خانه  :: اساتید  :: اخبار

قاتلی با چتر سفید خوراکی خوشمزه که گاهی مرگ آور می شود.
قاتلی با چتر سفید خوراکی خوشمزه که گاهی مرگ آور می شود.



تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان؛آخرین روزهای فروردین 98 طبیعت دوستان در دامان طبیعت مشغول چیدن گیاهاندارویی و قارچ کوهی هستند.

فرزندان خانواده درحال بازی در طبیعت و بزرگ تر ها با نیلون کیسه ای در حال چیدن گیاه دارویی و قارچ هستند.

طبیعت طارم و ارمغانخانه بیشترین میزان رویش گیاهان دارویی و قارچ گوهی را در استان زنجان دارند.

در استان زنجان نزدیک به 50 نوع گیاه و قارچ رشد می کند.

حاج رزاق 75 ساله اهل روستای ماری با کوله باری از تجربه مرتکب همان اشتباهی شد که پارسال 169 نفر را در استان زنجان راهی بیمارستان کرد.

این مسمومیت ها درنقاط مختلف کشور هم پای 3 هزار نفر را به بیمارستان  و18 نفر را به کام مرگ کشاند.

باورهای غلط در خصوص قارچ های کوهی 

صحبت از قارچ هایی است که هر ساله در پی بارش های بهاری و گرم شدن هوا سر از خاک بیرون می آورند و اغلب آنها سمی و کشنده هستند.

اهمیت این موضوع مدرس و محقق دانشگاه زنجان را یک سالی است که درگیر تحقیقی بین المللی درباره ماهیت این نوع قارچ ها کرده است.

دکتر عمارلو با تایید سمی بودن این قارچها می گوید:این تحقیق به عنوان  مقدمه ای  برای اجرای طرح مشترک با انجمن بین المللی علوم قارچ دنیا شده است .

دوباره با فکر همان باور غلط حاج رزاق به روستا برگشتم همه روستاییان درحالی خبرهای ناگوار مسمومیت  سال گذشته را شنیده بودند بازهم به غیرسمی بودن این قارچ ها اصرار داشتند.

آنها می گفتند مطابق رسم قدیم مالیدن قارچ به ظرف نقره و وجود حشرات دراطراف قارچها نشان از غیر سمی بودن آنهاست.

حاج رزاق می گفت:وقتی قارچ چیده شده را به ظرف نقره ای می مالیم اگر سیاه نشود آن قارچ غیر سمی است.

با نگرانی از این اصرار ها ،سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان  رفتم.

قارچ های کوهی سمی هستند.

دکتر زراعتچی با قاطعیت ،از سمی بودن اغلب این قارچها خبرداد.

فروش این قارچ های جمع آوری شده  دربازارتوسط دست فروشان  دیگر دغدغه من از احتمال مسمومیت مصرف کنندگان بود.

این موضوع را هم با ناصحی کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان درمیان گذاشتم.

ناصحی از تشکیل تیم هایی دربازار برای کنترل توزیع احتمالی این قارچها خبرداد و از جمع آوری آن ها توسط کارشناسان بهداشت گفت .

هیات علمی دانشکده دارو سازی زنجان هم گفت: طبق مطالعات انجام گرفته، پنج هزار نوع قارچ در دنیا شناسایی شده که از این تعداد 100 نوع آن دارای سم کشنده هستند.

دکتر حسینی می گوید:معروف ترین قارچ سمی دنیا آمانیتا (شکل ظاهری شبیه به قارج های پرورشی دارند)نام دارد که مطالعات انجام گرفته نشان می دهد در صورت مصرف، سم این قارچ 95 درصد افراد  مصرف کننده را به کام مرگ می کشاند .

وی گفت: امکان تشخیص قارچ سمی و قارچ خوراکی برای مردم وجود ندارد و اغلب مردم با حضور در دامان طبیعت و مشاهده این نوع ماده تصور می کنند که مصرف آنها هیچ نوع عارضه ای ندارد.

این محقق گفت: بطور معمول مصرف قارچ سمی تا بروز علائم آن 6 تا 10 ساعت و شروع علایم شدید مسمومیت نیز 24 تا 48 ساعت بطول می کشد و در این میان اقدامات درمانی بهنگام تاثیر بسزایی دارد.

مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.

به گفته احمدی ، پزشک عمومی: استفراغ ، درگیری کبدی ،دردهای گوارشی آن هم درساعتهای اولیه ،علائم اصلی افرادی است که  از قارچهای سمی استفاده کرده اند .

احمدی می گوید: کبد وکلیه اصلی ترین اعضاء هستند که دراثر بی توجهی شهروندان وخوردن قارچهای سمی به آنها آسیب وارد می شود ولی درمجموع مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.

این پزشک می گوید: هر گونه تاخیری، به بروز عوارض سمیت کبدی و کلیوی ناشی از مسمومیت با آمانیتا را نشان خواهد داد که در این صورت نیاز به جراحی های پیوند کبد و و در مواردی به مرگ نیز منتهی می شود.

پاد زهری برای قارچهای سمی وجود ندارد.

با نگرانی از غفلت احتمالی مصرف کننده گان این قارچها دوباره واین بار ، با آقای نوری  ،کارشناس جهاد کشاورزی زنجان به جمع اهالی روستای ماری رفتم تا شاید تلاشم چاره ساز باشد.

 نوری در جمع اهالی روستا گفت که: این قارچهای سمی اغلب درزیر درختان بلوط، صنوبر و کاج مشاهده می شوند وتا کنون پادزهری برای مسمومان آن تهیه نشده است.

این کارشناس از اهالی روستا خواست در صورت برخورد با این مسمومیت ها، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارایه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشند.

هوا به گرمی می رود و روزهای آینده روزهای سرگشودن این قارچهای سمی و من امیدوار به نتیجه گرفتن مثبت روستانشینان وعلاقمندان به طبیعت.

اگر از جنبه تفننی برداشت قارچ های خودرو در طبیعت بگذریم ، بی شک یک خرید مطمئن می تواند ضامن سلامتی همه افراد باشد.

گفتنی است در استان زنجان روزانه حدود 2 تن قارچ در 80 واحد خانگی و صنعتی تولید میشه که دو برابر نیاز مصرف کنندگان دراستان است.

همین خبر در خبرگزاری صدا وسیما

 

;
ارسال شده در مورخه: 31-01-1398