خانه  :: اساتید  :: اخبار

همایش نکوداشت حمدالله مستوفی مورخ،ادیب و جغرافیدان عهد ایلخانی
به همت اداره ی کل ارشاد اسلامی استان قزوین در مورخه 30 فروردین 1397 در قزوین برگزار شد.



همایش نکوداشت حمدالله مستوفی تاریخ‌نگار,جغرافی‌دان و ادیب نامور با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  ؛سازمان گردشگری و ایرانگردی ؛اداره آموزش و پرورش و انجمن ایرانی تاریخ  استان  قزوین در روز پنجشنبه سی‌ام فروردین‌ماه 1397 در مجموعه دولت‌خانه صفوی قزوین و در تالار سید مهدی مجابی برگزار شد.

این همایش در دو نوبت صبح و عصرانجام شد:  پارت اول  رأس ساعت 9 صبح با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید ، پخش سرود جمهوری اسلامی ، خیرمقدم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش آغاز گردید و با سه سخنرانی و ارائه سه مقاله به کار خود پایان داد. این مراسم که با اجرای آقای محمدعلی حضرتی مدیر میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین انجام گرفت،  ابتدا سر کار خانم ملا حسنی از اعضای هئیت رئیسه انجمن ایرانی تاریخ شعبه قزوین و دبیر اجرایی همایش گزارشی از روند شکل گیری « نکوداشت حمد الله مستوفی»  ارائه نمود  و از فرایندی سخن گفت که یک نشست تخصصی تبدیل به همایش ملی گردیه است.. بنا به  اظهار وی  52 مقاله به دبیر خانه همایش ارسال شده بود که پس از داوری در سه کار گروه ، 11 مقاله برای ارائه در سه پنل تخصصی انتخاب گردید.در ادامه از  دکتر ناصر تکمیل همایون برای سخنرانی دعوت به عمل آمد.

 ناصر تکمیل همایون دبیر علمی همایش در این مراسم با اشاره به شخصیت و آثار حمدالله مستوفی و کتاب نزهت‌القلوب اظهار کرد: کتاب نزهت‌القلوب به‌عنوان یک اثر جامع علوم انسانی است که حمدالله مستوفی آن را با انگیزه‌ی عشق و علاقه نگاشته است و خود نیز چنین آورده است: «غرض از تألیف این کتاب شرح احوال ایران است». وی یادآور شد : مورخان و جغرافی‌دانان پیش از وی نیز از احوال ایران چه در دوره باستان و چه در دوره اسلامی سخن به میان آورده‌اند، اما بیان هویت جغرافیایی ایران‌زمین مرزها و حدود، ایالات و ولایات، قرار داشتن ایران در کلیت نظام تاریخی جهان و غیره، روی‌هم‌رفته به گمان برخی محققان در میان مورخان اصیل عهد ایلخانی کتاب «نظام التواریخ بیضایی» و «نزهت‌القلوب مستوفی» شاید سرآمد همه تألیفات و رسایل آن روزگار باشد. وی همچنین کتاب تاریخ گزیده را کتاب تاریخ ملی ایرانیان عنوان کرد.


ارسال شده در مورخه: 05-02-1397