خانه  :: اساتید  :: اخبار

تجلیل از پژوهش¬گران برتر استانی در دانشگاه زنجان
برگزاری مراسم تجلیل از پژوهش گران برتر استانی در سالن غدیر دانشگاه



 

همایش تجلیل از پژوهشگران و محققان نمونه و برتر استانی، 27 آذرماه 1397 همزمان با سومین روز هفته پژوهش در سالن همایش های بین­المللی غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه زنجان، در این همایش که با حضور استاندار و مدیران ارشد استانی برگزار شد، 36 نفر از پژوهش­گران برتر استانی به علاوه 3 نفر از اساتید دانشگاه که در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان(ISI) قرار گرفته اند تجلیل شدند. از بین نفرات برگزیده 5 نفر در حوزه علوم انسانی، 6 نفر در علوم پایه، 4 نفر در علوم پزشکی، 4 نفر در فنی و مهندسی، 5 نفر در کشاورزی، دامپزشکی و منابع طبیعی از اساتید و محققان دانشگاهی بودند و از بین کارمندان و کارشناسان دستگاه های اجرایی نیز 5 نفر و همچنین 5نفر از کسانی که در بخش های فناوری با مراکز علمی و پارک های علم و فناوری همکاری داشتند در بین پژوهشگران برتر قرار گرفتند.

لازم به یادآوری است که از بین نفرات برگزیده 16 نفر از مجموعه علمی و پژوهشی دانشگاه زنجان قرار دارند که عبارتند از: محسن احدنژاد دانشیار گروه جغرافیا، غلامحسن جعفری استادیار گروه جغرافیا، بهروز محمدی یگانه دانشیار گروه جغرافیا، حسن حسینی منفرد استاد شیمی معدنی، میرسعید سیددراجی دانشیار گروه شیمی، عیسی احمدی دانشیار گروه مهندسی مکانیک، ابولفضل جلیلوند استاد مهندسی برق، حسن طاهرخانی دانشیار مهندسی عمران، روح الله رضایی دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی، اسماعیل کرمی دهکردی دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی، جعفر یعقوبی دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی، سروش آقایی از مرکز رشد واحدهای فناوری، مهرداد بابا زاده استادیار گروه برق.

 همچنین 3 نفر از اساتید دانشگاه که در جمع یک درصد برتر ISI قرار گرفته اند، عبارتند از: محمدحسین رسولی فرد دانشیار گروه شیمی، عباس ربیعی دانشیار گروه برق، صالح مبین استادیار گروه برق.

***

دکتر سیدمحسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان:

پژوهش مسئله ای فرابخشی است

دکتر سیدمحسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضرین گزارشی از فعالیت های هفته پژوهش در استان زنجان و همچنین وضعیت پژوهش در سطح کشور ارائه کرد.

وی با اشاره به این موضوع که پژوهش مسئله ای فرابخشی است و فقط به جوامع علمی اختصاص ندارد، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر طرح مسئله پژوهش و فناوری از مرزهای دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی فراتر رفته و عمومی شده است و به همین جهت شاهد شکل گیری ستاد ملی هفته پژوهش و به تبع آن ستادهای استانی برای گرامیداشت این هفته بوده ایم.

رئیس دانشگاه زنجان افزود: یکی از اهداف هفته پژوهش ایجاد ارتباط قوی و منسجم بین جامعه با دانشگاه و مراکز علمی و فناوری است که باید سعی شود توانمندی های دانشگاه و مراکز پژوهشی و علمی را اعلام تا همه جامعه بتواند از آن بهره گیرند.

دکتر نجفیان به جایگاه علمی ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارشات پایگاه های استنادی معتبر جهان و شواهد امر، کشور ما در سال 2017 از میان 25 کشور برتر تولیدکننده علم در دنیا با رشد 9/8 درصدی رتبه اول را دارا هستیم در حالیکه رقبای ما کشورهای صاحب علم و فناوری هستند، نه کشورهای کمتر توسعه یافته که در این رده بندی کشورهایی مانند روسیه با رشد 6/6 درصدی و چین با رشد 3/4 درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: سهم ایران از کل تولید علم دنیا در پایگاه استنادی ISI در سال 2012 معادل 3/1 درصد بوده و در سال 2017 به 79/1 درصد ارتقا یافته و در 6 ماهه اول سال 2018 به 1/2 درصد رسیده است در حالیکه جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت جهان است.

***

دکترفتح اله حقیقی، استاندار زنجان:

باید به سمت تبدیل علم به ثروت حرکت کنیم

دکتر فتح اله حقیقی، استاندار زنجان نیز در این مراسم با بیان این موضوع که تحقیق و پژوهش نماد توسعه یک کشور است، گفت: پژوهش مؤثر موجب ارتقای بهره وری می شود.

وی افزود: کشور ما از نظر پژوهش در دنیا رتبه 16 و در منطقه رتبه اول را دارد اما کمتر از 10 درصد از پژوهش های ما جنبه کاربردی دارند و در تبدیل پژوهش به ثروت به خوبی عمل نکرده ایم که در این زمینه باید تمرکز بیشتری داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در استان در ادامه سخنان خود عنوان کرد: پژوهش در دنیا حداقل از سه منظر مهم و قابلل بررسی است:

اول، از منظر اقتصادی؛ چون موجب افزایش بهره وری می شود و امروزه در دنیا از یک واحد سرمایه گذاری در امر پژوهش، 30 واحد ثروت تولید می شود.

دوم، از منظر امنیت ملی که در دنیای امروز امنیت ملی را با استفاده از روش های فناورانه ارتقا می دهند و سوم، از نظر فرهنگی که شاخص های پژوهش، نماد بالندگی فرهنگی هستند.

وی افزود: به علاوه اینها در حوزه مدیریت نیز پژوهش های کاربردی باعث کاهش ریسک تصمیم گیری می شود؛ چراکه شرایط و توانمندی هایمان را به ما نشان می دهد تا برای تصمیم گیری با چشم باز عمل کنیم.

***

دکتر بابک کریمی، رئیس دانشگاه علوم پایه استان زنجان:

آموزش عالی باصرفه ترین محل برای سرمایه گذاری است

دکتر بابک کریمی، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه نیز در ادامه برنامه با اشاره به توانمندهای نظام آموزش عالی کشور، گفت: عمده پژوهشگران برتر ما خروجی همین نظام آموزشی می باشند که بسیاری  از آنها در مجامع علمی و صنعتی جهان شناخته شده هستند.

دکتر کریمی افزود: اگر نگاهی به بودجه های دولت بکنیم خواهیم دید که به صرفه ترین جایی که دولت می­تواند سرمایه­گذاری کند همین حوزه آموزش عالی کشور است که با کمترین بودجه بیشرین خروجی را دارد.

وی با  انتقاد از اندک بودن بودجه آموزش عالی و مخصوصا امر پژوهش در مقایسه با دانشگاه های موفق دنیا، اظهار امیدواری کرد که با افزایش این بودجه ها، تحقیقات و پژوهش ها از نظر سطح کیفی نیز ارتقا پیدا کنند.

 

 

اسامی منتخبین در ستاد هفته پژوهش و فناوری استان زنجان

بیوگرافی تجلیل شوندگان

 

 

عکس های مراسم را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 28-09-1397

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان