خانه  :: اساتید  :: اخبار

مریخ نورد استقامت با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد
گزارشی از فرود مریخ‌نورد "استقامت" بر روی سطح مریخ +اولین تصاویر



ماموریت مارس 2020 ناسا با نام پِرسِورنس (Perseverance)  به معنی (پشتکار/ استقامتPerseverance Rover )  پنج‌شنبه ( ۹، مرداد امسال) ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه به وقت ایران، سوار بر موشک اطلس ۵ (Atlas V) از پایگاه کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا با موفقیت به فضا پرتاب شد. این کاوشگر پس از قرار گیری در «مدار پارکینگ» و جدا شدن چهار موتور سوخت جامد، به کمک موتور پیشران آن Centaur که مجموعه‌ پشتکار بر روی آن سوار شده‌است با موفقیت تصحیح مداری خود را انجام داد و پس از قرارگیری در زاویه‌ مناسب به سوی مریخ روانه شد.

این پروژه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ناسا با نخستین فضاپیمای بین سیاره‌ای به فضا پرتاب شد؛ این کاوشگر دارای ابزار آلات پیچیده برای کاوش نشانه‌ هایی از زندگی باستان در مریخ است. این ربات کاوشگر که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند پس از فرود کاوشگر وایکینگ بر سیاره سرخ در دهه ۱۹۷۰ و کشف نخستین نشانه‌های حیات، نهمین ماموریت ناسا را در مریخ انجام خواهد داد.

حالا پس از حدود هفت ماه انتظار، مریخ‌نورد استقامت(perseverance) در تاریخ ۱۸ فوریه 2021 ساعت ۴ بعدازظهر به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی و ساعت ۲۱ گرینویچ(۰۰:۳۰ بامداد ایران) به آرامی در دهانه‌ی جزرو مریخ-که زمانی بسیار دور رودخانه ای بر آن جاری بوده- فرود آمد.

 کمتر از یک روز پس از فرود مریخ نورد استقامت روی سطح سیاره سرخ، تیم‌های مسئول این ماموریت در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا اولین تصاویر مربوط به فرود مریخ نورد مذکور و همچنین اولین تصاویر ثبت شده توسط آن از خانه جدیدش در دهانه جزرو را منتشر کردند.

ناسا امیدوار است مریخ‌نورد استقامت بتواند نشانه‌های حیات را در محل عبور این رودخانه بیابد. بدین منظور از دوربین‌های عادی و ماورا بنفش نصب شده بر روی این مریخ‌نورد استفاده خواهد شد. همچنین مته نصب شده بر روی مریخ‌نورد استقامت به نمونه برداری از عمق این سیاره خواهد پرداخت. بازگشت این نمونه‌ها به زمین در سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود.

این کاوشگر که بیش از یک دهه ساخت آن به طول انجامید، دارای وزنی بیش از یک تن است. مریخ نورد ناسا شامل ۷ محموله علمی، یک بازوی رباتیک، یک بالگرد تخصصی مریخ پیما به نام اینجینیوتی (نبوغ) ، ۲۵ دوربین قدرتمند و نخستین میکروفون برای ضبط صدای سیاره سرخ است. ناسا اعلام کرده که کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین ربات فرستاده شده به اعماق فضاست.

جست و جوی نشانه هایی از حیات باستانی در مریخ، فراهم کردن زمینه برای ماموریت های آتی سرنشین دار به این سیاره سرخ، به پرواز در آوردن اولین بالگرد در جهان فرازمینی و مخابره صدای مریخ به زمین از اهداف کاوشگر استقامت در این ماموریت است.

نخستین مأموریت در سال 2020 میلادی برای اعزام کاوشگر به مریخ، توسط امارات متحده‌ی عربی با کاوشگر مِسبار الأمل (اُمید) و دومین مأموریت توسط چین با مریخ نورد ( تیان ون ۱ ) بود که پس از هفت ماه در طول هفته گذشته با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت.

مریخ‌نورد کنجکاوی، همتایی بوده‌ است که هشت سال پیش به مریخ فرستاده شد و تا به امروز مشغول ارزیابی حیات‌پذیری این سیاره‌ی باستانی و بررسی انتقال دراز مدت این سیاره از محیطی نسبتا گرم و مرطوب تا بی‌نهایت سرد و خشک بوده‌است.

مریخ ‌نورد استقامت به‌گونه‌ای قصد دارد گام بعدی را بردارد و به‌طور فعال علائم حیات سیاره سرخ را شکار کند تا بتواند از این طریق نشانه‌هایی زیستی از حیات میکروبی در گذشته‌ی مریخ شناسایی کند. هیچ ماموریتی (از سطح ‌نشین‌ها و سطح ‌نوردهای پیشین) تاکنون این کار را انجام نداده است، گرچه مریخ‌نشین‌ های دوقلوی وایکینک ( Viking landers ۱ – ۲ ) پس از فرود روی مریخ در سال ۱۳۵۵شمسی – ۱۹۷۶میلادی به دنبال زندگی موجود در مریخ بودند.

 


ارسال شده در مورخه: 02-12-1399

آخرين اخبار با موضوع: رصدخانه دانشگاه

دانش آموزان زنجانی در دانشکده علوم

بازدید تعدادی از دبیرستانهای استان زنجان از دانشکده علوم (01-02-1403)

   

دبستان صدرا در رصدخانه دانشگاه

بازدید دانش آموزان دبستان صدرای کوی فرهنگ از رصدخانه دانشگاه (22-12-1402)

   

مدارس شمس، بهار ایمان و سردار سلیمانی در دانشکده علوم

بازدید مدارس مختلف زنجان از دانشکده علوم (19-12-1402)

   

دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در رصدخانه

بازدید دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی کهلا منطقه بزینه رود از رصدخانه (09-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
رصدخانه دانشگاه

جزئیات هلال ماه شوال 1444