خانه  :: اساتید  :: اخبار

مصاحبه "شبکه ترویج صنعت گوسفند استرالیا"
با دکتر رضا معصومی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان، موضوع مصاحبه: سیستم های پرورش گوسفند و بز در ایران



Sheep Connect NSW که به عنوان "شبکه ترویج صنعت گوسفند استرالیا" شناخته می­شود، با عضویت بیش از 2200 دامدار، نقش مهمی در ترویج یافته­ های پژوهشی در میان کارشناسان و دامداران این کشور دارد. در این مصاحبه که توسط دکتر فیونا مکارتر، هماهنگ کننده این شبکه، با دکتر رضا معصومی عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه زنجان انجام شده است، سیستم­های پرورش گوسفند در ایران، خصوصیات نژادهای مهم گوسفند و بز ایران، وضعیت مراتع و مدیریت آنها، پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری، پرورش صنعتی گوسفند در ایران، وضعیت بکارگیری تکنولوژی­های تولید مثلی در گله ­های گوسفند ایران، موانع گسترش صنعت گوسفند ایران و چالش­های پیش رو، مورد بحث قرار گرفته است.

 

      بر اساس شواهد علمی موجود، گوسفند و بز در حدود 9000 تا 11000 سال پیش از میلاد مسیح در بخش­هایی از بین النهرین و مناطق زاگرس ایران اهلی شده است.  تنوع وسیع آب و هوایی و اقلیم مناطق مختلف کشور ایران موجب تکامل 28 نژاد متمایز گوسفند (گوشتی، دو منظوره گوشتی- پشمی،  شیری  و نژاد پوستی) و 20 نژاد بز (شیری، گوشتی و تولید کننده موهر و کشمیر) گردیده است. پرورش گوسفند و بز در ایران عمدتا به دو روش روستایی و عشایری انجام می­گیرد. پرورش نیمه صنعتی گوسفند و بز نیز اغلب در پرواربندی­ها و مزارع صورت میگیرد. اگرچه، با توجه به افزایش تقاضا جهت گوشت قرمز، پرورش گوسفند در مناطقی از کشور به صورت صنعتی در حال توسعه می­باشد. در سیستم صنعتی پرورش گوسفند و بز، عملکرد تولید مثلی، یکی از فاکتورهای تعیین کننده سودآوری و میزان تولید می­باشد. در اغلب نژادهای گوسفند ایران، عملکرد تولید مثلی پایین بوده و فاصله قابل توجهی با استانداردهای جهانی دارد. تنها پروژه انجام گرفته در خصوص اصلاح نژاد و بهبود عملکرد تولید مثلی گوسفند در ایران، پروژه "اصلاح نژاد گوسفند افشاری" می­باشد که با همکاری مشترک دانشگاه زنجان و سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان انجام گرفته است. نتایج درخشان این پروژه موجب رونق صنعت گوسفنداری و جهش تولید در این حوزه از کشاورزی در سراسر کشور گشته و به عنوان برگ زرینی از افتخارات دانشگاه زنجان و جهاد کشاورزی استان زنجان می­باشد.

دانلود فایل مصاحبه

برای دسترسی به مشروح مصاحبه اینجا را کلیک نمایید

 

 


ارسال شده در مورخه: 25-01-1400

آخرين اخبار با موضوع: دانشکده کشاورزی

بزرگداشت استاد مهدی پناهی

مراسم گرامیداشت " استاد " مهربان و دلسوز گروه مهندسی آب "اقای دکتر مهدی پناهی" (26-01-1403)

   

درخواست کاردانشجویی برای واحد گلخانه آموزشی دانشکده کشاورزی

دانشجویان علاقمند به همکاری ترجیحا ارشد یا دکتری، با شماره تلفن 09109990910 آقای موسوی، تماس حاصل نمایند. (20-01-1403)

   

اطلاعیه طرح توانمندسازی، مهارت افزایی و یادگیری تجربی

پیرو اجرای موفقیت‌آمیز طرح توانمندسازی، مهارت افزایی، یادگیری تجربی در سال‌های گذشته، به اطلاع دانشجویان . . . (29-11-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دانشکده کشاورزی

اولین رویداد خدمات برون دانشگاهی و انتقال دانش