خانه  :: اساتید  :: اخبار

افتتاحیه چهارمین همایش ملی رسوب ‌شناسی ایران
همایش ملی رسوب ‌شناسی ایران در سالن همایش های بین المللی غدیر دانشگاه زنجان آغاز به کار کرد



 

مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی رسوب ‌شناسی ایران دوم آبان ماه در سالن همایش های بین المللی غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد.

در این همایش که با حضور پیشکسوتان و زمین شناسان برجسته برگزار شد، سیدرضا موسوی ‌حرمی رئیس انجمن رسوب ‌شناسی ایران با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ ها مسائل آموزشی در کنار مباحث کاربردی اهمیت پیدا می کند گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر لازم است از سمت مسائل آموزشی خارج شویم و به سمت مباحث کاربردی حرکت کنیم و مهم است که با دانش به سمت کاربردی کردن برویم.

رئیس انجمن رسوب‌ شناسی ایران با توضیح اینکه سنگ میزبان بسیاری از کانسارها در خصوص کانی‌ شناسی است، گفت: رسوب ‌شناسی در ارتباط با ژئو‌‌تکنیک می باشد که یک رشته میان‌ رشته‌ای است و زمین‌ شناسان نقش پررنگی در این زمینه دارند. وی همچنین آلودگی رسوبات را یکی از معضلات پیش روی رسوب‌ شناسان عنوان کرده و گفت رسوب‌ شناسان باید به این موضوع اهمیت بیشتری دهند.

موسوی‌ حرمی همچنین عنوان کرد که در سمینار‌های عمومی نمی‌ توان در خصوص مباحث تخصصی صحبت کرد، از همین رو است که باید تلاش کرد با برگزاری سمینارهای تخصصی بهره بیشتری از این گونه سمینارها برده شود.

سپس راضیه لک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ با اشاره به اینکه استان زنجان 1.3 درصد مساحت کشور را دارد، گفت: در این زمینه این استان رتبه بیستم را دارد و از لحاظ منابع آب متاسفانه حجم تخلیه در منطقه بالا است. همچنین از هفت دشت موجود، 5 دشت به‌عنوان دشت ممنوعه برای توسعه کشاورزی مطرح شده و نزدیک به شرایط بحرانی است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ شریان‌ های حیاتی عبور و مرور، زنجان وضعیت خوبی دارد و 2.4 درصد از راه‌ های کشور در این منطقه واقع شده است، افزود: 2.6 درصد خطوط ریلی نیز در این استان قرار دارد و با توجه به نزدیکی به استان‌ های بزرگی همچون تهران و آذربایجان‌ شرقی، ظرفیت خوبی نیز برای توسعه صنعتی دارد.

این مسئول با بیان اینکه پراکندگی جمعیت در استان زنجان مناسب نیست و توزیع مناسبی ندارد، تصریح‌ کرد: جمعیت متمرکز در شهر زنجان بالا بوده و در شهرستان خرم‌ دره نیز توزیع جمعیت زیاد است و این امر یک تهدید تلقی می‌ شود.

 وی در ادامه به تنوع معدنی که یکی دیگر از ظرفیت‌ های منطقه است، اشاره کرد و یادآور شد: وجود معدن در گام نخست باعث ایجاد ثروت در منطقه می‌ شود، البته به موضوع مخاطرات زمین ‌شناختی نیز نباید بی ‌توجه بود.

 لک افزود: زنجان دارای رتبه بیست و ششم ذخایر معدنی در کشور است و صاحب رتبه دوم ذخیره سرب و روی و رتبه ششم ذخیره طلا است و تنها استان دارای ذخیره بر است. همچنین رتبه دوم سیلیس و رتبه ششم ذخیره گرانیت را دارد و به خاطر وجود معدن سرب و روی انگوران کارخانه ‌های زیادی زیرمجموعه این معدن احداث و باعث ایجاد اشتغال شده است؛ ولی این بدین معنا نیست که صنعت توسعه یافته است، بلکه نیاز به این دارد که در این زمینه پیشرفت کند.  

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این استان 1.5درصد از سهم معدن را دارد و در زمینه معدن نسبت به سایر کشور کار شده است، افزود: این استان ظرفیت بالایی را در زمینه ژئوتوریسم دارد و می ‌توان از این پتانسیل استفاده کرد و گردشگری را توسعه داد.

 وی خاطرنشان کرد: این استان از نظر مخاطرات زمین ‌شناختی نیز رتبه 21 را دارد و به این معنا است که مخاطره‌ آمیز است و خطر زمین‌ لغزش، سیل، زمین‌لرزه، خشکسالی و فرونشست در منطقه وجود دارد که برای مقابله با این موارد نیز نیاز به برنامه‌ ریزی است.

در این همایش  همچنین از دکتر سادات فیض نیا؛ پیش کسوت این عرصه تقدیر بعمل آمد.

لازم به ذکر است که به گفته رئیس انجمن رسوب‌ شناسی ایران این سمینار بهمن ماه سال آینده در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار خواهد شد.

 

عکس های همایش را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 02-08-1397

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

غرس نهال به مناسبت روز درختکاری

کاشت3000 نهال به مناسبت روز درختکاری با حضور ریاست دانشگاه (22-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان