خانه  :: اساتید  :: اخبار

رونمایی از ساعت آفتابی عمودی جوانه
طراحی و ساخت ساعت آفتابی عمودی توسط کارشناس رصدخانه دانشگاه زنجان



طراحی و ساخت ساعت آفتابی عمودی توسط کارشناس رصدخانه دانشگاه زنجان

 

روز سه شنبه مورخ 31 خرداد ماه، همزمان با انقلاب تابستانی سال 1401 شمسی (آغاز تابستان در نیمکره شمالی زمین) از ساعت آفتابی عمودی جوانه در مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  زنجان رونمایی شد.

این مراسم  با حضور آقای دکتر فیروزفر ( شهردار محترم شهر زنجان)، آقای مهندس بیات ( نماینده محترم استانداری زنجان)، خانم دکتر خادم (کارفرمای محترم طرح)، خانم دارایی (سرپرست محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان)، خانم آقاجانلو (مدیر مرکز علوم و نجوم زنجان)، آقای دکتر عابدینی (عضو هیات علمی فیزیک دانشگاه زنجان)، آقای مهندس حسنی (طراح و محاسب ساعت)، خانم دکتر اکبری و خانم افشار احمدی (کارشناسان نجوم مرکز علوم و نجوم)  و جمعی از مسئولین، مهمانان و علاقمندان نجوم در مرکز علوم و نجوم زنجان برگزار شد.

در ابتدای مراسم، مهمانان در آسمان نمای مرکز حاضر شده و ضمن گرامیداشت حضور مرحومه جوانه بروجردی (که ساعت به نام این عزیز سفرکرده نامگذاری شده است) از صحبتهای کوتاه خانم دکتر خادم، خانم دارایی و آقای دکتر عابدینی استفاده کردند. سپس قسمتی از برنامه آسمان نما با توضیحات  خانم افشار احمدی اجرا شد. در ادامه مهمانان در کنار ساعت آفتابی حاضر شده و با توضیحات خانم اکبری مراسم اصلی افتتاح ساعت آغاز گردید.

ابتدا مراسم رونمایی از ساعت با دستان آقای دکتر فیروزفر و مهندس حسنی اجراشده و سپس طراح ساعت توضیحات کاملی در خصوص پیشینه طرح، جزئیات طرح، کارفرما و واقف طرح، مشخصات ساعت و طرز قرائت آن به مهمانان ارائه دادند.

این ساعت آفتابی که یکی از ساعتهای آفتابی بزرگ عمودی ایران به شمار می رود به پیشنهاد مرکز علوم و نجوم زنجان و با هزینه شخصی خانم دکتر خادم به یاد عزیز ازدست رفته اش (مرحومه خانم جوانه بروجردی که از اعضای دائم و فعال این مرکز بوده )، با طراحی و محاسبه مهندس محمود حسنی (کارشناس رصدخانه دانشگاه زنجان) بر روی دیوار جنوبی مشرف به ورودی مرکز با زیبایی تمام اجرا گردیده است.

آقای حسنی قبلا  نیز در سال 1386 بزرگترین ساعت آفتابی ایران را به قطر 8 متر و 84 سانتیمتر در محوطه دانشگاه زنجان طراحی کرده است که هنوز هم از جمله ساعتهای آفتابی بزرگ ایران به شمار می رود و چند سالی  است که زینت بخش روی جلد کتاب هندسه یازدهم رشته ریاضی نیز شده است.

در ساعت آفتابی جوانه، جهت شاخص فلزی، زمان استاندارد محلی را با دقت 5 دقیقه و تغییرات طول شاخص نیز ماههای سال را نشان می دهد.

قطر صفحه اصلی ساعت که بر روی سنگ پرسلان مرغوب اجرا گردیده، 120 سانتیمتر و قطر کلی ساعت به همراه تزئینات اطراف، 220 سانتیمتر می باشد.

 

اجرای خطاطی و حکاکی خطوط ساعت کار آقای محمدی و طرح و اجرای گلبرگهای اطراف ساعت که نمادی از انوار خورشید می باشد هنر دست خانم میرلو می باشد. در کنار ساعت نیز بر روی تابلوی کوچکی نحوه قرائت این ساعت آفتابی نصب شده است.

پیام ساعت آفتابی جوانه نیز چنین است:  (( زیر خورشید هیچ چیز ابدی ندیده ام))


ارسال شده در مورخه: 31-03-1401

آخرين اخبار با موضوع: رصدخانه دانشگاه

دانش آموزان زنجانی در دانشکده علوم

بازدید تعدادی از دبیرستانهای استان زنجان از دانشکده علوم (01-02-1403)

   

دبستان صدرا در رصدخانه دانشگاه

بازدید دانش آموزان دبستان صدرای کوی فرهنگ از رصدخانه دانشگاه (22-12-1402)

   

مدارس شمس، بهار ایمان و سردار سلیمانی در دانشکده علوم

بازدید مدارس مختلف زنجان از دانشکده علوم (19-12-1402)

   

دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در رصدخانه

بازدید دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی کهلا منطقه بزینه رود از رصدخانه (09-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
رصدخانه دانشگاه

جزئیات هلال ماه شوال 1444