خانه  :: اساتید  :: اخبار

تعداد دانشگاه‌های زنجان با پیروزی انقلاب از صفر به ۳۶ رسید
تعداد دانشگاه‌های زنجان با پیروزی انقلاب از صفر به ۳۶ رسید/ فقط یک آموزشکده تا سال ۶۷ در استان وجود داشت.



تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷

سید محسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص پیشرفت های علمی استان زنجان در چهل سالگی انقلاب گفت: دانشگاه زنجان در ابتدا در قالب آموزشکده و در سال ۵۴ با دو رشته در مقطع کاردانی تاسیس شده است.
وی افزود: دانشگاه زنجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مرحله رشد و توسعه قرار می‌گیرد و تا پیش از آن هیچگونه رشد قابل توجهی نداشته است.
نجفیان بیان داشت: این دانشگاه از ابتدای فعالیتش به عنوان آموزشکده تا سال ۶۷ به طور کلی دارای ۳۹۸ دانشجو در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی بوده است، اما اکنون این واحد دانشگاهی دارای بیش از ۱۰ هزار دانشجو است.
وی ادامه داد: از نظر رشته‌ای نیز تا پیش از انقلاب دانشگاه زنجان دارای ۳ مقطع کارشناسی و ۲ مقطع کاردانی بوده و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه وجود نداشته اند، ولی اکنون این دانشگاه در مقطع دکتری دارای ۷۶۰ نفر دانشجو است و در مقطع کارشناسی ارشد نیز ۲۷۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

فعالیت ۳۶ دانشگاه در استان زنجان

رئیس دانشگاه زنجان اظهار کرد: البته در حال حاضر دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی دارای ۴۱ رشته و در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۹۱ رشته و در مقطع دکتری دارای ۴۴ رشته و در مقطع کاردانی دارای یک رشته است.
وی اضافه کرد: از پیش از انقلاب و تا سال ۶۷ این دانشگاه دارای ۲۷ هیئت علمی بوده که ۲۲ نفر از آنان مربی و ۵ نفر استادیار بوده اند، ولی اکنون دانشگاه زنجان دارای ۴۰۶ هیئت علمی است که از تعداد ۲۶۳ نفر استادیار و ۱۱۲ نفر دانشیار و ۲۴ نفر استاد تمام و مابقی این افراد مربی هستند.
نجفیان گفت: قبل از انقلاب هیچ دانشگاهی غیر از آموزشکده مذکور وجود نداشته و بعد‌ها این آموزشکده به مجتمع آموزش عالی و پس از آن به دانشگاه زنجان تبدیل شده است. این در حالی است که استان زنجان در حال حاضر مراکز آموزشی زیادی را در خود جای داده و حدود ۳۶ دانشگاه در سطح استان در حال فعالیت هستند.
وی عنوان کرد: دانشگاه زنجان، به عنوان دانشگاه سطح دو در کشور شناخته شده و براساس رتبه بندی وزارت علوم از نظر تولید علمی در جابگاه مطلوبی قرار دارد و متوسط سرانه تولید مقالات ISI این دانشگاه در سال ۹۶ حدود یک بوده است و متوسط سرانه تولید کل مقالات ISI و علمی پژوهشی دانشگاه زنجان بالای ۲ است که این آمار نشانگر پیشرفت‌های علمی دانشگاه از نظر تنوع رشته‌ها و تعداد دانشجویان و گروه‌های آموزشی است.
رئیس دانشگاه زنجان یادآور شد: دانشگاه زنجان دارای ۹۰ آزمایشگاه است که همگی این آزمایشگاه‌ها تقریبا تجهیز شده اند و آزمایشگاه مرکزی نیز در حال تاسیس است و حدودا تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد. تجهیزات آزمایشگاه مرکزی از قبل خریداری شده و اکنون در حال تکمیل ساختمان آن هستیم که حدودا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه برای بنای آن برآورد شده است.

دانشگاه زنجان به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل چهارم در حرکت است

وی ابراز کرد: دانشگاه زنجان به عنوان دانشگاه جامع استان شناخته شده و از نظر وسعت دارای ۴۰۰ هکتار مساحت است و ابنیه‌ها و دانشکده‌های مختلف را در خود جای داده و در کل حدود ۱۸۰ هزار متر مربع زیربنای ساختمان ها، ابنیه، اماکن عمومی و ورزشی و سلف سرویس دانشگاه است.
نجفیان افزود: اکنون حدود ۴۳۰۰ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه زنجان ساکن هستند که از این تعداد ۱۶۰۰ نفر در خوابگاه پسران و ۲۷۰۰ نفر در خوابگاه دختران اسکان داده شدند در حالی که تا قبل از سال ۵۷ فقط یک خوابگاه دانشجویی در استان وجود داشت. برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت خوابگاه دختران نداریم، ولی برای افزایش ظرفیت خوابگاه پسران دانشگاه در حال فراهم سازی زمینه‌های لازم هستیم.
وی ادامه داد: دانشگاه زنجان به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل چهارم در حرکت است و تمرکز ما بر توسعه کیفی رشته‌ها است و در همین راستا اقدام به راه اندازی مرکز رشد واحد‌های فناور در دانشگاه شده و اعضای هیئت علمی و دانشجویان و فارغ التحصیلان می‌توانند در آن مستقر شوند و تحت حمایت قرار گیرند به نحوی که اکنون حدود ۳۵ شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه فعالیت دارند و در حال پرورش ایده‌های خود هستند. علاوه بر این با کمک مسئولین استانی مجتمع واحد‌های فناور دانشگاه در حال آماده سازی است تا با استفاده از این ظرفیت اقدام به افزایش تعداد واحد‌های فناور دانشگاه شود.
رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در آستانه چهل سالگی قرار دارد و چهل سالگی معنایی جز بلوغ کامل ندارد و امیدواریم دانشگاه زنجان نیز بتواند در این برهه زمانی در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد و به بلوغ کامل برسد.
;
ارسال شده در مورخه: 24-11-1397