خانه  :: اساتید  :: اخبار

کسب رتبه نخست مسابقات تعیین اهداف علمی برای تاسواره‌ها
کسب رتبه نخست مسابقات تعیین اهداف علمی برای تاسواره‌ها توسط تیم دیدگاه دقیق دانشگاه زنجان



 

به گزارش روابط عمومی  دانشگاه، در همایش روز فناوری فضایی و در حضور  مهندس جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری  اطلاعات و  دکتر براری رییس سازمان فضایی ایران برگزیدگان رقابت دانشجویی طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی و رقابت تعیین اهداف علمی برای تاسواره ها معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، در بخش مسابقه تعیین اهداف علمی برای تاسواره‌ها که از سال ۹۵ توسط دانشگاه کاشان برگزار شد از میان ۴۰ تیم دانشگاهی شرکت کننده، تیم "دیدگاه دقیق" از دانشگاه زنجان به سرپرستی دکتر احمد درودی دانشیار گروه فیزیک و همراهی دکتر حسین صفری استاد فیزیک دانشگاه و آقایان یاسر شاکری، میثم شکری، علی مطهرفر دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و رضا عسگری، مجید پناهی و لیدا اکبری  دانشجویان دوره دکترای رشته فیزیک این دانشگاه به عنوان رتبه نخست معرفی شد.

تیم های مکعب سبز و آفاق از دانشگاه کاشان نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم این مسابقه را بدست آوردند.

تیم  های پلوتون از دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رتبه نخست مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی را بدست آورد.

تیم دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی نیز رتبه های دوم و سوم این مسابقه را بدست آوردند.

این مسابقه از سال ۹۴ آغاز شد و با انتخاب ۳ تیم برتر دانشگاهی به کار خود پایان داد. این مسابقه ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور است که با هدف جذب نیروهای متخصص و علاقه‌مند برای ورود به عرصه تحقیقات فضایی، ایجاد بسته مناسب تمرین عملی دانشجویان در زمینه‌های فضایی، شناسایی استعدادهای علمی و فنی در زمینه‌های فضایی و ترویج فناوری‌های فضایی و کاربرد آن در اقشار مختلف برگزار می‌شود.

در این مسابقه تیم‌ها تلاش می‌کنند تا ضمن آموزش، ماهواره‌ مکعبی را طراحی کنند. ماهواره‌های طراحی شده طی 5 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند و در هر مرحله تعدادی از آنها برای ورود به مرحله بعد انتخاب شدند. در نهایت از میان ۲۱ تیم دانشگاهی راه یافته به این رقابت، ۳ تیم به عنوان تیم‌های برتر این مسابقات معرفی شدند و همزمان با مراسم روز ملی فناوری فضایی، مورد تقدیر قرار گرفتند.

شایان ذکر است تیم دیدگاه دانشگاه موفق به طراحی ابزاری به حجم 10*10 سانتی متر شده است که در کنار ماهواره جهت استقرا در مدار زمین قرار گرفته که عملیات خود را بعد از پرتاب جدا از ماهواره به شکل مجزا انجام می دهد. از عملکردهای این ابزار می توان به " رصد زمین و ماه به صورت همزمان، اندازه گیری پدیده ضریب بازتاب زمین و کمک به تلسکوپ زمین تابش جهت کالیبره شدن" اشاره کرد.

شایان ذکر است تلسکوپ زمین تابش جهت بهره برداری در گروه فیزیک و رصدخانه دانشگاه طی هفته های آتی در دانشگاه زنجان مستقر خواهد شد.

تاسواره‌ها راه نوینی برای دستیابی به علوم و اکتشافات فضایی گشوده‌اند. در این زمینه چند سالی است بخش‌های دانشگاهی در زمینه طراحی و ساخت تاسواره‌ها با حمایت‌های دولتی فعال شده‌اند. با آماده شدن ایران برای ساخت و پرتاب تاسواره‌ها، استفاده از آنها در علوم و اکتشافات فضایی به رشد علمی ایران، به رشد فناوری‌های مرتبط، و به حضور ایران در صحنه بین‌المللی کمک شایانی می‌کند.

هدف از این رقابت استفاده از تاسواره‌ها برای رشد زیربنایی دانش فضایی کشور و همچنین ایجاد فرصتی مناسب برای شکوفایی ایده‌های نوین در حوزه علوم و اکتشافات فضایی در کشور است.

 

 

 

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 18-11-1396

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

حضور دانشگاه زنجان در نشست همکاری علمی دانشگاههای ایران با حوزه بریکس

با حضور دانشگاه زنجان، اولین نشست همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس برگزار شد. (04-02-1403)

   

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان