خانه  :: اساتید  :: اخبار

اساتید، مسئول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان هستند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: اساتید، مسئول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان هستند.



تاریخ انتنشار: ۷ شهریور ماه، ۱۳۹۸

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، منصور غلامی عصر امروز در شورای دانشگاه زنجان اظهار کرد: در فرآیند رشد و توسعه آموزش عالی کشور، تربیت نیروی انسانی، رفتن به حوزه پژوهش و انتقال آن به بدنه جامعه در تحولات جهانی، خودمان هم دچار تغییرات جدید می‌شویم. 

وی افزود: کشورهای دیگر هم دچار عارضه‌هایی همچون کاهش دانشجویان در برخی از رشته‌ها هستند، به طور مثال در کشور استرالیا داوطلب ورود به رشته کشاورزی کم شده و در این رابطه ابراز نگرانی کرده بودند؛ در کشورهای اروپایی از جمله هلند نیز مسئله‌ای مشابه این موضوع را مطرح کردند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر در رشته‌های مختلف مسئله اشتغال را حل کنیم تا حدودی مشکل جذب دانشجو نیز برطرف می‌شود اما برای رفع معضل کاهش دانشجو نیاز به تغییر رویکرد در رشته‌های پایه و رفتن به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای در کنار اصلاح سرفصل و محتوای دروس داریم. 

این مسئول ادامه داد: در رشته‌هایی همچون کشاورزی با آموزش‌های کوتاه‌مدت می‌توانیم مسئله آموزش را تا حدودی حل کنیم. 

غلامی با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه نگرانی کاهش دانشجو بیشتر است، ابراز کرد: در این رشته‌ها علاوه بر مشکل حرفه و شغل، با مسائل دیگری نیز روبه‌رو هستیم که این نگرانی‌ها حاصل عدم هدایت صحیح دانش‌آموزان برای تحصیلات دانشگاهی است؛ در کنکور امسال ۶۴ درصد داوطلبان در حوزه علوم تجربی به رقابت پرداختند. 

این مسئول افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود در برخی دبیرستان‌های تیزهوشان رشته ریاضی تعطیل شده است. در حالی که در گذشته توزیع استعدادهای دانش‌آموزان بین ریاضی و تجربی بود. باید برای این مشکلات راه‌حل ارائه دهیم؛ به عنوان مثال در رشته‌های علوم پایه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد پیوسته، دکترای پیوسته، ارائه بورس‌های تمام یا نسبی و تضمین شغل از راه‌حل‌های پیشنهادی است. 

وی بر توجه به علایق دانش‌آموزان در توزیع استعدادها تاکید کرد و افزود: جامعه‌شناسان و روان‌شناسان باید به دانش‌‌آموزان خط بدهند تا تمرکز‌زدایی در رشته‌های خاص انجام شود و پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف انجام گیرد. 

غلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم آموزش در کشور به جایگاه خود بازگردد، باید مسائل اخلاقی و علمی را رعایت کنیم. دانشگاه‌های بزرگ باید دانشگاه‌های کوچک را زیر پوشش بگیرند و برای ارتقای سطح علمی آن‌ها کمک کنند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از راه‌های ارتقای کیفیت ورودی‌های جدید را کنترل ظرفیت‌های پذیرش عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از دانشجویان به‌ویژه در مقطع ارشد حتی با نمره منفی در آزمون پذیرفته شدند اما اعلام کردیم که دیگر دانشجویان منفی نباید پذیرا شوند.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا

;
ارسال شده در مورخه: 16-06-1398