خانه  :: اساتید  :: اخبار

بارش شهابی جوزایی
بارش شهابی جوزایی، با شکوه ترین شهاب باران سال ۹۶ را از دست ندهید



 

 

بارش شهابی جوزایی/با شکوه ترین شهاب باران سال ۹۶ را از دست ندهید

 

با نزدیک شدن به اواخر ماه آذر و اواسط ماه دسامبر باید منتظر باشکوه ترین بارش شهابی سال ۹۶ بود، همه ساله از ۱۶ آذر تا ۲۷ آذر بارش شهابی موسوم به جوزایی را نظاره گر هستیم. این بارش ۲۲ و ۲۳ آذر به اوج خود خواهد رسید.

بارش شهابی جوزایی در شامگاه 22 آذر امسال به اوج خود خواهد رسید. طبق پیش بینی های انجام شده، باید شاهد نرخ بارش متوسط 60 شهاب در ساعت باشیم و در اوج بارش نیز این عدد به 120 شهاب در ساعت افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه در این شب زمان طلوع ماه اندکی قبل از سپیده دم است، شاهد آسمان تاریک و بدون ماه هستیم و بهترین فرصت برای رصد و عکاسی از این پدیده شگفت انگیز است.

با آنکه اوج بارش برای سال جاری در حدود ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه پیش بینی شده، اما بازه تغییراتی میان ساعات ۱۷:۳۰ روز چهارشنبه، تا ۱۴:۳۰ روز پنجشنبه دارد؛

 

بارش شهابی جوزایی

زمانی که به تماشای بارش های شهابی می نشینیم گویی شهاب های آن بارش از یک نقطه آسمان ظاهر می شوند.  اگر رد شهاب ها رو بر روی نقشه آسمان ترسیم کنیم تمام آن ها به یک نقطه اشاره دارند که به آن کانون بارش گفته می شود.

جهت پیدا کردن مناسب این کانون بارش صورت فلکی که در آن محدوده هست را به عنوان کانون  بارش مشخص میکنند. کانون این بارش شهابی صورت فلکی جوزا یا دوپیکر است، بنا بر این به آن بارش شهابی جوزایی گفته می شود.

اولین گزارش ثبت شده از این بارش مربوط به سال 1833 میلادی دررودخانه می سی سی پی می باشد.

 

منشا سیارکی بارش جوزایی

بر خلاف باقی بارش های شهابی معروف از جمله برساووشی، ربعی، اژدهایی،جباری،اسدی ،ثوری و ... که منشا آن ها دنباله دار ها هستند بارش شهابی جوزایی یک منبع سیارکی دارد. منشا این بارش سیّارک ۱۹۸۳TB یا فایتون ۳۲۰۰ است این جرم به عقیده ای کارشناسان دنباله دار خاموش است یعنی روزی مانند دیگر دنباله دار ها بر روی سطح آن یخ وجود داشته است،اما دیگر وجود ندارد.

 

بهترین مکان جهت تماشای این رخداد

اغلب پدیده های نجومی را باید در آسمان تاریک و به دور از آلودگی نوری شهر ها تماشا کرد. بارش های شهابی هم از این قائده مستثنی نیسند و باید از شهر دور شد تا بتوانیم شاهد هرچه باشکوه تر دیده شدن این پدیده باشیم.

 

فصل پاییز و سرما

با توجه به اینکه در اواخر پاییز شاهد این بارش شهابی زیبا هستیم و همانطور که اشاره شد باید از شهر ها دور شد و به مناطق بکر و به دور از آلودگی نوری رفت، در طول شب حتما سرما را احساس خواهیم کرد و باید لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشیم، نوشیدنی های گرم مثل قهوه و چایی بنوشیم، چرا که هم باعث گرم شدن می شوند هم اینکه از بخواب رفتن جلوگیری می کند. حتما زیر انداز ضخیم و ضد رطوبت به همراه داشته باشید، چرا که در فصل سرما گاها زمین ها مرطوب هستند و این رطوبت باعث سرد شدن محل استراحت می شود.

 

 سر به هوا باشید و از این پدیده نجومی لذت ببرید

همه چیز آماده است برای دیدن این رخداد فوق العاده نجومی، کافی است که در کیسه خواب دراز بکشید و از آسمان بالای سر خود لذت ببرید.

    توصیه می شود که محدوه آسمان را با هم گروهی های خود تقسیم کرده تا بتوانید تعداد شهاب های بیشتری رو تماشا کنید.

 

ثبت بارش شهابی

در پایان امیداورم که از این رخداد زیبای نجومی نهایت لذت رو ببرید، اگر هم که مایل هستید گزارش بارش شهاب ها را ثبت کنید می توانید به وبسایت انجمن پژوهشی شهاب و شهاب سنگ مراجعه کنید و با پر کردن فرم مخصوص آن ها این بارش زیبا رو ثبت کنید و یا به وبسایت سازمان بین‌المللی شهاب (IMO) رفته و گزارش خود را ثبت کنید.

 

 


ارسال شده در مورخه: 21-9-1396

آخرين اخبار با موضوع: رصدخانه دانشگاه

دبستان صدرا در رصدخانه دانشگاه

بازدید دانش آموزان دبستان صدرای کوی فرهنگ از رصدخانه دانشگاه (22-12-1402)

   

مدارس شمس، بهار ایمان و سردار سلیمانی در دانشکده علوم

بازدید مدارس مختلف زنجان از دانشکده علوم (19-12-1402)

   

دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در رصدخانه

بازدید دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی کهلا منطقه بزینه رود از رصدخانه (09-12-1402)

   

بازدید مدارس و دبیرستانهای استان زنجان از بخشهای مختلف دانشکده علوم

بازدید مدارس و دبیرستانهای استان زنجان از بخشهای مختلف دانشکده علوم (09-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
رصدخانه دانشگاه

جزئیات هلال ماه شوال 1444