌توانید از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کمک بگیرید. در این زمان همچنین مقارنه‌ی عطارد با ماه با جدایی زاویه‌ای ۳.۷ درجه روی می‌دهد که فرصت بسیار اندکی برای رصد این پدیده خواهید داشت.

نقشه رویت پذیری هلال ماه شوال 1444 (1402 شمسی) بر اساس اطلاعات موسسه  نجومی Moonsighting به شرح زیر است.

نقشه رویت هلال ماه شوال در غروب پنج شنبه 31 فروردین 1402  (20 آوریل 2023)

در این نقشه قسمت سبز مناطقی از جهان است که در غروب پنچ شنبه 31 فروردین 1402 هلال ماه با چشم عادی ماه به راحتی قابل رویت است.

قسمت آبی مناطقی از جهان است که در غروب پنچ شنبه 31 فروردین 1402 هلال ماه با چشم عادی در صورتی قابل رویت است که هوا مناسب و مطلوب رویت باشد.

قسمت خاکستری  مناطقی از جهان است که در غروب پنچ شنبه 31 فروردین 1402 هلال ماه ابتدا با چشم مسلح قابل یافتن است.

قسمت قرمز  مناطقی از جهان است که در غروب پنچ شنبه 31 فروردین 1402 هلال ماه فقط با چشم مسلح قابل رویت است.

قسمت مشکی مناطقی است که در غروب پنچ شنبه 31 فروردین 1402 ماه به هیچ صورت قابل رویت نیست.

****************************************************

نقشه رویت هلال ماه شوال در غروب جمعه اول اردیبهشت  1402  (21 آوریل 2023) به شرح زیر است:

چنان که ملاحظه می فرمایید در غروب روز جمعه اول اردیبهشت 1402 در غالب نقاط جهان (از جمله ایران) هلال ماه شوال برای همگان به راحتی قابل رویت است. 

یادآور می شود با توجه به تفاوت دیدگاه مراجع عظام تقلید در خصوص ملاک های رویت هلال، هر یک از افراد برای دانستن روز عید باید به احکام مرجع تقلید خود رجوع فرمایند.

 


ارسال شده در مورخه: 28-01-1402

آخرين اخبار با موضوع: رصدخانه دانشگاه

دبستان صدرا در رصدخانه دانشگاه

بازدید دانش آموزان دبستان صدرای کوی فرهنگ از رصدخانه دانشگاه (22-12-1402)

   

مدارس شمس، بهار ایمان و سردار سلیمانی در دانشکده علوم

بازدید مدارس مختلف زنجان از دانشکده علوم (19-12-1402)

   

دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در رصدخانه

بازدید دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی کهلا منطقه بزینه رود از رصدخانه (09-12-1402)

   

بازدید مدارس و دبیرستانهای استان زنجان از بخشهای مختلف دانشکده علوم

بازدید مدارس و دبیرستانهای استان زنجان از بخشهای مختلف دانشکده علوم (09-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
رصدخانه دانشگاه

جزئیات هلال ماه شوال 1444