خانه :: اساتید :: اخبار

اخبارنهاد مقام معظم رهبری


اعلام نتایج قرعه کشی
اعلام نتایج قرعه کشی مسابقه خطبه غدیر

مسابقه خطبه غدیر به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر برای عموم دانشگاهیان دانشگاه زنجان برگزار گردید. از بین 56 پاسخ صجیج دریافت شده، به قید قرعه به 5 نفر، جوایزی تعلق گرفت. مراسم قرعه کشی روز دوشنبه 27 شهریور، بعد از نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد دانشگاه برگزار شد که شماره تماس برندگان به شرح زیر می باشد:

- 4614...0912

- 0766...0912

- 2647...0939

- 5937...0939

- 0768...0936

برندگان محترم برای دریافت جوایز خود می توانند به واحد خواهران نهاد رهبری واقع در طبقه همکف ساختمان مرکزی مراجعه نمایند.




دوره یکساله معارف زندگی ساز
حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان زنجان برگزار می کند

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان زنجان دوره یک ساله "معارف زندگی ساز" ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برگزار می کند.

علاقه مندان برای ثبت نام در این دوره، می توانند از طریق پایگاه اینترنتی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان زنجان اقدام نمایند. قابل ذکر است کلاس های حوزه، عصر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می شود و پس از پایان دوره، گواهی شرکت در دوره از طرف دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صادر خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس 33054276 تماس حاصل فرمایید یا به صورت حضوری به حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واقع در جنب سالن همایش های بین المللی غدیر مراجعه فرمایید.




قرعه کشی مسابقه خطبه غدیر
دوشنبه، 27 شهریور، بعد از نماز جماعت ظهر و عصر

مسابقه خطبه غدیر  به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر، برگزار شد. این مسابقه که عموم دانشگاهیان دانشگاه زنجان در آن شرکت داشتند، به صورت پیامکی برگزار شد و از بین 70 پاسخ دریافت شده، 56 جواب صحیح دریافت شده که به قیدقرعه ار بین کسانی که پاسخ صحیح ارسال نموده اند، به 5 نفر جوایز اهدا خواهد شد.

به اطلاع شرکت کنندگان مسابقه می رساند، قرعه کشی مسابقه، روز دوشنبه 27 شهریور، بعد از نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد دانشگاه برگزار شده و جوایز اهدا خواهد شد.




پرداخت وام ویژه عتبات به دانشگاهیان در آستانه اربعین
در جلسه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان مطرح شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان با حضور رئیس صندوق رفاه دانشجویان، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و درمان، رئیس سازمان بسیج دانشجویی، نمایندگان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی، فرهنگیان، جهاد دانشگاهی و فنی و حرفه ای، نماینده ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و نماینده ستاد مرکزی اربعین برگزار شد.
 ایرجی کجوری: تاکید ما بر تشکیل ستاد اربعین در تمام دانشگاه‌های کشور است
فضل الله ایرجی‌کجوری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در این نشست گفت: تاکید ما بر تشکیل ستاد اربعین در تمام دانشگاه‌های کشور است تا دانشجویان به صورت متمرکز و با هماهنگی و محوریت بسیج دانشجویی هر دانشگاه، راهی این سفر معنوی شوند.
وی با تاکید بر رعایت قوانین کشور میزبان و دقت به هشدارهایی که پیش از اعزام به دانشجویان داده خواهد شد، افزود: هدف از راه اندازی ستاد دانشگاهی اربعین، زیارت و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی (ع) است.
ایرجی با ذکر این نکته که پیش بینی می‌شود بیشترین میزان اعزامی از مرزهای شلمچه و چزابه خواهد بود به دانشگاه‌ها توصیه کرد برنامه ریزی اعزام‌ها به صورتی انجام شود که حتی الامکان سفرهای داخلی برای اعزام کاروان‌های دانشجویی از طریق حمل و نقل ریلی که از ایمنی بیشتری برخوردار است صورت پذیرد.


 یزدان‌مهر: پرداخت ویژه وام عتبات به دانشجویان در آستانه اربعین
در ادامه رئیس صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد: در آستانه اربعین حسینی و به منظور حمایت دانشجویان و حمایت از این اقدام معنوی و فرهنگی به دانشجویان متقاضی به صورت ویژه وام دانشجویی عتبات عالیات پرداخت می‌شود.
یزدان مهر افزود: سقف پرداخت وام به دانشجویان مجرد ۱۰ میلیون ریال و دانشجویان متأهل ۱۵ میلیون ریال پیش بینی شده است.

 گودرزی: اعزام دانشجویان به عتبات در اربعین به صورت کاروانی
در پایان داود گودرزی رئیس سازمان بسیج دانشجویی عنوان کرد: اعزام دانشجویان در اربعین حسینی (ع) بر عهده سازمان بسیج دانشجویی است. اعزام‌ها به صورت کاروانی در سراسر کشور انجام می‌شود، دانشجویانی که می‌خواهند به صورت انفرادی اعزام شوند با ثبت نام در سامانه سماح می‌توانند از خدمات بسیج دانشجویی در طول اعزام استفاده کنند.
دبیر ستاد اربعین دانشگاهیان افزود: دانشجویان می‌توانند در سامانه اینترنتی سماح که متعلق به ستاد اربعین کشور و سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات زائران است ثبت نام کنند. دانشجویان زمان ثبت نام باید نام رشته، دانشگاه و محل تحصیل خود را نیز درج کنند.
گفتنی است ستاد اربعین دانشگاهیان زیر مجموعه ستاد مرکزی اربعین کشور و با محوریت و مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بوده و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاها، وزارت بهداشت، معاونین فرهنگی جمعی از دانشگاه‌ها و سازمان بسیج دانشجویی عضو این ستاد هستند و دبیرخانه دایمی این ستاد و کمیته‌های تخصصی نیز در سازمان بسیج دانشجویی کشور مستقر است.




دولت‌های اسلامی علیه جنایات دولت میانمار اقدام عملی کن
انتقاد شدید رهبر انقلاب از بی‌عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق‌بشر در قبال فجایع میانمار

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه با اشاره به حوادث فاجعه‌آمیز میانمار، از سکوت و بی‌عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال این فجایع به‌شدت انتقاد کردند و با تأکید بر اینکه راه حل این قضیه اقدام عملی کشورهای مسلمان و فشار سیاسی و اقتصادی به دولت بی‌رحم میانمار است، خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی باید علیه ظلم در هر نقطه از جهان، صریح و شجاعانه، اعلام موضع کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، تقلیل فاجعه میانمار به یک درگیری مذهبی بین مسلمانان و بودایی‌ها را نادرست خواندند و افزودند: البته ممکن است در این حادثه تعصب مذهبی تأثیر داشته باشد اما این قضیه، یک قضیه سیاسی است، زیرا مجری آن، دولت میانمار است و در رأس آن دولت نیز زنی بی‌رحم قرار دارد که برنده جایزه صلح نوبل بوده و با این اتفاقات، در واقع، مرگ جایزه صلح نوبل رقم خورد.
ایشان افزودند: این فجایع در مقابل چشم کشورها و دولتهای اسلامی و مجامع جهانی و دولتهای ریاکار و دروغگوی مدعی حقوق بشر از سوی دولت بی‌رحم میانمار، در حال رخ دادن است.
رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از اکتفا کردن دبیرکل سازمان ملل به محکوم کردن جنایات در میانمار افزودند: مدعیان حقوق بشر که گاهی برای مجازات یک مجرم در یک کشور، جنجال و هیاهو می‌کنند، در مقابل کشتار و آواره شدن دهها هزار نفر از مردم میانمار، هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم ورود و اقدام عملی دولتهای اسلامی، گفتند: البته منظور از اقدام عملی، لشکرکشی نیست بلکه باید فشار سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را بر دولت میانمار افزایش دهند و علیه این جنایات در مجامع جهانی فریاد بکشند.
ایشان تشکیل کنفرانس سازمان همکاری اسلامی با موضوع فجایع میانمار را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: دنیای امروز، دنیای ظلم است و جمهوری اسلامی باید این افتخار را برای خود حفظ کند که علیه ظلم در هر نقطه از جهان، چه در مناطق اشغالی توسط صهیونیست‌ها، چه در یمن و بحرین و چه در میانمار، موضع صریح و شجاعانه خود را اعلام کند




بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز
فراخوان بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز با عنوان " نماز و فضای مجازی"

فضای مجازی فرصتی است کم نظیر که می توان محتوای مورد نیاز فرهنگی را در قالب های متنوع، جذاب و زیبا بر اساس ذائقه مخاطب در سریع ترین زمان ممکن به میلیون ها مخاطب در سراسر جهان منتقل نمود.
ستاد اقامه نماز در راستای برگزاری بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز با عنوان " نماز و فضای مجازی" و به منظور جريان سازي و نهضت توليد محتواهای متنوع در زمینه  نماز و سپس توزیع در بین مخاطبان برگزار می نماید. لذا از کلیه علاقه مندان بخصوص نخبگان و متخصصین فضای مجازی دعوت به عمل می آید در این فراخوان شرکت نموده تا قدمی در جهت رشد و توسعه اقامه نماز در جامعه برداشته شود. ان شاءالله

اهداف فراخوان:
  • شناسایی، سازماندهی، تشویق و ترغیب فعالان فضای مجازیدر زمینه ی ترویج نماز
  • تولید و نشر محتواهای فاخر نمازی در فضای مجازی
  • ایجاد بانک ایده و تجربیات موفق در زمینه تولید و توزیع محتواهای نماز در فضای مجازی
مخاطبان:

فعالان فضای مجازی، نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان، صاحبنظران و متخصصین حوزه فناوری اطلاعات و تولید و نشر محتوای دیجیتال.

محورها و موضوعات:
  • تولید محتوای نمازی برگرفته از آیات و روایات
    • آثار نمایشی( پویانمایی، موشن گرافیک ، رئال،گیف)
    • طرح های گرافیکی( تابلو مقاله، پوستر، اینفوگرافیک)
    • پادکست های صوتی
    • استیکرهای نمازی
  • تولید نرم افزار های تلفن همراه و رایانه ای:
    • بازی و سرگرمی
    • فرهنگی و آموزشی
    • چند رسانه ای
  • توزیع و نشر محتواهای نمازی:
    • شبکه سازی موضوع نماز در شبکه های اجتماعی در بین اشخاص حقیقی و حقوقی( وبگاه ها و نرم افزارهای تعاملی تلفن همراه)
    •  نشر محتواهای نمازی از طریق ساخت وب سایت های تخصصی نماز
    • ایجاد کانال ها و گروه های تخصصی نماز  در نرم افزارهای پیام رسان تلفن همراه
    • اشتراک گذاری و باز نشر محتوای نمازی در وبگاه ها و شبکه های اجتماعی تحت وب و نرم افزار های تعاملی تلفن همراه
  • ایده ها و تجربیات موفق نمازی
مهلت ثبت نام و  شرکت در فراخوان :

تا پانزدهم آبان ماه سالجاری

نشانی ارسال آثار:

ثبت نام و ارسال از طریق سامانه  www.namazportal.ir

زمان و نحوه اعلام نتایج :

دهم آذر ماه 1396 از طریق سایت ستاد اقامه نماز

جوایز و هدایا :

به آثار برگزیده رتبه های اول تا سوم در هر موضوع از محورهای فراخوان ، هدایای نقدی به همراه لوح تقدیر تقدیم خواهد شد.




اول مهر؛ شروع ثبت‌نام کاروان‌های دانشجویی اربعین
بهرامی، مسئول قرارگاه نور سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت
بهرامی، مسئول قرارگاه نور سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار بانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: ثبت نام کاروانهای دانشجویی برای اعزام به پیاده روی اربعین از اول مهر آغاز می شود.
 
وی افزود: ثبت نام‌ها به صورت استانی و در دانشگاههای سراسر کشور انجام می‌شود.
 

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی در خصوص زمان مراجعه دانشجویان برای دریافت مجوز خروج از کشور برای اعزام در ایام اربعین گفت: بسیج دانشجویی منتظر اعلام زمان از سوی نظام وظیفه است که به محض به روز رسانی سایت نظام وظیفه ثبت نام برای صدور مجوز نظام وظیفه آغاز می‌شود.




آیت الله مدنی، دومین شهید محراب
آیت الله مدني، یار خورشید

زندگی نامه

شهید مدنی در سال 1293، در دهخوارقان (آذرشهر) دیده به جهان گشود. پدرش بزّاز بود. مادرش را در چهار سالگی و پدرش را در شانزده سالگی از دست داد. او مدتی به شغل پدر ادامه داد و در کنار آن، به تحصیل علوم دینی مشغول گردید. شهید مدنی سپس به قم رفت و از درس آیت اللّه محمد تقی خوانساری و آیت اللّه حجت کوه کمره‌ای در فقه و اصول و از امام خمینی رحمه‌الله در فلسفه، عرفان و اخلاق بهره‌ها برد. پس از تحصیل به تدریس علوم دینی پرداخت و در اندک زمانی ،جزو اساتید معروف حوزه علمیه نجف گردید و از آیت اللّه حکیم، آیت اللّه‌ کوه کمره‌ای و آیت اللّه‌ خوانساری اجازه اجتهاد گرفت.

آغاز مبارزات

شهید مدنی از همان دوران تحصیل، مبارزات سیاسی ـ اجتماعی خود را در قم آغاز کرد. در زمان رضاخان، بهاییان در مناطق گوناگون کشور فعالیت می‌کردند. شهید مدنی پس از آگاهی از اوضاع آشفته و بحرانی زادگاه خود، (آذر شهر) و احساس خطر برای مسلمانان، بی‌درنگ به آنجا بازگشت و به مبارزه با بهایی‌گری پرداخت. وی با سخنرانی‌های روشنگرانه مردم را علیه طرفداران و تبلیغ‌کنندگان بهاییت بسیج کرد تا سرانجام شهر مذهبی آذر شهر، از لوث وجود این فرقه استعماری پاک گردید. شهربانی منطقه، شهید مدنی را به بهانه تحریک مردم بر ضد بهاییان به همدان تبعید کرد. او پس از مدتی به آذر شهر بازگشت، ولی باز هم به دلیل مخالفت با کارخانه‌داران شراب‌سازی این شهر به نجف تبعید گردید.

هم‌گامی با آیت اللّه کاشانی و نواب صفوی

مرحوم آیت اللّه مدنی از دوران جوانی وارد مبارزات سیاسی ـ اجتماعی شد. او در زمان آیت اللّه‌ کاشانی با ایشان ارتباط داشت. این ارتباط به اندازه‌ای بود که وقتی شهید مدنی می‌خواست به تبریز مسافرت کند، مرحوم کاشانی در تلگرافی به آیت اللّه‌ سید مهدی انگجی، دستور داد هنگام ورود ایشان به تبریز، وی را گرامی بدارد. همچنین آیت اللّه‌ مدنی، با فروش کتاب‌هایش، برخی از هزینه‌های مبارزه مسلحانه شهید نواب صفوی را می‌پرداخت.

مبارزات در نجف

شهید مدنی در حوزه علمیه نجف، افزون بر فعالیت‌های علمی، به فعالیت‌های سیاسی می‌پرداخت و همواره در مبارزه بر ضد طاغوت، پیشتاز بود. وی در دوران زمام‌داری جمال عبدالناصر، در رأس هیئتی از علما و فضلای نجف، برای افشای رفتار ناپسند رژیم طاغوتی ایران، به مصر سفر کرد. همچنین شهید مدنی با عقاید مارکسیستی که در عراق تبلیغ می‌شد، با پوشیدن کفن، به مبارزه پرداخت.
در سال 1342 که مبارزات مردم به رهبری امام خمینی رحمه‌الله بر ضد طاغوت آغاز گردید، او نخستین کسی بود که به ندای امام لبیک گفت و در سخنرانی‌ها، جنایات رژیم پهلوی را افشا کرد.

شهید مدنی در کنار امام خمینی رحمه‌الله

شهید مدنی همواره در عراق جریان مبارزات امام خمینی رحمه‌الله رابه گوش همگان می‌رساند. از آن شهید بزرگوار چنین نقل شده است: «من، علما را در مسجد هندی جمع کردم. مرحوم آیت اللّه‌ شاهرودی، آیت اللّه‌ خویی و دیگران آمدند. صحبت کردم که به داد اسلام برسید و از آقایان علما کمک خواستم».
همچنین می‌گوید: «شنیدم که امام را گرفته‌اند. با یک عده از طلاب برای دیدن مرحوم آیت اللّه‌ حکیم رفتم. ایشان در نجف نبودند. در کربلا به خدمت ایشان رفتم، دستشان را بوسیدم و گفتم، آقا! امروز خمینی، مظهر اسلام است. گفتند: باشد هر چه بگویی، می‌کنم. گفتم: اقدام کنید. ایشان بلافاصله تلگراف به شاه فرستادند.» از زمان تبعید امام به نجف، آیت اللّه‌ مدنی همواره یار و یاور امام بود.

بازگشت به همدان

شهید مدنی در میان استقبال پرشور مردم همدان، وارد این شهر گردید. ایشان از بدو ورود، هدایت مبارزات مردمی را بر عهده گرفت و توانست با اقشار گوناگون مردم ارتباط برقرار کند. نقش شهید مدنی در هدایت مبارزات مردم به حدی بود که در جریان 22 بهمن 1357، لشکر 81 زرهی کرمانشاه که می‌خواست برای سرکوب مردم تهران به این شهر برود در همدان زمین‌گیر شد.
ایشان با کمک مردم و با دست خالی و کفن پوشیده، جلو تانک‌ها صف کشیدند. خود شهید مدنی جلو همه مردم بود. آنها موفق شدند با دادن تعداد کمی شهید و مجروح، تانک‌ها را از حرکت به سمت تهران باز دارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی، شهید مدنی، فصل دیگری از مبارزات خود را برای پاسداری از انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز کرد. ایشان در صف مبارزه با مزدوران استکبار و عناصر سر سپرده آنان قرار گرفت و همچون سربازی فداکار، به جان فشانی پرداخت. شهید مدنی در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، از سوی مردم همدان انتخاب شد. سپس از سوی امام خمینی رحمه‌الله با اختیار تام، به امامت جمعه همدان منصوب گردید تا در آرام‌سازی اوضاع آشفته این شهر در کنار مردم همدان باشد.

حضور در تبریز

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تبریز در آتش تفرقه و اختلاف که به دست دشمنان انقلاب ایجاد شده بود، می‌سوخت. یاران امام در تقاضایی، از ایشان خواستند شهید مدنی را برای جلوگیری از تفرقه بیشتر به این شهر بفرستند و امام پذیرفت.
شهید مدنی در سر و سامان دادن به اوضاع شهر تبریز نقش مخلصانه‌ای داشت. ایشان سپس به همدان بازگشت، ولی در این زمان، نخستین شهید محراب، آیت اللّه‌ قاضی طباطبایی به شهادت رسید و امام خمینی رحمه‌الله برای آرام‌سازی اوضاع تبریز، شهید مدنی را به امامت جمعه این شهر منصوب کرد.

شهید مدنی و فتنه حزب خلق مسلمان

شهید مدنی پس از منصوب شدن به امامت جمعه شهر تبریز، با معضل بزرگ حزب خلق مسلمان مواجه گردید که با روش‌های گوناگون با انقلاب مبارزه می‌کرد. البته به دلیل آگاهی مردم آذربایجان و مقبولیت شخصیت شهید مدنی، این توطئه به شکست انجامید. سخت‌ترین دوران زندگی شهید مدنی، روزهای آشوب حزب خلق مسلمان بود؛ به طوری که ایشان بارها از سوی این حزب تهدید شد. آنها حتی جایگاه نماز جمعه را آتش زدند و جلوی برگزاری نماز جمعه را گرفتند. شهید مدنی نیز کفن پوشید و با جمعیتی که پیشاپیش آنان حرکت می‌کرد، فریاد سر داد: «تا من زنده‌ام و در این شهر نماینده امام هستم، نماز جمعه را برگزار می‌کنم». این چنین بود که توطئه حزب خلق و آمریکا در این شهر خنثی گردید.

شهید مدنی در جبهه

شهید مدنی در تقویت روحیه رزمندگان اسلام، نقش مهمی ایفا می‌کرد. وی با شرکت در جبهه‌های نبرد و حضور در کنار سپاهیان اسلام و شرکت در مجالس دعا و نیایش آنان، مشوّق رزمندگان اسلام به نبرد بود. ایشان به عنوان نماینده امام، بر دست برادر ارتش‌ای که هواپیمای متجاوز دشمن را بر فضای تبریز منهدم ساخته بود، بوسه زد و این چنین کمال فروتنی خود را نشان داد. زمانی که برخی از رزمندگان می‌خواستند به جبهه بروند، ایشان افسوس می‌خورد که چرا نمی‌تواند همانند آنان به جبهه رفته و با بعثیان بجنگد.

ویژگی‌های اخلاقی

شهید مدنی وقتی از قیامت سخن می‌گفت، چنان می‌گریست که گویا قیامت را می‌بیند. ایشان در خلوت شب با خدای خویش چنین راز و نیاز می‌کرد: «خدایا! من آمده‌ام. خدایا! اگر تو به من «نه» بگویی، اگر تو مرا ترک کنی، کیست که مرا دریابد. غیر از تو مگر کسی را خواهیم داشت». او در زهد و تقوا زبانزد خاص و عام بود. شهید مدنی به طهارت نفس و تقوا اهمیت خاصی می‌داد و پیروزی بر دشمنان را در گرو خودسازی می‌دانست.
او با طلاب و جوانان، همچون پدری دل‌سوز رفتار می‌کرد و با اینکه درجه اجتهاد داشت، ولی هرگز آن را مطرح نکرد؛ البته حضرت امام رحمه‌الله او را «سید العلماء الاعلام» می‌دانست. او در برابر امام همچون مریدی خالص بود.

سیره عملی

آیت اللّه‌ شهید مدنی، انسان وارسته‌ای بود که هیچ گاه ساده زیستی را فراموش نکرد. زندگی بدون تکلّف و تشریفات، از ویژگی‌های بارز ایشان به شمار می‌آمد. شهید مدنی همچون فقیرترین مردم زندگی خود را می‌گذراند. این در حالی بود که امانت‌دار اموال مردم بود و از شهرهای بزرگ ایران، وجوهات شرعی می‌پذیرفت، ولی هیچ گاه از این وجوهات برای خود استفاده نکرد. زمانی که علت آن را پرسیدند، گفت: «خدا را شاهد می‌گیرم که تا کنون استفاده نکرده‌ام و استفاده نخواهم کرد». ایشان صرفه جویی را اساس کار خود ساخته بود و به مردم توجه خاصی داشت. هنگامی که مردم در مورد نفت دچار محدودیت بودند، از آن استفاده نمی‌کرد و با پوشیدن پوستین خود را گرم می‌کرد و زمانی که می‌دید مردم توان خرید گوشت ندارند، هرگز گوشت نمی‌خورد.

شهادت

روز بیستم شهریور 1360، ساعت یک و نیم بعد از ظهر، نماز جمعه به پایان رسید و شهید مدنی به نماز دو رکعتی مستحبی مشغول شد. در این هنگام، مهاجمی دست شهید مدنی را کشید و نماز او را قطع کرد تا اطرافیان به طرف شخص مهاجم هجوم بردند، او ضامن نارنجک را که در زیر لباسش پنهان کرده بود کشید و بدین ترتیب، انسانی وارسته و نمونه به لقای الهی شتافت. پس از آن، استان آذربایجان به سوگ نشست.
در 21 شهریور، پیکر پاک آن مرحوم از سوی مردم تبریز و سپس قم تشییع گردید و کنار حرم حضرت معصومه علیهاالسلام به خاک سپرده شد.
 

منبع:پایگاه اینترنتی راسخون




اعزام دانشجویان پسر به عتبات از ۲۱ شهریور آغاز می‌شود
تشرف ۱۲۲ کاروان دانشجویی تا امروز

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (مأوا)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص زمان اعزام دانشجویان پسر به عتبات گفت: اعزام دانشجویان پسر به عتبات عالیات در هفدهمین دوره از روز سه شنبه 21 شهریورماه با اعزام دو کاروان از استان های تهران و مرکزی آغاز خواهد شد.

وی در خصوص مجموع آمار اعزام دانشگاهیان به عتبات تا امروز گفت: اعزام دانشگاهیان در هفدهمین دوره به عتبات عالیات از 16 مرداد ماه آغاز شده و تا آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و تا به امروز 122 کاروان از سراسر کشور راهی عتبات عالیات شده‌اند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی متنوعی را در طول سفر برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم، افزود: قبل از اعزام به همه دانشجویان یک بسته فرهنگی که شامل یک نرم افزار و دو کتاب است، داده خواهد شد که از این بسته فرهنگی سوالاتی در قالب مسابقه چراغ راه هدایت طراحی شده و در حال اجراست.

وی ادامه داد: در نجف بازدید از بیت امام (ره)،کتابخانه آیت الله امینی، صافی صفا و در کربلا همایش «احلی من العسل» و بازدید از اماکن معنوی آن را برای دانشجویان اعزامی به عتبات خواهیم داشت.

فقیهی در خصوص تعداد اعزام کاروان‌ها در طول روز نیز گفت: روزانه سه کاروان هوایی و یک کاروان زمینی از سراسر کشور راهی عتبات عالیات می‌شوند.




میلاد مسعود امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد
رهنمودهای تربیتی امام موسی کاظم علیه السلام

تربیت یکی از مهمترین مقوله های مطرح و قابل توجه برای تحصیل کمالات روحانی و نفسانی می باشد که اهل بیت علیهم السلام نیز به آن بسیار سفارش نموده اند. مسئله تربیت از همان نوزادی و چه بسا از دوران بارداری آغاز می گردد. اگر بخواهیم اجتماعی سالم و امن داشته باشیم باید فرزندان خویش را درست تربیت کنیم تا جامعه ای سالم و با نشاط داشته باشیم. امامان معصوم ما برای هدایت صحیح ما در طی این طریق دستوراتی ارائه فرموده اند که ما را در این مسیر پُر فراز و نشیب دستگیری می کند. امام کاظم علیه السلام نیز جهت تربیت صحیح کودکان راهکارهایی توصیه فرموده اند که به برخی از آنان اشاره می نماییم:

كودك و وابستگى به والدین

پیوند عاطفى والدین و فرزندان از نشانه‌هاى خداوند است؛ پیوند ناگسستنى و بى ‌شائبه‌اى كه بر اساس محبت است نه نیاز و منفعت. وابستگى عاطفى فرزند به ‌والدین بیش از تعلق خاطر والدین به فرزند است. نیاز به عاطفه سراسر وجود كودك را فرا گرفته و او را به عنایت والدین نیازمند ساخته است. كودك توان ‌دورى از والدین را ندارد و هرگونه بى ‌توجهى پدر و مادر به این وابستگى، ‌مى‌تواند براى آینده كودك مشكل‌ آفرین باشد. متاسفانه امروزه برخى از والدین،- بى‌ آن كه ناگزیر باشند- ، فرزندان خود را به مهد كودك مى‌سپارند. هر چند مهد كودك بُعد اجتماعى شخصیت كودكان را پرورش مى‌دهد، اما هرگز پاسخگوى نیاز حیاتى ‌كودك به عاطفه نیست. بنابراین شایسته است والدین، در حد امكان، فرزندان خود را از حلاوت مهر مادرى و عطوفت پدرى محروم نسازند. توجه به وابستگى كودك چنان ‌مهم است كه حتى در محافل نباید میان پدر و فرزند كه كنار هم نشسته‌اند، فاصله‌ انداخت. امام كاظم (ع) مى‌فرماید:
" رسول خدا (ص) از فاصله انداختن بین پدر و فرزند نهى فرموده است."

وفا به وعده

وفاى به وعده، حتى در برابر كفار، از صفات پسندیده و مورد توجه پیشوایان دین‌ است. این عمل مهم در برخورد با كودكان از اهمیت‌ بیشترى برخوردار است. كودكان ‌جز به تحقق وعده والدین نمى‌اندیشند، در وفاى والدین تردید ندارند و همواره به ‌انتظار لحظه موعود مى‌نشینند.هرگونه تأخیر و تخلف در وفاى به وعده آنها را مى‌آزارد و به تخریب روحیه اعتماد به والدین مى‌انجامد. افزون بر این، چنین ‌كردار ناپسندى غیرمستقیم درس پیمان ‌شكنى به آنان مى‌آموزد. كلیب صیداوى نقل ‌مى‌كند كه، امام كاظم(ع) فرمود: "اذا وعدتم الصبیان وفوا لهم ... ؛ هنگامى كه‌ به فرزندانتان وعده دادید، وفا كنید؛ همانا كودكان چنان مى‌پندارند كه شما به‌ آنها روزى مى‌دهید. خداوند متعال به خاطر هیچ چیزى به اندازه زنان و كودكان ‌خشمگین نمى‌شود."

كودكان و نماز

نماز ستون دین و سرچشمه همه نیكی هاست. هرچند این امر مهم همزمان با سن تكلیف بر انسان واجب مى‌شود؛ اما هر چه زودتر فرزندان با آن آشنا گردند، سریع تر تحت الطاف الهى قرار مى‌گیرند و شتابان تر در راه كسب فضایل اخلاقى گام خواهند گذاشت.
انسانى كه از كودكى با نماز آشنا و مأنوس شود، زودتر شیرینى عبادت و ارتباط با پروردگار را مى‌چشد و دیگر هرگز ذائقه دلش طعم تلخ گناه را نمى‌پسندد. از بُعد اجتماعى نیز نماز، نوجوان را به جماعت نیك ‌رفتاران و پسندیدگان پیوند مى‌دهد و از فرو رفتن در گرداب آشنایى با آلودگان و تبهكاران بازمى‌دارد. نماز در نوجوانى و قبل از تكلیف، تجربه‌اى شیرین و جذاب است و هنگام تكلیف، احساس‌ سختى فرایض را از انسان دور مى‌سازد. بدین جهت ائمه علیهم السلام فرزندان‌ خود را، قبل از سن تكلیف، با نماز آشنا مى‌ساختند. امام كاظم(ع) فرمود: " مروا صبیانكم بالصلاة اذا كانوا سبع سنین ..."؛ هنگامى كه فرزندانتان به سن هفت ‌سالگى رسیدند، آنها را به نماز فرمان دهید.

فرزندان و مسئولیت

مسئولیت دادن به ‌فرزندان از روش هاى مؤثر تربیتى است. مسئولیت، اگر متناسب با توان كودكان ‌باشد و در انجام دادن آن یارى شوند، اعتماد به نفسشان را تقویت مى‌كند و آنان ‌را براى پذیرش و به انجام رساندن مسئولیت هاى بزرگتر آماده مى‌سازد. علاوه براین، كودكان احساس مى‌كنند كه والدین براى آنها احترام قایلند و آنها را ناتوان نمى‌انگارند. پیشواى هفتم شیعیان، در فرصت هاى مناسب، به فرزندانش‌ مسئولیت مى‌داد. سلیمان جعفرى مى‌گوید: "هنگامى كه یكى از فرزندان امام كاظم(ع) در بستر مرگ بود، حضرت به فرزندش قاسم فرمود: بر بالین برادرت سوره صافات‌ بخوان. قاسم قرائت ‌سوره صافات را شروع كرد و چون به آیه «اهم اشد خلقا ام ‌من خلقناه ...؛ رسید، برادرش وفات یافت."
آن حضرت همچنین، هم زمان با وصى اصلى قرار دادن حضرت رضا(ع) سه تن از فرزندانش (عباس، اسماعیل و احمد) را در مسئولیت وصایت ‌با امام هشتم(ع) همراه ساخت.

ناآرامى كودكان

برخى از كودكان بسیار شلوغ، پُرتحرك و ناآرامند؛ به هر كارى ‌دست مى‌زنند و چه بسا سبب آزار والدین مى‌شوند. برخى از والدین در برابر آنها موضع مى‌گیرند، لب به سرزنش مى‌گشایند و آنان را نابهنجار به شمار مى‌آورند؛ درحالى كه تحرك و ناآرامى كودكان معمولاً طبیعى است وكسانى كه در كودكى شلوغ و پرتحرك باشند، در جوانى آرام و بردبار خواهند شد. بنابراین بجاست والدین كمرهمت‌ ببندند و با صبر و حوصله، خود را براى گذر از این دوره حساس و چه بسا طاقت ‌فرسا مهیا سازند.
امام كاظم فرمود:" تستحب عرامه الصبى فى صغره لیكون ‌حلیما فى كبره؛ ... ما ینبغى ان یكون الا هكذا؛ سزاوار است فرزند در كودكى‌ شلوغ و پرتحرك باشد تا در بزرگى صبور و بردبار شود؛ ... و جز این روا نیست.

تفاوت آرى، تبعیض هرگز

تبعیض و تفاوت دو واژه نزدیك، ولى متفاوت‌ است. تبعیض بدین معناست كه در میان افراد هم پایه و همسان بى‌ دلیل فرد یا افرادى را برتر به شمار آوریم؛ ولى تفاوت عبارت است از برترى شایستگان. در سیره تربیتى امام كاظم (ع) تبعیض ممنوع، و تفاوت مجاز شمرده شده است. تبعیض ‌میان فرزندان بذر كینه و اختلاف و بدبینى به والدین را در دل كودكان ‌مى‌پراكند. امام كاظم (ع) از پدرانش چنین نقل مى‌كند: مردى یكى از دو فرزندش‌ را بوسید و دیگرى را رها كرد. رسول خدا (ص) [با ناراحتى] فرمود: چرا بین آن‌ها به ‌مساوات رفتار نمى‌كنى؟
تفاوت اگر بجا و منطقى باشد، موجب پیشرفت فرزندان ‌مى‌شود؛ زیرا حس رقابت ‌سالم را در آنها تقویت مى‌كند. امام كاظم(ع) در مواردى‌ میان فرزندانش تفاوت قائل مى‌شد. رفاعه از حضرت موسى بن ‌جعفر(ع) پرسید: اى‌ فرزند رسول خدا، مردى چند پسر دارد؛ آیا برتر شمردن یكى بر دیگران، درست‌ است؟
امام (ع) پاسخ داد: "نعم، لا باءس؛ قد كان ابى(ع) یفضلنى على عبدالله"؛ بله، مانعى ندارد؛ زیرا پدرم [حضرت صادق(ع)] مرا بر عبدالله، برادر بزرگترم‌ ترجیح مى‌داد. 
حضرت رضا(ع) نیز فرمود: پدر بزرگوارم اسماعیل را، با آن كه‌ از عباس كوچكتر بود، در سرپرستی صدقه اموال بر عباس مقدم داشت.
شیخ مفید مى‌نویسد: " احمد بن ‌موسى شخصى بخشنده، بزرگوار و با ورع بود، امام كاظم (ع) او را دوست مى‌داشت، بر دیگران مقدم مى‌شمرد و مزرعه خود را به او بخشید."
تفاوت نهادن میان فرزندان امرى بسیار ظریف و حساس است و نیاز به كمال دقت و ظرافت دارد؛ زیرا ممكن است فرزندان آن را تبعیض پندارند. پس والدین باید به موارد زیر دقت داشته باشند:
1- هنگام تفاوت نهادن میان فرزندان، به گونه‌اى رفتار كنند كه كسى آن را تبعیض به شمار نیاورد.
2- دقت كنند كه سبب برترى فرزندى كه برتر مى‌شمارند، كاملاً آشكار باشد.
3- در صورت امكان، امتیاز فرزند برتر را، با عباراتى ‌سازنده، بیان كنند.
امام هفتم (ع) در مواردى حضرت رضا(ع) را بر دیگران ترجیح‌ مى‌داد، او را الگوى دیگر فرزندان معرفى مى‌كرد و وجه برترى‌اش را آشكار مى‌ساخت.
اسحاق بن ‌موسى(ع) مى‌گوید: امام كاظم(ع) به فرزندانش مى‌فرمود: "برادرتان على(ع) دانشمند آل محمد (ص) است، درباره دینتان از او بپرسید و آنچه بیان مى‌كند، به خاطر بسپارید. همانا که ابوجعفر(ع) به من فرمود: دانشمند آل محمد در شمار فرزندان تو خواهد بود. كاش وى را درك مى‌كردم. بى‌تردید او همنام امیرمومنان [على] است."

والدین و موعظه فرزندان

هرچند روش غیرمستقیم و زبان عمل از زبان گفتار نافذتر است و معصومان علیهم السلام بیش از آنچه مى‌گفتند، با كردار خود، مردم ‌را ارشاد مى‌كردند؛ ولى پند مستقیم نیز در سیره آنها بسیار مشاهده مى‌شود.
امام كاظم (ع) بعضى از فرزندانش را چنین اندرز مى‌دهد:" فرزندم! بپرهیز از این كه خداوند تو را در گناهى كه از آن نهى‌ات كرده، ببیند؛ بپرهیز از این كه ‌پروردگار تو را از اطاعتى كه بدان فرمانت داده، دور مشاهده كند. بر تو باد به تلاش و كوشش.هرگز خود را از كوتاهى در عبادت خداوند تهى مشمار؛ زیرا خداوند چنان كه شایسته است عبادت نمى‌شود؛ و از مزاح بپرهیز كه نور ایمانت را مى‌برد و تو را سبك مى‌سازد؛ و از اندوه و كسالت دور باش، كه از بهره دنیا وآخرتت جلوگیرى مى‌كنند.»

مسافرت خانوادگى

مسافرت هاى خانوادگى مى‌تواند اثر تربیتى بسیار داشته باشد؛ زیرا:
1. باعث نشاط و شادابى اعضاى خانواده مى‌شود.
2. سبب استمرار نظارت پدر، كه در حیات تربیتى فرزندان ضرورى است، مى‌گردد؛ این امر، به ویژه امروزه كه پدران به سبب مشاغل زیاد در خانه كمتر حضور دارند، بسیار مهم است.
3. زمینه بروز استعدادها و شناخت نقاط ضعف و قوت كودكان را فراهم مى‌آورد.
4. میدان مناسبى براى تجلى اخلاق اجتماعى و تمرین صفات پسندیده‌اى چون همكارى، تعاون، نوع دوستى، ایثار و گذشت‌ به شمار مى‌آید.
5. چنانچه سفر، زیارتى باشد سبب تحكیم اعتقادات و توجه به معنویات مى‌شود.
على بن ‌جعفر، برادر امام كاظم (ع) مى‌گوید: چهار مرتبه در کنار حضرت كاظم(ع) بودم و حضرت همراه خانواده‌اش به سمت‌ حج مشرف بودند. این سفرها گاه‌26 روز، زمانى 24 روز و گاه 21 روز به درازا مى‌كشید.

تربیت از تولد تا مرگ

امام (ع) هنگام تولد فرزندش امام رضا علیه السلام كلمات زیباى اذان و اقامه را در گوشش‌ زمزمه فرمود و روان نورسیده خود را با آواى توحید صفا بخشید. نجمه مادر حضرت‌ رضا(ع) مى‌گوید: هنگامى كه وضع حمل كردم پسرم - على بن‌ موسى- دست هایش را بر زمین قرار داده، سر را سمت آسمان بلند كرد و لبهایش را حركت داد، گویا سخن ‌مى‌گفت. پدرش موسى بن ‌جعفر(ع) بر من وارد شد و فرمود: اى نجمه، كرامت ‌پروردگارت گوارایت ‌باد. آنگاه نوزاد را، كه در لباس سفید پیچیده بودم، به ‌حضرت دادم. امام (ع) در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه خواند؛ سپس آب فرات خواست و كامش را با آب فرات آشنا نمود؛ سپس او را به من داد و فرمود: بگیرش كه او در روى زمین بقیة الله است.
حضرت حتى در لحظات پایانى عمرش نیز به تربیت فرزندانش ‌مى‌اندیشید. آن بزرگوار در وصیت ‌نامه‌اش نكات تربیتى مهمى به یادگار نهاده، مى‌فرماید: ... درباره صدقات و اموال و فرزندان وصیت مى‌كنم ابراهیم و عباس و اسماعیل و ام احمد و على را، به ویژه در امر زنان؛ و پسرم على(ع) در امر آنها مختار است نه پسران دیگرم. همچنین در صدقه و ثلث پدرم و درباره اهل بیتم او اختیار دارد ... من داراى اموالى هستم كه برای صدقه قرار داده‌ام؛ فرزندم على بدان ‌آگاه و راست‌ گفتار است و باید بدین وصیت عمل كند. و اگر از برخى از فرزندانم ‌به عنوان وصى نام بردم، براى احترامشان بوده تا در اجراى وصیت‌ شركت كنند. فرزندان و همسرانم هر یك در همان خانه‌اى كه هستند، اقامت و با مقدارى ثابت ‌از صدقات معین زندگى كنند ... هیچ یك از فرزندانم حق شوهردادن دخترانم را ندارند، مگر به فرمان رضا(ع). اگر رضا ناخشنود بود و كسى بدین كار اقدام كرد، با خداوند و رسول و ولى‌اش‌ مخالفت كرده و در مقام جنگ با حق برآمده است. اگر فرزندم رضا صلاح دانست، آنها را شوهر مى‌دهد و اگر نخواست نگه مى‌دارد.
این مطلب اشاره ای اجمالی، به نقطه نظرات امام موسی بن جعفرعلیهم السلام در باب تربیت فرزندان داشت. امید است پویندگان راه حق از این فرمایشات گهربار توشه ای برگیرند و در زمان مقتضی از آن استفاده نمایند.