خانه  :: اساتید  :: اخبار

توسعه پژوهش در استان زنجان نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه است
رئیس دانشگاه زنجان: توسعه پژوهش در استان زنجان نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه است.



تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷

زنجان-رئیس دانشگاه زنجان تاکید کرد: توسعه پژوهش در استان زنجان نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن نجفیان ظهر سه شنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان که به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد،بابیان اینکه جایگاه امروز کشور باید بر اساس شاخص‌های جهانیموردسنجش و ارزیابی قرار گیرد، افزود: با توجه به اینکه عرصه علم، عرصه جهانی به شمار می‌رود، لذا برای تعیین جایگاه کشور در این عرصه باید ارزیابی‌ها و سنجش‌هایی که صورت می‌گیرد بر اساس شاخص‌های جهانی باشد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ایران اسلامی در طول پنج سال گذشته توانسته است به توانمندی‌های ارزشمندی در عرصه‌های علمی دست یابد که نمونه بارز آن، رشد ۳۴ درصدی در تعداد مقالات ثبت‌شده در پایگاه ISI بوده است، تصریح کرد: یکی از دلایل این رشد را باید در اقدامات فرا بخشی که در حوزه پژوهش و فناوری صورت گرفته است، دانست.

رئیس دانشگاه زنجان با یادآوری اینکه تشکیل ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری در کشور را به فال نیک گرفته و تلاش می‌کنیم که این ستاد در استان نیز در سطح بالایی برگزار شود، ادامه داد:  توسعه پژوهش در استان زنجان نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه است.

نجفیان افزود: اگر می‌خواهیم در عرصه پژوهش حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم، باید همه بخش‌ها را در این زمینه درگیر کنیم؛ چراکه مقوله پژوهش، مسئله‌ای فرا بخشی است.

رئیس دانشگاه زنجان در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط قوی و منسجم و هدفمند بخش‌های اجرایی کشور و جامعه با مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، از اهداف مهم برنامه‌های هفته پژوهش به شمار می‌رود، اظهار کرد: نیاز امروز جامعه در عرصه پژوهش این است که بتوانیم گام‌های ارزشمندی در راستای فعال کردن جامعه جهت تمرکز بر ابعاد مختلف مقوله پژوهش و فناوری برداریم.

نجفیان با تأکید بر اینکه باید از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در عرصه پژوهش استفاده کنیم، افزود: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که عرصه پژوهش مقوله‌ای مستمر بوده و نمی‌توان آن را به یک هفته محدود کرد، به همین خاطر در این مدتتعیین‌شده باید اقدامات شاخصی را در شأن پژوهش انجام داده و با توجه به اینکه پژوهش به‌تازگی وارد کشور شده، باید از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه استفاده کنیم.

وی  با یادآوری اینکه برگزاری جشنواره تجلیل از برترین‌های عرصه پژوهش، از مهم‌ترین برنامه‌های هفته پژوهش به شمار می‌رود، ادامه داد: در جشنواره امسال،تعیین‌شده است که افرادی قادر به حضور در آن خواهند بود که در طول سه سال گذشته، موفق به اخذ عنوان پژوهشگر برتر در استان نشده باشند.

همین خبر در خبرگزاری مهر

;
ارسال شده در مورخه: 24-10-1397