خانه :: اساتید :: اخبار

اخبارامور دانشجویان شاهد و ایثارگر


مقام معظم رهبري: امام خميني يك حقيقت هميشه زنده است
روزها ميگذر حادثه ها مي آيد ****** انتظار فرج از نيمه خرداد كشم - امام خميني (ره)

 

قیام 15 خرداد

 

در فاصله میان فاجعه مدرسه فیضیه و ماه محرم (2 فروردین تا 4 خرداد 42) مبارزه امام اغلب در قالب صدور اعلامیه‌های متعدد بود. فرا رسیدن ماه محرم وضعیت را به یک رویارویی گسترده کشانید. ایام محرم بهترین موقع برای افشای جنایات رژیم و برنامه‌های ضد اسلامی شاه بود. ساواک که از جایگاه ویژه این ماه اطلاع داشت، پیش از آغاز آن، بسیاری از وعاظ را احضار و آنان را ملزم کرد که در محافل و مجالس:

-علیه شاه سخن نگویید
2-  علیه اسرائیل مطلبی نگویید
3- مرتب به مردم نگویید که اسلام در خطر است
امام خمینی در نشستی با مراجع و علمای قم پیشنهاد کرد در روز عاشورا هر یک از آنها برای مردم و عزاداران حسینی سخنرانی کرده و از مظالم و جنایات رژیم پرده بردارند. امام خود نیز علیرغم تهدید رژیم، در ساعت 4 بعد از ظهر عاشورای 42 که مصادف با 13 خرداد آن سال بود برای ایراد سخنرانی به طرف مدرسه فیضیه رهسپار شد .

ایشان پس از بیان فجایع دلخراش کربلا، حمله دژخیمان شاه به فیضیه را به واقعه کربلا تشبیه نمود و آن فاجعه را به تحریک اسرائیل دانست و رژیم شاه رادست نشانده اسرائیل خواند. امام همچنین با اشاره به التزام گرفتن ساواک از وعاظ که به شاه و اسرائیل بدگویی نکرده و نگویید اسلام در خطر است اظهار داشت: «تمام گرفتاریهای و اختلافات ما در همین سه موضوع است ...  اگر ما نگوئیم اسلام در خطر است آیا در معرض خطر نیست؟ اگر ما نگوییم شاه چنین و چنان است آیا این طور نیست؟ اگر ما نگوییم اسرائیل برای اسلام و مسلمین خطرناک است آیا خطرناک نیست؟ و اصولاً چه ارتباطی و تناسبی بین شاه و اسرائیل است که سازمان امنیت می گوید از شاه صحبت نکنید، از اسرائیل صحبت نکنید؟ آیا به نظر سازمان امنیت شاه اسرائیلی است؟"

سخنان کوبنده و افشا گرانه امام، شاه را پیش از پیش نزد مردم تحقیر و رسوا کرد. دو روز پس از این سخنرانی در سحرگاه 15 خرداد 1342 امام به دستور شاه در منزل مسکونی خود در قم دستگیر و بلافاصله به تهران آورده شد وی را نخست در سلول انفرادی، زندانی و سپس به یک پادگان نظامی که تحت مراقبت کامل بود منتقل نمودند .

چگونگی قیام 15 خرداد

به دنبال انتشار خبر بازداشت امام در سحرگاه 15خرداد 1342 به مناسبت سخنرانی تاریخی امام که علیه اسرائیل و رژیم شاه بوده از نخستین ساعات روز 15خرداد، اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام همراه بود .
مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند. مردم نیز با چوب‌ و سنگ به دفاع ازخود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند. فجیع‌ترین حادثه، قتل عام دهقانان کفن‌پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سر پل باقرآباد با آنها روبرو شده و با سلاحهای سنگین آنها را قتل عام کردند.
پس از فرو نشستن قیام، اسدا‌… اعلم نخست‌وزیر، در مصاحبه‌ای با روزنامه هرالد تریبون در روز 17 خرداد 42 تهدید کرد که امام و برخی دیگر از علما، محاکمه نظامی خواهند شد و ممکن است حکم اعدام آنها صادر شود. شاه نیز دو روز بعد طی سخنرانی بیانات امام و تظاهرات مردم را به تحریک و پول بیگانگان- جمال‌عبدالناصر- دانست زیرا جمال‌عبدالناصر در آن زمان به دلیل همکاری شاه و اسرائیل روابط خصمانه‌ای با شاه داشت. در این راستا رسانه‌های رژیم ادعا کردند که شخصی به نام عبدالقیس از بیروت با هواپیما وارد فرودگاه مهرآباد شده و در گمرک مهرآباد حدود یک میلیون تومان پول از او به دست آمده و اعتراف کرده است که ناصر این پولها را برای افراد معینی در ایران فرستاده است. این ادعا مورد انتقاد بسیاری در داخل و خارج از جمله خیلی از نشریات خارجی واقع شد و رژیم هیچ دلیل و سندی در این خصوص ارائه نکرد. چند روز پس از دستگیری امام دهها نفر از مراجع و علمای ایران به عنوان اعتراض به دستگیری امام و اعلام پشتیبانی از وی، به تهران مهاجرت کردند. بر اثر اعتراض علما و فشار افکار عمومی سرانجام امام پس از دو ماه بازداشت در پادگان نظامی به منزلی در شمال شهرتهران منتقل گشت و تحت نظر قرار گرفت. از نخستین ساعات روز بعد مغازه داران تهران و شهرستانها به مناسبت آزادی نسبی امام بر سر در مغازه‌های خود پرچم نصب کرده و چراغانی نمودند و به مردم شیرینی و شکلات دادند.
یک روز پس از انتقال امام (12 مرداد) روزنامه‌های کثیر‌الانتشار کشور چیزی رابه دستور ساواک منتشر کردند. تا در نظر مردم چنین وانمود کنند که انتقال امام از زندان به محل جدید به دلیل تفاهمی بوده که میان ایشان و مقامات انتظامی بوجود آمده است. این خبر که شایعه‌ای بیش نبود و امام بعداً پس از آزادی کامل و بازگشت به قم در اولین فرصت طی یک سخنرانی آنرا به شدت تکذیب کرد
شاه که تصور می‌کرد با سرکوب قیام 15 خرداد، دستگیری امام، کوتاه آمدن برخی از علما و از همه مهمتر شایعة تفاهم امام را منزوی ساخته است بتدریج در جهت عادی نشان دادن اوضاع حرکت کرد. از اینرو اسدا… علم را در 17 اسفند 42 برکنار ساخت و وانمود کرد او مسبب حوادث اخیر بوده و عزل وی به دنبال تفاهم با امام تحقق یافته است
بعد از اعلم، حسنعی منصور به نخست‌وزیری رسید. او طی نطقی با تمجید از اسلام، از آن به عنوان «یکی از مترقی‌ترین و برجسته‌ترین ادیان جهان» یاد کرد و بر «مراحم و عطوفت خاص شاه: مقامات روحانی تأکید نمود. دو روز پس از سخنان منصور امام بدون اطلاع قبلی در شب 18 فروردین 43 وارد قم شد و به تدریج مورد استقبال علما و مردم قرار گرفت. در همان روز، روزنامه اطلاعات در مقاله‌ای تحت عنوان انقلاب سفید شاه و امریکا» نوشت «چقدر جای خوشوقتی است که جامعه روحانیت نیز در واکنش اکنون باهمه مردم، همگام در اجرای برنامه‌های انقلاب شاه و مردم شده است». امام خمینی در واکنش به این اتهام در 21 فروردین طی سخنانی مطالب روزنامه اطلاعات را به شدت تکذیب نمود و اظهار داشت
"
 خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد. من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح به دست بگیرم. من پاپ نیستم که فقط روزهای یک شنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات خود سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. پایگاه استقلال اسلامی اینجاست باید این مملکت را از این گرفتاریها نجات داد .

آثار قیام 15 خرداد

به طور کلی قیام 15 خرداد آثار عمده‌ای از خود برجای نهاد :
1- رهبری حرکتهای مخالف رژیم را به مذهبی ها منتقل کرد و چپی‌ها را به حاشیه راند .
2- کشتار مردم در قیام 15 خرداد، چهرة مزدورانه شاه را که تا آن زمان تقصیرها را به گردن نخست وزیران می‌انداخت افشاء نمود و انقلابیون پس از آن به راههای اصلاح طلبانه پشت کرده سرنگونی نظام سلطنتی را خواستار شدند .
3-  از آن پس طرد همه قدرتهای بیگانه از ایران مورد توجه قرار گرفت و سرانجام قیام 15 خرداد و نقطه آغاز نهضت بازگشت به خویشتن در کشور شد. از آن پس انجمن‌های اسلامی در نقاط مختلف پدید آ‌مدند و جو غیر اسلامی در دانشگاهها و دیگر مجامع به آرامی شکسته شد .

تعداد شهدای قیام 15 خرداد هنوز مشخص نشده است

آمار رسمی طاغوتیان 123 معترض و آمار غیر رسمی 15 هزار شهید

در اسناد پشت پرده رژیم تنها نام 123 تن از كشته‌ها و زخمی‌های قیام خردادماه آمده است كه شمار كشته‌ها بالغ بر 53 تن می‌باشد. در دیگر گزارشها و اسناد پراكنده، نام برخی دیگر از كشتگان آن روزها دیده می‌شود كه در لیست 123 تن بالا نیامده است. شهربانی كل كشور شمار جنازه‌هایی را كه در تاریخ 15 و 16 خرداد به گورستان تحویل داده‌اند، 80 تن گزارش كرده، اما نامهای آنان را نیاورده است.
گزارش مورخ 18/4/42 ساواك نشان می‌دهد كه استواری به نام «رضا دیوانه» از كلانتری 6 خیابان مولوی به تنهایی 60 نفر از مردم بی‌گناه را كشته است.
به رغم كنكاش و كاوشی كه تاكنون انجام شده است، آمار دقیق و درستی از شهیدان و زخمی‌های قیام 15 خرداد به دست نیامده و به نظر می‌رسد كه در اسناد و گزارشهای پشت پرده اسامی كامل آنان هرگز به ثبت نرسیده است.
این نارسایی در آمار شهیدان و زخمی‌های 15 خرداد و ناآگاهی و بی‌اطلاعی از نام و نشان آنان از آنجا ناشی می‌شود كه:
1ـ  رژیم شاه برای اینكه ژرفای جنایت و قساوت خود را در كشتار بی‌رحمانه مردم در قیام خردادماه از دید ملت ایران و جهان پوشیده نگه دارد، بسیاری از كشته‌ها و حتی زخمی‌ها را كه در خیابانها افتاده بودند، پیش از آنكه به بیمارستانها و یا پزشك قانونی انتقال یابند و مورد شناسایی قرار گیرند، در كامیونها ریختند و در نقاط دوردست، در گورهای دسته‌جمعی مدفون كردند.
2ـ  برخی از خانواده‌های شهیدان از بیم پیگرد شدید رژیم شاه و برای اینكه گرفتار زندان، ساواك و بازجویی‌های آزاردهنده و شكنجه‌های توانفرسا نشوند، خبر شهادت بستگان خود را در قیام 15 خرداد، هرگز بازگو نكردند و مرگ آنان را به علت تصادف و دیگر رویدادهای غیرطبیعی نمایاندند. این پنهانكاری موجب شد كه برخی از شهیدان آن قیام تا به امروز ناشناخته بمانند.
3ـ  برخی از شهیدان خردادماه از اهالی شهرها و روستاهای دوردست بودند و خانواده‌های آنان هرگز از سرنوشت آنان نتوانستند خبر یا نشانی به دست آورند. از این رو، آنان را از افراد مفقودالاثر به شمار آوردند؛ و بدین گونه تنها از شهیدانی نام و نشانی به جا ماند كه مردم توانستند آنان را از صحنه درگیری بیرون ببرند و به بیمارستانها برسانند و یا به گورستان تحویل دهند كه نام آنان در دفتر بیمارستان و یا گورستان به ثبت رسید و یا برخی از خانوده‌های شهید، نام آنان را اعلام كردند.
اكنون نامهای برخی از شهیدان قیام خرداد 42 كه تاكنون به دست آمده است در پی می‌آید، با اعتراف به اینكه شهدای آن قیام خونین به مراتب بیشتر از آن است كه در این فراگرد نشان داده شده است:

روز شمار برخی مبارزات و تبعیدهای حضرت امام خمینى (ره)

16 مهرماه سال 1341
جلسه مهم حضرت امام خمینى (ره) با مراجع قم در رابطه با انجمنهاى ایالتى و ولایتى

11 آذر ماه سال 1341
لغو تصویب نامه ساختگى انجمنهاى ایالتى و ولایتى به دنبال مبارزات پیگیر حضرت امام خمینى (ره) و صدور پیام حضرت امام خمینى (ره) در مورد ختم این غائله

2 بهمن سال 1341
تحریم رفراندوم غیر قانونى و قلابى شاه از سوى حضرت امام خمینى (ره)

2فروردین ماه سال 1342
فاجعه خونین مدرسه فیضیه به دست عمال رژیم شاه

15 خرداد سال 1342
دستگیرى شبانه حضرت امام خمینى (ره) . قیام تاریخى ملت ایران در اعتراض به دستگیرى حضرت امام (ره

4تیرماه سال 1342
انتقال حضرت امام خمینى (ره) از پادگان قصر به سلولى در عشرت آباد

21 فرودین سال 1343
سخنرانى تاریخى حضرت امام خمینى (ره) در مسجد اعظم قم پس از آزادى از حبس و حصر

4 آبان 1343
سخنرانى كوبنده حضرت امام خمینى (ره) به مناسبت طرح اسارتبار كاپیتولاسیون

13آبان 1343
بازداشت و تبعید حضرت امام خمینى (ره) به تركیه

21 آبان سال 1343
انتقال حضرت امام خمینى (ره) از آنكارا به بورساى تركیه

13 مهرماه سال 1344
انتقال حضرت امام خمینى (ره) از تركیه به بغداد

16 مهرماه 1344
حركت امام خمینى (ره) از سامرا به كربلا بعد از تبعید به عراق

23 مهرماه 1344
ورود و استقرار حضرت امام خمینى در نجف بعد از تبعید به عراق

23 آبان 1344
شروع درسهاى حوزه‏اى حضرت امام خمینى در نجف پس از تبعید به عراق

12 اردیبهشت 1356
پیام حضرت امام خمینى (ره) به مناسبت چهلم شهداى قم

2مهرماه 1357
محاصره منزل حضرت امام خمینى (ره) توسط نیروهاى بعثى عراق

10 مهرماه 1357
هجرت حضرت امام خمینى (ره) از عراق به سوى كویت

13 مهرماه 1357
هجرت حضرت امام خمینى (ره) از عراق به فرانسه

12 بهمن 1357
بازگشت امام خمینى (ره) به میهن اسلامى پس از 15 سال تبعید

 

 




سالروز آزادي خرمشهر
روز مقاومت و پيروزي گرامي باد

عمليات بيت المقدس

نقطه عطف فتوحات سرنوشت ساز جنگ

بيش از بيست ماه از آغاز جنگ تحميلي استكبار عليه جمهوري نوپاي اسلامي ايران مي گذشت و شهر خرمشهر همچنان در چنگ نيروهاي ارتش عرق قرار داشت . عمليات فتح المبين در منطقه غرب دزفول و شوش اخيرا به پايان رسيده و نتايج شگفت انگيز آن روح تازه اي را در كالبد رزمندگان اسلام دميده بود . فرماندهان جنگ بر آن بودند تا فرصت ابتكار عمل و كشاندن جنگ به يك شكل فرسايشي و بلند مدت از دشمن گرفته شود ، به ويژه آنكه فصل گرماي طاقت فرساي جنوب كشور در راه بود .

عمليات پيروزمندانه فتح المبين كه با آزاد سازي بخش گسترده اي از خاك خوزستان در شمال غرب اين استان پايان پذيرفته بود ، راه را براي آزاد سازي مناطق خرمشهر ، شلمچه ، هويزه و بخش هاي ديگر هموار ساخته بود ، چرا كه اين منطقه وسيع بر خلاف منطقه عملياتي فتح المبين فاقد عارضه و ناهمواري زميني بود .

البته دشمن در غرب رودخانه كارون كه در قلب خرمشهر جاري است ، استحكامات و موانع پيشرفته را احداث و 36 هزار نفر از نيروهاي خود را در خطوط پدافندي پيچيده اي متمركز و مستقر كرده بود . گذر از چنين خط مرگباري به يك معجزه و كاري خدايي شبيه بود . همچنان امام خميني ، فرمانده كل قوا به محض آزاد شدن خرمشهر فرمودند : خرمشهر را خدا آزاد كرد .

سر انجام در ساعت 30 دقيقه بامداد 10 ارديبهشت ماه 1361 نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران قرارگاه مشترك كربلا سپاه و ارتش و 3 قرارگاه عملياتي قدس در منطقه سوسنگرد و محور شمالي كرخه كور ، قرارگاه فتح در منطقه دارخوين و قرارگاه نصر در شمال خرمشهر ، حمله سراسري خود را از منطقه عمومي رودخانه كرخه كور و غرب رود كارون به منظور آزادسازي خرمشهر و مناطق شمال آن و عقب راندن دشمن از مرز بين المللي آغاز نمودند . همچنين از سوي ستاد جنگ مقرر شده بود تا در جريان اين عمليات ، شهر هاي اهواز ، حميديه و سوسنگرد از برد توپخانه سنگين و دوربرد دشمن خارج شود . پيش از آغاز عمليات ، از سوي قرارگاه كربلا ، رمز حمله با نام مبارك يا علي بن ابي طالب در روز سيزدهم رجب و در نخستين دقايق دهم ارديبهشت ماه 1361 به نيروهاي تحت امر صادر شد .

پس از 25 روز تلاش براي آماده سازي مقدمات و انجام طرح بزرگ عمليات ، به منظور رويارويي با مشكلات احتمالي ، از جمله آب گرفتگي هاي غير طبيعي كه دشمن ير سر راه رزمندگان ايراني ايجاد كرده بود و پيچيدگي مواضع و حجم ماشين آلات زرهي و نيروهاي پياده دشمن و انجام چهار مرحله عمليات تهاجمي در منطقه اي به وسعت 6000 كيلومتر مربع ، همه چيز براي يك حمله بزرگ مهيا شد .

سرانجام در تاريخ سوم خرداد ماه 1361 خرمشهر كه با 34 روز مقومت غيورانه ئر برابر دشمن سقوط كرده بود ، پس از 575 روز اشغال و ويران شدن خانه ها و اماكن عمومي و دولتي ، در كمتر از 25 روز آزاد و پاكسازي شد و به آغوش ميهن اسلامي بازگشت .

بازتاب اين پيروزي شگرف تا مدت ها در رسانه هاي جهان در صدر تمام اخبار و گزارش ها بود . فتح خرمشهر به منزله بزرگترين پيروزي نظامي سياسي جمهوري اسلامي در جريان جنگ تحميلي و مهلك ترين ضربه به پيكره دشمن تلقي شد .

طي عمليات پيروزمندانه بيت المقدس اين خسارات به دشمن وارد آمد :

1- لشكر هاي 3 زرهي ، 11 و 15 پياده دشمن درمحور خرمشهر ، به ميزان 80 درصد منهدم شدند .

2- لشكر هاي 5 مكانيزه و 6 زرهي در محور شمالي عمليات با فرار و عقب نشيني به ميزان 20 درصد آسيب ديدند .

3- لشكر هاي 9 و 10 زرهي كه در عمليات فتح المبين آسيب ديده بودند هر يك به ميزان 20 درصد ، لشكر 7 پياده 40 درصد ، و يك لشكر زرهي كه در آخرين روزهاي سقوط خرمشهر ظاهر شد به ميزان 20 درصد منهدم شدند .

4- تيپ 10 زرهي به ميزان 30 درصد منهدم . تيپ هاي 31 ، 32 و 33 نيروي مخصوص كه به هنگام تجاوز به خرمشهر نقش اساسي داشتند ، ضربات سنگيني را متحمل شدند.

5- تيپ هاي 9 ، 10 ، 20 و 113 گارد مرزي و تيپ هاي 238 و 501 پياده 50 درصد منهدم شدند و نيروهاي آنها به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند .

6- تيپ هاي 416 ، 417 ، 601 ، 602 و 603 به ميزان 50 درصد و تيپ 109 پياده به ميزان 60 درصد منهدم شدند . همچنين گردان هاي شناسايي حنين و حطين آسيب ديدند .

در مجموع چهار مرحله عمليات ، بيش از 16500 تن از نيروهاي دشمن كشته و زخمي و 19000 نفر نيز اسير شدند . علاوه بر بند خرمشهر ، مناطق و تاسيسات ديگري طي اين عمليات آزاد شدند كه عبارتند از :

1 پادگان حميد ، جفير ، حسينيه و شهر هويزه

2 جاده مهم و مواصلاتي اهواز خرمشهر

3 آزاد سازي 180 كيلومتر از خط مرزي و 5038 كيلومتر مربع از مناطق اشغالي

4 جاده مواصلاتي سوسنگرد هويزه

5 خارج شدن بخش وسيعي از خاك جنوب ايران از زير آتش توپخانه سنگين دشمن

6 تصرف و تامين 12 پاسگاه مرزي

تجهيزات و جنگ افزار هاي منهدم شده دشمن نيز بدين شرح است :

1 285 دستگاه تانك و نفربر

2 ده ها انبار مهمات

3 40 فروند هواپيما

4 2 فروند هليكوپتر

5 چندين دستگاه لودر و ماشين هاي مهندسي رزمي

6 500 دستگاه خودرو

7 ده ها قبضه توپ سنگين و سبك

8 مقدار قابل توجهي از تيربارهاي گوناگون و سلاح هاي سبك و سنگين

همچنين غنايم فراواني به دست رزمندگان اسلام افتاد كه عبارتند از :

1 105 دستگاه تانك و نفربر

2 ده ها انبار مهمات

3 95000 عدد انواع مين

4 صد ها دستگاه خودرو سبك و سنگين

5 تعداد قابل توجهي لودر ، بولدزر و ماشين هاي مهندسي رزمي

6 18 قبضه توپ 130 ميليمتري

7 هزاران قبضه سلاح انفرادي

خلاصه گزارش عملیات :

نام عمليات : بيت المقدس ( الي بيت المقدس )                        رمز عمليات : يا علي ابن ابي طالب

زمان اجرا : 10/2/1361                        مدت اجرا : 25 روز                             مكان اجرا : منطقه عمومي رودخانه كرخه و غرب رود كارون                              

تلفات دشمن : 35500 نفر كشته ، زخمي و اسير

ارگان هاي عمل كننده : سپاه و ارتش

اهداف عمليات : آزاد سازي خرمشهر و خارج ساختن شهر هاي اهواز ، حميديه و سوسنگرد از برد توپخانه سنگين دشمن طي چهار مرحله

بسيج كاركنان دانشگاه زنجان

پايگاه شهيد دكتر مفتح

 




جشنواره نماز ايثارگران
جشنواره فرهنگی و هنری نماز ایثارگران و شهدای استان زنجان

 

جشنواره فرهنگی و هنری نماز ایثارگران و شهدای استان زنجان

( داستان ، خاطره ، عكس ، فیلم ، شعر و( ...

مقدمه :

نقش حكایات و سرگذشت ها در قالب داستان و خاطره و شعر و تاثیر آن در سرنوشت بعضی،تغییر مسیر زندگی و آینده بعضی دیگر،یكی از نقشهایی است كه حفظ آنها با بیان سینه به سینه و ثبت و ضبط آنها در صحیفه ای موجب تاثیرگذاری آن در گذر زمان و مرور ایام بر اوضاع و احوال آیندگان خواهد بود و در این میان نقش خاطره و شعر و... و تاثیر آنها در شخصیت روحی و روانی افراد بویژه در جهت تعالی حائز اهمیت است. ستاد برگزاری جشنواره،خاطره،شعر و ... از نماز ایثارگران و خانواده های معظم آنان در راستای ترویج و توسعه فرهنگ نماز و بهره مندی از تراوشات قلمی و خاطرات و اشعار تاثیرگذار آنان در امر نماز اقدام به برگزاری این جشنواره فرهنگی و هنری می نماید.

الف ) موضوع اشعار ارسالی ( نو ، غزل ، قصیده ، رباعی و آزاد )

1-                نماز و فرهنگ ایثار و شهادت(با الهام از الگوی نماز امام حسین (ع) و شهدای كربلا و انطباق با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس)

2-    جلوه های نماز رزمندگان ( صبر ، مقاومت ، تواضع ، فروتنی ، برخورد با اسراء ، احترام به حقوق دیگران و ...)

3-    نماز در مناطق عملیاتی ( با توجه به نبود امنیت ، نبود آب ، نبود زمان و… )

4-    نماز و اتصال به سرچشمه همه پیروزی ها ( اعتقاد به اینكه همه پیروزی ها از آن خداوند است )

ب) موضوع در بخش داستان و خاطره :

1-نماز و فرهنگ ایثار و شهادت

2-نقش نماز در جنگ نرم

3-نماز در اسارت و خاطرات آزادگان از نماز در دوران اسارت

4- مجروحین و اداء فریضه نماز

5-                     نماز و خانواده و خاطره والدین شهدا از نماز فرزندانشان

6- خاطره از محل كار

شرایط خاطرات ارسالی :

·         بصورت تایپ شده حداكثر در 2 صفحه A4 باشد.

·         حتما مرتبط با امر نماز باشد.

·         خاطرات باید واقعی ، مستند و به دور از هرگونه خیال پردازی باشد

·         زمان وقوع حوادث : تاریخ ،روز ، ساعت و ... تا آنجا كه ارتباط به خاطره دارد نوشته شود

·         نقل قول ها كم و زیاد نشود و عین آن نوشته شود

·         به افرادی كه از آن خاطره مطلع بودند یا بخشی از داستان خاطره هستند ، اشاره شود

·         لازم نیست خاطره توسط صاحبان خاطره نوشته شده باشد سایر افراد نیز می توانند خاطرات رزمندگان و حتی خاطرات افراد عادی و مردم كوچه و بازار كه وقایع مرتبط با نماز و دفاع مقدس را دربر دارد به دبیرخانه ارسال نمایند.

·         محدودیتی در ارسال تعداد آثار وجود ندارد.

ج) موضوع وصیت نامه :

در صورت امكان كپی از وصیت نامه یا بخشی از وصیت نامه شهدا كه در اختیار خانواده های محترم می باشد و مربوط به نماز است به دبیرخانه ارسال شود ، در این خصوص دفترچه ای به خانواده محترم شهدا ارسال می گردد كه مستدعی است در این قالب به دبیرخانه ارسال شود .

د) موضوع در بخش عكس ، فیلم كوتاه،داستانك،وبلاگ :

1-   جلوه هایی از نماز رزمندگان

2-   نماز جماعت در جبهه

3-   مسجد و نمازخانه های جبهه

4-   نماز شب و راز و نیاز رزمندگان ( معنویت شهر ها)

ذ) موضوع نماز در فضای مجازی :

1.      وبلاگ نویسی

2.      راه اندازی شبكه های اجتماعی

مهلت ارسال آثار : 10 اردیبهشت ماه 1396

اعلام نتایج : اول خرداد ماه 1396

زمان اختتامیه: سوم خرداد ماه 1396 ( سالروز آزاد سازی خرمشهر)

نشانی دبیرخانه : زنجان ، میدان قائم (عج) ، ستاد اقامه نماز استان زنجان

به سه نفر از هر بخش بعد از نظردهی كمیته داوران جوایز نفیسی اهداء خواهد شد .

علاقمندان می توانند جهت شركت در فراخوان آثار خود را در بخش های مختلف در قالب لوح فشرده به نشانی دبیرخانه و یا پست الكترونیكی : zn.namaz@chmail.ir ارسال نمایند

نشانی دبیرخانه : زنجان میدان قائم ، ساختمان سابق نهضت سواد آموزی ستاد اقامه نماز استان

شماره تماس: 33472500-024

 

                                                                     اداره کل امور دانشجویان شاهد وایثارگر دانشگاه زنجان