خانه  :: اساتید  :: اخبار

دانشگاه‌های بزرگ دست دانشگاه‌های کوچک را بگیرند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دانشگاه‌های بزرگ دست دانشگاه‌های کوچک را بگیرند.



تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی بعدازظهر پنج شنبه در جلسه شورای دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه عارضه کاهش دانشجویان در برخی رشته‌ها متوجه سایر جوامع نیز شده است، افزود: این تغییرات همواره درزمینه‌های مختلف، ازجمله تربیت نیروی انسانی، سوق به سمت حوزه پژوهش و انتقال آن به جامعه در تحولات جهانی، فرآیند رشد و توسعه آموزش عالی کشور و ... حادث‌شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص کاهش تعداد دانشجویان می‌توان کشورهایی چون استرالیا و هلند را که درگیر دغدغه‌هایی در این زمینه شده بودند، مثال زد، تصریح کرد: یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکل جذب دانشجو، اهتمام به مسئله اشتغال در رشته‌های مختلف است؛ چرا که یکی از مهم‌ترین دغدغه امروز دانشجویان، مقوله اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی است.

غلامی  از تغییر رویکرد در رشته‌های پایه و سوق یافتن به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای رفع معضل کاهش دانشجو در کشور است، ادامه داد: در کنار این اقدام، حتماً باید اصلاح سرفصل و محتوای دروس را نیز مدنظر داشته باشیم. به‌عنوان‌مثال، آموزش‌های کوتاه‌مدت در رشته‌هایی همچون کشاورزی می‌تواند مرتفع‌کننده این دغدغه باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اینکه یکی از نگرانی‌ها امروز در خصوص کاهش تعداد دانشجویان، مربوط به رشته‌های علوم پایه است، اظهار کرد: متأسفانه فارغ از مشکلاتی از قبیل شغل، آنچه که باعث این معضل در دانشگاه‌ها شده، مربوط به هدایت تحصیلی است که به‌صورت صحیح این پروسه طی نمی‌شود و مثال بارز آن نیز رقابت ۶۴ درصد داوطلبان در حوزه علوم تجربی است که مربوط به کنکور امسال بوده است.

غلامی با تاکید بر اینکه یکی از اقداماتی که امروز باید انجام دهیم، اهتمام به علایق دانش‌آموزان در توزیع استعدادهای است، بیان کرد: امروز نیازمند تمرکززدایی در رشته‌های خاص هستیم که برای تحقق این امر نیز روان‌شناسان و جامعه‌شناسان باید این موضوع را با خط دادن به دانش‌آموزان، تبیین کنند، بی‌شک با تحقق این امر شاهد پذیرش دانشجو در سایر رشته‌ها نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آنچه که مسلم است، این است که هیچ‌کس جز خود اساتید، مسئول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان نیست، تاکید کرد: اگر خواستار بازگشت به جایگاهی که در حوزه آموزش داشتیم، هستیم، باید نسبت به رعایت مسائل اخلاقی و علمی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم و انتظار ما در برهه کنونی از دانشگاه‌های بزرگ این است که برای این ارتقا، به دانشگاه‌های کوچک کمک کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: کنترل ظرفیت پذیرش می‌تواند یکی از راهکارهای اساسی برای ارتقای علمی در آموزش‌ها باشد، لذا تأکید ما این است که از این به بعد هیچ دانشجوی نمره منفی به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشدنباید به‌عنوان ورودی جدید پذیرفته شود.

همین خبر در خبرگزاری مهر

همین خبر در خبرگزاری موج رسا

همین خبر در خبرگزاری صدا و سیما

;
ارسال شده در مورخه: 10-06-1398