خانه  :: اساتید  :: اخبار

ظرفیت پذیرش ۳۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه زنجان
گزارش بیست ظرفیت پذیرش ۳۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه زنجان



تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه زنجان گفت: در حال توسعه امکانات مرکز رشد دانشگاه هستیم و در صورتی که این عملیات به اتمام برسد، برای حدود ۲۰ شرکت فعال در مرکز، امکانات کارگاهی در دانشگاه فراهم می‌شود. جلال صبا، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه زنجان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: مرکز رشد دانشگاه زنجان از سال ۸۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و اکنون به بلوغ رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر هر سه نوع شرکت، از جمله واحد‌های فناور پیش رشد و واحد‌های فناور رشد و شرکت‌های دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه زنجان فعالیت دارند و این نشان دهنده بلوغ مرکز رشد دانشگاه زنجان است.

صبا اضافه کرد: مرکز رشد دانشگاه زنجان، مرکزی جامع است و واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان از تمامی رشته‌های فنی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم پایه در آن فعالیت دارند و جامع بودن دانشگاه یکی از عوامل موثر در وجود چنین شرایطی برای این مرکز رشد است.
حدود ۲۵ شرکت در مرکز رشد دانشگاه زنجان فعالیت دارند
وی با بیان اینکه محدودیتی برای جذب واحد‌های فناور در درون و بیرون از دانشگاه وجود ندارد، ادامه داد: وبسایت مرکز رشد دانشگاه همواره بروز است و تمامی شرایط و اطلاعات مربوط به جذب به طور مداوم در این وبسایت آپدیت می‌شوند و با توجه به امکانات موجود اقدام به جذب واحد‌ها می‌کنیم و خوشبختانه تعداد مراجعات متناسب به ظرفیت مرکز رشد است و به همین دلیل دیگر نیازی به برگزاری جشنواره یا کارگاه برای معرفی و جذب ایده‌ها در مرکز رشد نداریم و به اطلاعیه‌های وبسایت اکتفا می‌کنیم.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه زنجان اظهار داشت: مرکز رشد دانشگاه زنجان ظرفیت پذیرش ۳۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان را دارا است و در حال حاضر حدود ۲۵ شرکت در آن فعالیت دارند و در مرحله پیش رشد از ۶ تا ۹ ماه این واحد‌ها می‌توانند در مرکز فعالیت داشته باشند و در مرحله رشد تا ۳ سال که این بازه زمانی تا ۵ سال قابل تمدید بوده و پس از این بازه زمانی شرکت‌ها به پارک یا شهرک‌های صنعتی انتقال داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: آنچه برای مرکز رشد دانشگاه زنجان اهمیت دارد، این است که واحد و شرکتی که از مرکز رشد خارج می‌شود در بیرون از دانشگاه موفق عمل کند و به حد کافی رشد نماید.
در حال توسعه امکانات مرکز رشد دانشگاه هستیم
صبا ادامه داد: در هر واحد فناور دانشگاه به طور متوسط ۳ تا ۴ نفر فعالیت دارند و به طور کلی ۱۰۰ نفر از این طریق مشغول فعالیت در واحد‌ها و شرکت‌های فناور مرکز رشد دانشگاه زنجان هستند و به نوعی اشتغالزایی برای این افراد صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در حال حاضر در حال توسعه امکانات مرکز رشد دانشگاه و ساخت و بازسازی سوله‌های آن هستیم و در صورتی که این عملیات به اتمام برسد برای حدود ۲۰ شرکت فعال در مرکز، امکانات کارگاهی در دانشگاه فراهم می‌شود. این در حالی است که در کمترین مرکز رشدی، کارگاه و امکاناتی به همین صورت در دانشگاه وجود دارد.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه زنجان گفت: تعداد ۱۴ سوله در دانشگاه زنجان وجود داشت که از نظر سازه قدیمی بوده و به مرور تبدیل به انباری شده بودند و بنا به نیاز از ستاد اقتصاد مقاومتی استان درخواست اعتبار برای بازسازی و ترمیم این سوله‌ها نمودیم تا پس از استانداردسازی آن‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه قرار دهیم و خوشبختانه موفق به انجام این کار شدیم و عملیات ساختمانی آن در حال انجام است و امیدواریم برای سال آینده این سوله‌ها به بهره برداری برسند و به عنوان کارگاه در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور قرار گیرند. نمونه این سوله‌ها را در هیچ دانشگاهی نداریم و وجود آنان ظرفیت خوبی برای مرکز رشد دانشگاه است تا واحد‌ها در این کارگاه‌ها به فعالیت بپردازند.
واحد‌های فناور دانشگاه زنجان به مرحله درآدزایی رسیده اند
وی ابراز داشت: مرکز رشد دانشگاه، در مرحله پیش رشد دفتر کاری با تخفیف ۹۰ درصد در اختیار این واحد‌ها قرار می‌دهد و در مرحله رشد با تخفیف ۸۰ درصد و در سال‌های بعد این مقدار تخفیف به مرور ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و هدف از آن مستقل شدن واحد‌ها و اتکا به توان خود است. علاوه بر آن اینترنت و فضای کارگاهی و آزمایشگاهی و تسهیلات بدون کارمزد با دوره تنفس به آنان ارائه می‌شود و این وام در مرحله پیش رشد تا سقف ۱۰ میلیون تومان و در مرحله رشد تا سقف ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و از محل اعتبارات مرکز رشد به واحد‌ها تخصیص می‌یابد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

صبا ادامه داد: واحد‌های فناور دانشگاه زنجان به مرحله درآدزایی رسیده اند و کلیه درآمد آنان به خودشان تعلق دارد و دانشگاه در آن دخالتی ندارد. وی تاکید کرد: مرکز رشد دانشگاه زنجان به شدت با مشکل کمبود بودجه مواجه است و اگر بودجه بیشتری در اختیار این مرکز قرار می‌گرفت با این رویکرد مثبتی که بدون هیچگونه چشم داشتی به درآمدزایی و رشد واحد‌ها کمک می‌کند، واحد‌های بیشتری را می‌توانست جذب کند.

اصلی‌ترین بستر رشد واحد‌های فناور، مرکز رشد دانشگاه است
مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه زنجان با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین بستر رشد واحد‌های فناور، مرکز رشد دانشگاه است، افزود: واحد‌های فناور با کمک مراکز رشد می‌توانند ایده هایشان را پرورش دهند و وارد مرحله دانش بنیانی شوند. ساختار‌های مرکز رشد دانشگاه زنجان از نظر پذیرش، حمایت مالی و تحویل بسیار منظم است و مشکل اصلی آن کمبود بودجه است و امیدواریم این مسئله رفع گردد تا بتوانیم به نحو بهتری به واحد‌ها سرویس دهی کنیم.

وی بیان داشت: یکی از واحد‌های فناور دانشگاه زنجان امسال به عنوان واحد فناور برتر معرفی شد و ۸ واحد ما در حال حاضر به عنوان شرکت دانش بنیان فعالیت دارند و تعدادی از واحد‌های مرکز رشد دانشگاه در شرف دانش بنیان شدن، هستند.

همین خبر در خبرگزاری دانشجو

;
ارسال شده در مورخه: 24-10-1397