خانه :: اساتید :: اخبار

اخبارنهاد مقام معظم رهبری


جشن مجازی آغاز امامت و ولایت حضرت صاحب الزمان(عج)
دوشنبه 5 آبان، از ساعت 18:15 از طریق سایت https://heyatonline.ir/heyat/38

دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی و کاربردی، به مناسبت روز فرخنده نهم ربیع‌الاول برنامه‌ جشن آغاز امامت امام زمان (عج) را با هدف تجدید میثاق دانشگاهیان عزیز با آن امام بزرگوار و به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی، بصورت مجازی و بدون حضور جمعیت از طریق سایت https://heyatonline.ir/heyat/38  در تاریخ 99/08/05 (روز دوشنبه) از ساعت 18:15 برگزار خواهد شد.

کلیه علاقمندان می توانند این برنامه را از طریق سایت مذکور بدون استفاده از حجم اینترنت و رایگان در فضای مجازی طبق زمان اعلام شده مشاهده کنند و در این جشن مجازی حضور داشته باشند.




سلسله جلسات مجازی ویژه اساتید و ائمه جماعات
با موضوع " مدیریت رویکرد فرهنگی- تربیتی در دانشگاه با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی

دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان برگزار میکند:
سلسه جلسات مجازی
مدیریت با رویکرد فرهنگی_تربیتی در دانشگاه
ویژه اساتید و ائمه جماعات دانشگاهها،و معلمین مدارس استان زنجان

با حضور استاد گرامی
دکتر حسن بنیانیان
(رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی)


با اعطای گواهی حضور

زمان جلسه اول:
چهارشنبه ۷ آبان، ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح


???? ثبت نام با ارسال نام،نام خانوادگی، دانشگاه و سمَت به شماره ۰۹۱۹۶۹۹۸۸۲۳

:رسانه رسمی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان
 @nahadaizu




نشست هم اندیشی آنلاین اساتید
ارتقاء مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دستگاه های اجرایی در تحقق شعار « دانشگاه زنجان: آفتاب توسعه استان»

به اطلاع اساتید محترم دانشگاه زنجان می رساند دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه با توجه به عدم امکان برگزاری حضوری جلسات هم اندیشی اساتید، از این پس تا عادی سازی شرایط، نشست های هم اندیشی را به صورت مجازی و در سامانه نیما برگزار خواهد نمود. لذا همانند نشست های حضوری، ضوابطی که در نشست های مجازی و فرایند صدور گواهی نشست ها وجود دارد در این اجمال اعلام می گردد تا اساتید محترم با مطالعه آنها و آگاهی از مفاد و ضوابط در این نشست ها حضور یابند:

-مدت زمان هر نشست 120 دقیقه می باشد. سامانه به صورت خودکار مدت حضور اساتید در نشست را محاسبه می کند. در صورتیکه اساتید حداقل دو سوم مدت زمان فوق (80 دقیقه) در نشست حضور داشته باشند، امکان صدور گواهی مهیا خواهد شد.

-گواهی دوره صرفا برای اساتید ثبت نام کننده در دوره صادر خواهد شد. سایر اساتید بزرگوار به صورت مستمع آزاد می توانند در دوره شرکت نمایند اما گواهی برایشان صادر نخواهد شد.

-امتیاز نشست های هم اندیشی مجازی نیز معادل امتیاز نشست های هم اندیشی حضوری خواهد بود. - نام کاربری و گذروازه اساتید برای شرکت در نشست هم اندیشی، شماره ملی اساتید می باشد.

-در طول زمان برگزاری نشست، اساتیدی که مایل به صحبت و یا اعلام نظر یا مشارکت در پرسش و پاسخ باشند، می توانند در بخش یاداشت ها در سامانه مربوطه، نام خود یا سوال را مطرح نمایند تا مدیر جلسه، ضمن یاداشت آنها، به ترتیب در بخش پرسش و پاسخ سوالات را برای مدرس نشست مطرح نماید و یا امکان مکالمه را فراهم آورد.

زمان برگزاری: پنجشنبه، ۸ آبان، ساعت ۱۰

زمان ثبت نام: 3 الی ۸ آبان

نحوه ثبت نام: ارسال نام و نام خانوادگی و شماره ملی به همراه عبارت "هم اندیشی اساتید" به سامانه پیامکی 30009900092455




هیئت مجازی دهه سوم صفر
دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه جامع علمی و کاربردی برگزار می کند

به اطلاع دانشگاهیان محترم می رساند اداره هیئات مذهبی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دهه سوم از برنامه سوگواره حسینی را ویژه دانشگاهیان دانشگاه در سطح کشور و دیگر علاقه مندان در فضای مجازی هیئت آنلاین برگزار می نمایند.

لازم به ذکر است برنامه های این دهه با عناوین تلاوت قرآن، نمایش آئینی سنتی شبیه خوانی، سخنرانی و مداحی از تاریخ 99/7/19 لغایت 99/7/26 از ساعت 20:30 الی 22 برگزار می گردد.؛ علاقه مندان می توانند اینن برنامه را از طریق سایت http://heyatonline.ir/heyat/38 بدون استفاده از حجم اینترنت و رایگان در فضای مجازی مشاهده نمایند.




نشست هم اندیشی اساتید همراه با امتیاز فرهنگی
آسیب شناسی ارتباطی- عاطفی خانواده در شرایط کرونا با حضور دکتر لقمان ابراهیمی، سه شنبه 22 مهرماه، ساعت15

به اطلاع اساتید محترم دانشگاه زنجان می رساند دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه با توجه به عدم امکان برگزاری حضوری جلسات هم اندیشی اساتید، از این پس تا عادی سازی شرایط، نشست های هم اندیشی را به صورت مجازی و در سامانه نیما برگزار خواهد نمود. لذا همانند نشست های حضوری، ضوابطی که در نشست های مجازی و فرایند صدور گواهی نشست ها وجود دارد در این اجمال اعلام می گردد تا اساتید محترم با مطالعه آنها و آگاهی از مفاد و ضوابط در این نشست ها حضور یابند:

  • مدت زمان هر نشست 120 دقیقه می باشد. سامانه به صورت خودکار مدت حضور اساتید در نشست را محاسبه می کند. در صورتیکه اساتید حداقل دو سوم مدت زمان فوق (80 دقیقه) در نشست حضور داشته باشند، امکان صدور گواهی مهیا خواهد شد.
  • گواهی دوره صرفا برای اساتید ثبت نام کننده در دوره صادر خواهد شد. سایر اساتید بزرگوار به صورت مستمع آزاد می توانند در دوره شرکت نمایند اما گواهی برایشان صادر نخواهد شد.
  • امتیاز نشست های هم اندیشی مجازی نیز معادل امتیاز نشست های هم اندیشی حضوری خواهد بود.
  • نام کاربری و گذروازه اساتید برای شرکت در نشست هم اندیشی، شماره ملی اساتید می باشد.
  • در طول زمان برگزاری نشست، اساتیدی که مایل به صحبت و یا اعلام نظر یا مشارکت در پرسش و پاسخ باشند، می توانند در بخش یاداشت ها در سامانه مربوطه، نام خود یا سوال را مطرح نمایند تا مدیر جلسه، ضمن یاداشت آنها، به ترتیب در بخش پرسش و پاسخ سوالات را برای مدرس نشست مطرح نماید و یا امکان مکالمه را فراهم آورد.
  • زمان برگزاری: سه شنبه 22 مهرماه، ساعت 15
  • زمان ثبت نام:  16 مهرماه الی ساعت 15 سه شنبه 22 مهرماه
  • نحوه ثبت نام: ارسال نام و نام خانوادگی و شماره ملی به همراه عبارت "هم اندیشی اساتید" به سامانه پیامکی 30009900092455



اعمال محدودیت های جدید
در پی افزایش شیوع ویروس کرونا

به اطلاع دانشگاهیان محترم می رساند به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت های جدید، نماز جماعت به مدت 1 هفته در مسجد دانشگاه و نمازخانه خوابگاه های دانشجویی اقامه نخواهد شد.




در فراق اجتماع اربعین؛
برگزاری نخستین پویش رسانه‌ای دانشگاهیان در فراق اجتماع اربعین

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید دانشگاهها می توانند با امضای عهدنامه مجازی و ثبت نام در این پویش، آثار خود را پیرامون خاطرات پیاده روی اربعین سالهای گذشته در قالبهای فیلم ، عکس نوشته ،شعر،صوت و خاطره نگاری به دبیرخانه رویداد ارسال نمایند .

علاقمندان جهت بهره‌مندی از دهها جایزه نفیس و  اطلاع از بخشهای چهارگانه و رشته‌های(رویداد هنری ادبی رسانه‌ای) به سایت  http://www.arbaeenplus.com/  مراجعه کرده و یا در شبکه های اجتماعی با شماره  ۰۹۱۰۵۸۵۹۰۸۷ شناسه @arbaeenplus رویداد را دنبال نمایید.

همچنین شرکت کنندگان در بخش رقابتی رویداد می توانند آثار خود را تا ۲۷ مهر ماه به آدرس شناسه@arbaeenplus در شیکه های اجتماعی ارسال نمایند.




مشاوره
حضوری و تقفنی با مشاوره حجت الاسلام دوستعلی محمدی

به اطلاع دانشگاهیان محترم می رساند مرکز مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در راستای بهره مندی دانشگاهیان، مشاوره حضوری و تلفنی ارائه می دهد؛

دانشگاهیان محترم می توانند برای مشاوره حضوری روزهای یکشنبه و سهشنبه در ساعات 13 الی 17 به دفتر مشاوره واقع در ساختمان دانشکده علوم انسانی، طبقه همکف مراجعه نمایند و برای مشاوره غیرحضوری، روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با شماره 09907515719 تماس حاصل فرمایند. لازم به ذکر است سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به شماره 30009900099022 آماده پاسخگویی به سوالات دانشگاهیان می باشد. دانشگاهیان محترم می توانند سوال حود به همراه نام مرجع تقلید خود را به سامانه ارسال نمایند.




نشست هم اندیشی اساتید همراه با امتیاز فرهنگی
مسئله جمعیت و آینده کشور با حضور دکتر حسین مروتی

به اطلاع اساتید محترم دانشگاه زنجان می رساند دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه با توجه به عدم امکان برگزاری حضوری جلسات هم اندیشی اساتید، از این پس تا عادی سازی شرایط، نشست های هم اندیشی را به صورت مجازی و در سامانه نیما برگزار خواهد نمود. لذا همانند نشست های حضوری، ضوابطی که در نشست های مجازی و فرایند صدور گواهی نشست ها وجود دارد در این اجمال اعلام می گردد تا اساتید محترم با مطالعه آنها و آگاهی از مفاد و ضوابط در این نشست ها حضور یابند:

  • مدت زمان هر نشست 120 دقیقه می باشد. سامانه به صورت خودکار مدت حضور اساتید در نشست را محاسبه می کند. در صورتیکه اساتید حداقل دو سوم مدت زمان فوق (80 دقیقه) در نشست حضور داشته باشند، امکان صدور گواهی مهیا خواهد شد.
  • گواهی دوره صرفا برای اساتید ثبت نام کننده در دوره صادر خواهد شد. سایر اساتید بزرگوار به صورت مستمع آزاد می توانند در دوره شرکت نمایند اما گواهی برایشان صادر نخواهد شد.
  • امتیاز نشست های هم اندیشی مجازی نیز معادل امتیاز نشست های هم اندیشی حضوری خواهد بود.
  • نام کاربری و گذروازه اساتید برای شرکت در نشست هم اندیشی، شماره ملی اساتید می باشد.
  • در طول زمان برگزاری نشست، اساتیدی که مایل به صحبت و یا اعلام نظر یا مشارکت در پرسش و پاسخ باشند، می توانند در بخش یاداشت ها در سامانه مربوطه، نام خود یا سوال را مطرح نمایند تا مدیر جلسه، ضمن یاداشت آنها، به ترتیب در بخش پرسش و پاسخ سوالات را برای مدرس نشست مطرح نماید و یا امکان مکالمه را فراهم آورد.
  • زمان برگزاری: سه شنبه 8 مهرماه، ساعت 16
  • زمان ثبت نام:  5 مهرماه الی ساعت 12 سه شنبه 8 مهرماه
  • نحوه ثبت نام: ارسال نام و نام خانوادگی و شماره ملی به همراه عبارت "هم اندیشی اساتید" به سامانه پیامکی 30009900092455
  • لازم به ذکر است، با توجه به مشکلات سامانه پیامکی، پیام های ثبت نام دریافت می شود اما همچون نشست قبل، پیام تایید ثبت نام برای اساتید ارسال نخواهد شد.



اعلام نتایج
مسابقه کتابخوانی مجازی نهضت عاشورا

با تشکر از شرکت کنندگان مسابقه کتابخوانی مجازی نهضت عاشورا، اسامی برندگان به شرح زیر است:

1- سرکار خانم فاطمه حیدری، کارشناس مرکز رشد

2- سرکار خانم سهیلا لازمی، کارشناس حضور و غیاب

3- سرکار خانم فاطمه قربانی، کارشناس کانون ها- معاونت فرهنگی

4- سرکار خانم الهام نجفی، کارشناس انفورماتیک دانشکده مهندسی

 




نشست هم اندیشی اساتید همراه با امتیاز فرهنگی
روند آتی بورس و تأثیر آن بر در جهش تولید با حضور آقای بهنام بهزادفر، چهارشنبه ساعت 17 از طریق شبکه نیما

به اطلاع اساتید محترم دانشگاه زنجان می رساند دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه با توجه به عدم امکان برگزاری حضوری جلسات هم اندیشی اساتید، از این پس تا عادی سازی شرایط، نشست های هم اندیشی را به صورت مجازی و در سامانه نیما برگزار خواهد نمود. لذا همانند نشست های حضوری، ضوابطی که در نشست های مجازی و فرایند صدور گواهی نشست ها وجود دارد در این اجمال اعلام می گردد تا اساتید محترم با مطالعه آنها و آگاهی از مفاد و ضوابط در این نشست ها حضور یابند:

  • مدت زمان هر نشست 120 دقیقه می باشد. سامانه به صورت خودکار مدت حضور اساتید در نشست را محاسبه می کند. در صورتیکه اساتید حداقل دو سوم مدت زمان فوق (80 دقیقه) در نشست حضور داشته باشند، امکان صدور گواهی مهیا خواهد شد.
  • در انتهای هر نشست تعدادی سوال چند گزینه ای از مباحث مطرح و نیز سوالاتی با عنوان نظرخواهی در سامانه بارگذاری می شود، در صورتیکه اساتید محترم به 50 درصد گزینه ها پاسخ داده باشند، صدور گواهی قطعی خواهد شد.
  • گواهی دوره صرفا برای اساتید ثبت نام کننده در دوره صادر خواهد شد. سایر اساتید بزرگوار به صورت مستمع آزاد می توانند در دوره شرکت نمایند اما گواهی برایشان صادر نخواهد شد.
  • امتیاز نشست های هم اندیشی مجازی نیز معادل امتیاز نشست های هم اندیشی حضوری خواهد بود.
  • اساتید برای شرکت در نشست با یوزر پسورد استادی خود همچون کلاس‌های مجازی در ساعت مقرر می‌توانند در این نشست به صورت مجازی حضور داشته باشد.
  • در طول زمان برگزاری نشست، اساتیدی که مایل به صحبت و یا اعلام نظر یا مشارکت در پرسش و پاسخ باشند، می توانند در بخش یاداشت ها در سامانه مربوطه، نام خود یا سوال را مطرح نمایند تا مدیر جلسه، ضمن یاداشت آنها، به ترتیب در بخش پرسش و پاسخ سوالات را برای مدرس نشست مطرح نماید و یا امکان مکالمه را فراهم آورد.
  • زمان برگزاری: چهارشنبه 19 شهریور، ساعت 17
  • زمان ثبت نام: 16 الی 18 شهریور
  • نحوه ثبت نام: ارسال نام و نام خانوادگی و شماره ملی به همراه عبارت "هم اندیشی اساتید" به سامانه پیامکی 30009900092455



مسابقه مجازی کتابخوانی
ویژه کارکنان

دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، مسابقه کتابخوانی مجازی از کتاب «نهضت عاشورا» با محور بیانات مقام معظم رهبری پیرامون نهضت عاشورا ویژه کارکنان دانشگاه زنجان برگزار نموده است.

همکاران گرامی برای شرکت در مسابقه می توانند منبع و سوالات مسابقه را دانلود کرده و پاسخ سوالات را به ترتیبی که در انتهای سوالات ذکر شده است، همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تماس به آیدی znu_nahad@ در یکی از شبکه های اجتماعی ارسال نمایند.

منبع مسابقه

سوالات مسابقه

مهلت شرکت در مسابقه:
۲۸شهریور

:gift::gift: جوایز:
کارت هدیه ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریالی به ۴ نفر برگزیده




سوال روز
چگونه می توان به زیبایی های عاشورا پی برد و این کلام حضرت زینب(س) را که فرمود: «ما رایت الا جمیلا» را درک کرد؟

چگونه می توان به زیبایی های عاشورا پی برد و این کلام حضرت زینب(س) را که فرمود: «ما رایت الا جمیلا» را درک کرد؟

اگر گاهى «عظمت در نگاه است، نه در چیزى که بدان مى نگرند.» - آن گونه که برخى گفته اند - گاهى هم زیبایى در نگاه و دید انسان است، نه در دیدنى ها. آن که به چشم «نظام احسن» به همه هستى مى نگرد؛ از این نگاه، خیلى چیزها هم «دیده» مى شود، هم «زیبا» دیده مى شود؛ تا چه عینکى بر چشم زده باشیم و از کدام زاویه به هستى و حوادث بنگریم. «زیبابینى» هستى و حیات، هم آرامش روح و وجدان مى بخشد، هم صلابت و پایدارى و پایمردى مى آفریند و هم قدرت تحمل ناگوارى ها را مى افزاید. از این نگاه، «عاشورا» - همان گونه که زینب کبرى(س) فرمود -، جز «زیبایى» نبود. آنچه زینب قهرمان در مقابل طعنه و طنز دشمن نسبت به این حادثه، بر زبان راند (ما رایت الا جمیلا)بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۱۶.، پیش تر آرزوى حسین بن على(ع) بود که در طلیعه این سفر، آرزو و اظهار امیدوارى کرده بود که آنچه پیش مى آید و آنچه اراده خدا است، «خیر» براى او و یارانش باشد؛ چه به صورت «فتح»، چه به شکل «شهادت»: «ارجو ان یکون خیرا ما اراد الله بنا، قتلنا ام ظفرنا»؛ اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۵۹۷..
زیبا دیدن خواهر و خیر دیدن برادر، مکمل یکدیگرند. جلوه هاى زیبایى و نمادهاى جمال در آینه کربلا بسیار است که به برخى از آنها اشاره مى شود:
 

۱. تجلى کمال آدم

اینکه انسان تا کجا مى تواند اوج بگیرد، و خدایى گردد و فانى در او، در «میدان عمل» روشن مى شود. کربلا نشان داد که سقف تعالى انسان و آستانه رفعت روحى و تصعید وجودى و ظرفیت کمال جویى و کمال یابى او تا کجا است. پرونده آن حماسه نشان داد «که تا چه حد است مقام آدمیت». این نکته براى جویندگان ارزش ها بسى زیبا است و معیار!
 

۲. تجلى رضا به قضا

در مقامات و مراحل عرفانى و سلوک، رسیدن به مقام «رضا» بسى دشوار و ارجمند است. اگر حضرت زینب، حادثه کربلا را زیبا مى بیند، به دلیل بروز این شاخصه متعالى در عملکرد ولى خدا سیدالشهدا(ع) و یاران و دودمانش است.
به راستى که حسین بن على(ع) در میان آنان - که یکى به درد یا درمان و یکى به وصل یا هجران مى اندیشید و آن را مى پسندید - «آنچه را جانان پسندد» مى پسندید. کربلا تجلى گاه رضاى انسان به قضاى خدا بود. آن حضرت در واپسین لحظات حیات در قتلگاه، چنین زمزمه مى کرد: «الهى رضى بقضائک». خواهر خویش را نیز به همین نکته توصیه کرده بود: «ارضى بقضاء الله».
این مرحله از عرفان؛ یعنى خود را هیچ ندیدن و جز خدا ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندى نداشتن. در آغاز حرکت از مکه به سوى کوفه نیز در خطبه اى فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت»؛ موسوعة کلمات الامام الحسین، ص ۳۲۸. «رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است».
این مبناى جانبازى و عشق حسین(ع) است و زینب عزیز، این را زیبا مى بیند و این منطق و مرام را مى ستاید.
آن روز که جان خود فدا مى کردیم با خون به حسین اقتدا مى کردیم
چون منطق ما منطق عاشورا بودبا نفى «خود»، اثبات «خدا» مى کردیم
از نویسنده.
 

۳. رسم الخط حق و باطل

از زیبایى هاى دیگر عاشورا، خط کشى میان حق و باطل و تبیین منطقه حضور و عمل انسان هاى «دد منش» و «فرشته خو» است.
وقتى خوبى و بدى و حق و باطل به هم در آمیزد، تیرگى باطل حق را هم غبار آلود و ناپیدا و مشوّه جلوه مى دهد. در ظلمت آبادى این چنین، گمراهى اندیشه ها و انسان ها طبیعى است و «کفر نقابدار»، مسلمانان ساده لوح و سطحى نگر را به شبهه مى افکند! زیبایى کار امام حسین(ع) آن بود که مشعلى روشن کرد، تا راه، روشن و تیرگى ها زدوده شود و، چهره ها در آن هواى گرگ و میش «فتنه و دروغ»، نمایان و باز شناسانده شود، تا دیگر فریب و نقاب، بى اثر گردد؛ آیا این زیبا نیست؟
عاشورا یک رسم الخط بود؛ ترسیم روشن خطى که حق و باطل را جدا کرد و مسلمان ناب را از مسلمان نماى مدعى باز شناساند و پیروان رحمان و جنود شیطان هر کدام در یک سو به عیان دیده شدند. حق، پى برده و صریح، به نبرد باطل آمد که عیان و بى نقاب به کربلا لشکر کشیده بود و مزورانه بر طبل «یا خیل الله ارکبى» مى کوبید. اگر هم اندک تردیدى در «شناخت» باقى مانده بود، خطبه هاى زینب در کوفه و شام، آن را زدود. این از زیبایى هاى بس قیمتى حادثه خونین عاشورا بود.
 

۴. تبلور فتح ناب

از زیبایى هاى دیگر عاشورا، مفهوم تازه اى از «پیروزى» است. عده اى به غلط، پیروزى را تنها در «غلبه نظامى» مى پندارند وشکست را در مظلومیت و شهادت! عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت هم مى توان «فاتح» بود و با کشته شدن هم مى توان دفتر و کتاب پیروزى را نگاشت و با خون هم ترسیم «تابلوى ظفر» میسر است. پس فاتح معرکه کربلا امام حسین(ع) بود و چه فتح زیبایى!
این همان «پیروزى خون بر شمشیر» است که در سخن امام راحل(قدس سره) هم جلوه گر شد و فرمود: «ملتى که شهادت براى او سعادت است، پیروز است ... ما در کشته شدن و کشتن پیروزیم»صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۶۵. و این همان آموزش قرآنى «احدى الحسنیین» است که فرهنگ مبارزان الهى است.
کسى که به «تکلیف» عمل کرده باشد، در هر حال پیروز است؛ آن هم پیروزى ناب.
گر چه از داغ لاله مى سوزیم ما همان سر بلند دیروزیم
چون به تکلیف خود عمل کردیم روز فتح و شکست پیروزیم
از نویسنده.
این دیدگاه را، هم امام حسین(ع) داشت، هم امام سجاد و هم حضرت زینب. با این دید، همه آن حوادث تلخ، چون پیامدى به سود اسلام و حق داشت، جمیل و شیرین بود. وقتى ابراهیم بن طلحه از امام زین العابدین پرسید: «چه کسى غالب شد؟» حضرت فرمود: «آن گاه که وقت نماز فرا مى رسد، اذان و اقامه بگو، خواهى فهمید که چه کسى پیروز شد!»اذا دخل وقت الصلاة فاذن و اقم، تعرف من الغالب (امالى شیخ طوسى، ص ۶۶).
آیا این، در حادثه کربلا زیبا نیست؟ پیروزى، حتى در صورت کشته شدن و شهادت!
 

۵. حرکت در مسیر مشیت خدا

زیباترین جلوه این است که انسان، یک عمل و حادثه را در بستر «مشیة الله» و همسو با «خواست خدا» ببیند. اگر سالار شهیدان و یارانش به خون نشستند و اگر زینب و دودمان مصطفى به اسارت رفتند، این در لوح مشیت الهى رقم خورده بود و چه جمالى برتر از اینکه کار گروهى، با جدول مشیت خدا هماهنگ گردد؟!
مگر به حسین بن على(ع) از غیب، خطاب نیامده بود که خواسته خدا آن است که تو را کشته ببیند: «ان الله شاء ان یراک قتیلا»؟ و مگر مشیت خدا آن نبود که عترت پیامبر در راه نجات دین و آزادى انسان، به اسارت بروند: «ان الله شاء ان یراهن سبایا»؟ پس چه غم از آن شهادت و این اسارت؟
هر دو، هزینه اى بودند که براى بقاى دین و افشاى طاغوت، مى بایست پرداخته مى شدند؛ آن هم عاشقانه، صبورانه و قهرمانانه!
براى زینب بزرگ - که پرورده دامان وحى و تربیت شده مکتب على(ع) است - این حرکت در بستر مشیت الهى، اوج ارزش ها و زیبایى ها است. وى مجموعه این برنامه را از آغاز تا انجام، زیبا مى بیند؛ چون تک تک صحنه ها را منطبق با آن «خواسته ربوبى» مى بیند. آیا با این تحلیل و نگاه، حادثه عاشورا زیبا نیست؟

۶. شب قدر عاشورا

این صحنه، از درخشان ترین جلوه هاى زیبایى است. کسانى که در سر دوراهى رفتن و ماندن، «ماندن» را - که نشان «وفا» و «ایثار» است - بر مى گزینند و «زندگى بدون حسین» را ذلت و مرگ مى شمارند.
آن خطبه امام، ابراز وفادارى یاران، سخنان و سؤال امام با قاسم، شب بیدارى اصحاب تا سحرگاهان، زمزمه تلاوت قرآن و نیایش از خیمه ها، اعلام وفادارى یاران در حضور زینب کبرى و امام حسین(ع) و...، هر کدام برگى زریّن از این «کتاب جمال» است؛ چرا زینب، عاشورا را زیبا نبیند؟
آنچه در کربلا اتفاق افتاد، به یک «بنیاد»، براى مبارزه با ستم در طول تاریخ و در همه جاى زمین تبدیل شد؛ آیا این زیبا نیست؟
لحظه لحظه هاى عاشورا، به صورت یک «مکتب» در آمد که به انسان «آزادگى»، «وفا»، «فتوت»، «ایمان»، «شجاعت»، «شهادت طلبى» و «بصیرت» آموخت؛ آیا این زیبا نیست؟
خون هاى مطهرى که در آن دشت بر زمین ریخت، سیلى شد و بنیان ستم را ویران کرد؛ آیا این زیبا نیست؟
هر بساطى را که عمرى شامیان گسترده بودنیم روزى این حسین بن على برچید و رفت
فاجعه آفرینان کوفه و شام، فکر مى کردند با قتل عام اصحاب حق، خود را جاودانه مى سازند؛ ولى در نگاه ژرف زینب، آنان گور خویش را کندند و چهره نورانى اهل بیت روشن تر و نام شان جاودان و دین خدا زنده و کربلا یک دانشگاه شد.
زینب قهرمان و عارف، اینها را مى دانست و از وراى قرون مى دید. این بود که در مقابل سخن نیشدار و زخم زبان والى کوفه - که با طعنه خطاب به این بانوى اسیر گفت: کار خدا را با برادر و خاندانت چگونه دیدى - فرمود: «ما رایت الا جمیلا»؛ ... جز زیبا چیزى ندیدم!

برای مشاهده پاسخ سوال زیر، روی سوال کلیک نمایید.

چه ضرورتی داشت امام حسین(ع) درمیان سپاه دشمن، روز عاشورا نماز ظهر بخواند تا عده ای از یارانش به این خاطر شهید شوند؟




سوال روز
آیا صرف گریه کردن و عزاداری برای امام حسین (ع) برای افرادی که دچار روزمرگی و معاصی هستند, می تواند سودمند باشد

آیا صرف گریه کردن و عزاداری برای امام حسین (ع ) برای افرادی که دچار روزمرگی و معاصی هستند, می تواند سودمند باشد؟

ترغیب به عزاداری و گریه بر امام حسین(ع)، هرگز به جهت مطلوبیت ذاتی گریه و عزاداری نیست بلکه فلسفه و اهداف مهم تری را تعقیب می کند.از مهمترین اهداف تشویق به عزاداری، ایجاد پیوند عمیق عاطفی میان مردم با الگوهای راستین است تا در پرتو آن، مردم در مقام عمل، امام را الگوی خود قرار دهند و هرچه بیشتر با امام سنخیت پیدا کنند که این امر جز در پرتو پالایش و تصفیه روح و عمل صالح حاصل نمی شود.
ترغیب به عزاداری و اشک بر امام حسین(ع)، ترغیب به هم سنخ شدن و الگو گرفتن و پیروی عملی از امام حسین(ع) است. انسان بر فقدان کسی می گرید و به سوگ کسی می نشیند که محبوب و مورد علاقه اوست. امر به عزاداری بر امام حسین(ع) ایجاد علاقه و رابطه با مکتب امام حسین(ع) است و به همین جهت هرگز به معنای تشویق به دست کشیدن از عمل و اکتفا کردن و چشم دوختن به ثواب گریه بر اولیای الهی نیست.
از دیگر اهداف و فلسفه عزاداری، زنده نگه داشتن مکتب امام حسین(ع) است. مکتبی که مکتب ظلم ستیزی، رها شدن از روزمرگی، مقدم داشتن رضای الهی بر خواسته های نفسانی و احیای اسلام راستین محمدی از کج روی ها و بی راهه های نادرست است. مراسم عزاداری، نهضت حسینی و اهداف آن را در طول تاریخ زنده نگه داشته است. به همین جهت عزاداری ما کمک به احیای این نهضت است و به هر اندازه که در آن سهیم باشیم مأجوریم. اما بدیهی است که نحوه عزاداری افراد، از جهت میزان احیای
این نهضت و ایجاد رابطه روحی و معنوی با مکتب حسینی متفاوت است و به میزان همین تفاوت درجات نزدیکی با مکتب حسینی، برای ما ارزشمند و مفید خواهد بود. فلسفه و حکمت عزاداری را می توان در امور ذیل، رهیابی کرد:

الف. محبت و دوستی:

قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده است نگا: شوری (۴۲)، آیه ۲۳؛ هود (۱۱)، آیه ۲۹؛ میزان الحکمه، ج ۲، ص ۲۳۶.. روشن است که دوستی لوازمی دارد و محبّ صادق، کسی است که شرط دوستی را - چنان که باید و شاید - به جا آورد. یکی از مهم ترین لوازم دوستی، هم دردی و هم دلی با دوستان در مواقع سوگ یا شادی آنان است؛ نگا: المحبة فی الکتاب والسنة، صص ۱۶۹ - ۱۷۰ و ۱۸۱ - ۱۸۲. از این رو در احادیث، بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهل بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.
حضرت علی(ع) در روایتی می فرماید: «شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شریکند». «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا»؛ بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۷. امام صادق(ع) نیز فرمودند: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا»؛ امالی، ص ۳۰۵. «شیعیان ما پاره ای از خود ما بوده واز زیادی گل ما خلق شده اند؛ آنچه که ما را بدحال یا خوشحال می سازد، آنان را بدحال و خوشحال می گرداند».
این وظیفه عقلانی و شرعی، ایجاب می کند که در ایام عزاداری اهل بیت(ع)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنی، با اشک، آه و ناله و زاری، از نظر خوراک، با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده طبق فرموده امام صادق(ع) به معاویة بن وهب، «عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، و در حد لزوم به غذای معمول صاحبان مصیبت، سدّ جوع و عطش کنند». [نگا: تاریخ النیاحة الامام الشهید الحسین بن علی، ج ۱، صص ۱۵۷-۱۵۹]. و از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایت گر اندوه و ناراحتی است، آشکار سازیم.

ب. انسان سازی:

از آنجا که در فرهنگ شیعی، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ هم دردی با آن عزیزان، در واقع یادآوری فضایل، مناقب و آرمان های آنان بوده و بدین شکل، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق می دهد.
فردی که با معرفت در مجالس عزاداری، شرکت می کند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم می آمیزد و در پرتو آن، انگیزه ای قوی در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداری، مانند محبی می شود که فعّال و شتابان، به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.

ج. جامعه سازی:

هنگامی که مجلس عزاداری، موجب انسان سازی گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز کشیده می شود و آدمی می کوشد تا آرمان های اهل بیت(ع) را در جامعه حکم فرما کند.
به بیان دیگر، عزاداری بر اهل بیت(ع)؛ در واقع با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمان های آنان و پیاده کردن آنها فراهم می سازد. به همین دلیل می توان گفت: یکی از حکمت های عزاداری، ساختن جامعه براساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است.

د. انتقال دهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد:

کسی نمی تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکی، در مجالس عزاداری با فرهنگ اهل بیت(ع) آشنا می شوند. به راستی عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجسته ای است تا آموزه های نظری و عملی امامان راستین، به نسل های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل بیت(ع) است.
ماهیت قیام امام حسین(ع) و نیز آموزه های تربیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عاشورا، در تعالی و بالندگی انسان و جامعه چشم گیر بوده و عناصر رویداد کربلا، مؤلفه های اساسی و اصلی را در ترسیم فرهنگ شیعی رقم زده است که توسط مراسم سوگواری به نسل بعد منتقل می شود.
با توجّه به بیانات، سخنان و شعارهای عاشورا، می توان عناصر انسان ساز، جامعه ساز و فرهنگ ساز را ملاحظه کرد؛ مواردی چون:
عبادت، ایثار، شجاعت، توکل، صبر، امر به معروف و نهی از منکر، نابودی اسلام در شرایط سلطه یزیدیان، حرمت بیعت با کسی چون یزید، شرافت مرگ سرخ بر زندگی ذلّت بار، اندک بودن انسان های راستین در صحنه امتحان، لزوم شهادت طلبی در عصر حاکمیت باطل، زینت بودن شهادت برای انسان، تکلیف مبارزه با سلطه جور و طغیان، اوصاف پیشوای حق، تسلیم و رضا در برابر خواسته خدا، همراهی شهادت طلبان در مبارزات حق جویانه، حرمت ذلّت پذیری برای آزادگان و فرزانگان مؤمن، پل بودن مرگ برای عبور به بهشت برین، آزادگی و جوانمردی، یاری خواهی از همه و همیشه در راه احقاق حق.در این خصوص نگا: فرهنگ عاشورا، صص ۲۶۸ - ۲۷۱؛ حسین، عقل سرخ، صص ۷۷ - ۱۱۹؛ امام حسن و امام حسین(ع)، صص ۱۱۶ - ۱۲۱.
درس آزادی به دنیا داد رفتار حسین بذر همت در جان افشاند، افکار حسین
گر نداری دین به عالم، لااقل آزاده باش این کلام نغز می باشد زگفتار حسین
مرگ با عزّت زعیش در مذلّت بهتر است نغمه ای می باشد از لعل دربار حسین
در عین حال موارد ذیل علاوه بر موارد پیش گفته، می توانند حکمت عزاداری بر امام حسین(ع) را تبیین کنند:
۱. نوعی اعتراض به ظالمان زمان و حمایت از مظلومان جهان؛
۲. عامل تقویت حس عدالت خواهی و انتقام جویی از ستمگران؛
۳. زمینه ساز اجتماع شیعیان جهت پیروی و دفاع از حق؛
برخی از روایات در خصوص گریه بر امام حسین(ع) عبارت است از:
۱. امام معصوم(ع) فرمود: «هر چشمی در روز قیامت به جهت سختی ها، گریان است؛ مگر چشمی که بر امام حسین(ع) گریسته باشد، این چشم خندان و بشاش است».الخصائص الحسینیه، ص ۱۴۰.
۲. امام رضا(ع) می فرماید: «گریه بر امام حسین(ع) گناهان بزرگ را محو می کند».مسند امام رضا(ع)، ج ۲، ص ۲۷ .
۳. امام صادق(ع) می فرماید: «کسی که به یاد امام حسین(ع) به مقدار بال مگسی، اشک از چشمانش جاری شود؛ ثوابش بر خداوند است و خداوند به کمتر از بهشت برای او راضی نمی شود».بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۱.
۴. از امام معصوم(ع) نقل شده است: «هر که بگرید یا بگریاند یا حالت اندوه و گریه داشته باشد، بر مصیبت امام حسین(ع)، بهشت برای او واجب می شود».الخصائص الحسینیه، ص ۱۴۲.
۵. امام رضا(ع) می فرماید: «... پسر شبیب! اگر می خواهی برای چیزی گریه کنی، پس برای حسین بن علی(ع) گریه کن که او را ذبح کردند؛ چنان که گوسفند را ذبح می کنند ... پسر شبیب! اگر برای حسین چنان گریه کنی که اشک هایت بر گونه هایت جاری شود، خداوند همه گناهان کوچک و بزرگ تو را می آمرزد، اندک باشد یا بسیار ...».بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۵.
در مورد حکمت گریه بر امام حسین(ع) مطالبی بیان شده که به نظر می رسد به تنهایی صحیح نباشد؛ از جمله:
الف. گریه ذاتاً خوب و سبب پالایش روح است؛ که این پالایش روحی در مجالس عزاداری امام حسین(ع) بیشترین ثمربخشی را دارد.
ب. گریه بر امام حسین(ع) به عنوان تشکّر و سپاس از او است؛ ولی این مطلب صحیح نیست؛ زیرا اگر ما موظف به تشکر از امام حسین(ع) بودیم، راه دیگری برای تشکر وجود نداشت که با آه و اندوه و حزن این سپاس را عینی سازیم و اصلاً آیا آن حضرت نیازمند به تشکّر است؟!
ج. امام حسین(ع) از گریه ما بهره مند می گردد؛ از آنجا که با گریه به رشد معنوی می رسیم و واسطه این فیض یاد امام حسین(ع) است در نتیجه به مقامات آن حضرت نیز اضافه می شود.
د. برخورداری از ثواب و شفاعت؛
این فوائد هر چند براساس بعضی تحلیل ها و روایات در حد خود صحیح است؛ ولی آیا نمی توان حکمت مهم تر، با ارزش تر و فراتر از معاملات این چنینی، در ورای گریه در نظر گرفت تا مجبور شویم حکمت گریه بر امام حسین(ع) را در یک شفاعت و ثواب و یا تشکر، منحصر و محدود سازیم؟!
با توجه به آنچه که در حقیقت گریه رشد روحانی و تقوا و نیز فلسفه عزاداری امام حسین(ع) مطرح است؛ می توان گفت حکمت گریه بر اباعبدالله(ع) دو امر مهم و اساسی است که هر یک به نوبه خود اثر وضعی خاصی بر جای می گذارند:
یکم. بُعد اخلاقی؛ چنان که روشن است، گریه ارزشی در فرهنگ شیعی اولاً، گریه ای است که موجب تعالی و رشد روح است و ثانیاً سرچشمه آن معرفت است. گریه بر امام حسین(ع)، یا به جهت یاد کردن غم و اندوه از دست دادن عاشق حقیقی خداوند متعال است که تجلی گاه اوصاف الهی بود و مؤمنان، بوی گل را از گلاب او استشمام می کردند.
چون که گل رفت و گلستان شد خراب بوی گل را از که بوییم، از گلاب
و یا به دلیل عقب ماندگی روحی و نداشته های خود، در مقابل مناقب و فضایل آن بزرگوار و یاران باوفایش است. در واقع گریه بر این است که حبیب بن مظاهر که بود و چه داشت و من کیم و چه در کف دارم؟ اشک ریختن بر علی اکبر، ناله بر خود است که آن جوان رشید چه فضایلی را دارا بود و من تا چه اندازه آن خصلت ها را دارم؟ و ...
اگر گریه ما از این منشأ دور است، باید بکوشیم اشک و آه خود را به این سمت سوق دهیم تا بر اثر آن، روحمان تعالی یابد. در حقیقت این گریه، نشان دادن دردی است که انسان را به حرکت و جوشش وامی دارد تا خود را به آن درجه از کمالات برساند و این چنین اشکی انسان ساز است.
دوم. بعد اجتماعی؛ اگر گریه بر اباعبدالله(ع)، از سر معرفت باشد و منشأ آن نیز بعد اخلاقی این حرکت باشد؛ قطعاً این حزن و اندوه، پس از آن که موجب تحوّل درونی انسان گردید، زمینه را برای تحولات اجتماعی فراهم می سازد. وقتی گریه بر امام حسین(ع)، گریه ای در جهت تعالی روح شد و موجب گردید که آدمی در فضایل اخلاقی و فردی خود، تأمل و تجدیدنظر کند؛ قطعاً این تحوّل درونی، زمینه را برای ساختن اجتماعی در راستای اهداف متعالی اسلام فراهم خواهد ساخت.
زمانی که انسان متوجّه شد که حضرت ابا عبدالله(ع) برای چه، چرا و چگونه دست به قیام زد و آن اثر جاودانه را بر قلم خون، بر صفحه تاریخ نگاشت و با این معرفت بر اثر گریه درونش متحول گردید؛ این تغییر بر عرصه جامعه نیز کشیده می شود و او می کوشد تا جلوی فساد وانحراف دین را گرفته و آزادی، جوانمردی و دینداری را نه تنها در روح خود، بلکه در جامعه نیز حکم فرما سازد.
به بیان دیگر، در واقع گریه بر اباعبدالله(ع)، با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمان های آن حضرت و پیاده کردن آن فراهم می سازد و به همین دلیل می توان گفت: یکی از حکمت های گریه بر امام حسین(ع)، ساختن جامعه براساس الگوی ارائه شده از سوی او است و شاید مراد از این که گفته می شود: «ان الاسلام بدؤه محمدی و بقائه حسینی» همین باشد که بقای مکتب اسلام - خصوصاً تشیع - وام دار گریه بر امام حسین(ع) است.

برای دریافت پاسخ سوالات زیر بر روی سوال کلیک نمایید.

چرا امام حسین باعلم به شهادت ،اقدام به قیام کردند؟

ثواب اشک ریختن برای امام حسین علیه السلام چه تأثیراتی در زندگی انسان دارد؟




دوره آموزش مجازی ویژه اساتید
دوره "گفتارهایی پیرامون عاشورا" همراه با امتیاز فرهنگی

به اطلاع اساید محترم می رساند به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعابدالله الحسین علیه السلام، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دوره آموزش مجازی " گفتارهایی پیرامون عاشورا" را همراه با اعطای گواهینامه و امتیاز فرهنگی ویژه اساتید دانشگاه زنجان برگزار می نماید؛

دوره آموزشی "گفتارهایی پیرامون عاشورا" با تدریس آیت الله مصباح یزدی و در قالب 10 جلسه 30 دقیقه ای برگزار می شود، اساتید محترم پس از ثبت نام در سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان دانشگاه زنجان و شرکت در دوره مذکور، پس از اتمام موفق دوره و دریافت گواهی پایان دوره، جهت دریافت 0.75 امتیاز فرهنگی، گواهی پایان دوره را به پست الکترونیکی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان به آدرس nahadrahbari@znu.ac.ir  ارسال نمایند.

**لازم به ذکر است مهلت زمان شرکت در دوره مذکور، تا 16 شهریور می باشد.