خانه :: اساتید :: اخبار

اخباردانشگاه زنجان در آئينه رسانه


برگزاری سومین دوره مسابقه‌ سراسری تولید و بازیافت فلزات
برگزاری سومین دوره مسابقه‌ سراسری تولید و بازیافت فلزات

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

به گزارش «باشگاه دانشجویان» ایسنا، علم تولید و فرآوری مواد فلزی به عنوان یک علم مادر، جایگاه ویژه‌ای نزد علوم و صنایع جهان دارد. در ایران با وجود منابع سرشاری که در اختیار هست در عین حال بهره‌برداری زیاد از منابع موجود، الزام توجه به بازیابی و بهره‌برداری از منابع ثانویه در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد.

از این رو سری مسابقات تولید و بازیافت فلزات در دوره‌های پیش توسط دانشگاه‌های مطرح برگزار شده است و به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین مسابقات در حوزه استخراج، زیر نظر وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی برگزار می‌شود. این دوره، دانشگاه زنجان میزبانی این مسابقات را بر عهده گرفته است.

شروع ثبت نام و ارسال پروپوزال به این مسابقه از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۱۵ تیر ادامه خواهد داشت. اعلام نتایج پروپوزال‌ها در ۲۲ تیر انجام می‌شود و بررسی مجدد نیز در تاریخ ۲۹ تیر انجام می‌شود. در همین روز ثبت نام تیم‌های راه یافته به مرحله عملی انجام می‌شود و برگزاری مسابقه نیز در روزهای ۲۶ و ۲۷ مرداد خواهد بود.

این مسابقه به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد و متالورژی اختصاص دارد و قرار است اردوی استارتاپی و راه‌اندازی کسب و کار هم جزو برنامه‌های این مسابقه برای دانشجویان باشد.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




دانشگاه زنجان در مقطع ارشد، بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد
دانشگاه زنجان در مقطع ارشد، بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد

تاریخ اننتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه زنجان بر اساس آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره‌های تحصیلی بالاتر اقدام به پذیرش بدون آزمون دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ کرده است.
این دانشگاه در رشته‌های، اخلاق - فلسفه اخلاق، آب و هواشناسی - آب و هواشناسی محیطی، آب و هواشناسی - تغییر اقلیم، آموزش زبان انگلیسی، تاریخ - تاریخ ایران اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی - توسعه اقتصاد روستایی، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی - مدیریت توسعه پایدار روستایی، جغرافیا و برنامه ریزی شهری - آمایش شهری، جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، روان شناسی تربیتی، روان شناسی عمومی، زبان و ادبیات فارسی، ژئومورفولوژی - ژئومورفولوژی و آمایش محیط، علوم اقتصادی - اقتصاد نظری، علوم اقتصادی - برنامه ریزی سیستم‌های اقتصادی، علوم اقتصادی - توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، فلسفه دین، فلسفه و کلام اسلامی، فیزیولوژی ورزشی - فیزیولوژی ورزشی کاربردی، مدیریت بازرگانی - بازاریابی، مدیریت بازرگانی - مدیریت استراتژیک، مدیریت دولتی - مدیریت تحول، مدیریت منابع انسانی - مدیریت منابع انسانی اسلامی، آمار ریاضی، بیوشیمی، ریاضی کاربردی - آنالیز عددی، ریاضی کاربردی - رمز و کد، ریاضی محض - آنالیز، ریاضی محض - جبر، ریاضی محض - گراف و ترکیبات، ریاضی محض - هندسه، زیست شناسی جانوری - بیوسیستماتیک و زیست شناسی گیاهی - فیزیولوژی، بدون آزمون دانشجو می پذیرد.
همچنین، از دیگر رشته ها برای پذیرش بدون آزمون دانشجو رشته‌های شیمی - شیمی آلی، شیمی - شیمی پلیمر، شیمی - شیمی تجزیه، شیمی - شیمی فیزیک، شیمی - شیمی کاربردی، شیمی - شیمی معدنی، علوم زمین - پترولوژی، علوم زمین - چینه نگاری و دیرینه شناسی، علوم زمین - زمین شناسی اقتصادی، علوم محیط زیست، فوتونیک، فیزیک - اپتیک و لیزر، فیزیک - فیزیک ماده چگال، فیزیک - نجوم و اخترفیزیک، نانو فیزیک، نانوشیمی، مهندسی برق - الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی، مهندسی برق - سیستم‌های الکترونیک دیجیتال، مهندسی برق - سیستم‌های قدرت، مهندسی برق - کنترل، مهندسی برق - مدار‌های مجتمع الکترونیک، مهندسی پزشکی - بیوالکتریک، مهندسی عمران - آب و سازه‌های هیدرولیکی، مهندسی عمران - راه و ترابری، مهندسی عمران - ژئوتکنیک، مهندسی عمران - سازه، مهندسی کامپیوتر - نرم افزار، مهندسی معدن - مکانیک سنگ، مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی، مهندسی مکانیک - ساخت تولید، مهندسی مکانیک - طراحی کاربردی، مهندسی نقشه برداری - ژئودزی، مهندسی معماری است.
رشته های اگرو تکنولوژی - اکولوژی گیاهان زراعی، اگرو تکنولوژی - علوم علف‌های هرز، اگرو تکنولوژی - فیزیولوژی گیاهان زراعی، بیماری شناسی گیاهی، بیوتکنولوژی کشاورزی، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار - آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار - ترویج کشاورزی پایدار و منابع طبیعی، توسعه روستایی، حشره شناسی کشاورزی، ژنتیک و به نژادی گیاهی، علوم دامی - تغذیه دام، علوم دامی - تغذیه طیور، علوم دامی - زنبور عسل، علوم دامی - ژنتیک و اصلاح دام و طیور، علوم دامی - فیزیولوژی دام و طیور، علوم و مهندسی آب - آبیاری و زهکشی، علوم و مهندسی آب - سازه‌های آبی، علوم و مهندسی باغبانی - تولید محصولات گلخانه ای، علوم و مهندسی باغبانی - درختان میوه، علوم و مهندسی باغبانی - سبزی ها، علوم و مهندسی باغبانی - گیاهان دارویی، علوم و مهندسی باغبانی - گیاهان زینتی، علوم و مهندسی صنایع غذایی - فناوری مواد غذایی، مدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک - بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، مدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک - شیمی و حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، مدیریت منابع خاک - فیزیک و حفاظت خاک، مدیریت منابع خاک - منابع خاک و ارزیابی اراضی، کرده است.



۱۲ دانشجوی طناز برگزیده سومین جشنواره تلخند شدند
۱۲ دانشجوی طناز برگزیده سومین جشنواره تلخند شدند.

تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری دانشجو،‌ سومین جشنواره دانشجویی تلخند به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد.

نخستین دوره جشنواره طنز دانشجویی تلخند خردادماه سال 1394 و دومین دوره آن نیز دو سال بعد در سال 1396 برگزار شد.
امروز نیز پس از گذشت دو سال سومین دوره جشنواره تلخند به همت جهاد دانشگاهی و با همکاری دفتر طنز حوزه هنری زنجان، دانشگاه زنجان، دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار شد.
سومین دوره جشنواره سراسری تلخند، امسال در دو بخش زندگی دانشجویی و طنز اجتماعی در قالب شعر و نثر برگزار شد و تا پایان مهلت ارسال آثار یک هزار و 345 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

در اختتامیه این جشنواره 12 نفر از دانشجویان برگزیده شدند که بر این اساس فرزانه حسنی‌راد از دانشگاه فردوسی مشهد، امیرحسین دولتی از دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین و امیر ولی‌زاده از دانشگاه زنجان در بخش نثر با موضوع آزاد اول تا سوم شدند.

همچنین محمدجواد الهی‌پور از دانشگاه قم، حسن رحمانی‌‌نکو از دانشگاه شهاب، دانش قم و محمدرضا شکیبایی‌زارع نیز در بخش شعر با موضوع آزاد، به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش شعر با موضوع زندگی دانشجویی نیز حسین مسیبی از دانشگاه تربیت‌ مدرس مقام دوم، رضا زارعی از دانشگاه شیراز و فرهاد موحدی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران به صورت مشترک سوم شدند.

در بخش نثر با موضوع زندگی دانشجویی، علیرضا کبیری از حوزه علمیه قم مقام دوم، بابک ثبوتی از دانشگاه تربیت‌ مدرس به همراه امیر بیوسه از دانشگاه کردستان مقام سوم را کسب کردند.

همین خبر در خبرگزاری دانشجو

همین خبر در خبرگزاری شبستان




«کارنو» نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی‌شان را تغییر می‌دهد
«کارنو» نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی‌شان را تغییر می‌دهد/ صفر تا صد رویدادی برای بررسی ایده‌های کسب‌وکار

تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: رویداد کارنو با هدف تغییر نگرش دانشجیوان نسبت به آینده شغلی‌شان از نهم تا یازدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

رضا ایجادی مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو در رابطه با رویداد کارنو بیان کرد: در سال ۱۳۸۹ با کمک جمعی از فارغ‌التحصیلان رشته نانوفناوری و دانشجویانی که در پایان‌نامه خود به حوزه نانو پرداخته بودند، پایشی را انجام دادیم و این پایش را «کارنو» نام نهادیم.
مدیر کارگروه توسه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: هدف ما از ایجاد رویداد کارنو، تغییر نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی شان است، درحقیقت بررسی نگاه دانشجویان به آینده شغلی شان واینکه این نگاه تا چه اندازه با فضای خارج از دانشگاه و جامعه آن‌ها مطابقت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد از فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی علاقه دارند که عضو هیئت علمی شوند یا به عنوان پژوهشگر در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.
ایجادی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها متاسفانه فقط ۱۰ درصد از فارغ التحصیلان علاقه‌مند به ایجاد کسب و کار بوده اند، افزود: متاسفانه نگاه اکثر دانشجویان به آینده شغلی شان بسیار نامطلوب است، زیرا طبق این نگاه وانتظار جذب به عنوان پژوهشگر و عضو هیئت علمی هرگز تا به امروز به صورت کامل اتفاق نیفتاده است. 
وی با اشاره به اینکه اولین دوره رویداد کارنو در سال ۹۰ با نام «توانمند سازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو» برگزار شده است عنوان کرد: تا به امروز بیش از سه هزار نفر در این رویداد شرکت کرده اند و بیش از ۳۴ دوره برگزار شده است. توزیع مناسبی در دانشگاه‌های سراسر کشور صورت گرفته است به طوری که در استان تهران دانشگاه‌هایی هم، چون تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت و ... و در استان‌ها نیز کرمان، تبریز، کاشان، مشهد، این دوره‌ها را برگزار کرده اند.
مدیر کارگروه توسه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ضمن همکاری بلند مدت با مرکز تربیت مربی علوم فنی حرفه‌ای کشور، موفق به دریافت کد استاندارد بین المللی در حوزه کارآفرینی شدند، اظهار داشت: شرکت کنندگان رویداد کارنو قبل از برگزاری دوره در یک آزمون تیپ شناسی شخصیت شغلی شرکت می‌کنند و براساس این آزمون در تیم‌های مختلف قرار خواهند گرفت بعد ازطی این فرآیند شرکت کنند گان می‌توانند حوزه مسئولیت خود را در تیم مشخص کنند. 
ایجادی درباره بررسی ایده‌های دانشجویان افزود: ایده‌های ارائه شده توسط دانشجویان از نظر فنی بررسی نمی‌شود در واقع تنها مدل ارائه کسب و کار مورد بررسی قرار می‌گیرد، یکی از چالش‌های موجود در رویداد کارنو کار تیمی است تا تیم بتواند به صورت کامل معرفی کننده یک ایده باشد بعد از این چالش دانشجویان با مدل کسب و کار آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند در سه روز کار خود را کامل انجام دهند.
وی عنوان کرد: بعد از سه روز تلاش و راهنمایی مشاوران، دانشجویان به مدت سه دقیقه ایده خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند و امتیاز خود را از سوی سایر گروه‌ها و داوران دریافت می‌کنند. مشاوران، مدیران استارت آپ‌ها و کارشناسانی هستند که با این حوزه آشنایی کامل دارند و می‌توانند در بسیاری از موارد چراغ راه دانشجویان باشند.
مدیر کارگروه توسه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: بررسی خروجی‌های این رویداد نشان می‌دهد که تعدادی از دانشجویان خارج از دانشگاه مشغول به کار شده اند به طوری که برخی از آن‌ها توانسته اند به عنوان تیم فناور جذب مراکز رشد شوند، تعدادی ایده خود را به محصول تبدیل کردند و تعدادی نیز به عنوان کارگزار با ستاد فناوری در ارتباط هستند.
گفتنی است؛ دوره جدید رویداد کارنو از نهم تا یازدهم اردیبهشت در دانشگاه زنجان برگزار خواهد شد، دانشجویان و علاقمندان برای ثبت‌نام در این رویداد می‌توانند به نشانی karnostartup.ir مراجعه کنند.

همین خبر در خبرگزاری دانشجو




ترویج متون غربی در دانشگاه‌ها با انقلاب فرهنگی همخوانی ندارد
ترویج متون غربی در دانشگاه‌ها با انقلاب فرهنگی همخوانی ندارد.

تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

گروه فرهنگی ــ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه باید از نفوذ سیاسی دشمنان جلوگیری کرد، گفت: برای پیاده‌سازی اهداف انقلاب فرهنگی، مسئولان و اساتید و همه بخش‌ها باید با مبانی انقلاب و اسلام همراه باشند و اینگونه نباشد که اسم اسلامی بوده اما متون غربی باشد.

حجت‌الاسلام علی قره‌داغی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به سالروز اعلام انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد تا اصول اهدافی در آن تعیین شود که نقشه راه انقلاب با حاکیت اسلام باشد.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب دانشگاه‌ها به مدت ۲ سال تعطیل شدند، یاد‌آور شد: در آن زمان دانشگاه‌ها جولانگاه سیاسیون مخالف و موافق شده بود و یک انقلاب فرهنگی لازم بود تا با توجه به سیاست‌گذاری‌های جامعه، فرهنگ عنی اسلام در مراکز آموزشی و سایر بخش‌ها حاکم شود.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اهداف گسترده‌ای در حوزه‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی و ... تدوین کرده که دانشگاه‌ها موظف به پیاده کردن آن هستند تا فرهنگ غنی اسلام را از این طریق وارد کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه سند راهبردی اسلامی شدن دانشگاه‌ها یکی از سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تصریح کرد: مسئولان و اساتید و همه بخش‌ها باید با مبانی درست انقلاب و اسلام همراه باشند و اینگونه نباشد که اسم اسلامی بوده اما متون غربی باشد.
وی با تأکید بر اینکه برای تحقق انقلاب فرهنگی، باید اساتید، دانشجویان، آموزش و پژوهش، اسلامی باشد، ابراز کرد: اکر همه خود را ملزم به رعایت سیاست‌های فرهنگی بدانند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و باید دانشگاه‌ها الگوی خوبی برای تبعیت ایجاد کنند.
قره‌داغی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب پرداختن به مباحث علوم انسانی را مورد تأکید قرار دادند، تصریح کرد: اگر اسناد بالادستی به درستی رعایت شود، موفق می‌شویم اما اگر دانشگاه را جولانگاه سیاسیون شود و از تفکرات اسلامی فاصله بگیریم، از اصول انقلاب خارج می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره)، انقلاب فرهنگی را انقلاب دوم خواندند، اظهار کرد: همه می‌گویند، می‌خواهیم اما باید مرد عمل بود و همه باید برای پیاده‌سازی اهداف انقلاب انفاق نظر داشته و آن را اجرا کنند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان ادامه داد: در این راستا باید از نفوذ سیاسی دشمنان و وارد شدن افکار غربی که مخالف اسلام است، جلوگیری کنیم.

همین خبر در خبرگزاری ایکنا




جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان
جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان عازم پلدختر شدند.

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸

مسئول گروه جهادی شهید حسن باقری دانشگاه زنجان گفت: جهادگران بسیج دانشجویی این دانشگاه از ۲۹ فروردین برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان پلدختر عازم این منطقه شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید علی رضوی، مسئول گروه جهادی شهید حسن باقری دانشگاه زنجان گفت: تعداد ۲۰ نفر از دانشجویان جهادگر بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان ۲۹ فروردین عازم پلدختر شدند.
رضوی با اشاره به عرصه فعالیت این گروه افزود: با توجه به وسعت خرابی‌های اتفاق افتاده بر اثر سیل، جهادگران گروه شهید حسن باقری طی ۵ روز به اقداماتی از قبیل: برق کشی، لوله کشی و رنگ آمیزی خانه‌های هموطنان آسیب دیده ‌می‌پردازند.
مسئول گروه جهادی شهید حسن باقری دانشگاه زنجان اظهار کرد: این گروه جهادی مبلغ ۲۰ میلیون ریال نیز جهت کمک رسانی به مناطق سیل زده از طریق کمک‌های دانشجویی جمع آوری کرده است.



نمایش آثار برتر جشنواره بین‌المللی هولوکاست در دانشگاه زنجان
نمایش آثار برتر جشنواره بین‌المللی هولوکاست در دانشگاه زنجان

تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۷

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی از 21 تا 28 فروردین ماه 98 در نگارخانه باشگاه علمی، فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی در دانشگاه زنجان در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه 45 اثر منتخب جشنواره بین‌المللی هولوکاست در ابعاد 50 در 50 به نمایش درآمد.
جشنواره بین‌المللی کاریکاتور هولوکاست اخیرا در تهران و به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی برگزار شد و آثار متعددی از هنرمندان50 کشور در این جشنواره شرکت داشتند.
برگزاری این جشنواره بازتاب گسترده‌ای در سطح جهان داشته، به نحوی که کشورهای مدعی آزادی بیان و آزادی اندیشه همسو با نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس تاب اعلام نظر در قالب هنر را نداشتند و این حرکت هنری باعث خشم آنها شد.

هولوکاست یا همه‌سوزی، به کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی نزدیک به 11 میلیون نفر به ویژه 6 میلیون یهودی بر پایه نژاد، مذهب و ملیت در جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی، از سال ۱۹۴۱ تا انتهای ۱۹۴۵ در اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی، اطلاق می‌شود که دو سوم جمعیت یهودیان اروپا، در جریان هولوکاست کشته شدند. 
آثار برگزیده جشنواره بین‌المللی هولوکاست همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی به همت حوزه هنری زنجان و با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی از 21 تا 28 فروردین ماه 98 در نگارخانه باشگاه علمی، فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی زنجان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

همین خبر در خبرگزاری فارس




نسبت داروسازان به جمعیت؛ نصف میانگین جهانی
در مقایسه تعداد دانشجویان داروسازی در ۸۹ کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۶ داروساز فعالیت می‌کنند.

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ مهدی پیر صالحی در بیست و دومین همایش دانشجویان داروسازی ایران که در دانشگاه زنجان برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار داروخانه در سطح کشور افزود: متأسفانه به رغم اینکه در زمینه مشکلاتی که دانشجویان رشته داروسازی و نیز دغدغه‌هایی که داروخانه‌ها در سطح کشور با آن دست‌ به‌ گریبان هستند، مطالب زیادی در قالب همایش های مختلف بیان‌ شده است اما تا به امروز به توفیق چندانی در خصوص حل این مشکلات دست نیافته‌ایم.
وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که همواره در همایش های مختلف نیز به آن اشاره‌ شده، موضوع اختلاف در خصوص دایر کردن داروخانه بر اساس سقف جمعیتی است، این در حالی است که اگر بخواهیم موضوع سقف جمعیتی را در دایر کردن داروخانه‌ها برداریم، این مشکل به دلیل کوچک بودن اقتصاد دارویی، پابرجا خواهد ماند.
پیرصالحی با تأکید بر اینکه موضوع کوچک بودن اقتصاد دارویی کشور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این عرصه بوده و تا به امروز پابرجا مانده است، تصریح کرد: معتقدم تداوم این مشکلات می‌تواند دغدغه‌ها را به دیوان عدالت اداری و نیز شورای رقابت بکشاند که به نظر می‌رسد کشیده شدن دغدغه‌های دارویی به این محل‌ها کار چندان درستی نیست.
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه موضوع زیاد بودن تعداد دانشجویان داروسازی در کشور با تکیه‌ بر استدلال، قابل‌ قبول و منطقی نیست، ادامه داد: مقایسه تعداد دانشجویان داروسازی در ۸۹ کشور حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر، شاهد فعالیت ۶ داروساز هستیم، در حالی که این نسبت در ایران ۳ داروساز است.
پیر صالحی با بیان اینکه سالانه حدود هزار و ۵۰۰ دانشجوی داروسازی جذب می‌شوند که این میزان قرار است از سال ۱۴۰۰ به بعد روند کاهشی داشته باشد، گفت: مشکلی که امروز بعد از دانش آموختگی دانشجویان داروسازی با آن مواجه هستیم این است که ۸۰ درصد از دانش آموختگان این رشته به دنبال دایر کردن داروخانه هستند که نباید این‌چنین باشد.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه داشتن ارتباط با نهادهای قدیمی داروسازی از الزامات فعالیت دانشجویی است و استقبال نکردن بیمارستان‌ها برای همکاری با داروسازان، کم‌کاری داروسازان است، یادآور شد: دلیل پابرجا ماندن این مشکلات آن است که هنوز کارکرد داروساز در کاهش هزینه‌های دارویی در بیمارستان‌ها تشریح نشده است، از این رو باید خدمات جدیدی برای داروسازی تعریف شود.
پیر صالحی با تأکید بر اینکه باید توجه داشت که تقویت نهادهای مرتبط با داروسازی منجر به حفظ حقوق فعالان این حوزه خواهد شد، گفت: هیچ مشکلی را به‌تنهایی نمی‌توان حل کرد، از این‌ رو دانشجویان باید به فکر کمک باشند که ارائه ایده و راه‌ حل از جمله این کمک‌ها است.

همین خبر در خبرگزاری صدا و سیما




قاتلی با چتر سفید خوراکی خوشمزه که گاهی مرگ آور می شود.
قاتلی با چتر سفید خوراکی خوشمزه که گاهی مرگ آور می شود.

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان؛آخرین روزهای فروردین 98 طبیعت دوستان در دامان طبیعت مشغول چیدن گیاهاندارویی و قارچ کوهی هستند.

فرزندان خانواده درحال بازی در طبیعت و بزرگ تر ها با نیلون کیسه ای در حال چیدن گیاه دارویی و قارچ هستند.

طبیعت طارم و ارمغانخانه بیشترین میزان رویش گیاهان دارویی و قارچ گوهی را در استان زنجان دارند.

در استان زنجان نزدیک به 50 نوع گیاه و قارچ رشد می کند.

حاج رزاق 75 ساله اهل روستای ماری با کوله باری از تجربه مرتکب همان اشتباهی شد که پارسال 169 نفر را در استان زنجان راهی بیمارستان کرد.

این مسمومیت ها درنقاط مختلف کشور هم پای 3 هزار نفر را به بیمارستان  و18 نفر را به کام مرگ کشاند.

باورهای غلط در خصوص قارچ های کوهی 

صحبت از قارچ هایی است که هر ساله در پی بارش های بهاری و گرم شدن هوا سر از خاک بیرون می آورند و اغلب آنها سمی و کشنده هستند.

اهمیت این موضوع مدرس و محقق دانشگاه زنجان را یک سالی است که درگیر تحقیقی بین المللی درباره ماهیت این نوع قارچ ها کرده است.

دکتر عمارلو با تایید سمی بودن این قارچها می گوید:این تحقیق به عنوان  مقدمه ای  برای اجرای طرح مشترک با انجمن بین المللی علوم قارچ دنیا شده است .

دوباره با فکر همان باور غلط حاج رزاق به روستا برگشتم همه روستاییان درحالی خبرهای ناگوار مسمومیت  سال گذشته را شنیده بودند بازهم به غیرسمی بودن این قارچ ها اصرار داشتند.

آنها می گفتند مطابق رسم قدیم مالیدن قارچ به ظرف نقره و وجود حشرات دراطراف قارچها نشان از غیر سمی بودن آنهاست.

حاج رزاق می گفت:وقتی قارچ چیده شده را به ظرف نقره ای می مالیم اگر سیاه نشود آن قارچ غیر سمی است.

با نگرانی از این اصرار ها ،سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان  رفتم.

قارچ های کوهی سمی هستند.

دکتر زراعتچی با قاطعیت ،از سمی بودن اغلب این قارچها خبرداد.

فروش این قارچ های جمع آوری شده  دربازارتوسط دست فروشان  دیگر دغدغه من از احتمال مسمومیت مصرف کنندگان بود.

این موضوع را هم با ناصحی کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان درمیان گذاشتم.

ناصحی از تشکیل تیم هایی دربازار برای کنترل توزیع احتمالی این قارچها خبرداد و از جمع آوری آن ها توسط کارشناسان بهداشت گفت .

هیات علمی دانشکده دارو سازی زنجان هم گفت: طبق مطالعات انجام گرفته، پنج هزار نوع قارچ در دنیا شناسایی شده که از این تعداد 100 نوع آن دارای سم کشنده هستند.

دکتر حسینی می گوید:معروف ترین قارچ سمی دنیا آمانیتا (شکل ظاهری شبیه به قارج های پرورشی دارند)نام دارد که مطالعات انجام گرفته نشان می دهد در صورت مصرف، سم این قارچ 95 درصد افراد  مصرف کننده را به کام مرگ می کشاند .

وی گفت: امکان تشخیص قارچ سمی و قارچ خوراکی برای مردم وجود ندارد و اغلب مردم با حضور در دامان طبیعت و مشاهده این نوع ماده تصور می کنند که مصرف آنها هیچ نوع عارضه ای ندارد.

این محقق گفت: بطور معمول مصرف قارچ سمی تا بروز علائم آن 6 تا 10 ساعت و شروع علایم شدید مسمومیت نیز 24 تا 48 ساعت بطول می کشد و در این میان اقدامات درمانی بهنگام تاثیر بسزایی دارد.

مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.

به گفته احمدی ، پزشک عمومی: استفراغ ، درگیری کبدی ،دردهای گوارشی آن هم درساعتهای اولیه ،علائم اصلی افرادی است که  از قارچهای سمی استفاده کرده اند .

احمدی می گوید: کبد وکلیه اصلی ترین اعضاء هستند که دراثر بی توجهی شهروندان وخوردن قارچهای سمی به آنها آسیب وارد می شود ولی درمجموع مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.

این پزشک می گوید: هر گونه تاخیری، به بروز عوارض سمیت کبدی و کلیوی ناشی از مسمومیت با آمانیتا را نشان خواهد داد که در این صورت نیاز به جراحی های پیوند کبد و و در مواردی به مرگ نیز منتهی می شود.

پاد زهری برای قارچهای سمی وجود ندارد.

با نگرانی از غفلت احتمالی مصرف کننده گان این قارچها دوباره واین بار ، با آقای نوری  ،کارشناس جهاد کشاورزی زنجان به جمع اهالی روستای ماری رفتم تا شاید تلاشم چاره ساز باشد.

 نوری در جمع اهالی روستا گفت که: این قارچهای سمی اغلب درزیر درختان بلوط، صنوبر و کاج مشاهده می شوند وتا کنون پادزهری برای مسمومان آن تهیه نشده است.

این کارشناس از اهالی روستا خواست در صورت برخورد با این مسمومیت ها، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارایه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشند.

هوا به گرمی می رود و روزهای آینده روزهای سرگشودن این قارچهای سمی و من امیدوار به نتیجه گرفتن مثبت روستانشینان وعلاقمندان به طبیعت.

اگر از جنبه تفننی برداشت قارچ های خودرو در طبیعت بگذریم ، بی شک یک خرید مطمئن می تواند ضامن سلامتی همه افراد باشد.

گفتنی است در استان زنجان روزانه حدود 2 تن قارچ در 80 واحد خانگی و صنعتی تولید میشه که دو برابر نیاز مصرف کنندگان دراستان است.

همین خبر در خبرگزاری صدا وسیما

 




ثبت‌نام برای رویداد بهاری کارنو آغاز شد
ثبت‌نام برای رویداد بهاری کارنو آغاز شد/ گردهمایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته نانو در اردیبهشت‌ماه

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، ستاد ویژه‌توسعه فناوری‌نانو در نظر دارد در سال ۱۳۹۸، رویداد کارنو با رویکرد تغییر نگرش نسبت به فضای کسب کار را در دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور برگزار کند. دانشگاه زنجان اولین میزبان رویداد کارنو در سال ۱۳۹۸ خواهد بود.
این رویداد در تاریخ ۹ الی ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های نانو برگزار خواهد شد.
رویداد کارنو (دارای استاندارد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور) یکی از برنامه‌های آموزشی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو که تا کنون سی و چهار رویداد در دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شده است. در این رویداد‌ها با استفاده از تجارب اساتید مجرب و کارآزموده، مفاهیم شروع یک کسب و کار، از پرورش ایده تا چگونگی نوشتن بوم کسب‌وکار، تجاری‌سازی و بازاریابی محصول، تیم‌سازی، آشنایی با مالکیت فکری و چگونگی جستجو و ثبت پتنت آموزش داده می‌شود.
در این رویداد سه‌روزه؛ فضای ورود به کسب و کار شبیه‌سازی شده و شرکت‌کنندگان با ادبیات و همچنین چالش‌های ایجاد یک کسب و کار آشنا می‌شوند. محتوای آموزشی این رویداد در قالب کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌ها و همچنین مسابقه کسب و کار به صورت کار تیمی به شرکت کنندگان ارائه می‌شود. در روز پایانی نیز شرکت کنندگان ایده‌های خود را در مقابل داوران ارائه نموده و تیم‌های برتر معرفی و به آن‌ها جوایزی اهدا می‌شود.
از برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی این رویداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آشنایی با مدل بوم کسب و کار
آشنایی با مباحث مالکیت فکری
آشنایی با جستجو و ثبت پتنت
آشنایی با روش‌های بازاریابی و تجاری سازی
آشنایی با کارآفرینان موفق
شناخت توانمندی‌های فردی و شخصیتی
کار تیمی
حل مسئله و خلاقیت
مدیریت هزینه و خرید
تفکر تحلیلی و تصمیم سازی
در این رویداد علاوه بر گواهینامه ستاد فناوری نانو گواهینامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با کد بین المللی ارائه می‌شود، همچنین افراد توانمند و جویای کار به منظور اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان، به مجموعه‌های متقاضی نیرو و یا کارورز معرفی می‌شوند.



عطار صدای بخش معترض جامعه است
عطار صدای بخش معترض جامعه است/ نمایشنامه‌های اقتباسی از آثار عطار عمق ندارد.

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌و پنجمین روز از اولین ماه سال، در تقویم رسمی ما به عنوان روز ملی عطار نام‌گذاری شده است. همین نامگذاری سبب شده 25 فروردین هر سال، عطارپژوهان و عطار دوستان به زادگاه و آرامگاه این شاعر و عارف بزرگ رهسپار شوند و طی یک یا نهایتا دو روز برنامه‌ای با یاد عطار داشته باشند، ولی آیا این یک یا دو روز تمام سهم عطار از ایران امروز است؟ آیا نباید عطارکه خود را از هفت یا هشت قرن پیش تا به اینجا رسانده را به ذهن مخاطب امروز نزدیک کرد؟ سهم عطار در تصحیح و پژوهش چیست و چرا گنجینه بزرگ داستان‌ها و روایت‌های عطار در اقتباس‌های ادبی ما به سمت سفر میل می‌کند؟ این سوالات و سوالات دیگر بهانه‌ای شد تا در آستانه روز ملی عطار با مهدی محبتی، پژوهشگر و دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان که کتابی درباره عطار در دست نگارش دارد، گفت‌وگویی داشته باشیم که به شرح زیر است:
در ابتدا کمی درباره وضعیت عطارپژوهی در سال‌های اخیر توضیح بدهید به نظرتان چقدر کار می‌شود؟ اطلاع دارید که به تازگی پژوهشی درباره عطار صورت گرفته یا خیر؟
در مورد عطار کارهای زیادی در حال تکوین است، که امسال منتشر خواهد شد؛ یکی از این آثار، کتاب خودم است که حدود ۶ سال روی آن کار کردم و امیدوارم که امسال یا سال آینده منتشر شود. تازه‌ترین کار برای عطار که جدیدا منتشر شده، تصحیح «تذکره‌الاولیا» است، که شفیعی‌کدکنی آماده کرده و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد. می‌توان گفت مهم‌ترین کاری که امسال درباره عطار انجام شده، همین تصحیح تذکره‌الاولیا شفیعی‌کدکنی است. کار بنده هم یک کار پژوهشی درباره عطار است و در واقع تحلیل مبانی عرفانی زمانی و عطار است، که کار مفصلی است، ولی هنوز به طور کامل آماده نیست و نمی‌توان خیلی درباره آن صحبت کرد.
تصحیح و چاپ آثار عطار به چه صورت است؟
در مورد عطار کارهایی که قبلاً پورنامداریان کرده بود، تصحیحاتی که شفیعی‌کدکنی انجام داده و به‌خصوص کار «هلموت ریتر»، جزو کارهای اساسی است که انجام شده. بعد از آن خیلی کار آن‌چنانی صورت نگرفته است. البته سهیلا صارمی، پوران شجیعی و خود استاد فروزانفر قبلا روی عطار کار کردند، ولی غیر از این کارها، کار متفاوتی انجام نشده است.
شعر عرفانی عطار در میان شاعران دیگر چه جایگاهی دارد و تاثیر او بر شاعران بعد از خود را چگونه می‌بینید؟
عطار شاعر بسیار ممتاز و متفاوتی است. برخی با استناد به شعر مولانا که: «عطار روح بود و سنایی دو چشم آن/ ما از پی سنایی و عطار آمدیم»، یک مثلث از این سه شاعر تشکیل می‌دهند و می‌گویند سنایی کار را شروع کرده، عطار آن را ادامه داده و مولانا به کمال رسانده است؛ اما این تصور اساساً غلط است، چون عطار دنیایی بسیار متفاوت و متمایز از مولانا و حتی سنایی دارد و نباید عطار را دنباله آنها دید؛ بلکه باید خودش را به صورت مستقل دید، که بنده در همین کتاب در دست نگارشم این‌ها را بررسی کرده‌ام.
 ویژگی عرفان عطار این است که با گزاره‌های متعارف و مقبولی که در جامعه رایج است سر سازگاری ندارد و به قول دکتر زرین‌کوب به نوعی صدای بخش معترض جامعه است و این‌طور نیست که بگوییم طبق الگوی نظام احسن، هر چه که به او گفتند، آن‌ها را پذیرفته و تبلیغ کرده است؛ بلکه عطار دستگاه عرفانی متفاوتی دارد که با بسیاری از گزاره‌های عرفانی نابهنجاری‌های اجتماعی و بعضا بی‌معنایی وجود ستیز می‌کند، اما با این وجود، دو سر دارد؛ یک سر آن تسلیم و سر دیگر کاملاً اعتراض است. به همین خاطر به او سخنگوی جناح معترض جامعه می‌گویند، که متاسفانه به خاطر شرایط اجتماعی و فرهنگی عرفان عطار خیلی پیرو پیدا نکرد؛ چون عرفان فرهنگی ما بیشتر عرفان تسلیم است تا اعتراض یا مقابل.
 البته افرادی چون شیخ محمود شبستری هم داریم که می‌گوید: «مرا از شاعری خود عار ناید/ که از صد قرن چون عطار ناید». یا مثلا فروزان‌فر می‌گویدبشر باید ۴۰۰ سال دیگر برود تا بفهمد عطار چه می‌گفت و چه منظوری داشت. در هر حال نگاه جهان مدنی و زبان عطار کاملاً از سنت عرفانی ما متمایز است.
آیا قبل از عطار هم شاعر یا ادیبی با این نوع نگاه به عرفان داریم یا اینکه عطار اولین کسی است که از عرفان برای اعتراض بهره می‌جوید؟
یکی حلاج است، که می‌توان گفت عطار به نوعی ادامه عرفان حلاجی یا به عبارتی نو حلاجی است؛ منتها حلاج به زبان عربی است و میراث او خیلی به زبان فارسی نیست. علاوه بر این بخشی از نگاه سنایی هم در عطار یافت می‌شود. سنایی دو نوع نگاه دارد، به همین خاطر دچار تعارض‌های سهمگینی در وجود خودش هست. در واقع بخشی از نگاه سنایی به عطار می‌رسد، اما عطار، آنچه که از سنایی به دست او می‌رسد را به نوعی تفکیک و دسته‌بندی می‌کند. در مجموع بیشتر از همه میراث نگاه حلاجی است و بخشی هم از عرفای دیگری است که از خراسان و غرب جهان اسلام به عطار رسیده است.
درباره تذکره‌الاولیا به عنوان یکی از آثار مهم مولانا بحث‌های تاریخی فراوانی است که می‌گوید روایت‌های آن، ساختگی است؛ به نظر شما آیا عطار در ساخت این روایت‌ها عمد داشته، یا جایگاه مشایخ و صوفیه به صورتی بوده که این داستان‌ها به صورت غلوآمیز درباره آن‌ها گفته شده است؟
عطار در مقدمه تذکره‌الاولیا می‌گوید که چون دیدم زمانه از جهت توجه به میراث عرفانی رو به افول نهاد است و کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند؛ بنابراین به خاطر وضعیت اجتماعی و دور شدن مردم از میراث عرفانی، سعی‌کند که بهترین و گزیده‌ترین روایت‌ها و گفته‌های عرفا را جمع کند، تا از بین نرود -شبیه کاری که علامه مجلسی برای حدیث می کند- که در این گردآوری، کار درست و نادرست همه چیز جمع می‌شود و این طور نیست که همه روایت‌هایی که آورده را خود او قطعاً قبول داشته باشد. از طرفی تصویر تذکره‌الاولیا دو بخش است، که در انتساب بخش اول آن به عطار، تقریباً شکی نیست، ولی قسمت دوم که بعداً اضافه می شود،  محل اختلاف است؛  ضمن اینکه جامی هم  در نفحات الانس می‌گوید: "گفته‌هایی که به عطار منسوب کرده‌اند." یعنی با نوعی احتیاط می‌گوید، شاید این گفته‌ها از عطار نباشد؛ بنابراین ما در اینجا با سه مسئله سروکار داریم. یک اینکه آیا تمام تذکرةالاولیا از عطار هست یا خیر؟ دوم اینکه آیا فقط بخش اول تذکرةالاولیا از عطار است یا اینکه بخش دوم آن هم هست؟ و سوم در صورت ثابت شدن اینکه هر دو بخش از عطار است، عطار خود چقدر به این روایت‌هایی که ذکر کرده اعتقاد داشته است؟ چون ممکن است ما حرف‌هایی بزنیم، یا چیزهایی از دیگران نقل کنیم، که خودمان هم خیلی با آن موافق نباشیم، اما باید آنها را منتقل کنیم. این همان بحثی است که افرادی چون مهدی حمیدی، علی دشتی و منتقدین عطار خیلی به آن توجه نکردند و از این جهت عطار را مورد نقد و نقض قرار دادند، که مثلا زبان عطار خیلی قوی نیست، یا مثلا میراثش عقل‌ستیز است؛ ولی باید توجه کرد نقش عطار به عنوان کسی که حدود 2000 روایت را جمع کرده است، بیشتر نقش جامع ممتازی است که می‌خواسته میراث را از خطر دور نگه دارد؛ ضمن اینکه بنیاد نگاهش، اساسا انسان‌گرایانه و احترام به کرامت انسان است؛ البته نه انسان آرمانی عرفان، بلکه انسانی که با گوشت، خون و تمام وجودش درد و رنج می کشد و نمی تواند تسلیم متعارفات عرفان باشد.

شما از اقتباس جدیدی که «بهروز غریب‌پور» از داستان «شیخ صنعان» در قالب «نمایش اپرای عروسکی» روی صحنه برده و خیلی هم استقبال شده؛ اطلاع دارید؟ به طور کلی نظرتان درباره این گونه کارها چیست؟
بنده یکی، دو تا از کارهای این چنینی غریب‌پور مثل «شمس و مولانا» را دیده‌ام، منتها داستان «شیخ صنعان» را ندیده‌ام. این کارها از نظر ساده‌سازی مطالب خوب است، چون به هرحال مطالب را ساده و به زبان روز ارائه می‌دهند، ولی کار غریب‌پوریا مثلا «پری صابری»، هیچ عمق لازم را ندارد و خیلی سطحی است. در واقع آن‌ها فرم کار را می‌گیرند، اما اصلا نمی‌توانند به عمق پیام و نگاه مولانا، عطار، حافظ و... نزدیک شوند، چون کار آنها این نیست. مشکل فرهنگی ما این است که آن بزرگانی که در مورد آثار بزرگ عرفانی استخوان خرد کرده‌اند، زبان و فرم امروز را ندارند و کسانی هم که به فرم و زبان امروز مسلط هستند، عمق لازم برای این فرهنگ را ندارند. بنده کار جدید غریب‌پور را ندیده‌ام، اما «شیخ صنعان» مهم‌ترین و کلیدی‌ترین قصه همه آثار عطار است، حتی به نوعی از خود «منطق‌الطیر» هم مهم‌تراست؛ بنابراین بعید می‌دانم که آن عمق عجیبی که در قصه شیخ صنعان و خود عطار است، بتواند در یک نمایش عروسکی نشان داده شود، البته بنده باید ابتدا این نمایش را ببینم، اما اما اگر بخواهم آثار دیگر غریب‌پور را معیار قرار دهیم، بعید می‌دانند به آن عمق نگاه‌ نزدیک شده باشد.
به نظر شما چطور می‌توانیم آموزه‌های بزرگانی چون عطار را برای مخاطب امروز نزدیکتر و ملموس‌تر کنیم؟
این مسئله یک مقدار اراده جمعی می‌خواهد. باید برنامه‌ریزی کلان صورت گیرد و از طریق آموزش و پرورش و خانواده‌ها کار ارائه شود و اصلا دولت بخواهد این آموزه‌ها گسترش پیدا کند. البته این موضوع یک مقدار وضعیت اقتصادی مناسب‌تر، آدم‌های مستعد و مسئولین می‌خواهد که کادرسازی کنند و کاری نیست که با چاپ چند کتاب و نظیر این کارها انجام شود. چون اصلاً الان کسی کتاب نمی‌خواند و به فرهنگ توجه ندارد. امروز مردم بیشتر درگیر مسائل دلار، ویزا، ماشین، ناامنی روحی و این قبیل مسائل هستند و بزرگ‌ترین قربانی آن هم ادبیات و فرهنگ است. بنابراین این مسئله کار ساده‌ای نیست که بتوان با چهار تا کتاب یا نمایشنامه مردم را به آن نزدیک کرد.
در دهه‌های اخیر کتاب‌های مثل شاهنامه و برخی داستان‌های مثنوی مولانا برای کودکان بازنویسی شده است، اما هیچ وقت با عطار چنین کاری نشده است، به نظر شما آیا چنین قابلیتی برای آثار عطار هم وجود دارد؟
بله صددرصد، چون همان‌طور که عرض کردم ،عطار حدود ۲ هزار قصه دارد که پتانسیل بازنویسی دارند، اما این کار  تخصص می‌خواهد، چون روی عطار کم کار شده است. روی شاهنامه و مولانا خیلی کار شده و مطالب فراوان است، اما برای عطار تنها کار اساسی هنوز همان «دریای جان هلموت ریتر» در مرکز بحث است. البته کارهای دیگری هم انجام شده، اما کار اساسی که بتواند به بقیه خط بدهد، هنوز صورت نگرفته است.

همین خبر در خبرگزاری ایبنا




بررسی مخاطرات زمین در اردیبهشت ماه
بررسی مخاطرات زمین در اردیبهشت ماه

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸

سی‌وهشتمین گردهمایی علوم زمین با رویکرد بررسی مخاطرات زمین در اریبهشت ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، پژوهشکده علوم زمین با مشارکت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور سی‌وهشتمین گردهمایی علوم زمین را در روزهای ۱۰ و ۱۱ اریبهشت ماه برگزار می‌کند.

در این نشست در محورهای زمین‌شناسی بنیادی، مخاطرات زمین‌شناختی، اکتشاف مواد معدنی و علوم‌زمین و جامعه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

انتخاب و معرفی کتاب برتر و بزرگداشت دکتر محمود احمدزاده هروی از پیشکسوتان اکتشاف منابع زمینی از دیگر برنامه‌های این رویداد خواهد بود.

پژوهشکده صنعت نفت، دانشگاه‌های کاشان، زنجان، بوعلی سینا، شهید بهشتی، یزد، دانشگاه‌های آزاد واحد دامغان، واحد کرج، پیام‌نور یزد، کمیسیون ملی یونسکو-ایران، موسسه تحقیقات آب، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی از حامیان سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین هستند.

از میان مقاله‌های ارسال شده به دبیرخانه سی‌وهشتمین گردهمایی علوم زمین، ۱۷۵ مقاله از سوی داوران پذیرفته شده که به صورت سخنرانی و پوستر ارائه خواهند شد.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




کاهش ۹۰ درصدی آلودگی نوری در نیاسر
کاهش ۹۰ درصدی آلودگی نوری در نیاسر/ثبت ملی ابزارهای نجومی قدیمی از سوی محققان کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۸

مسؤول رصدخانه کاشان از کاهش ۹۰ درصدی آلودگی نوری در بلوار نیاسر خبر داد و گفت: با اجرای دو طرح کاهش آلودگی نوری نه تنها میزان روشنایی کاهش نیافت، بلکه موجب صرفه‌جویی ۵۳ درصدی در مصرف انرژی نیز شد.

ایرج صفایی، مسؤول رصدخانه کاشان در گفت‌وگو با ایسنا، ترویج و آموزش نجوم در سطح دانشگاهی و پژوهش در زمینه اخترشناسی را مهمترین اهداف این رصدخانه نام برد و گفت: بسیاری از افراد با کارکردهای رصدخانه آشنا نیستند، از این رو در بخش ترویجی اجازه داده می‌شود تا علاقه‌مندان از این رصدخانه بازدید کنند و در بخش آسمان‌نمای آموزشی این مجموعه با تجهیزات موجود اقدام به رصد می‌کنند.

وی با بیان اینکه این رصدخانه مجهز به دوربین‌های دوچشمی و ۱۱ ابزار اپتیکی و سه دستگاه تصویربرداری است، اظهار کرد: گنبد این رصدخانه تمام اتوماتیک با قطر ۴.۵ متر و به صورت دو جداره ساخته شده و تلسکوپ اصلی رصدخانه با قطر دهانه ۱۶ اینچ را در خود جای داده است.

صفایی، آشنا کردن مردم با آلودگی نوری را از دیگر فعالیت‌های این رصدخانه دانست و خاطر نشان کرد: آلودگی نوری یکی از معضلات فعالیت‌های نجومی است که در کشور کمتر به آن پرداخته شده است، از این رو در دانشگاه کاشان اولین انجمن آلودگی نوری را راه‌اندازی کردیم.

مسؤول رصدخانه کاشان از اجرای دو طرح کنترل نوری در نیاسر خبر داد و در این باره توضیح داد: پارکی در کنار رصدخانه به نام "باغ تالار" وجود دارد که در آن تعدادی پروژکتور نصب شده بود که بخش زیادی از نور آن به آسمان منعکس می‌شد و بر کیفیت آسمان تاریک برای فعالیت‌های رصدی اثرگذار بود؛ از این رو با همکاری دانشگاه کاشان پروژکتورهای مناسب که موجب آلودگی نوری نمی‌شود را تهیه کردیم و در اختیار شهرداری قرار دادیم.

صفایی اضافه کرد: از سوی شهرداری با ایجاد تغییراتی در پایه‌ها این پروژکتورها نصب شدند. از طریق استفاده از این پروژکتورها علاوه بر آنکه در مصرف انرژی صرفه‌جویی ۵۳ درصد ایجاد شده است، موجب آلودگی نوری نخواهد شد. اجرای این طرح موجب ارتقای کیفیت آسمان منطقه شده است.

به گفته وی، شدت نور در پروژکتورهای پیشنهادی نه تنها کاهش نیافت، بلکه بر این شدت افزوده شد.

صفایی، تکمیل نورپردازی بلوار نیاسر را از دیگر پروژه‌های اجرا شده توسط این رصدخانه در راستای کاهش آلودگی‌های نوری نام برد و ادامه داد: ۷۰ درصد از بلوار نیاسر مجهز به سیستم‌های روشنایی نبود، از این رو در این طرح زاویه پروژکتورها به گونه‌ای تعیین شد که از حدود ۹۰ درصد از آلودگی نوری روشنایی این بلوار جلوگیری شد.

وی با تاکید بر اینکه بخش‌های نورپردازی قدیمی این بلوار اصلاح نشده است، افزود: آلودگی نوری مانعی برای مشاهده آسمان برای ناظر زمینی خواهد شد، ضمن آنکه برخی گیاهان همچنان که برای ادامه حیات به نور نیاز دارند، به زمانی هم نیاز دارند که با عدم حضور نور، استراحت کنند.

صفایی، نمونه این موجودات را درختان نام برد که با قرار گرفتن در کنار منبع روشنایی، رشد آنها دچار اختلال می‌شود و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن فعالیت‌های برخی از حشرات از جمله تولید مثل آن‌ها با تغییر بسیار اندک شدت نور مهتاب تنظیم می‌شود و اگر ما نورپردازی‌های غیر اصولی انجام دهیم، این موجودات را به اشتباه می‌اندازیم که آیا شب بدر است یا خیر؛ از این رو تولید مثل آنها دستخوش اختلال خواهد شد و در چنین شرایطی اکوسیستم این گونه‌ها نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت و تغییر در زنجیره اکوسیستم و زنجیره غذایی را در پی دارد.

مسؤول رصدخانه کاشان تاکید کرد: این در حالی است که ما می‌توانیم تنها با روشن کردن چند لامپ، هم رنگ روشنایی را اصلاح و هم شدت نور را به میزان لازم تنظیم کنیم.

به گفته این فعال حوزه نجومی، با اقدامات انجام شده علاوه بر راه‌اندازی کمپینی برای کاهش آلودگی‌های نوری، پایان‌نامه‌های بسیاری در این زمینه تعریف شده است.

مطالعه در حوزه فتومتری

صفایی، مطالعه در زمینه نورسنجی ستارگان متغیر (فتومتری) را از برنامه‌های تحقیقاتی این رصدخانه نام برد و ادامه داد: با همکاری دانشگاه زنجان مطالعاتی را در زمینه لرزش‌های ستاره‌ای با استفاده از نورسنجی اجرایی کردیم.

وی، طیف‌سنجی را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی نام برد و گفت: با همکاری دانشگاه زنجان پروژه تحقیقاتی را در زمینه بررسی سرعت ستارگان اجرایی کردیم. برای این امر تعدادی از ستارگانی که با سرعت بالا به دور خود می‌چرخند را انتخاب و با اندازه‌گیری طیف نوری، پهنای طیف باند و سرعت دوران این ستارگان داده‌های به دست آمده را با داده‌هایی که با تلسکوپ‌های بزرگ منتشر شده بود، مقایسه کردیم.

اقدامات ترویجی برای آشنایی جامعه با ابزارهای نجومی

صفایی، طراحی و ساخت ابزارهای نجوم قدیمی را از دیگر فعالیت‌های این رصدخانه ذکر کرد و ادامه داد: مهمترین ابزار نجومی قدیمی "استرلاب" بوده است و از آنجایی که این ابزارها امروزه به فراموشی سپرده شده است؛ از این رو نسبت به بازآفرینی این ابزار با هزینه‌های شخصی و بدون حمایت دستگاه خاصی اقدام کردیم.

وی با تاکید بر اینکه "استرلاب" ساخته شده با توجه به تغییر زاویه کنونی اجرام نجومی ساخته شده است، ادامه داد: با همکاری میراث فرهنگی اصفهان طرح "فن و مهارت ساخت استرلاب مسطح" با شماره ۱۰۵ در بخش میراث ناملموس ثبت ملی شد. در این پرونده به تاریخچه، انواع، روش ساخت و کاربرد استرلاب ایرانی پرداخته شده است. قسمتی از محتوای این پرونده، فیلم مستندی است که در این باره ساخته شده است.

 

این محقق حوزه نجوم، "استرلاب" را مهمترین ابزار نجوم قدیم توصیف کرد و ادامه داد: گرچه گستره بهره‌برداری از این ابزار نجومی از هند تا شمال آفریقا بوده است؛ اما قدیمی‌ترین، دقیق‌ترین و زیباترین نمونه‌ها همچنین بیشترین گونه‌های آن در محدوده "ایران" ساخته شده و به کار برده می‌شد.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور عموم و حتی متون قدیم، نام "استرلاب" از ریشه واژگان فارسی باستان است، خاطر نشان کرد: بخش نخست آن یعنی "استر" از واژه "استاره" یا "ستاره" فارسی باستان و فارسی دری گرفته شده است که در زبان‌های هند و اروپایی نیز با اندکی تغییر به کار برده می‌شود. بخش "لاب" از فعل لابیدن به معنی "تابش کردن" در زبان پارتی گرفته شده است. این ابزار نجومی برای اندازه‌گیری زوایه قرارگیری اجرام آسمانی نسبت به ناظر استفاده می‌شده و در عین حال شبیه‌ساز آسمان هم بوده است.

صفایی با بیان اینکه در این مطالعات موفق به بازآفرینی استرلاب‌های مسطری (mestari) و زورقی شدیم، اظهار کرد: این ابزار از جنس فلز "برنج" با قطر ۲۸۰ میلی‌متر و ارتفاع ۳۹۰ میلی‌متر با هزینه شخصی ساخته شده است. این ابزار "ثلثی، مسمت" بوده و برای عرض جغرافیایی ۳۲ درجه شمالی یعنی زادگاه سازنده ساخته شده است. بر روی "استرلاب" از نام‌های فارسی برج‌های دوازده‌گانه استفاده شد و تا حد امکان نام‌های فارسی ستارگان حک شده است.

ساخت استرلاب زورقی در رصدخانه کاشان

وی اضافه کرد: بر روی این ابزار همچنین به جای عددگذاری با حروف ابجد از اعداد هند و ایرانی استفاده شده و از عدد صفر نیز درج شده تا بیانگر معرفی این عدد از ایران به دانش جهانی باشد. در پشت استرلاب نیز ساختار "ربع دستور"، بیشترین ارتفاع خورشید در طول سال در عرض‌های جغرافیایی میانی و جدول تطبیق تقویم‌ها و توابع "ظل" (سایه) که امروزه با نام تانژانت و کتانژانت شناخته می‌شود، درج شده است.

نصب ساعت‌های آفتابی

مسؤول رصدخانه کاشان، ساعت‌های آفتابی و ابزارهای نجومی قدیمی را از دیگر حوزه‌های مطالعاتی در این رصدخانه نام برد و خاطر نشان کرد: ساعت‌های آفتابی در یک بازه زمانی چند هزار ساله استفاده می‌شدند، ولی امروزه کاربردی ندارند.

وی از ساخت این ابزار نجومی در برخی از دانشگاه‌ها خبر داد و یادآور شد: در دانشگاه پیام نور آران و بیدگل، میدان جلفای اصفهان، روستای استرک کاشان، پارک ائیل گلی تبریز، بندر عباس، پارک مسافر سیرجان و اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه ساعت‌های آفتابی با هدف ترویج علم نجوم و آشنایی مردم با این ابزارها نصب شده است.

به گزارش ایسنا، ساعت آفتابی بزرگترین ساعت‌های آفتابی ایران است که تحت نظر رصدخانه کاشان در دانشگاه پیام نور آران و بیدگل ساخته شد. این ساعت نوع خاصی از ساعت‌های آفتابی است که با الگوبرداری از "ذات الحلق" (گونه‌ای از استرلاب است که حلقه‌هایی فلزی و متداخل دارد) طراحی شده و به مدل سیاره‌ای معروف است. قطر آن ۲ متر و ۴۰ سانتی‌متر بوده و علاوه بر نشان دادن ساعت (زمان خورشیدی) با دقتی حدود ۲ دقیقه، قابلیت نشان دادن تاریخ (روز سال) را با دقت ۴ روز در بهترین حالت نیز داراست.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا