خانه :: اساتید :: اخبار

اخباردانشگاه زنجان در آئينه رسانه


مشخص شدن زمان برخورد یک کهکشان در گذشته
از تحلیل داده‌­های تلسکوپ فضایی تس، زمان برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری در گذشته مشخص شد.

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸

ایسنا/زنجان از تحلیل داده‌­های تلسکوپ فضایی تس، زمان برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری در گذشته مشخص شد.

امیر حسن‌زاده، دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه زنجان، حامد قاسمی دانش‌آموخته دکتری و حسین صفری با یک تیم بزرگ بین‌المللی متشکل از حدود ۱۰۰ نفر از محققان و دانشمندان از موسسه‌­ها و دانشگاه‌های معروف دنیا همکاری کردند.

این گروه بین‌المللی با یک روش علمی توسعه یافته نوین مشخصات ستاره قدیمی با نام نو هندی به جست‌وجوی گذشته تاریخی کهکشان راه شیری پرداختند که این مطالعه  یک تک ستاره روشن در صورت فلکی هندی قابل مشاهده از آسمان نیم‌کره جنوبی، راز برخورد کهکشان ما معروف به راه شیری را با کهکشان کوچک گایا در طول پیشینه­ آن آشکار کرد.

ستارگان اطلاعات فسیل‌­گونه­‌ای از تاریخ گذشته خودشان و محیطی که در آن شکل گرفته‌­اند، دارند. این تیم تحقیقاتی با استفاده از داده‌­های تلسکوپ فضایی و تلسکوپ‌­های بزرگ زمینی رموز ستاره نو هندی را آشکار کردند.

ستارگان با نوسانات طبیعی (لرزه‌شناسی ستاره­‌ای مبتنی بر نوسانات نور ستاره) تعیین سن می‌شوند که توسط ماموریت فضایی ناسا تلسکوپ فضایی تس است که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده و هدف آن یافتن سیارات فراخوشیدی و ستارگان آن‌ها است، با ترکیب داده‌­ها با  تلسکوپ فضایی گایا مربوط به آژانس فضایی اروپا، پیشینه تاریخی مربوط به ستاره نو هندی که ۱۱.۵ میلیارد سال پیش متولد شده بود، آشکار شد.

این مقاله تحقیقاتی با عنوان “Age dating of an early Milky Way merger via asteroseismology of the naked-eye star v Indi" است که در مجله Nature Astronomy چاپ شد.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




سیستم ارتباط نوری در فضای آزاد در دانشگاه زنجان ساخته شد
نسخه اول این سیستم نیز به طور مستقیم از ورودی و خروجی استاندارد تجهیزات مخابراتی استفاده می‌کند.

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸

 مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در این نسخه نیز تکنولوژی مورد استفاده کاملا بومی بوده و برای بهینه ‌سازی نسخه دوم اقدامات نوآورانه‌ی جدیدی به کار گرفته شده است.

علی سپهری اظهار داشت: در نسخه دوم این سیستم امکان برقراری ارتباط با تکنولوژی فناوری مبتنی بر ارتباطات نوری ( FSO ) از فاصله ۴۰ متری به فاصله ۱۲۰ متری امکان‌ پذیر شده است و همانند نسخه اول این سیستم نیز به طور مستقیم از ورودی و خروجی استاندارد تجهیزات مخابراتی استفاده می‌کند و در تطابق کامل با تجهیزات مخابراتی موجود و پروتکل های به کار گرفته شده در شبکه‌های رایانه‌ای ( TCP/IP و TDM )در لینک‌های سیستم های انتقال نوری (SDH) و فناوری اتصال شبکه های محلی ( Ethernet) است.  وی خاطرنشان کرد: نسخه دوم اندفای دانشگاه زنجان هم اکنون امکان برقراری ارتباط نوری در فضای آزاد و در شرایط واقعی را بین ۲ ساختمان فیزیک دانشکده‌ ی علوم و ساختمان علوم طبیعی محقق ساخته است که لینک پایداری با پهنای باند ۱۵۰ بیت در ثانیه را بین این ۲ ساختمان فراهم می‌کند.

سیستم های ارتباط نوری در فضای آزاد یا به اختصار اندفا در مواردی که امکان بهره‌برداری از فیبر نوری با دشواری صورت می‌پذیرد مانند عبور فیبر از عرض رودخانه، ایجاد ارتباط امن بین ۲ مرکز برای شرایط اضطراری و لینک پشتیبان ارتباطی در فواصل نزدیک از جمله کاربردهای آن است. تلاش برای ساخت نمونه نیمه صنعتی از نمونه آزمایشگاهی و تحقیقات برای افزایش برد سیستم تا ۵۰۰ متر و بالاتر در حال انجام است که ادامه این پروژه حمایت دستگاه های ذیربط را می‌طلبد.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان گفت: این طرح قسمتی از پروژه دکتری هادی بخشی از دانشجویان دانشگاه زنجان بود که با راهنمایی دکتر احمد درودی از اساتید گروه فیزیک و مساعدت شرکت مخابرات منطقه زنجان به ثمر رسید.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا




استاندار زنجان: پژوهش به گفتمان غالب دانشگاهی و مدیریتی تبدیل شود
استاندار زنجان گفت: برای نهادینه شدن پژوهش در عرصه عمل، باید تلاش کنیم.

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸

فتح الله حقیقی روز سه شنبه در همایش بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر استان به لزوم بررسی کاستی ها و موانع عملیاتی شدن پژوهش ها تاکید کرد و افزود: طی ۱۵ سال گذشته رشد علمی ایران در مقایسه با دنیا ۲۴ برابر بوده و هم اکنون نیز کشور ما از نظر علمی در رتبه ۱۶ دنیا و جایگاه نخست در منطقه است.

وی به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: اگر پژوهش در کشور به گفتمان غالب تبدیل شده، باید در زمینه تخصیص اعتبارها و میزان کاربردی بودن تحقیقات دانشگاهی و مشارکت بخش خصوصی وضعیت مناسبی را شاهد باشیم.

حقیقی با بیان اینکه پژوهش یکی از ارکان و شاخص های مهم رقابت های اقتصادی است، خاطرنشان کرد: شاخص های دیگر ناظر بر ثروت آفرینی از پژوهش است.

استاندار زنجان با بیان اینکه  امسال تمام ارکان و مسئولیت های حوزه پژوهش در استان، به دانشگاه ها واگذار شده است، گفت: با اینکه سند آمایش سرزمین استان تدوین و آماده شده بود ولی قرار بر این شد تا این سند قبل از نهایی شدن، در همایشی  در معرض نظرات دانشگاهیان نیز قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص تدوین طرح منظومه های روستایی نیز که برای نخستین بار در کشور در استان زنجان اجرا می شود، مشارکت دانشگاهیان مورد تاکید است.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود به حذف موازی کاری ها در حوزه تصمیم گیری تاکید کرد و گفت: تصمیم باید راهبردی باشد و جنبه مسکن و مقعطی نداشته باشد.

وی به اهمیت علم آمار در مدیریت و تصمیم گیری ها اشاره و تصریح کرد: در دنیای امروز مدیریت بر مبنای عدد و محاسبات است و اگر از آمار درست استفاده نشود به مثابه سرطانی خواهد بود که مشکلات مختلفی را به بار می آرود.

استاندار زنجان به ضرورت مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل مختلف در استان تاکید  و گفت: اگر بین دانشگاه و مدیریت اجرایی فاصله باشد، نمی توانند مکمل هم باشند.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تکلیف امروز همه ما، ایجاد آرامش در جامعه است، خاطرنشان کرد: اگر امنیت در جامعه نباشد، به بیگانگان تحلیل های غلط داده می شود.

وی تصریح کرد: نباید در این شرایط وقتمان را برای تخریب صرف کنیم بلکه باید برای آبادانی تلاش نماییم.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مرحله چهارم انتخابات در استان که شامل بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی بود به اتمام رسیده است.

وی به وجود هماهنگی کامل بین دست اندرکاران اجرایی با هیات نظارت بر انتخابات دراستان اشاره کرد و افزود: اصل مهم در برگزاری انتخابات ارتقای مقوم های وحدت در جامعه است.

رییس دانشگاه زنجان نیز در این همایش با بیان اینکه رسیدن به جامعه آرمانی بدون پژوهش امکان پذیر نیست، گفت: اکنون چند سال است که برنامه هفته پژوهش در استان ها به صورت متمرکز انجام می شود و این حرکت فرصت های خوبی را برای آشنایی عموم مردم و دانش آموزان با حوزه پژوهش ایجاد کرده است. 

دکتر محسن نجفیان افزود: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فن بازار، جشنواره تجلیل از پزوهشگران برتر و جشنواره دانشجویی از مهمترین برنامه های هفته پژوهش امسال در استان زنجان بود.

دکتر علیرضا فیروز فر، رییس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز در این همایش در سخنانی به فعالیت ها و سیاست های جدید این دانشگاه اشاره کرد و گفت: رویکرد تحول گرایانه اساس برنامه ها در این دانشگاه بوده و در این راستا حرکت دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به سمت رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم است.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا




با دانشگاه‌های ایران؛ دانشگاه زنجان، نقطه عطفی در حوزه کشاورزی استان
دانشگاه زنجان نقطه عطفی در حوزه کشاورزی و علوم پایه این استان است.

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، یکی از شاخص‌ های اعتباری هر دانشگاهی را قدمت آن مرکز علمی تعیین می کند. مطالعات تطبیقی نظام‌های آموزش عالی نشان می‌دهد دانشگاه‌هایی موفق خواهند بود که از یک نظام مستمر و سازمان‌یافته ارزشیابی و اعتبارسنجی برخوردار باشند. پیش‌نیاز چنین نظامی، تدوین شاخص‌ها و قبل از آن ارزیابی درونی مؤسسات آموزش عالی است.

دانشگاه زنجان که در رتبه بندی تایمز در بین دانشگاه های برتر جوان جهان قرار دارد از ۲۲ دانشگاه ایرانی جایگاه نخست ملی و جایگاه ۴۸ جهانی سبزترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

۲۰ آذرماه فرصتی شد تا باردیگر به معرفی این دانشگاه  برتر جوان بپردازیم.

شورای گسترش آموزش عالی در ۱۵ مرداد ۵۳ مجوز تاسیس مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری در رشته‌های مدیریت کشاورزی و دامپروری را صادر کرد و در نهایت این مرکز آموزشی در مهر ماه سال ۱۳۵۴ فعالیت آموزشی خود را با پذیرش ۷۲ دانشجو از طریق آزمون سراسری در دو رشتة مدیریت کشاورزی و مدیریت دامپروری آغاز کرد.

در واقع می‌توان گفت که کار آموزشی مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری که بعدها به دانشگاه زنجان تبدیل شد،   بطور رسمی از سال ۱۳۵۴ آغاز شده است.

پس از مدت زمانی از شروع سال تحصیلی در ۲۰ آذر آن سال با تصویب هیات دولت، زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار برای انجام فعالیت‌های آموزشی و عمرانی از طریق سرجنگلداری وقت استان در اختیار این مرکز قرار گرفت.

مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری زنجان در روز دوم اسفندماه سال ۵۵ از سوی شورای گسترش آموزش عالی به دانشکده کشاورزی زنجان با دو رشته کشاورزی و دامپروری در مقطع کارشناسی، تغییر نام پیدا کرد.

اما این دانشگاه از زمان تغییر نام تا کنون فراز و نشیب‌های بسیاری را سپری کرده، براساس مصوبه ستاد انقلاب فرهنگی در ۲۵ مرداد ماه سال ۶۱ در چارچوب تغییر نظام آموزش عالی کشاورزی، دانشکده کشاورزی زنجان به آموزشکده کشاورزی زنجان تبدیل شد.

عده‌ای از مسوولان استان و همچنین اهالی دانشگاه با توجه به وجود امکانات مناسب در استان زنجان تلاش کردند تا این آموزشکده به دانشکده تبدیل شود، از این رو موضوع تغییر نام آموزشکده به دانشکده در روز یازدهم خرداد سال ۶۴ در شورای بازگشایی وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با این تصمیم موافقت شد.

همچنین با تأسیس دانشکده علوم در سال ۱۳۶۹ و دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۷۰، سرانجام در روز پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۷۰ با تغییر نام مجتمع آموزش عالی زنجان به دانشگاه زنجان از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت موافقت شد.

اهداف و وظایف اساسی دانشگاه

پرورش استعدادها از طریق آموزش و پژوهش های علمی به منظور کمک به تجهیز و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور، ایجاد امکانات پژوهشی به منظور شناخت عوامل بالقوه ناشناخته و درجهت افزایش توان علمی در زمینه علوم مختلف

آموزش دانشجویان در رشته‌های مختلف، برقراری روابط دانشگاهی با دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور از طریق قراردادهای فرهنگی و دانشگاهی، تشکیل سمینارها و کنفرانسهای علمی و آموزشی، ترجمه‌ و تألیف‌کتب‌ونشریات در زمینه‌های مختلف علمی

رییسان دانشگاه زنجان

افراد بسیاری از سال ۱۳۵۴ تا کنون سکان این دانشگاه را به دست گرفته اند، مسعود قوامی، احمد صرافی، محمد جعفر ملکوتی، عین اله زارعی، محمدحسین اسدی، احمد صحراگرد، سیدهاشم موسوی، میرعمادالدین بزرگزاده، حمید محرمی، محمدعلی برخورداری، حسین عسگریان، علیرضا نداف اسکویی، محمد علی متفکر آزاد، محسن افشارچی، خلیل جمشیدی و در از سال ۹۶ تا کنون سید محسن نجفیان بر مسند ریاست این دانشگاه تکیه زده اند.

جاذبه های دانشگاه زنجان

دانشگاه زنجان با وسعت ۴۰۰ هکتاری دانشگاه سبز ایران است، همچنین جاذبه هایی مانند مرکز نجوم، موزه آثار باستانی، بزرگترین ساعت آفتابی در خاورمیانه، پیست اسب سواری، استخر و باغ رفاهی را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

مرکز  نجوم زنجان یکی از مراکز خاص علاوه بر دارا بودن فضای کتابخانه از نمای تمام دیجیتال، رصدخانه، امکانات رصدی در حد آموزشی و پژوهشی و ... برخوردار است.

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه زنجان در سال  ۱۳۷۱ به منظور بالا بردن سطح دانش عمومی، حفظ آثار باستانی و تاریخ طبیعی کشور، شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم و نمونه های مختلف طبیعی و انسانی کشور، تبادل اطلاعات و فرهنگ ها و همچنین کمک به آموزش بهتر علوم و جبران کمبود آزمایشگاهها در مراکز آموزشی، در محل دانشکده علوم تاسیس شد.

افتخارات دانشگاه

همچنین دانشگاه زنجان برای چهارمین سال متوالی، نخستین دانشگاه شاخص توسعه پایدار و محیط زیست ایرانی دردنیا شناخته شد.

این دانشگاه با توجه به شاخص های توسعه پایدار و محیط زیست دررده بندی  (گرین متریک Greenmetric) رتبه ۴۷ را بین  ۶۱۹  دانشگاه شرکت کننده کسب کرد. مکان و زیرساخت، سیاست های انرژی و تغییرات آب و هوایی، مدیریت پسماند،   مدیریت حمل و نقل، مدیریت آب، پژوهش و آموزش در مورد مسائل پایدار ۶ شاخصی بود که دانشگاههای دنیا مورد ارزیابی قرارگرفتند.

از سوی دیگر کنگره جهانی گرین متریک (شاخص بین المللی ارزیابی دانشگاه ها در مسائل محیط زیست) ۲۰۲۰ در ایران و استان زنجان به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود.

دانشگاه در زمان حاضر

این دانشگاه هم اکنون با چهار دانشکده جامع کشاورزی، علوم انسانی، مهندسی و علوم و همچنین ۴۱۰ عضو هیات علمی تمام وقت به ۱۰ هزار دانشجو خدمات ارائه می کند.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا




مشاور شهردار زنجان: پژوهش‌های کاربردی در اولویت باشد
در هفته پژوهش باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش‌های کاربردی در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ 

به گزلرش خبرنگار مهر، سعید ادیبان قبل از ظهر سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با یادآوری اینکه برنامه‌های هفته پژوهش در سطح ملی از آذرماه به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: یکی از اولویت‌هایی که برای برنامه‌های هفته پژوهش در سال‌جاری در نظر گرفته شده است، انسجام‌بخشی به این برنامه‌ها است که این خود می‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین راهکارهای انسجام‌بخشی به برنامه‌های هفته پژوهش در سال‌جاری، ایجاد تعامل پایدار بین عرضه‌کنندگان و بهره‌برداران دستاوردهای پژوهش و فناوری است، افزود: تجربه نشان داده است که زنجان جزو استان‌هایی است که در زمینه پژوهش دارای ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی است و استفاده مطلوب از این ظرفیت‌ها می‌تواند جایگاه استان را در سطح ملی ارتقا دهد.

ادیبان با بیان اینکه یکی از نیازهای امروز برنامه‌های هفته پژوهش، نوآوری در برنامه‌های این هفته است، ادامه داد: معتقدیم اجرای برنامه‌های هفته پژوهش باید زمینه‌ای را برای حضور دانش‌آموزان، صنعتگران و فعالان عرصه‌های مختلف را در حوزه پژوهش فراهم کنند و این خود می‌تواند زمینه کاربردی شدن پژوهش در شرایط کنونی جامعه را فراهم می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه هفته پژوهش می‌تواند فرصتی را برای تمرکز بر روی ابعاد مختلف حوزه پژوهش فراهم کند، یادآور شد: یکی از برنامه‌هایی که برای هفته پژوهش در نظر گرفته شده، نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری است که همانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

محسن داوودی با بیان اینکه اگر دستاوردهای پژوهشی در زندگی مردم تاثیر خود را نگذارد، نمی‌توان از آن به عنوان یک پژوهش موثر یاد کرد، افزود: امروزه جوامع مختلفی هستند که با به عملکرد موفق خود توانسته‌اند نقش ارزنده‌ای در توسعه بخش‌های مختلف داشته باشند.

همین خبر در خبرگزاری مهر




معاون استاندار زنجان: پرهیز از موازی‌کاری اولویت هفته پژوهش باشد
پژوهشگران را باید در حل مشکلاتی که جامعه با آن دست به گریبان است، دخالت دهیم.

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار مهر، سمانه شاددل بعد از ظهر دوشنبه در جلسه شورای سیاست‌گذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری که در سالن امام علی (ع) استانداری زنجان برگزار شد،  گفت: باید تدابیر لازم در خصوص جوایز و نحوه تجلیل از برگزیدگان هفته پژوهش اندیشیده شود تا با مشکل خاصی مواجه نشویم.

وی یکی از اولویت‌های هفته پژوهش امسال را نوآوری در برنامه‌های این هفته عنوان کرد و با اشاره به اینکه دبیری ستاد هفته پژوهش نیز با توجه به تجربه‌ای که از سال‌های گذشته به دست آمده، به دانشگاه زنجان واگذار شده است، افزود: اولویت‌های امسال هفته پژوهش، پرهیز از موازی‌کاری و نیز یکپارچه‌سازی برنامه‌ها در این هفته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شاددل با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی برنامه‌های هفته پژوهش باید به‌موقع انجام شده و این زمان‌بندی‌ها به دستگاه‌های مربوطه نیز ابلاغ شود، تصریح کرد: یکی از اهداف مهم هفته پژوهش در سال‌جاری این است که باید تلاش کنیم تا برنامه‌ها نسبت به سال گذشته پربارتر برگزار شود؛ چرا که مقوله پژوهش باید به جایگاه واقعی خود در جامعه بازگردد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار زنجان با بیان اینکه امروز باید به گونه‌ای عمل کنیم که ارتباط بین صنعت و دانشگاه مدنظر باشد، خاطرنشان کرد: پژوهشگران را باید در حل مشکلاتی که جامعه با آن دست به گریبان است، دخالت دهیم که لازمه این کار، کاربردی کردن پژوهش در دستگاه‌ها است.

همین خبر در خبرگزاری مهر




چاپ مقاله محققان دانشگاه زنجان در مجله بین‌المللی Chemical Society
با موضوع تاثیر ترکیبات شیمیایی معدنی؛ چاپ مقاله محققان دانشگاه زنجان

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸

مقاله پژوهشگران دانشگاه زنجان با موضوع تاثیر ترکیبات شیمیایی معدنی در OLEDها در مجله معتبر بین‌المللی Chemical Society Reviews منتشر شد.

به گزارش ایسنا، دیودهای نور گسیل آلی ( Organic Light-Emitting Diode ) که تحت عنوان منابع نوری و نمایشگرهای OLED معرفی می شود، نسل جدیدی از ادوات نوری محسوب می شوند که علاوه بر اینکه زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است، سهم بزرگی از بازار تجارت جهانی را نیز به خود اختصاص داده است.

میزان فروش نمایشگرهای OLED در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۵ بیلیون دلار برآورد شده است که این رقم به حدود ۴۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. هم اکنون بیش از دو سوم صفحه نمایش های تلویزیون های بیش از ۴۰ اینچ، برپایه تکنولوژی OLED ساخته و مونتاژ می شوند و سهم باقیمانده عمدتاً در اختیار تکنولوژی نقاط کوانتومی است. این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد صفحات نمایش موبایل ها، OLED هستند.

همچنین ماده فعال نشر کننده نور در OLED ، اغلب ترکیب‌های شیمیایی آلی و معدنی است که گران قیمت ترین و هزینه برترین جز یک نمایشگر به حساب می آید به نحوی که قسمت عمده ای از تحقیقات دانشمندان رشته های مختلف برروی جستجوی ترکیبات شیمیایی مقرون به صرفه و پربازده متمرکز شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، در همین راستا، مقاله با موضوع تاثیر ترکیبات شیمیایی معدنی در OLED ها، با همکاری دکتربابک پاشایی به عنوان محقق پسادکتری، سهیلا کریمی دانشجوی دکتری شیمی معدنی و دکترهاشم شهروس‌وند عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان و مشارکت محققانی از کشورهای کانادا، ایتالیا و اسپانیا در مجله معتبر Chemical Society Review Chem.Soc.Rev., ۲۰۱۹,۴۸, ۵۰۳۳ — ۵۱۳۹) مورد پذیرش و چاپ قرار گرفت. این مجله با ضریب تاثیر ۴۰.۰۲۶، در رده‌بندی JCR سال ۲۰۱۸ بیشترین ضرایب تاثیر مجلات علمی جهان، در رتبه ۱۵ بعد از مجله Science قراردارد.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا

همین خبر در خبرگزاری دانشجو




رونمایی جمجمه بازسازی شده فسیل ۲میلیون ساله فیل در دانشگاه زنجان
نمونه بازسازی شده جمجمه فسیل 2 میلیون ساله فیل دشت مغان در دانشگاه زنجان رونمایی شد.

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸

زنجان - ایرنا - در حاشیه برگزاری سومین همایش تخصصی و ملی کاربرد سیالات درگیر در علوم زمین از جمجمه بازسازی شده فسیل ۲ میلیون ساله فیل دشت مغان در دانشگاه زنجان رونمایی شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به مناسبت بزرگداشت روز ملی فسیل و هفته ترویج علم، در حاشیه برگزاری سومین همایش تخصصی و ملی کاربرد سیالات درگیر در علوم زمین، از نمونه بازسازی شده جمجمه فسیل ۲ میلیون ساله فیل دشت مغان رونمایی شد.

علی سپهری افزود: این نمونه فسیلی به صورت دو بخش شکسته شده از بخش بالای جمجمه در شهرستان بیله سوار استان اردبیل کشف شده و بازسازی آن در قالب طرح پژوهشی برون دانشگاهی از جانب اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به دانشگاه زنجان محول شد.

وی با بیان اینکه دکتر مجید میرزایی عطاآبادی استادیار گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان، مجری این طرح بود، گفت: در جریان انجام این طرح با تهیه قالب نمونه های فسیلی اصلی و اتصال آنها به یکدیگر، بیش از ۵۰ درصد بخش های دیگر جمجمه نیز بازسازی شده و پس از اتصال قطعات به یکدیگر نمونه کامل بازسازی شده، تهیه شد.

سپهری اظهار داشت: نمونه های فسیلی اصلی و نمونه ای از فسیل بازسازی شده در موزه تاریخ طبیعی اردبیل نگهداری و به نمایش در خواهد آمد.

به گفته دکتر مجید میرزایی عطاآبادی استادیار گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان، نمونه فسیلی بازسازی شده  به گروه فیل های ماستودونی کواترنری (دوران چهارم زمین شناسی) تعلق داشته که ارتفاعی بیش از ۳ متر و وزنی در حدود ۱۰ تن داشتند.

انجمن دیرینه شناسی ایران  روز سوم آبان ماه مطابق با ۲۵ اکتبر را به عنوان "روز ملی فسیل" برگزیده است تا در این روز و به این مناسبت، ضمن معرفی فسیل‌ها برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به دانش دیرینه شناسی، از دانشجویان تا عامه مردم و معرفی کاربردهای این علم در شناخت تاریخ زمین، سرگذشت حیات و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری، ارتباط شایسته‌ای میان متخصصان این دانش بنیادی با جامعه برقرار شود.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا

همین خبر در خبرگزاری مهر

همین خبر در خبرگزاری صدا وسیما




۳۱ دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های ۴ شاخه علمی دنیا
۳۱ دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم فیزیکی

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار مهر، نظام بین المللی رتبه بندی تایمز (timeshighereducation) رتبه بندی چهار شاخه علمی علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی و علوم بالینی و سلامت را برای سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است.

تایمز در این بررسی ۸۲۱ دانشگاه برتر در علوم زیستی، یک هزار و ۵۴ دانشگاه برتر در علوم فیزیکی، ۴۹۴ دانشگاه برتر در روانشناسی و ۷۷۵ دانشگاه برتر در زمینه های علوم بالینی، کلینیکی و سلامت را رتبه بندی کرده است.

نظام رتبه بندی تایمز در این رتبه بندی هم از شاخص های کلی استفاده می کند اما در برای هر یک شاخه های علمی شاخص های اختصاصی نیز به کار می گیرد.

در حوزه علوم زیستی ۱۳ شاخص عملکردی از جمله علوم زیستی، علوم دامپزشکی، کشاورزی و جنگلداری و علوم ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

این رده‌بندی شامل ۸۲۱ دانشگاه است که نسبت به تعداد ۷۵۱ دانشگاه سال گذشته‌، افزایش داشته است.

دانشگاه کمبریج برای اولین بار توانسته رتبه اول را کسب کند و دانشگاه هاروارد را به رتبه دوم برساند. سایر رتبه ها تغییری نداشته اند. دانشگاه آکسفورد سوم، موسسه فناوری ماساچوست MIT در رتبه چهارم و دانشگاه استنفورد در رتبه پنجم قرار دارند.

با وجود سقوط از رتبه ۱۰ به ۱۵ اما دانشگاه شینهوا (Tsinghua) چین همچنان بهترین نهاد آسیایی این رتبه بندی به شمار می‌رود. ۱۴ دانشگاه آسیایی علی‌رغم رقابت سخت توانسته‌اند پیشرفت کنند.

تعداد کمی از موسسات در رده‌بندی امسال دستاوردهای قابل‌توجهی کسب کرده اند که از آن جمله رشد رتبه دانشگاه موناش استرالیا و ورود دانشگاه بن آلمان برای اولین بار است.

۱۰ دانشگاه برتر دنیا در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم زیستی

دانشگاه کمبریج از انگلستان، دانشگاه هاروارد از آمریکا، دانشگاه آکسفورد از انگلستان، موسسه فناوری ماساچوست MIT از آمریکا، دانشگاه استانفورد از آمریکا، موسسه فناوری کالیفرنیا از آمریکا، دانشگاه جان هاپکینز از آمریکا، دانشگاه پرینستون از آمریکا، دانشگاه ییل از آمریکا، دانشگاه UCL از انگلستان.

۱۴ دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم زیستی

ردیف نام دانشگاه رتبه جهانی
۱ دانشگاه صنعتی اصفهان ۵۰۱–۶۰۰  
۲ دانشگاه بوعلی سینا همدان ۶۰۱+
۳ دانشگاه فردوسی مشهد ۶۰۱+
۴ دانشگاه گیلان ۶۰۱+
۵ دانشگاه علوم پزشکی ایران ۶۰۱+
۶ دانشگاه اصفهان ۶۰۱+
۷ دانشگاه شهید باهنر کرمان ۶۰۱+
۸ دانشگاه شهید بهشتی ۶۰۱+
۹ دانشگاه شهید چمران اهواز ۶۰۱+
۱۰ دانشگاه شهرکرد ۶۰۱+
۱۱ دانشگاه شیراز ۶۰۱+
۱۲ دانشگاه تبریز ۶۰۱+
۱۳ دانشگاه تهران ۶۰۱+
۱۴ دانشگاه ارومیه ۶۰۱+

در حوزه علوم فیزیکی ۱۳ شاخص عملکردی از جمله شیمی، فیزیک و نجوم، علوم زمین و دریا، ریاضیات و آمار ، زمین شناسی و نجوم مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

این رتبه بندی شامل یک هزار و ۵۴ دانشگاه است. سال گذشته تعداد ۹۶۳ دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته بودند.

در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ علوم فیزیکی دانشگاه پرینستون برای سومین سال متوالی در رده اول قرار دارد و انستیتوی فناوری کالیفرنیا به مقام دوم صعود کرده است و دانشگاه شیکاگو تنها ورودی جدید در بین ۱۰ دانشگاه برتر است. 

دانشگاه پکن چین بالاترین رتبه در میان دانشگاه های آسیایی را دارد. دانشگاه هایی از جمله اکول پلی تکنیک فرانسه، دانشگاه توکیو ژاپن و دانشگاه Scuola Normale Superiore di Pisa ایتالیا در رتبه بندی پیشرفت چشمگیری داشته اند.

۱۰ دانشگاه برتر دنیا در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم فیزیکی

دانشگاه پرینستون از آمریکا، موسسه فناوری کالیفرنیا از آمریکا، دانشگاه کمبریج از انگلستان، دانشگاه استانفورد از آمریکا، دانشگاه هاروارد از آمریکا، موسسه فناوری ماساچوست MIT از آمریکا، دانشگاه آکسفورد از انگلستان، موسسه فناوری زوریخ سوئیس، دانشگاه کالیفرنیا برکلی از آمریکا، دانشگاه شیکاگو از آمریکا

۳۱ دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم فیزیکی

ردیف نام دانشگاه رتبه جهانی
۱ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۲۵۱–۳۰۰ 
۲ دانشگاه یاسوج ۳۰۱–۴۰۰ 
۳ دانشگاه کاشان ۴۰۱–۵۰۰
۴ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۵۰۱–۶۰۰ 
۵ دانشگاه علم و صنعت ایران ۵۰۱–۶۰۰
۶ دانشگاه بوعلی سینا همدان ۶۰۱–۸۰۰ 
۷ دانشگاه فردوسی مشهد ۶۰۱–۸۰۰ 
۸ دانشگاه گیلان ۶۰۱–۸۰۰ 
۹ دانشگاه صنعتی اصفهان ۶۰۱–۸۰۰
۱۰ دانشگاه کردستان ۶۰۱–۸۰۰
۱۱ دانشگاه مازندران ۶۰۱–۸۰۰
۱۲ دانشگاه سمنان ۶۰۱–۸۰۰
۱۳ دانشگاه شهید بهشتی ۶۰۱–۸۰۰
۱۴ دانشگاه صنعتی شریف ۶۰۱–۸۰۰
۱۵ دانشگاه شیراز ۶۰۱–۸۰۰
۱۶ دانشگاه صنعتی شیراز ۶۰۱–۸۰۰
۱۷ دانشگاه تبریز ۶۰۱–۸۰۰
۱۸ دانشگاه تهران ۶۰۱–۸۰۰
۱۹ دانشگاه الزهرا ۸۰۱+ 
۲۰ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ۸۰۱+ 
۲۱ دانشگاه بیرجند ۸۰۱+ 
۲۲ دانشگاه اصفهان ۸۰۱+ 
۲۳ دانشگاه خوارزمی ۸۰۱+ 
۲۴ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ۸۰۱+ 
۲۵ دانشگاه شهید باهنر کرمان ۸۰۱+ 
۲۶ دانشگاه شهید چمران اهواز ۸۰۱+ 
۲۷ دانشگاه شهرکرد ۸۰۱+ 
۲۸ دانشگاه صنعتی شاهرود ۸۰۱+ 
۲۹ دانشگاه ارومیه ۸۰۱+ 
۳۰ دانشگاه یزد ۸۰۱+ 
۳۱ دانشگاه زنجان ۸۰۱+ 

در حوزه علوم روانشناسی نیز ۱۳ شاخص عملکردی از جمله روانشناسی آموزشی، ورزشی، تجاری، حیوانی و بالینی ارزیابی شده اند.

این رتبه بندی شامل ۴۹۴ دانشگاه است و بار دیگر، دانشگاه استنفورد صدرنشین این رتبه بندی است. دانشگاه میشیگان و دانشگاه بریتیش کلمبیا برای اولین بار به جمع ۱۰ دانشگاه برتر پیوسته اند.

دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان بالاترین موسسه آسیایی با صعود ۷ رتبه در کنار ۸ موسسه آسیایی دیگر در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر حوزه روانشناسی قرار دارد.

۱۰ دانشگاه برتر دنیا در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه روانشناسی

دانشگاه استانفورد از آمریکا، دانشگاه پرینستون از آمریکا، دانشگاه پنسیلوانیا از آمریکا، دانشگاه UCL از انگلستان، دانشگاه شیکاگو از آمریکا، دانشگاه هاروارد از آمریکا، دانشگاه ییل از آمریکا، دانشگاه میشیگان آن آربور از آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس از آمریکا، دانشگاه بریتیش کلمبیا از کانادا

در حوزه روانشناسی تنها دانشگاه ایرانی دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۳۰۱–۴۰۰ است.

رتبه بندی دانشگاه های جهان در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز در سال ۲۰۲۰ با موضوع: بالینی، کلینیکی و سلامت نشان می دهد که دانشگاه های پیشتاز در پزشکی، دندانپزشکی و سایر موضوعات سلامت رتبه بندی شده اند.

این رتبه بندی شامل ۷۷۵ دانشگاه است. سال گذشته تعداد ۷۲۱ دانشگاه بررسی شدند.

دانشگاه آکسفورد برای نهمین سال متوالی در رده اول قرار دارد. دانشگاه تورنتو کانادا یک دانشگاه پیشرو است و امسال به رتبه ششم صعود کرده است اما دانشگاه ملبورن با سقوط به رتبه ۱۴ از میان ۱۰ دانشگاه برتر خارج شده است.

بالاترین موسسه دارای رتبه برتر آسیا، دانشگاه ملی سنگاپور است اما سایر دانشگاه های این قاره از جمله دانشگاه های توکیو و کیوتو ژاپن و دانشگاه پکن چین نیز پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

۱۰ دانشگاه برتر دنیا در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه بالینی و سلامت

دانشگاه آکسفورد از انگلستان، دانشگاه هاروارد از آمریکا، دانشگاه کمبریج از انگلستان، امپریال کالج لندن از انگلستان، دانشگاه استانفورد از آمریکا، دانشگاه تورنتو از کانادا، دانشگاه جان هاپکینز از آمریکا، دانشگاه UCL از انگلستان، دانشگاه ییل از آمریکا، دانشگاه کلمبیا از آمریکا،

۹ دانشگاه برتر ایران در رده بندی تایمز ۲۰۲۰ حوزه علوم پزشکی، بالینی و سلامت

ردیف نام دانشگاه رتبه جهانی
۱ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۰۱–۴۰۰ 
۲ دانشگاه علوم پزشکی ایران ۵۰۱–۶۰۰ 
۳ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵۰۱–۶۰۰ 
۴ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۵۰۱–۶۰۰ 
۵ دانشگاه تبریز ۵۰۱–۶۰۰ 
۶ دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۵۰۱–۶۰۰ 
۷ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۶۰۱+
۸ دانشگاه شاهد ۶۰۱+
۹ دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۶۰۱+

 

همین خبر در خبرگزاری مهر