خانه  :: اساتید  :: اخبار

روز معلم گرامی باد
از معلم جان روشن یافتم



می‌گوید،‌ پروردگارا اینها را که من انجام نداده‌ام پس از کجایند؟!
خداوند می‌فرماید: این دانش توست که به مردم آموختی و پس از تو بدان عمل کردند...»
پیامبر اکرم(ص)
تعلیم و تربیت انسان‌ها از جمله اعمال نیک و اقداماتی است که پاداش فراوانی دارد و کسانی که خالصانه به این امر مشغول هستند از بهترین پاداش‌ها نزد خداوند متعال برخوردارند، جایگاه معلم و مربی در نزد خداوند تا بدانجاست که این شغل و رسالت هم‌وزن و مترادف با رسالت انبیا عنوان شده است و پیامبر اعظم(ص) بارها و بارها برای معلمان تقاضای بخشش و عفو، عمر طولانی و با عزت و کسب و کار با رونق آرزو کرده اند و فرموده‌اند که جنبندگان زمین، ماهیان دریا و همه اهل آسمان و زمین برای آموزگاران آمرزش می‌خواهند.
امروز 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم است و به همین مناسبت گزارش امروز و فردای کیهان را به مقام معلم اختصاص داده‌ایم.
نگاهی تاریخی
در اردیبهشت ماه سال 1340 و در گردهمایی اعتراضی فرهنگیان در میدان بهارستان روبه‌روی مجلس ملی آن زمان، یکی از فرهنگیان به نام دکتر ابوالحسن خانعلی با گلوله سرگرد شهرستانی از پای درمی‌آید و این روز تا چند سالی از سوی فرهنگیان روز معلم نامگذاری می‌شود. اما 18 سال بعد در شب دوازدهم اردیبهشت سال 1358معلم بزرگ انقلاب اسلامی آیت الله مرتضی مطهری توسط گروهک منحرف فرقان به شهادت می‌رسد و این روز به نام «روز معلم» نامیده می‌شود.
کارشناسان معتقدند استاد مطهری در روشنگری اقشار باسواد به ویژه فرهنگی جامعه نقش مؤثری داشت و آثار گرانبهایی از خود به جا گذاشت که نیازهای فکری نسل‌های بعد از انقلاب را تا سالیان سال تأمین کرد چرا که استاد مطهری دین مبین اسلام را منطبق با نیازهای روز جامعه و نسل جوان تفسیر می‌نمود و ارزش‌های این دین روشنگرانه را آنچنان احیا کرد که راه را برای نفوذ هرگونه شبه روشنفکری غربی یا تحجر فکری مسدود کرد.
جایگاهی که در وصف نمی‌گنجد


فریده شریفی


ارسال شده در مورخه: 11-02-1397