خانه  :: اساتید  :: اخبار

پخش آنلاین کسوف اول تیر1399
گزارش رصد و پخش زنده کسوف اول تیرماه 1399 از رصدخانه دانشگاه



رصد آنلاین کسوف اول تیرماه 1399 از رصدخانه دانشگاه زنجان

در پی عضویت رصدخانه دانشگاه زنجان در باشگاه رصدخانه های نجومی ایران (برنا) و هماهنگیهای قبلی با سازمان فضایی ایران مقرر گردیده بود در روز اول تیر ماه امسال به صورت همزمان از طریق وبسایت سازمان فضایی ایران رصد آنلاین و پخش زنده رویداد کسوف جزئی صورت گیرد.

لذا با همکاری آقای دکتر حسین صفری و خانم دکتر ندا داداشی و آقای امیرعلی نصیری و محمود حسنی (کارشناس رصدخانه)، صبح روز اول تیرماه، تجهیزات رصدی و پخش زنده، در محوطه دانشکده علوم نصب شده و سر ساعت مقرر (9 و 6 دقیقه) برنامه پخش زنده با دقت و صحت آغاز شد.

رویداد پخش زنده کسوف از طریق CCD کوچک مدل SJM200 و تصویرگیری توسط لنز تله 300 میلیمتری مدل  TAIR-3S (پس از عبور نور از فیلتر مایلار)، که بر روی موتور ردیاب EQ3 سوار بود به کامپیوتر منتقل و پس از ویرایش از طریق نرم افزار مخصوص، بر روی پورتال نجوم و اکتشافات فضایی ایران وبسایت سازمان فضایی ایران پخش می شد. همزمان با این کار تلسکوپ 8 اینچ نیوتونی Oriun نیز با استفاده از فیلتر مایلار برای رصد مستقیم علاقمندان در کنار سایر تجهیزات، فراهم بود.

این خورشید گرفتگی حلقوی جزئی در زنجان، با درصد گرفتگی 41.63 درصد روی داد که کل مدت زمان گرفتگی 2 ساعت و 24 دقیقه و 39 ثانیه  طول کشید.  زمان دقیق شروع گرفت، ساعت 9 و 6 دقیقه 22 ثانیه و زمان پایان آن 11 و 31 و 01 ثانیه بود. زمان اوج این گرفتگی نیز در ساعت 10 و 14 دقیقه و 33 ثانیه رخ داد.

گرفت بعدی که از ایران قابل رویت باشد، یک گرفت جزئی ۶۰ درصد است که در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۱ رخ می‌دهد. بعد از آن هم تا ۵ سال هیچ خورشید گرفتگی‌ای در ایران قابل رویت نیست و در ۱۱ مرداد ۱۴۰۶ باز هم شاهد یک گرفت جزئی خواهیم بود. اما اگر به دنبال یک خورشید گرفتگی کامل در ایران هستید باید تا ۱۳ سال دیگر صبر کنید و ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ به نظاره کسوف کامل در شیراز بنشینید.  اما در مورد رصد خورشید گرفتگی حلقوی در ایران، اوضاع پیچیده‌تر است! خورشید گرفتگی حلقوی بعدی که از ایران قابل رویت باشد در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۷۲ رخ خواهد داد اما خوشبختانه از اکثر شهرهای ایران قابل رویت است!

در ادامه تعدادی از عکسهای این رصد را می بینید:

 

 


ارسال شده در مورخه: 10-04-1399

آخرين اخبار با موضوع: رصدخانه دانشگاه

دانش آموزان زنجانی در دانشکده علوم

بازدید تعدادی از دبیرستانهای استان زنجان از دانشکده علوم (01-02-1403)

   

دبستان صدرا در رصدخانه دانشگاه

بازدید دانش آموزان دبستان صدرای کوی فرهنگ از رصدخانه دانشگاه (22-12-1402)

   

مدارس شمس، بهار ایمان و سردار سلیمانی در دانشکده علوم

بازدید مدارس مختلف زنجان از دانشکده علوم (19-12-1402)

   

دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در رصدخانه

بازدید دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی کهلا منطقه بزینه رود از رصدخانه (09-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
رصدخانه دانشگاه

جزئیات هلال ماه شوال 1444