خانه  :: اساتید  :: اخبار

دنباله دار ZFT
چهارشنبه -دوازدهم بهمن‌ماه- درخشان‌ترین حالت دنباله‌دار C/2022 (ZFT) E3



چهارشنبه _دوازدهم بهمن‌ماه_ درخشان‌ترین حالت دنباله‌دار C/2022 (ZFT) E3

 

دنباله دار ZFT با نام کامل C/2022 (ZFT) E3  در اوایل ماه مارس ۲۰۲۲ توسط اخترشناسان کشف شد. از آن زمان، این دنباله‌‌دار بلنددوره جدید به‌‌طور قابل‌‌توجهی درخشان شده است و اکنون در آسمانِ شامگاهی در صورت فلکی زرافه در حال حرکت است.

این تصویر تلسکوپی که در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۸ آذر ۱۴۰۱) گرفته شده است، کُمای مایل‌‌به‌‌سبز درخشان‌‌تر، دنباله غبارآلود پهن و کوتاه و دنباله یونی کم‌‌نور و طویل دنباله‌‌دار را که در یک میدان دید گسترده ۲/۵درجه‌‌ای کشیده شده است، نشان می‌‌دهد.

این دنباله دار در 12 ژانویه 2023(22 دی ماه 1401) در حضیض خورشیدی  ( نزدیکترین فاصبه با خورشید) قرار داشت و امشب 1 فوریه 2023 (12 بهمن 1401) در حضیض زمینی (نزدیکترین فاصبه با زمین) (028 AU) در آسمان ما قرار خواهد داشت.

 دنباله‌دارها به‌طور ذاتی اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند زیرا روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در دم دنباله‌دار بستگی دارد. این گرد و غبار به طور مداوم از هسته دنباله‌دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود، زیرا توسط اشعه خورشید گرم می‌شود. در نتیجه در حالی که موقعیت‌های آینده ستاره‌های دنباله‌دار معمولاً با اطمینان بالایی مشخص می‌شود، اما میزان روشنایی آن‌ها چندان مشخص نیست.

این دنباله‌دار چهارشنبه _دوازدهم بهمن‌ماه_ در صورت فلکی زرافه قرار دارد. زرافه یکی از صورت‌های فلکی در آسمان نیمکره  شمالی است که در مجاورت دب اکبر، دب اصغر و ذات‌الکرسی  قرار گرفته است و  از غروب آفتاب تا اذان صبح  بالای افق شمالی زنجان قابل رصد است.

امشب این دنباله‌دار در درخشان‌ترین حالت خود با قدر ۵.۴، در یک آسمان کاملاً تاریک با چشم غیرمسلح قابل رصد است. در صورت دسترسی نداشتن به فضای تاریک و به دور از غبار باید از ابزار اپتیکی استفاده شود.

 


ارسال شده در مورخه: 12-11-1401

آخرين اخبار با موضوع: رصدخانه دانشگاه

دبستان صدرا در رصدخانه دانشگاه

بازدید دانش آموزان دبستان صدرای کوی فرهنگ از رصدخانه دانشگاه (22-12-1402)

   

مدارس شمس، بهار ایمان و سردار سلیمانی در دانشکده علوم

بازدید مدارس مختلف زنجان از دانشکده علوم (19-12-1402)

   

دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در رصدخانه

بازدید دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی کهلا منطقه بزینه رود از رصدخانه (09-12-1402)

   

بازدید مدارس و دبیرستانهای استان زنجان از بخشهای مختلف دانشکده علوم

بازدید مدارس و دبیرستانهای استان زنجان از بخشهای مختلف دانشکده علوم (09-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
رصدخانه دانشگاه

جزئیات هلال ماه شوال 1444