خانه  :: اساتید  :: اخبار

اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها در آموزش عالی
دو طرح دانشگاه زنجان جزو طرح های برتر استان در گزارش پنج پروژه موفق اقتصاد مقاومتی سال 1397 قرار گرفته است



دکتر داود عباسی معاون برنامه ریزی و نظارت در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه ضرورت شکل گیری هوشمندانه شعار سال 1395 تحت عنوان "اقتصاد مقاومتی" را شرایط حساس اقتصادی کشور دانست وگفت: به جهت اینکه پتانسیل خارج از کشور جوابگوی نیازهای ما نبود و در برخی مواقع با استفاده ابزاری از نیازهای ایران تحت عنوان تحریم و... دشمن درصدد ایجاد مشکل بر جمهوری اسلامی ایران بود که توجه و اهمیت متغییرهای درون زای اقتصاد کشور اولویت پیدا کرد.

برای نهادینه شدن شعار سال، این مهم باید از طرف تمامی ارگان ها و نهادها نمود عینی به خود می گرفت. به همین دلیل ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی در کشور و به تبع آن در استان ها شکل گرفت تا شعار محقق و عملیاتی شود و تاثیر آن بر روند رو به رشد کشور و زندگی مردم ملموس گردد. اعضای این ستاد در استان زنجان متشکل از بخش های خصوصی و دولتی بود که دانشگاه زنجان نیز به جهت ارگان پرنفوذ و تاثیرگذار در استان بصورت فعال در ستاد استان حاضر شد.

از جلسات شکل گرفته دو طرح که در ذیل به آن اشاره می گردد به دانشگاه زنجان واگذار شد که طرح اول با بودجه ملی و عمومی کشور و طرح دوم با بودجه دانشگاه شروع به کار کرد. در اینجا جا دارد ضمن تبریک به دانشگاهیان ارجمند اعلام نمایم که این دو طرح جزو طرح های برتر استان در گزارش پنج پروژه موفق اقتصاد مقاومتی سال 1397 بوده و به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شده است.

نماینده دانشگاه زنجان در ستاد اقتصاد مقاومتی استان افزود: دانشگاه زنجان تمام سعی خود را به جهت مدنظر قرار دادن سیاست‌های کلی ابلاغی مبنی بر اقتصاد مقاومتی پیاده نموده است که برخی از آنها عبارت است از:

  • تشکیل هسته های توانمندسازی علمی و فناوری
  • تدوین سرفصل های لازم برای رشته های مورد نیاز بازار کار
  • ماموریت گرا شدن دوره های تحصیلات تکمیلی
  • اتخاذ تصمیمات حمایتی تشویقی پایان نامه های تحقیقاتی کاربردی
  • اصلاح هرم نیروی انسانی
  • افزایش درآمد اختصاصی دانشگاه
  • فراهم نمودن زیرساخت فناوری اطلاعات
  • ارتقای واحدهای فناوری به شرکت های دانش بنیان
  • گسترش و تقویت تعاملات بین المللی که هم منافع مالی را به دنبال دارد و هم موجب دسترسی به فناوری های به روز و جدید می شود.

داود عباسی در ادامه گفت: دانشگاه در راستای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی نیز اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی متعددی کرد که از آن جمله می توان به کارگاه بازاریابی برای صنایع دستی شمال غرب کشور، کارگاه نقش اقتصاد مقاومتی در حمایت از مردم و مناظره تاثیر برجام بر اقتصاد مقاومتی اشاره نمود.

شایان ذکر است دانشگاه زنجان با توجه به پتانسیل موجود آن و فعالیت های صورت گرفته جزو دستگاه های مورد توجه ستاد در استان می باشد که علاوه بر موارد ذکر شده در سال آینده نیز درخصوص واگذاری طرح‌های ملی به دانشگاه مورد اقبال ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوده که در حال آماده سازی می باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت دانشگاه درخصوص اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها مخصوصا در حوزه آموزش عالی عنوان کرد: این فعالیت ها باعث کم اثر شدن تحریم ها است که قطعا تمرکز بر طرح های این چنینی موجب رفع مشکلات اجتماعی و مردم خواهد شد.

هدف دانشگاه طرح پروژه هایی است که نقش تحریم را در زندگی آنها کمرنگ نماید و بهترین راه برون رفت از این مشکلات اعتماد به شرکت های دانش بنیان و عمل به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی کلمه می باشد.

;
ارسال شده در مورخه: 22-03-1398

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان