خانه  :: اساتید  :: اخبار

وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال 1441 قمری در ایران و جهان
وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال 1441 قمری در ایران و جهان



وضعیت رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۱ قمري در ایران و جهان

برای رصد ماه همیشه باید اول منتظر لحظه مقارنه ماه و خورشید باشیم که امسال در ساعت ۲۲:۰۹ دقیقه بامداد شب دوم خرداد اتفاق می‌افتد؛ از این زمان به بعد ماه وارد آسمان شامگاهی می‌شود و اولین غروبی که بعد از مقارنه و شامگاه بیست و نهم ماه رمضان باشد یعنی سوم خرداد می‌توان هلال ماه شوال را رصد کرد.

امسال بر اساس پیش بینی‌های انجام شده درخصوص رویت پذیری هلال ماه در پهنه ایران، با وجود گذشت بیش از ۲۲ ساعت از لحظه مقارنه ماه و خورشید در روز سوم خرداد، نمی‌توان به راحتی ماه را با چشم غیر مسلح رصد کرد در صورتیکه در شرایط معمول قابل رصد است. به گفته علی ابراهیمی سراجی عضو کمیته ستاد استهلال استان تهران: هلال ماه شوال در شامگاه سوم خرداد ماه قابل رویت است ولی به راحتی نمی‌توان آن را دید.

در لحظه غروب خورشید روز سوم خردادماه 1399، ماه در پهنه ایران حدوداً ۶ تا ۷ درجه ارتفاع می‌گیرد و این میزان ارتفاع کم، دلیلی برای رصد دشوار ماه شوال امسال است؛ از این رو لازم است که برای رویت پذیری هلال ماه امسال از دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ استفاده شود؛ اما با این وجود احتمال کمی هم وجود دارد که هلال در مناطق غربی ایران با چشم غیر مسلح توسط رصدگران با تجربه دیده شود.

 

***وضعیت رویت پذیری هلال شوال ۱۴۴۱ در آسیا، اروپا و آفریقا

*منطقه قرمز رویت ناپذیر

*منطقه زرد رویت با چشم مسلح

*منطقه سبز رویت با چشم غیرمسلح

 

 

به گفته ابراهیمی سراجی، هلال ماه شوال در پهنه ایران با چشم مسلح قابل رویت است و برای دیدن آن مجبور هستیم از ابزارهای رصدی مانند دوربین دو چشمی یا تلسکوپ‌ استفاده کنیم که بتوانیم هلال باریک ماه را به دام بیاندازیم.

همانطور که در نقشه ایران مشخص گردیده کشور ایران با دو رنگ زرد و سبز از همدیگر متمایز شده است در منطقه سبز رنگ هلال ماه شوال در شرایط مناسب اب و هوایی در شامگاه شنبه سوم خرداد در مناطق غربی و جنوب غربی با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود ارتفاع نسبتا مناسب ماه از افق در زمان غروب خورشید و بخش درخشان کم این هلال نیاز به شرایط هوایی بسیار تمیز و عاری از گردو غبار- تبحر و تیزبینی رصدگر و ارتفاعی مناسب از سطح دریا را میطلبد تا رویت ان با چشم غیر مسلح فراهم گردد.

البته در سال‌های قبل هم رصد سخت هلال ماه شوال وجود داشته است، ولی رصد سخت ماه شوال امسال به خاطر شرایط مداری ماه است که در حالت دورتری در مدارش نسبت به زمین قرار می‌گیرد و کندتر از خورشید جدا می‌شود.

امسال اولین نقاطی که می‌توانند هلال ماه را ببینند شرق و مرکز آسیا هستند و سپس در بخش‌هایی از خاورمیانه، آفریقا و پهنه وسیعی از آمریکا هلال با چشم غیرمسلح دیده می‌شود ولی در اکثر اروپا هلال با چشم مسلح دیده خواهد شد.

هلال ماه شوال حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از غروب خورشید قابل رصد است.

هلال شوال امسال خیلی باریک است و تنها ۰.۸۵ درصد هلال ماه روشن است که این درصد نشان از رصد سخت این هلال دارد.

در پایان جزئیات نجومی شرایط رویت پذیری هلال ماه برای سه نقطه شمالی، مرکزی و جنوبی ایران (مازندران، اصفهان و هرمزگان) آورده شده تا شما عزیزان متوجه سختی شکار این هلال بحرانی باشید.

 

 

 

برگرفته از وبسایت دانشنامه رویت هلال ایران و خبرگزاری برنا


ارسال شده در مورخه: 31-02-1399

آخرين اخبار با موضوع: رصدخانه دانشگاه

دبستان صدرا در رصدخانه دانشگاه

بازدید دانش آموزان دبستان صدرای کوی فرهنگ از رصدخانه دانشگاه (22-12-1402)

   

مدارس شمس، بهار ایمان و سردار سلیمانی در دانشکده علوم

بازدید مدارس مختلف زنجان از دانشکده علوم (19-12-1402)

   

دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در رصدخانه

بازدید دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی کهلا منطقه بزینه رود از رصدخانه (09-12-1402)

   

بازدید مدارس و دبیرستانهای استان زنجان از بخشهای مختلف دانشکده علوم

بازدید مدارس و دبیرستانهای استان زنجان از بخشهای مختلف دانشکده علوم (09-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
رصدخانه دانشگاه

جزئیات هلال ماه شوال 1444