خانه :: اساتید :: اخبار

اخباردانشگاه زنجان در آئينه رسانه


انجام طرح شناسایی مشکلات اجتماعی دانشجویان دانشگاه زنجان
رئیس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه زنجان گفت: طرحی با عنوان «بتا» راه‌اندازی کردیم.

تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸

ابراهیمی، رئیس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه زنجان در خصوص استقبال دانشجویان از طرح پایش سلامت گفت: با وجود پیگیری فراوان، در حاضر تنها ۶۹ نفر از دانشجویان در این طرح ثبت نام کردند. در این میان به مشکلات نادر چندانی برنخوردیم. عمده مشکلات و معضلات پیش آمده در بین دانشجویان، تغییرات اعتقادی و بنیادی است.
وی ادامه داد: عمده مشکلات روحی دانشجویان، شکست عاطفی است. امسال با دانشجویان ورودی جدید و والدین آن‌ها کارگاه‌های مشاوره‌ای به صورت جداگانه برگزار کردیم. بخش همیاران سلامت را در دانشگاه پیاده کرده ایم.
ابراهیمی افزود: طرحی تحت عنوان «بتا» در بین اساتید و کارکنان راه اندازی کردیم که در واقع یک کمیته مشاوره‌ای برای شناسایی و درمان دانشجویانی است که با مشکلات اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین طرحی با عنوان «وضعیت تحصیلی» برای دانشجویان با افت تحصیلی، یکبار مشروطی و دو بار مشروطی در نظرگرفته ایم. در این طرح قبل از هرگونه برخوردی با دانشجو، از طریق مشاوران به مشکلات آنان می‌پردازیم. به طور کل مشکلات شخصی درصد خیلی زیادی از ضعف‌های درسی دانشجویان را شامل می‌شود.
ابراهیمی در پایان گفت: طرح های متفاوتی را برای ارتباط موثر با دانشجویان، به منظور بهبود شرایط روحی و روانی آنان راه اندازی کردیم و در فکر ایجاد ارتباط هرچه بیشتر با دانشجویان هستیم.

همین خبر در خبرگزاری دانشجو




برترین‌های چهارمین مسابقات سراسری متالوگرافی معرفی شدند
چهارمین دوره مسابقات سراسری متالوگرافی به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸

چهارمین دوره مسابقات سراسری متالوگرافی به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و برگزیدگان این دوره مسابقات معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، در چهارمین دوره مسابقات سراسری متالوگرافی که به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، تعداد ۲۶ تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند.
پس از برگزاری افتتاحیه این مسابقه در دوم آبان ماه، با توجه به مجموع نمرات عملی و گزارشات، تیم‌ها داوری شدند که تیم تکنیکوگرافی(نماینده دانشگاه صنعتی اصفهان) و تیم آرسموند (نماینده دانشگاه صنعتی امیرکبیر) به طور مشترک مقام اول را کسب کردند. همچنین تیم struers (نماینده دانشگاه زنجان) موفق به کسب مقام سوم شد.
بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این رویداد به ریاست دکتر موسوی خویی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و به داوری اساتید برتر از جمله مریم کرباسی، دکتر عربی، دکتر لیمویی، دکتر حسینی و مهندس طوسی و فعالیت دکتر الهام آهونبر به عنوان دبیر علمی برگزار شد.
تیم های برتر این دوره از مسابقات در دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند و به آنان جوایز نقدی اهدا شد.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا

همین خبر در خبرگزاری مهر

همین خبر در خبرگزاری صداو سیما




دانشگاه زنجان میزبان همایش ملی کاربرد سیالات درگیر در علوم زمین می‌شود
با میزبانی گروه زمین شناسی و با همکاری آزمایشگاه فلوئید اینکلوژن دانشگاه مونتان لئوبن و انجمن زمین شناسی

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸

سومین همایش ملی و تخصصی کاربرد سیالات درگیر در علوم زمین، با میزبانی گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان و با همکاری آزمایشگاه فلوئید اینکلوژن دانشگاه مونتان لئوبن و انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران، ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، مطالعات نظری و تجربی، سیالات درگیر در کانسارها، سیالات درگیر مذاب در فرآیندهای آذرین، سیالات درگیر هیدروکربوری محورهای اصلی این کنفرانس می‌باشد.

بر اساس این گزارش، پروفسور محمد حسن کریم‌پور رئیس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگر ارشد دانشگاه کلرادو از سخنرانان کلیدی این همایش ملی می‌باشند.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




دانشگاه زنجان میزبان همایش ملی کاربرد سیالات درگیر در علوم زمین می‌شود
اولین نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران با مدیریت دانشگاه زنجان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸

ایسنا/زنجانمعاون پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان گفت: اولین نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران با مدیریت دانشگاه زنجان برگزار می‌شود.

علی عمارلو در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اولین نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران، اظهار کرد: دانشگاه زنجان و پژوهشکده فرآورده‌های زیستی این دانشگاه پس از برگزاری دو کنگره بین‌المللی در حوزه گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی در کشور، برای اولین‌بار نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران را برگزار می‌کند.

وی در رابطه با هدف برگزاری اولین نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران، افزود: اولین نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران برای ایجاد شبکه ملی از محققان و صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران در حوزه‌های یاد شده به نوعی اتاق فکری ملی برای چاره‌جویی، تعامل، برنامه‌ریزی در زمینه قارچ‌های کوهی و گیاهان دارویی برگزار می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: اولین نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران توسط پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی و اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی و پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان، مقارن با دومین کنفرانس بین‌المللی گل محمدی از ۲۲ تا ۲۴ آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی اولین نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران، ادامه داد: دانشگاه زنجان برای استفاده از توانمندی سایر استان‌ها در زمینه گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی، این نشست را برگزار می‌کند که هدف کلی برگزاری این نشست، گردهم‌آوری اساتید شاخص گیاهان دارویی، صاحب‌نظران و پیشکسوتان و نیز استفاده از دانش و تجربیات این افراد است.

وی در رابطه با پنج پنل تخصصی در نشست تخصصی اساتید و صاحب‌نظران گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران، خاطرنشان کرد: پنج پنل تخصصی این نشست شامل زراعت و توسعه گیاهان دارویی، شناسایی و گیاه‌شناسی داروهای گیاهی، فناوری گیاهان دارویی و قارچ سمی با توجه به مشکلات به وجود آمده در این زمینه در کشور و پنجمین پنل تخصصی قارچ‌های کوهی به‌ویژه دنبلان‌های کوهی است.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




لیگ مسابقات مناظرات دانشجویی در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود
لیگ مسابقات مناظرات دانشجویی به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود.

تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، لیگ مسابقات مناظرات دانشجویی به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود.
مسابقات به صورت منظم و مستمر طی این ترم برگزار می‌گردد. علاقه‌مندان جهت ثبت نام و شرکت در مناظره می‌توانند اسامی خود را به صورت تیم‌های دو نفره به آیدی BENYAMIN_SAA@ ارسال کنند.
مکان برگزاری این مناظرات، دانشکده پزشکی سالن آمفی تئاتر رازی دانشگاه زنجان می‌باشد وشرکت برای عموم دانشجویان آزاد است.



۳۳ دانشگاه ایرانی در میان هزار دانشگاه برتر مهندسی دنیا قرار گرفتند
۳۳ دانشگاه ایرانی در جمع یک هزار و ۸ دانشگاه برتر دنیا در رتبه بندی موضوعی ۲۰۲۰ تایمز در گروه مهندسی و فناوری

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رتبه بندی دانشگاه های جهان ۲۰۲۰ نظام رتبه بندی بین المللی تایمز با موضوعات مهندسی و فناوری منتشر شد.

رتبه بندی دانشگاه های جهانی آموزش عالی ۲۰۲۰ برای موضوع مهندسی و فناوری از همان شاخص های عملکردی معتبر و دقیق رتبه بندی دانشگاه های جهانی استفاده می کند، اما مجدداً متناسب با رشته های خاص مورد سنجش قرار گرفته است.

یک هزار و ۸ دانشگاه در علوم مهندسی و فناوری بررسی شده اند.

این فهرست دانشگاه هایی را نشان می دهد که در رشته های مهندسی عمومی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران و مهندسی شیمی پیشرو هستند.

جدول امسال گسترش یافته است و شامل یک هزار و ۸ دانشگاه است. سال گذشته ۹۰۳ دانشگاه در فهرست بودند.

انستیتوی فناوری کالیفرنیا و دانشگاه استنفورد مشترکا مقام اول را کسب کرده اند و به ترتیب از مقام های چهارم و دوم سال گذشته بالاتر رفته اند. دانشگاه کمبریج و دانشگاه هاروارد در رتبه سوم مشترک هستند و دانشگاه آکسفورد از اول به پنجم سقوط کرده است.

در خارج از انگلستان و ایالات متحده، انستیتو فناوری زوریخ ETH سوئیس به رتبه هشتم صعود کرده است. بالاترین رتبه دانشگاه آسیا متعلق به دانشگاه ملی سنگاپور است که در رده دوازدهم قرار دارد و پس از آن دانشگاه پکن چین در رده سیزدهم دنیا قرار دارد.

۳۳ دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی حضور دارند که بالاترین رتبه دانشگاه های ایرانی متعلق به دانشگاه تهران با رتبه ۲۰۱ - ۲۰۵ است.

جدول رتبه دانشگاه های ایرانی در رده بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۰ (مهندسی و فناوری)

ردیف نام دانشگاه رتبه جهانی
۱ دانشگاه تهران ۲۰۱–۲۵۰
۲ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۲۵۱–۳۰۰  
۳ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۳۰۱–۴۰۰  
۴ دانشگاه کاشان ۳۰۱–۴۰۰  
۵ دانشگاه صنعتی شریف ۳۰۱–۴۰۰  
۶ دانشگاه تبریز ۳۰۱–۴۰۰  
۷ دانشگاه یاسوج ۳۰۱–۴۰۰  
۸ دانشگاه بین المللی امام خمینی ۴۰۱–۵۰۰ 
۹ دانشگاه علم و صنعت ایران ۴۰۱–۵۰۰ 
۱۰ دانشگاه صنعتی اصفهان ۴۰۱–۵۰۰ 
۱۱ دانشگاه مازندران ۴۰۱–۵۰۰ 
۱۲ دانشگاه شهرکرد ۴۰۱–۵۰۰ 
۱۳ دانشگاه بوعلی سینا ۵۰۱–۶۰۰  
۱۴ دانشگاه فردوسی مشهد ۵۰۱–۶۰۰  
۱۵ دانشگاه گیلان ۵۰۱–۶۰۰  
۱۶ دانشگاه سمنان ۵۰۱–۶۰۰  
۱۷ دانشگاه الزهرا (س) ۶۰۱–۸۰۰  
۱۸ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ۶۰۱–۸۰۰  
۱۹ دانشگاه خوارزمی ۶۰۱–۸۰۰  
۲۰ دانشگاه خواجه نصیر طوسی ۶۰۱–۸۰۰  
۲۱ دانشگاه کردستان ۶۰۱–۸۰۰  
۲۲ دانشگاه شهید بهشتی ۶۰۱–۸۰۰  
۲۳ دانشگاه شهید چمران اهواز ۶۰۱–۸۰۰  
۲۴ دانشگاه صنعتی شاهرود ۶۰۱–۸۰۰  
۲۵ دانشگاه شیراز ۶۰۱–۸۰۰  
۲۶ دانشگاه صنعتی شیراز ۶۰۱–۸۰۰  
۲۷ دانشگاه ارومیه ۶۰۱–۸۰۰  
۲۸ دانشگاه زنجان ۶۰۱–۸۰۰  
۲۹ دانشگاه بیرجند ۸۰۱+
۳۰ دانشگاه اصفهان ۸۰۱+
۳۱ دانشگاه شاهد ۸۰۱+
۳۲ دانشگاه شهید باهنر کرمان ۸۰۱+
۳۳ دانشگاه یزد ۸۰۱+

به این ترتیب ۳۳ دانشگاه ایرانی در جمع یک هزار و ۸ دانشگاه برتر دنیا در رتبه بندی موضوعی ۲۰۲۰ تایمز در گروه مهندسی و فناوری قرار گرفته اند.

همین خبر در خبرگزاری مهر




انتشار «در جدال با خویشتن»/تلاشی نقادانه برای شناخت شمس تبریزی
در سال‌های اخیر پژوهش پیرامون شخصیت مولانا جلال‌الدین رونقی داشته است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار مهر،  به تازگی از دکتر مهدی محبتی، عرفان‌پژوه و منتقد ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه زنجان (دارای تالیفات متعدد در دو زمینه عرفان و نقد ادبی، مانند از معنا تا صورت؛ سیمرغ در جستجوی قاف (سیر تحوّل عقلانیت در ادب فارسی؛ پیمانه‌های بی‌پایان؛ تصحیح ترجمه رساله قشیریه و...) کتابی با عنوان «در جدال با خویشتن، نگاهی دیگر به احوال و اقوال شمس‌تبریزی» به همت بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه و در ۳۶۸ صفحه، در دو بخش اصلیِ معرفی احوال و شخصیت شمس تبریزی و گزیده مقالات شمس روانه بازار نشر شده‌ است. 

در سال‌های اخیر پژوهش پیرامون شخصیت مولانا جلال‌الدین رونقی داشته است. یکی از نتایج تبعی روند پرشتاب پژوهش‌ درباره مولانا، بررسی برخی زوایای پیدا و پنهان شمس‌الدین تبریزی است که اکثراً تحول بنیادین اندیشه و شعر مولانا را حاصل دیدار مولانا با شمس می‌دانند؛ بنابراین آنچه در بسیاری از این نوشته‌ها در اولویت تحقیق محقق یا مولف بوده است، شخصیت مولاناست و نه شمس‌الدین تبریزی و تعیین جایگاه عرفان و آموزه‌های عرفانی او در تحول عرفان زبان فارسی. از سوی دیگر باوجود تصحیح ارزشمند دکتر محمدعلی موحد (بیشتر به دلیل ماهیت شفاهی و سرشت تقریری گفته‌های شمس در احوال مختلف) همچنان آشفتگی‌ها و ابهامات فراوانی در این نثر ارجمند عرفانی فارسی وجود دارد که حجم بالای تصحیح دکتر موحد و همچنین وجود گفته‌های ناکارآمد و حتی غیرآموزنده منتسب به شمس آنچنان که باید شخصیت و شکوهمندی گفته‌های شمس را به آنان نشان نداده است. علاقه‌مندان و جوانان معنویت‌مدارِ روزگار ما در درجه اول به دنبال متنی به دور از پریشیدگی‌اند که با توضیحات سودمند، مختصر و راهگشا تا جای ممکن آموزه‌های عرفانی متناسب این عارف بزرگ فارسی‌زبان برای زمانه ما نقد کند و مهدی محبتی در پاسخ به چنین دغدغه‌هایی در بین جوانان علاقمند دست به چنین تالیفی زده است.

بخش اول کتاب «در جدال با خویشتن» با اشاره به ویژگی‌های کمیاب و در پاره‌ای موارد نایاب شخصیت شمس آغاز می‌شود و مولف این کتاب با اشاره به آنچه از مقالات شمس می‌توان آموخت؛ «جرات دانستن و جربزه سرکشیدن» را از آموزه‌های مهم شخصیت شمس برای روزگار ما می‌داند و در ادامه به ویژگی‌های متفاوت نثر شمس تبریزی در مقالاتش می‌پردازد تا جایگاه این نثر مهم ادب عرفانی فارسی را در میان نمونه‌های مشابه تبیین کند. نویسنده در فصل دوم از نیمه نخست کتاب، به انواع هنجارگریزی‌های شمس در سه زمینه عرفی و اجتماعی؛ عرفانی و ادبی و همچنین هنجارگریزی کلامی و دینی او پرداخته است و جابه‌جا نکته‌یابی‌های خود را با ارجاع به صفحات متعدد مقالات شمس روشن کرده است. در این فصل که به نظر می‌رسد از مهم‌ترین قسمت‌های کتاب «در جدال با خویشتن» باشد، مهدی محبتی روشن کرده است با وجود تاکیدی که بسیاری از محققان در پیروی عاشقانه و بی‌چون و چرای مولانا از شمس دارد و او را همواره دنباله‌رو اندیشه‌های پیر و مراد خود، شمس تبریزی می‌دانند، وجوه افتراق و اختلاف شخصیت ایشان در برخورد با شخصیت‌ها بزرگ عرفانی ما همچون بایزید بسطامی و سنایی غزنوی قابل تامل است و ناگزیر باید در پاره‌ای موارد به استقلال اندیشه و شخصیت این دو عارف بزرگ ادب فارسی قائل بود.

در فصل بعدی تاویل شمس از آیات قرآن و روایات مورد دقت مولف قرار گرفته است و در آن تاویل‌گری ویژه و ناب شمس را در مواجهه با برخی از آیات و روایات را نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که می‌بایست یکی از  وجوه مهم شخصیتی شمس در مقایسه با بسیاری از اقرانش را در قلمرو تاویلات او دانست. در فصل چهارمِ تحلیل شخصیت شمس، به نحوه رویکرد او با جریانات مهم فلسفی جهان اسلام مانند معتزله و گروه اخوان‌الصفا و همچنین نقطه‌نظرات شمس درباره بزرگ‌ترین شخصیت‌های عقل‌مدار روزگار پیش از خود مانند ابن‌سینا، فخررازی، شیخ اشراق و خیام مورد بررسی جدی قرار گرفته است. در آخرین فصل از بخش نخست کتاب، سعی شده‌است به اختصار شرحی از احوال زندگی شمس تبریزی بر اساس منابع غالباً دست اول و قابل‌اعتمادترِ زندگی او، با نثری هنری و خلاق ارائه شود. این شرح‌حال مختصر و چند صفحه‌ای اصلی‌ترین ابعاد شخصیت و مهمترین رخدادهای زندگی او را به مخاطب خود نشان داده است. از کاربردی‌ترین بخش‌های کتاب برای هر پژوهشگری، فصلی است که پس از شرح‌حال زندگی شمس به کارنامه شمس‌پژوهی اختصاص یافته‌است و در آن اهمّ منابعی که به زندگی و آثار شمس پرداخته‌اند، مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

دکتر مهدی محبتی در بخش دوم کتاب «در جدال با خویشتن» که تقریبا نیمی از کتاب را به خود اختصاص داده است، نمونه‌هایی از نثر مقالات شمس‌الدین تبریزی را انتخاب کرده است و در پاورقی صفحات هر جا ابهامی بوده با افزودن توضیحی راهگشا و غالباً کوتاه برای مخاطبان جوان‌تر موانع فهم این نثر را برای آن‌ها هموار کند. نویسنده کتاب پیمانه‌های بی‌پایان، با وجود محدودیتی که همواره در این گزیده‌ها وجود دارد تلاش کرده اصلی‌ترین نگره‌های ناب شمس و زبان خاص او را در همین گزیده مختصر به مخاطب خود منتقل کند، به‌طوری‌که هر خواننده‌ای مهارت شگفت شمس تبریزی را در پرداخت روایت‌های کوتاه عرفانی با انتخابی که از بهترین نمونه‌های داستان‌پردازی او صورت گرفته است، در می‌یابد.

در مجموع کتاب «در جدال با خویشتن» از دکتر مهدی محبتی، تلاشی است برای شناسایی شخصیت، اندیشه و عرفان شمس تبریزی، عارف بزرگ زبان فارسی، برای آن‌دسته از مخاطبان علاقه‌مندی که متون عرفانی ادبیات فارسی را با نگاهی انتقادی و بهره‌جویانه از آموزه‌های متناسب این متون با روزگار ما مطالعه می‌کنند.

همین خبر در خبرگزاری مهر




۱۲ ورزشکار زنجانی در رقابت‌های پرش با اسب حائز رتبه شدند
سعید مهربان با شاهو از باشگاه دانشگاه زنجان سوم شد

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸

زنجان - ایرنا - رئیس هیات سوارکاری استان زنجان گفت: نفرات برتر رقابت‌های پرش با اسب قهرمانی استان مشخص شدند.

محمدرضا رجبی خمسه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مسابقات به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت‌بدنی و ورزش و با حضور ۲۴ سوارکار در رده‌های سنی نونهال، نوجوان، مالکان غیرحرفه‌ای و بزرگسالان و در باشگاه اسواران، واقع در جاده زنجان - بیجار، برگزار شد.

وی اظهار داشت: این مسابقات را سه داور (یک نفر بین المللی از تهران و ۲ داور درجه سه از زنجان)، قضاوت کردند و مرتضی سلسله ذاکرین به عنوان سرداور و ناظر، محسن ذاکری و علی دهدشتی اعزامی از سوی فدراسیون سوارکاری نیز به ترتیب به عنوان سرکلانتر  و طراح مسیر بودند.

رجبی‌خمسه با بیان اینکه مسابقات قهرمانی استان از ۱۸ سال پیش و هر سال برگزار می شود، افزود: این رقابت‌ها در فضایی مناسب و در حضور تماشاگران علاقه‌مند به سوارکاری و همچنین با حضور علی خلیلی و محمدعلی حمزه پور به ترتیب رئیس و معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان، جمعه /۲۶ مهر ماه/ برگزار و نتایج آن به شرح زیر اعلام شد. 

رده نونهالان

-------------

۱- حنانه جوادیان با اسپریت از باشگاه جوادیان زنجان

۲- مهتا شاکری‌فرد با متیو از باشگاه ستاره خرم خرمدره

۳- سعید مهربان با شاهو از باشگاه دانشگاه زنجان شد.

رده نوجوانان

-------------

۱- یاسمن جمیلی با واندرفول از باشگاه رادمان زنجان

۲- امیرمهدی آقاخانی با اسپریت از باشگاه جوادیان زنجان

۳- محمدرضا اسماعیل‌نعلبند با والاس از باشگاه میثم زنجان

رده مالکین

-----------

۱- سهیل شعبانی با الکترو از باشگاه ستاره خرم خرمدره

۲- بهاره میرابیان‌تبار با ویکی از باشگاه اسواران زنجان

۳- احسان مبینی با کریشنا از باشگاه رادمان زنجان

رده بزرگسالان

---------------

۱- محمد مقدادی با کمبریج از باشگاه ستاره خرم زنجان

۲- حسین خلخالی با واندرفول از باشگاه رادمان زنجان

۳- سیدعلی فتحی با ماکارل از باشگاه جوادیان زنجان 

در زمان حاضر قریب ۱۰۰ سوارکار زن و مرد در ۱۶ باشگاه دارای مجوز (۱۰ باب شهرستان زنجان، سه باب شهرستان خرمدره، ۲ باب شهرستان ابهر و یک باب شهرستان سلطانیه) و به صورت رسمی و بیمه شده تحت پوشش هیات سوارکاری استان زنجان فعال هستند.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا

همین خبر در خبرگزاری مهر




مرکز ارتباط با جامعه دانشگاه زنجان از طرح‌های پژوهشی، پشتیبانی می‌کند
در این مرکز بر روی طرح‌های متنوعی توسط اعضای هیات علمی کار می شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸

دکتر رسول محرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پژوهش‌ها و طرح‌ها هم شامل سفارش‌هایی از بیرون دانشگاه بوده و هم طرح‌هایی است که دانشگاه در درون خود به این نتیجه رسیده که بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این مرکز طی سال‌های اخیر، گسترش پیدا کرده است، اظهار داشت: دوره‌های پسادکترا که دانشگاه به صورت فناورمحور به آن‌ها ورود پیدا کرده و طرح‌های فرصت مطالعاتی در صنعت نیز به فعالیت‌ها اضافه شده است.

محرمی خاطرنشان کرد: در این مرکز بر روی طرح‌های متنوعی از حوزه‌های کشاورزی، علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی توسط اعضای هیات علمی، کار می‌شود.

وی ابراز کرد: طرح‌های پذیرش شده در این مرکز دارای ارزش از چند صد میلیونی تا مبالغ پایین و در گستره ملی تا شهرستانی است.

محرمی تصریح کرد: دانشگاه زنجان، دانشگاه جامع بوده و تمام رشته‌ها را شامل می‌شود و به این دلیل، طرح‌ها نیز در حوزه‌های مختلف است.

مدیر مرکز فناوری و ارتباط با جامعه دانشگاه زنجان در پاسخ به تفاوت فعالیت‌های این مرکز با مرکز رشد واحدهای فناور، گفت: پیش از این مرکزی به نام «کارآفرینی و ارتباط با صنعت» در دانشگاه وجود داشت که پس از جداسازی آن به ۲ مرکز، وظیفه کارآفرینی به مرکز رشد واحدهای فناور، منتقل شده و وظیفه ارتباط با صنعت نیز با ارتقا در ساختار دانشگاه به نام مرکز فناوری و ارتباط با جامعه، تشکیل شد.

محرمی با بیان اینکه مرکز فناوری و ارتباط با جامعه با دانشجویان در ارتباط نیست، اظهار داشت: اما علاوه بر اعضای هیات علمی و دانشجویان، افرادی از بیرون نیز می‌توانند به مرکز رشد واحدهای فناوری، ورود پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان ورود به مرکز رشد پس از طی مراحل پیش‌رشد و رشد در ادامه به شرکت دانش‌بنیان تبدیل می‌شوند.

محرمی افزود: مرکز رشد واحدهای فناور از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند و تا در این مرکز به مرحله‌ای برسند که بر روی پای خود ایستاده و سودآور شوند.

وی اظهار داشت: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان عضو مرکز رشد تا کنون موفق به تولید محصولات مختلفی از دارو تا صنعت شده‌اند.

مدیر مرکز فناوری و ارتباط با جامعه دانشگاه زنجان در خصوص ایجاد پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها گفت: ساختاری در سطح کشور تعریف شد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حرکت به سمت فناوری و تولید ثروت دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری را در سطح کشور تاسیس کرد.

وی اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری، سیستمی مجزا از دانشگاه بوده و زیر نظر وزارت علوم، فعالیت می‌کنند.

محرمی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری، سیستم‌های زیربنایی دارند که هم می‌تواند جزو پارک و هم جزو دانشگاه باشد، خاطرنشان کرد: مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان، سیستمی است که هم جزو دانشگاه بوده و هم در راستای اهداف پارک علم و فناوری فعالیت می‌کند.

وی افزود: شرکت‌هایی که در مرکز رشد واحدهای فناور به مرحله دانش‌بنیان رسیده‌اند می‌توانند در پارک علم و فناوری مستقر باشند البته لزومی ندارد شرکت‌ها از طریق مرکز رشد دانشگاه وارد پارک شوند بلکه به صورت مستقیم نیز می‌توانند در پارک علم و فناوری مستقر شوند.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا




اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی در دانشگاه زنجان عملیاتی شد
دانشگاه زنجان توانست ۱۰۰ درصد پیش بینی دانشگاه برای اعزام دانشجو به فرصت تحقیقاتی خارج از کشور را محقق کند

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸

محسن نجفیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعزام دانشجویان دکتری به فرصت های کوتاه مدت تحقیقاتی خارج از کشور گفت: دانشگاه زنجان در سال جاری که از نظر بودجه ای و ارز دانشگاه ها در وضعیت مطلوبی قرار ندارند توانست ۱۰۰ درصد پیش بینی دانشگاه برای اعزام دانشجو به فرصت تحقیقاتی خارج از کشور را محقق کند.

وی ادامه داد: در سال جاری ۵ نفر از اساتید به فرصت مطالعاتی  ۶ ماهه خارج از کشور اعزام شدند که معمولا با تمدیدی که صورت می گیرد یکسال به طول می انجامد.

رئیس دانشگاه زنجان افزود: حدود ۲۰ نفر از دانشجویان هم به فرصت مطالعاتی کوتاه مدت دوماهه و نیمه (فرصت مطالعاتی تابستانه) اعزام شدند.

وی ادامه داد: به هر یک از ۵ استاد مذکور۱۰۰ میلیون تومان اعتبار ارائه شد تا ارز خود را از سامانه نیما تهیه کنند، البته حقوق کامل این دانشجویان پرداخت می شود و برای ۲۰ دانشجوی دیگر که به فرصت مطالعاتی تابستانه اعزام شدند  فقط بلیط رفت و برگشت تهیه شد، همچنین برای دریافت ارز به سامانه نیما معرفی شدند، البته حقوق و بیمه آنها نیز پرداخت شد.

همین خبر در خبرگزاری مهر




تاکید بر استفاده از توانمندی های دانشگاه ها در استان
استاندار زنجان بر استفاده از توانمندی‌های دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد.

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان؛نخستین کارگروه آپفن بعد از تغییر اعلامی شورای برنامه ریزی و توسعه، با دو دستور جلسه کار خودش رو آغاز کرد

استاندار زنجان در این جلسه ، آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری  را چهار رکن اصلی از ۱۲ رکن رقابت  اقتصاد جهانی بین کشورها برشمرد و این ارکان را در رسیدن به پیشرفت های چشمگیر در کشور و دنیا مهم و ضروری دانست.

حقیقی به استفاده از ظرفیت و توانمندی های دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری استان هم تاکید کرد و عملیاتی کردن ارتباط بین  دانش آموزان با دانشگاه ها را خواستار شد.

وی همچنین با اشاره به انتخاب افراد توانمند، با مطالعه و توانا در کمیته این کار گروه ها گفت: ارتباط علمی و پژوهشی بین ارگان ها از جمله دغدغه هایی است که با به کارگیری این افراد در کمیته ها می توان آن را رفع کرد.

در این جلسه همچنین با رای افراد حاضر در این کارگروه پارک علم و فناوری دبیر کمیته فن آوری و نو آوری ،/ دانشگاه زنجان دبیر کمیته آموزش عالی ،/ معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان دبیر کمیته پژوهش و دانشگاه فنی و حرفه ای استان هم دبیر کمیته آموزش مهارتی انتخاب شدند.

همین خبر در خبرگزاری صداو سیما




محبتی: بهره ما از حافظ نباید تنها به فال گرفتن باشد
در همایش «بر آستان جانان» در اهواز مطرح شد؛ محبتی: بهره ما از حافظ نباید تنها به فال گرفتن باشد.

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (اینا) در خوزستان، مهدی محبتی، نویسنده، پژوهشگر و دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان که در همایش «بر آستان جانان» و در نشستی با عنوان «شعر حافظ تلاقی‌گاه فرهنگ ایران و اسلام» در تالار قیصر امین‌پور دانشگاه شهید چمران اهواز 22 مهرماه سخن می‌گفت، با بیان این مطلب، گفت: با تامل در اشعار حافظ می‌توانیم به دیدگاه این شاعر در مورد ایران و اسلام و راهکارهای موثر او برای اوضاع جامعه امروزی برسیم.  
این مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان با اشاره به شکل گرفتن تمدن اسلامی و برخورد ایرانیان در برابر این پدیده نوظهور افزود: در خصوص نحوه پذیرش اسلام از سوی ایرانیان، اقوال مختلفی وجود دارد که برخی نظریات حاکی از پذیرش سریع دین اسلام از سوی مردمان این سرزمین است؛ برخی دیگر نیز به گذشت زمانی بیش از دو قرن برای ورود فرهنگ و تمدن اسلامی در بین ایرانیان دلالت دارد. نظریه دیگر ارتباط دو تمدن ایرانی و اسلامی را در قالب تعامل و تبادل دوسویه تعریف کرده‌اند؛ بدین معنا که هر یک از این دو تمدن، برای دیگری دستاوردها و خدمات متقابل داشته است.
وی ادامه داد: در میان اقوال و نظریات مختلف، آنچه مسلم است این است که «عدالت» و «توحید» دو دستاورد اصلی اسلام برای ایرانیان باستان بود؛ همان حلقه مفقوده‌ای که در دوران ساسانیان به‌شدت در ایران آسیب دیده بود.
مولف «سیمرغ در قاف» با طرح این پرسش که آیا تاریخ مصرف اشعار حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و مانند آنها به پایان رسیده یا در روزگار امروز نیز کاربرد دارند؟، تصریح کرد: شعر شاعران بزرگ ایران و خاصه حافظ، همچنان در جامعه امروز ایران کاربرد و مصداق دارد؛ چراکه حافظ در زمان خود، دردهایی را در دیوان اشعارش به نظم کشیده که غالب آنها درد امروز جامعه ما نیز هستند و روی بنیادهایی انگشت گذاشته که هنوز برای ما مساله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (اینا) در خوزستان، مهدی محبتی، نویسنده، پژوهشگر و دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان که در همایش «بر آستان جانان» و در نشستی با عنوان «شعر حافظ تلاقی‌گاه فرهنگ ایران و اسلام» در تالار قیصر امین‌پور دانشگاه شهید چمران اهواز 22 مهرماه سخن می‌گفت، با بیان این مطلب، گفت: با تامل در اشعار حافظ می‌توانیم به دیدگاه این شاعر در مورد ایران و اسلام و راهکارهای موثر او برای اوضاع جامعه امروزی برسیم.  
این مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان با اشاره به شکل گرفتن تمدن اسلامی و برخورد ایرانیان در برابر این پدیده نوظهور افزود: در خصوص نحوه پذیرش اسلام از سوی ایرانیان، اقوال مختلفی وجود دارد که برخی نظریات حاکی از پذیرش سریع دین اسلام از سوی مردمان این سرزمین است؛ برخی دیگر نیز به گذشت زمانی بیش از دو قرن برای ورود فرهنگ و تمدن اسلامی در بین ایرانیان دلالت دارد. نظریه دیگر ارتباط دو تمدن ایرانی و اسلامی را در قالب تعامل و تبادل دوسویه تعریف کرده‌اند؛ بدین معنا که هر یک از این دو تمدن، برای دیگری دستاوردها و خدمات متقابل داشته است.
وی ادامه داد: در میان اقوال و نظریات مختلف، آنچه مسلم است این است که «عدالت» و «توحید» دو دستاورد اصلی اسلام برای ایرانیان باستان بود؛ همان حلقه مفقوده‌ای که در دوران ساسانیان به‌شدت در ایران آسیب دیده بود.
مولف «سیمرغ در قاف» با طرح این پرسش که آیا تاریخ مصرف اشعار حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و مانند آنها به پایان رسیده یا در روزگار امروز نیز کاربرد دارند؟، تصریح کرد: شعر شاعران بزرگ ایران و خاصه حافظ، همچنان در جامعه امروز ایران کاربرد و مصداق دارد؛ چراکه حافظ در زمان خود، دردهایی را در دیوان اشعارش به نظم کشیده که غالب آنها درد امروز جامعه ما نیز هستند و روی بنیادهایی انگشت گذاشته که هنوز برای ما مساله است.

همین خبر در خبرگزاری ایبنا




تاکید استاندار زنجان به استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها
تاکید استاندار زنجان به استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری استان

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، نخستین کارگروه آپفن بعد از تغییر اعلامی شورای برنامه ریزی و توسعه، با دو دستور جلسه کار خودش را آغاز کرد و استاندار زنجان هم در این جلسه به استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری استان تاکید کرد.

استاندار زنجان در این جلسه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری را چهار رکن اصلی از ۱۲ رکن رقابت اقتصاد جهانی بین کشور‌ها برشمرد و این ارکان را در رسیدن به پیشرفت‌های چشمگیر در کشور و دنیا مهم و ضروری دانست.

حقیقی به استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری استان هم تاکید کرد و عملیاتی کردن ارتباط بین دانش آموزان با دانشگاه‌ها را خواستار شد.

او همچنین با اشاره به انتخاب افراد توانمند، با مطالعه و توانا در کمیته این کار گروه‌ها گفت: ارتباط علمی و پژوهشی بین ارگان‌ها از جمله دغدغه‌هایی است که با به کارگیری این افراد در کمیته‌ها می‌توان آن را رفع کرد.

استاندار زنجان شان این کارگروه را برای خروجی منجر به نتیجه مثبت و تربیت دانشجویان پژوهش محور مهم و ضروری برشمرد.

در این جلسه همچنین با رای افراد حاضر در این کارگروه پارک علم و فناوری دبیر کمیته فناوری و نو آوری، دانشگاه زنجان دبیر کمیته آموزش عالی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان دبیر کمیته پژوهش و دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان هم دبیر کمیته آموزش مهارتی انتخاب شدند.

گفتنی است که متولی دبیر خانه کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری پیش از این در دست دانشگاه زنجان بود که اکنون بر اساس تصمیم و برنامه ریزی‌های دولت به سازمان مدیریت و برنامه ریزی منتقل شد.

همین خبر در باشگاه خبرنگاران جوان




خط قرمز در مورد احساس شاعرانه معنی ندارد
خط قرمز در مورد احساس شاعرانه معنی ندارد/ شاعر دینی صدق احساسی داشته باشد.

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸

به گزارش ایکنا از زنجان، قربان ولیئی در جشنواره ملی شعر دانشجویی و نشست آسیب‌شناسی شعر آیینی و خط قرمزهای آن اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم تعریف ما از شعر تعیین‌کننده این موضوع است که شعر را چه بدانیم؛ شعر سازماندهی زبان برای القا یا انتقال احساس است که خواننده یا شنونده را متاثر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ نوع احساس داریم که عاطفه از یکی از انواع آن است، ابراز کرد: اگر بنیاد شعر را بر احساس قرار دهیم، هم منشا شعر قلیان احساس شاعر است و هم احساس مخاطب را بر می‌انگیزد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: در تعبیری شعر را ظرف محتوا می‌دانند، در این حالت خط قرمز وقتی مطرح می‌شود که بخواهیم بدانیم چه محتوایی را می‌خواهیم در ظرف بریزیم، هرچه سروده‌ای از احساس فاصله بگیرد نهایت به ادبیات تعلیمی می‌رسد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از این ۱۰۰ نوع حس، حس دینی است، تصریح کرد: بهتر است به جای شعر آیینی بگوییم شعر معنوی یا شعر دینی؛ چراکه آیین تعریف دیگری دارد و وقتی لفظ آیینی به آن می‌دهیم حالت انتظامی پیدا می‌کند و آن را تنزل می‌دهد. در برخی عرصه‌ها نوآوری در شعر دشوار است.

ولیئی ابراز کرد: شاعران ما بیشتر روی زبان می‌چرخند. عنصر بنیادی شعر حافظ شیفتگی و عنصر بنیادی در شعر مولوی عرفانی است.

وی یادآور شد: خط قرمز در مورد احساس چندان معنی‌دار نیست، شاعر در شعر دینی باید صدق احساسی داشته و شعر احساس انگیز باشد. دروغ احساسی و عاطفی شعر را فرود می‌آورد و شاعر به خودش دروغ نگوید خط قرمز را رعایت کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان افزود: وقتی عاطفه صفر شود، حالت رسانه‌ای زبان صفر و مثل یک دفتر بی‌معنی می‌شود. شعر عرفانی نوع خاص‌تر شعر دینی است و شعر دینی منبعث از تجربه دینی و شعر عرفانی منبعث از تجربه عرفانی است.

وی با اشاره به اینکه هم محتوا و هم احساس شعر مولوی عرفانی است، بیان کرد: مثنوی مولوی به لحاظ محتوایی عرفانی بوده و عرفان بینش واقعیت وحدانی است یا به تعبیر دیگر شعر عرفانی یعنی شعری که روایتگر لحظه‌های عارف از تجربه‌های آفاق و انفس است.

وی با طرح این پرسش که آیا دین و عرفان مجموعه‌ای از باورهاست یا مسئله دیگر ؟، یادآور شد:خداوند را نمی‌توان دریافت اما می‌توان یافت؛ هرچه کمال وجودی شاعر بیشتر باشد کمتر محمل انتقال باورها خواهد بود. منحنی شعر دینی و عرفانی را می‌توان از بدو تاریخ رسم کرد و در زمانی در باور خلاصه و در زمانی به موسیقی تبدیل می‌شود.

همین خبر در خبرگزاری ایکنا

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




جشنواره ملی شعر دانشجویی در زنجان
جشنواره ملی شعر دانشجویی دومین گردهمایی خود را در دانشگاه زنجان برگزار کرد.

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸

دومین رویداد جشنواره ملی شعر دانشجویی از ساعت 14 روز یکشنبه، چهاردهم مهرماه در سالن «سهروردی» دانشگاه زنجان برگزار شد. پنل تخصصی این برنامه با موضوع «آسیب‌شناسی شعر آئینی» با حضور قربان ولیئی (شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه) و قربان ولیئی (شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه) برگزار شد.

در این محفل شعر و شاعری که به همت جهاددانشگاهی واحد زنجان برگزار شد، ساعد باقری به همراه غلامرضا طریقی، مصدق آقاجانلو، قربان ولیئی و جمعی از شاعران جوان و استادان شاعر به شعرخوانی پرداختند.

همین خبر و گزارش تصویری آن در خبرگزاری ایسنا

همین خبر و گزارش تصویری آن در خبرگزاری ایکنا