خانه  :: اساتید  :: اخبار

دانشجویان پژوهشگر برتر استان زنجان تجلیل شدند
پنج دانشجوی پژوهشگر برتر دانشگاه زنجان تجلیل شدند



 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری ایسنا، منطقه زنجان،با برگزاری آیین اختتامیه سومین جشنواره انتخاب دانشجویان پژوهشگر برتر استان، هفت برگزیده این جشنواره در سالن اجتماعات شهید نوری مجتع جهاددانشگاهی زنجان مورد تجلیل قرار گرفتند.

در آیین اختتامیه سومین جشنواره انتخاب دانشجویان پژوهشگر برتر استان زنجان، احسان صبوری دکترای علوم‌پزشکی (پزشکی مولکولی) از دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، بابک مولایی دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی و مدیریت بازاریابی از دانشگاه زنجان، سعید تقوی‌فردود دکترای شیمی آلی از دانشگاه زنجان،پگاه عظیم زاده دکترای شیمی عالی از دانشگاه زنجان، فاطمه اونق کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی از دانشگاه زنجان، محمدرضا میمنت رشته پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان و وحید گودرزی کارشناسی ارشد مهندسی علوم و صنایع غذایی از دانشگاه زنجان، هفت برگزیده جشنواره سوم بودند که مورد تقدید قرار گرفتند.

 گفتنی است پروفسور علی رمضانی در آیین اختتامیه سومین جشنواره انتخاب دانشجویان پژوهشگر برتر استان اظهار کرد: پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ما رقم بزرگی دارد و با توجه به کاهش جمعیت باعث شده تا حتی دانشجویانی که به لحاظ علمی وضعیت خوبی ندارند وارد دانشگاه شوند و خروجی آن را به عنوان نمونه در احداث ساختمان‌هایی که با اندکی زلزله فرو می‌ریزد، می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه با این شرایط خروجی دانشگاه‌های ما در آینده خروجی خوبی نخواهد بود، تصریح کرد: مگر در این جامعه چقدر مدرک دانشگاهی نیاز است و وقتی به هر دلیل نتوانستیم ‌شرایطی را فراهم کنیم که افراد به دنبال علاقه شغلی خود بروند شاهد این وضعیت خواهیم بود که این مسئله نیاز به تدوین قانون در مجلس دارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان تصریح کرد: در یک جامعه بیش از 50 درصد مشاغل به مدارک دیپلم و زیر دیپلم نیاز دارد و مقدار بسیار کمی به فوق لیسانس و دکترا نیاز دارد. کشوری مثل آلمان که جمعیت بیشتری نسبت به ما دارد در کل 25 هزار دانشجوی PHD دارد، این در حالی است که در انتهای سال قبل دانشجویان ما در این مقطع 50 هزار دانشجو بودند که یا شغل متناسب ندارند یا بیکار هستند.

 وی افزود: برای ورودی دانشگاه‌ها باید حد نصاب تعیین شود تا زمینه‌ای باشد که افراد به دنبال علاقه‌مندی خود بروند. در کشورهای خارجی این مسئله مورد توجه قرار دارد، هر چند توجه به مسائل تامین اجتماعی در این کشورها لحاظ می‌شود و ما نیز باید این امر را مورد اهتمام قرار دهیم.

رمضانی به پدیده مهاجرت دانشجویان اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی افرادی که شایستگی دریافت مدرک ندارند وارد دانشگاه می‌شوند صدمه آن متوجه دانشجویان نخبه می‌شود و در برخی از دانشگاه‌ها تعداد قابل توجهی پس از اخذ لیسانس کشور را ترک می‌کنند که یکی از دلایل آن بی‌توجهی به حد نصاب ورودی دانشگاه‌ها است که ضروری است مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان تاکید کرد: اگر هر فرد بر اساس علاقه خود وارد دانشگاه شود می‌توان فضای خالی برخی از دانشگاه‌ها را برای پذیرش دانشجویان خارجی اختصاص داد.

وی با انتقاد از تبلیغ کنکور در رسانه ملی گفت: ما به دنبال چه چیزی هستیم. برخی از کارها اصلا مولد نیست، این در حالی است که برخی از موسسات کنکور گردش مالی بسیار بالایی دارند. این‌ها در واقع اشکالات کار ما هستند در حالی که رسانه ملی باید با کارشناسی ایجاد انگیزه کند و اگر جلوی این کارها را نگیریم و مدرک را به کسانی بدهیم که شایستگی آن را ندارند شاهد اتفاقات بدتری از زلزله اخیر خواهیم بود.

رمضانی گفت: در مواردی هم مشاهده شده افرادی که مدرک گرفته‌اند با نفوذ اجتماعی زیادی که دارند جایگاه‌هایی را هم اشغال کرده‌اند و افرادی که شایستگی دارند چاره‌ای جز اینکه مملکت را ترک کنند، ندارد.

 این استاد نمونه کشوری با بیان اینکه معتقدم آموزش‌ها وضعیت بدی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: به طور عمومی قدرت خلاقیت و تجزیه و تحلیل در بین دانشجویان پایین آمده و حتی در مواردی مباحثی که مطرح می‌شود دانشجو متوجه نمی‌شود و این‌ها خطر بزرگی است و با این کیفیت آموزشی باید انتظار روزهای بد داشته باشیم.

وی افزود: کشورهایی مثل چین، کره و ژاپن برای ورود دانشجو به شدت سخت‌گیری می‌کنند و تناسب بین مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس وجود دارد، در حالی که بسیاری از دانشجوهای ما به رشته تحصیلی خود علاقه‌ای ندارند و می‌گویند اگر دانشگاه نیاییم چه‌کار کنیم.

 رمضانی در خصوص ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: این ارتباط با کدام اعتبار باید ایجاد شود. اعتبار دانشگاه‌های کارآفرین در دنیا رقم بسیار بزرگ و در حدود 15 هزار میلیارد تومان است و خیرین و واقفان حضور جدی در حمایت از دانشگاه‌ها دارند و بخشی نیز از طریق صنعت و با حمایت‌هایی که دولت برای ارتباط با دانشگاه برای واحدهای صنعتی به‌ویژه در تخفیف‌های مالیاتی در نظر گرفته تامین می‌شود این در حالی است که اگر بودجه بهترین دانشگاه ما تحقق پیدا کند رقم بسیار کوچکی در مقایسه با این خواهد بود.

شایان ذکر است پرفسور رمضانی از سال 1369 تاکنون دروس متنوع شیمی را در دانشگاه‌های کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تدریس کرده و بارها به عنوان استاد نمونه دانشگاه، پژوهشگر نمونه دانشگاه، پژوهشگر نمونه و ممتاز استان و استاد نمونه کشور انتخاب شده است.

اجرای ده‌ها طرح پژوهشی، بنیادی و کاربردی، انتشار بیش از 265 مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی ISI  با بیش از سه‌هزار ارجاع، چاپ سه مقاله بین‌المللی پر استناد دانشگاه زنجان، چاپ سه مقاله مروری بین‌المللی، ثبت بیش از 10 اختراع و ارائه صدها مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، بخشی از تلاش‌های پژوهشی این عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان به‌شمار می‌رود.

همچنین رئیس سابق دانشگاه زنجان گفت: باید زمینه خلاقیت در پژوهش را تقویت کنیم، زیرا خلاقیت در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و پژوهش است که در دنیای مدرن به نتیجه می‌رسد.

  خلیل جمشیدی اظهار کرد: این آمار مبنی بر اینکه در کاربردی کردن آموزش‌ منجر به اشتغال از آخر اول شدیم، چیزی جز انرژی منفی عایدمان نمی‌کند ولی این‌ها واقعیت تلخ جامعه است که نباید از آن غافل شد.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها است که کشور تحت فشارهای درونی و بیرونی قرار دارد و برای رسیدن به هدف باید مقاومت کرد، گفت: نباید غافل شد که جوانان سرمایه‌های کشور ما هستند و کشور به اتکای این جوانان و در قالب نظام آن‌قدر توانمند است که خم نشویم و بتوانیم استقامت کرده و از این مرحله عبور کنیم تا به چیزی که حق کشور است برسیم، زیرا ایمان دارم جوانان توانمندی داریم که اگر شرایط برای بروز این توانمندی‌ها فراهم شود کشور را متحول خواهند کرد.

 جمشیدی خاطرنشان کرد: هرگز نباید ناامید شد و همانطور که حضرت یوسف (ع) در اوج ناامیدی ولی با توکل به خدای متعال به سمت در بسته دوید و در نهایت به سعادت رسید ما نیز باید با استعانت از خدای متعال، نه تنها از درهای بسته هراسی نداشته باشیم، بلکه با توکل به خدای متعال به پیش برویم، هر چند نباید از کاستی‌ها غافل شد.

رئیس سابق دانشگاه زنجان تصریح کرد: باید به سهم خود تلاش و زمینه خلاقیت را تقویت کنیم، زیرا این خلاقیت در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و پژوهش است که در دنیای مدرن به نتیجه می‌رسد و باید تلاش کنیم مباحث تئوریک فقط در جای مورد نیاز خود مورد استفاده قرار گیرد.

 جمشیدی تاکید کرد: با تقویت خلاقیت و میدان دادن به جوانان خلاق باید از شرایط سنتی که قدمت طولانی هم دارد خارج شویم و اخلاق و دین حکم می‌کند که ناامید نشده و با توکل به خدای متعال حرکت رو به ‌جلو داشته باشیم.

 وی با اشاره به سهم 4 دهم درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی، تصریح کرد: این در حالی است که در نرم بین‌المللی این سهم تا یک و نیم درصد است و با توجه به این اعتبارات، جوانان و محققان ما نمی‌توانند خودی نشان داده و انتظارات به حق جامعه را برآورده کنند.

در ادامه دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان گفت: نیاز به پژوهش فقط معطوف به صنعت نیست و همه جامعه نیاز به پژوهش دارد.

 ابوالفضل جلیلوند اظهار کرد: نباید اهتمام به اقدامات پژوهشی مختص به یک هفته بوده و اقدامات پژوهشی تا مناسبت سال دیگر به فراموشی سپرده شود.

  وی تصریح کرد: پژوهش ضرورت بقا و پیشرفت است و برای اینکه پژوهش را جدی بگیریم باید قبل از آن جایگاه علم و دانش را جدی بگیریم، در این صورت پژوهش می‌تواند مشکل‌گشای ما در امور مختلف باشد.

 جلیلوند با اشاره به برگزاری جشنواره انتخاب دانشجویان پژوهشگر برتر استان گفت: این امر اقدام خلاقانه‌ای است که استان متولی آن بوده و جهاددانشگاهی زنجان عهده‌دار برگزاری آن است و هر بار نیز شاهد خلاقیت و نوآوری در اجرای این جشنواره هستیم.

دبیر ستاد استانی هفته پژوهش زنجان خاطرنشان کرد: ما ترکیبی از آموزش و پژوهش هستیم و لازمه پژوهش خوب را آموزش خوب می‌دانیم و باید دانش‌آموزان ما نگاه ویژه‌ای به پژوهش داشته باشند و علاوه بر صداقت در پژوهش، مسائل پیرامونی خود را جدی بگیرند.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان گفت: نباید هزینه‌ها و ظرفیت‌های پژوهشی را هدر دهیم، بلکه با رصد دقیق مسائل و مشکلات بتواینم به درستی اقدام‌پژوهشی انجام داده تا راه‌حلی برای برطرف کردن مسائل باشد.

 جلیلوند با تاکید بر اینکه همه جامعه نیاز به پژوهش دارد، خاطرنشان کرد: نیاز به پژوهش فقط معطوف به صنعت نیست و همه جامعه نیاز به پژوهش دارد و این توفیق بزرگی است که استان زنجان بتواند در این زمینه پیش‌قراول باشد.

 

 

 

http://docs.znu.ac.ir/web/prmovie/1394/pr_telegrm1.jpg

 

 

 

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 5-10-1396

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان