خانه  :: اساتید  :: اخبار

۶۰ واحد فناور در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی استان زنجان حضور داشتند
جلیلوند در گفتگو با دانشجو: ۶۰ واحد فناور در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی استان زنجان حضور داشتند.



تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان گفت: ۶۰ واحد فناور در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی استان زنجان حضور داشتند و دستاورد‌های یکساله پژوهشگران دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان را به نمایش گذاشتند.

ابوالفضل جلیلوند، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: به مناسبت هفته پژوهش، نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی و فناوری و فن بازار استان زنجان در محل کارخانه کبریت برگزار شد.

جلیلوند افزود: در این نمایشگاه سعی کردیم دستاورد‌های یکساله پژوهشگران دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان را به نمایش بگذاریم و حدود ۶۰ واحد فناور در آن حضور داشتند و این نمایشگاه به نسبت سال قبل رشدی قابل توجه داشت و دانشگاه زنجان نیز در حد توان دستاورد‌های پژوهشی خود را در غرفه پژوهشی دانشگاه عرضه کرد.

برنامه‌های هفته پژوهش دانشگاه زنجان تا پایان این هفته ادامه دارد 
وی اظهار داشت: البته برنامه‌های هفته پژوهش دانشگاه تا پایان این هفته ادامه دارد و طی روز‌های شنبه و یکشنبه در مدارس استان و با مشارکت دانشگاه زنجان و آموزش و پرورش زنجان، سخنرانان پژوهشگر در مدارس حضور پیدا کردند و چند ساعتی در مورد پژوهش و فعالیت‌های این چنینی با دانش آموزان به صحبت پرداختند.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان زنجان ادامه داد: در زمینه معرفی پژوهش و فعالیت‌های مربوط به آن به دانش آموزان سعی کرده ایم در کل دانشگاه‌های استان هر مرکزی که از آمادگی لازم برخوردار است، بحث روز‌های باز را برای دانش آموزا اجرا کنیم و بر این مبنا بر اساس هماهنگی‌هایی که با آموزش و پرورش زنجان صورت گرفته، تیم‌های انتخابی دانش آموزان با توجه به طیف‌های درسی در دانشکده‌ها و مراکز حضور پیدا کنند و از ظرفیت‌های پژوهشی آنان مطلع و استفاده کنند. البته این طرح در دانشگاه زنجان به صورت مستمر اجرا می‌شود و هدف از آن آشنایی دانش آموزان با محیط دانشگاه و فعالیت‌های پژوهشی است.

وی اضافه کرد: در ادامه این برنامه‌ها قرار است امروز جشنواره تجلیل از دانش آموزان برتر استان را نیز برگزار کنیم. جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان را به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار کردیم و البته جشنواره دانشجویی نیز به زودی در این دانشگاه برگزار می‌شود.

جلیلوند بیان داشت: در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان زنجان مجموعا از ۳۵ پژوهشگر تقدیر شد و سه استاد دانشگاهی که اخیرا به فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا و همچنین از یک نفر از خیران پژوهشی قدردانی شد.

مقدار بودجه‌ای که به بخش پژوهش اختصاص می‌یابد دردی از پژوهش دوا نمی‌کند
وی اذعان داشت: مشکل بودجه پژوهشی در دانشگاه زنجان همچون سایر دانشگاه‌های کشور طی سال‌های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده و مقدار بودجه‌ای که به بخش پژوهش اختصاص می‌یابد دردی از پژوهش دوا نمی‌کند و جوابگوی نیاز‌های این بخش نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان گفت: اگر چه در سال‌های اخیر دانشگاه زنجان در زمینه طرح‌های پژوهشی رشد خوبی داشته، ولی قطعا با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل این دانشگاه توان ما بیش از اینهاست و در صورتی که موانع و مشکلات بودجه‌ای رفع شوند این رشد به بیش از این می‌رسد و حتی در فضای خارج از دانشگاه در حل مشکلات ملی و منطقه‌ای می‌تواند موثر واقع شود.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکل کمبود بودجه در حال حاضر با مسائل ارزی نیز مواجه هستیم. بودجه دانشگاه‌ها در سال قبل بر اساس دلار زیر ۴ هزار تومان بسته شده و بر طبق آن در سال ۹۷ باید فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه مدیریت شوند و با در نظر گرفتن افزایش قیمت در همه بخش‌ها و وجود تحریم‌ها در زمینه تامین تجهیزات آزمایشگاهی و مواد مورد نیاز محققین با مشکلاتی مواجه شده ایم که رفع آن نیازمند حمایت جدی از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه است. متاسفانه مشکلات ارزی و تحریم‌ها وقفه‌ای جدی در مباحث پژوهشی پیش آورده هر چند که این مشکلات می‌تواند در تقویت خلا‌های داخلی موثر باشد، ولی در صورتی که این مانع رفع می‌شد وقفه‌ای در فعالیت‌های پژوهشی رخ نمی‌داد.

همین خبر در خبرگزاری دانشجو

 
;
ارسال شده در مورخه: 23-10-1397