خانه  :: اساتید  :: اخبار

نسبت داروسازان به جمعیت؛ نصف میانگین جهانی
در مقایسه تعداد دانشجویان داروسازی در ۸۹ کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۶ داروساز فعالیت می‌کنند.



تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ مهدی پیر صالحی در بیست و دومین همایش دانشجویان داروسازی ایران که در دانشگاه زنجان برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار داروخانه در سطح کشور افزود: متأسفانه به رغم اینکه در زمینه مشکلاتی که دانشجویان رشته داروسازی و نیز دغدغه‌هایی که داروخانه‌ها در سطح کشور با آن دست‌ به‌ گریبان هستند، مطالب زیادی در قالب همایش های مختلف بیان‌ شده است اما تا به امروز به توفیق چندانی در خصوص حل این مشکلات دست نیافته‌ایم.
وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که همواره در همایش های مختلف نیز به آن اشاره‌ شده، موضوع اختلاف در خصوص دایر کردن داروخانه بر اساس سقف جمعیتی است، این در حالی است که اگر بخواهیم موضوع سقف جمعیتی را در دایر کردن داروخانه‌ها برداریم، این مشکل به دلیل کوچک بودن اقتصاد دارویی، پابرجا خواهد ماند.
پیرصالحی با تأکید بر اینکه موضوع کوچک بودن اقتصاد دارویی کشور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این عرصه بوده و تا به امروز پابرجا مانده است، تصریح کرد: معتقدم تداوم این مشکلات می‌تواند دغدغه‌ها را به دیوان عدالت اداری و نیز شورای رقابت بکشاند که به نظر می‌رسد کشیده شدن دغدغه‌های دارویی به این محل‌ها کار چندان درستی نیست.
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه موضوع زیاد بودن تعداد دانشجویان داروسازی در کشور با تکیه‌ بر استدلال، قابل‌ قبول و منطقی نیست، ادامه داد: مقایسه تعداد دانشجویان داروسازی در ۸۹ کشور حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر، شاهد فعالیت ۶ داروساز هستیم، در حالی که این نسبت در ایران ۳ داروساز است.
پیر صالحی با بیان اینکه سالانه حدود هزار و ۵۰۰ دانشجوی داروسازی جذب می‌شوند که این میزان قرار است از سال ۱۴۰۰ به بعد روند کاهشی داشته باشد، گفت: مشکلی که امروز بعد از دانش آموختگی دانشجویان داروسازی با آن مواجه هستیم این است که ۸۰ درصد از دانش آموختگان این رشته به دنبال دایر کردن داروخانه هستند که نباید این‌چنین باشد.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه داشتن ارتباط با نهادهای قدیمی داروسازی از الزامات فعالیت دانشجویی است و استقبال نکردن بیمارستان‌ها برای همکاری با داروسازان، کم‌کاری داروسازان است، یادآور شد: دلیل پابرجا ماندن این مشکلات آن است که هنوز کارکرد داروساز در کاهش هزینه‌های دارویی در بیمارستان‌ها تشریح نشده است، از این رو باید خدمات جدیدی برای داروسازی تعریف شود.
پیر صالحی با تأکید بر اینکه باید توجه داشت که تقویت نهادهای مرتبط با داروسازی منجر به حفظ حقوق فعالان این حوزه خواهد شد، گفت: هیچ مشکلی را به‌تنهایی نمی‌توان حل کرد، از این‌ رو دانشجویان باید به فکر کمک باشند که ارائه ایده و راه‌ حل از جمله این کمک‌ها است.

همین خبر در خبرگزاری صدا و سیما

;
ارسال شده در مورخه: 03-02-1398