خانه  :: اساتید  :: اخبار

13 آبان روز استكبار ستيزي گرامي باد
" شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل برگرفته از اعتقادات ماست"



چرا می گوییم ؟ " مرگ بر آمریکا "

1-چرا می گوییم مرگ بر آمریکا ؟

منظور از آمریکا در شعار «مرگ بر آمریکا» که شعاری رایج در ایران و برخی احزاب و گروه های سیاسی- مذهبی در برخی کشورهای دنیاست، به هیچ وجه، مردم آمریکا نیست که زیر زنجیرهای امپراتوری خبری و رسانه های استکباری و شعارهای دروغین آن، بی خبر از ظلم و جنایات دولتمردان خود در جهان بوده، تاب برآوردن فریادی را ندارند؛ بلکه منظور از آمریکا، نظام سیاسی و سیاست هایی است که از سوی حکومت و دولت آمریکا در دنیا اعمال می شود. دولتی که روح استکباری و خوی فرعونی آن بر کشورهای بسیاری سایه انداخته است .

البته روح استکباری آمریکا، تنها در کالبد دولت و حکومت آمریکا دمیده نشده است، بلکه بسیاری از مؤسسات اقتصادی، شبکه های مخفی و آشکار سیاسی، مراکز فرهنگی، پژوهشی، خصوصی و بین المللی، حتی با عنوان خیریه و بخش عمده ای از مطبوعات و رسانه های جهانی، با روح استکباری آمریکا، به منظور پیش برد اندیشه و اراده آن، در کار و حرکت هستند.

بنابراین، در شعار مرگ بر آمریکا، مردمی که در سیاست ها و ظلم های دولت خویش، نقش نداشته یا بی اطلاعند، مورد لعن و نفرین نمی باشند.

2- چرا می گوییم مرگ بر آمریکا؟

شعار مرگ بر آمریکا، شعاری برآمده از تجربه های بسیار مردم ایران، در طول سال های متمادی است که با تمام وجود، خوی استکباری آمریکا را تجربه کرده اند؛ نظیر راه اندازی کودتای 28 مرداد 1332ش. و حمایت از رژیم مستبد پهلوی و چپاول منابع اقتصادی، فرهنگی و انسانی کشورمان قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مردم ما شاهد تهیه و تدارک انواع توطئه ها به منظور به شکست کشاندن این نهضت عظیم اسلامی بوده اند؛ مانند کودتای نوژه، راه اندازی و مداخله در جنگ تحمیلی، مسدود نمودن دارایی های ایران، تحریم های ظالمانه و مختلف  اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و کارشکنی و اخلال در روند سازندگی کشور و تلاش برای متوقف کردن پیشرفت های صلح آمیز هسته ای ایران و تروریسم خواندن ایران و نیز دخالت آشکار در حوادث داخلی ایران و حمایت های گسترده و آشکار از اغتشاش گران.

3- چرا می گوییم مرگ بر آمریکا؟

این شعار در واقع، یک هشدار و بیدارباش دائمی جهت آگاهی در مقابل توطئه های دائمی آمریکا، در قبال ملت مسلمان و آزادة ایران است؛ چنان که مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی می فرماید: «ما همة مشکلات را به گردن آمریکا نمی اندازیم. مشکلات ما از خودمان است؛ منتها دشمن از این مشکلات می خواهد حداکثر استفاده را کند؛ پدر کشور و ملت را در بیاورد. ما نمی گوییم اگر تورم هست، تقصیر آمریکاست؛ نه، اگر تورم هست، اگر کاهش قدرت خرید هست، اگر کمبود اشتغال هست، چه کسی گفته تقصیر آمریکاست؟ ما گردن آمریکا  نمی اندازیم؛ این تقصیر خود ماست؛ تقصیر مسئولان است؛ اما اگر اسم آمریکا را می آوریم، اگر حرف آمریکا را می زنیم، می خواهیم بگوییم که گرگی کمین گرفته، پشت خم کرده که به شما حمله کند؛ از این غافل نباشید. به مسئولان می گوییم ضعف ها را برطرف کنید، به شما می گوییم که متوجه این دشمن باشید؛ تا به شما حمله نکند...».1 بر این اساس، دو چیز تداوم این شعار را رقم زده است ؛ نخست روح ظلم ستیزی مردم ایران که نیروی ایجاد انقلابی عظیم را داشتند و دیگر رسوایی آمریکا در این که نشان داد مظهر بیداد و فرعونیت است و از هیچ تجاوز و جنایت و خیانتی برای شکستن عمود خیمة استقلال و به قفس در آوردن آزادی این ملت ، فروگذار نمی کند. این دو عامل ، همچون دو بال پر توان ، شعار «مرگ بر آمریکا» را در سپهر شعور تاریخی مردم ایران به اوج رسانید.( از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشگاهیان شهید بهشتی 22/2/1382)

4- چرا می گوییم مرگ بر امریکا؟

شعار مرگ بر آمریکا و اعلام تنفر از کفار و مستکبران، دارای مبانی عقیدتی و دینی است و در فرهنگ و ادبیات اسلامی، موارد متعددی یافت می شود که خداوند و بزرگان دین، مشرکان، ظالمان و مستکبران و... را لعن و نفرین کرده اند و برای آنها آرزوی مرگ کرده اند؛ مانند آیات زیر:

الف) «ان الذین یؤذون اللّه و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره». احزاب، آیة 57.

ب) «قتل اصحاب الاخدود؛ مرگ بر شکنجه گران صاحب گودال آتش». بروج، آیة 4.

ج) «قتل الانسان ما اکفره؛ مرگ بر انسان؛ چه قدر کافر و ناسپاس است». عبس، آیة 17.,

همچنین یکی از وظایف و واجبات، «تبری» و بی زاری از دشمنان اسلام می باشد و این بیزاری، در زبان و عمل ظهور می یابد. بنابراین، صحت اصل شعار مرگ و برائت از دشمنان الهی، روشن شد. آیا آمریکا مشمول این شعار می باشد؟ با در نظر گرفتن ابعاد توطئه و جنایت آمریکا برضد مردم ایران و سایر ملت های مظلوم جهان و خصومت و دشمنی آشکار آن با دین اسلام، شکی باقی نمی ماند که آمریکا مصداق مسلم شرک، کفر، عصیان و استکبار در زمین می باشد و مسلمانان، نه تنها موظف به بیان این انزجار می باشند، بلکه وظیفه دارند در عمل نیز با آن مبارزه نمایند؛ تا هرگونه سیطره و سلطة این استکبار بر مسلمانان برداشته شود.

5- چرا می گوییم مرگ بر امریکا ؟

قرآن کریم می فرماید: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» و اعلام شعار مرگ بر آمریکا، به معنای نپذیرفتن و زیر بار سلطة نامشروع آمریکای تمامیت طلب نرفتن و به معنای برائت از آن می باشد؛ همان گونه که خداوند و رسولش نیز از مشرکین برائت می جویند؛ «ان الله بری ء من المشرکین و رسوله» توبه، آیة 3.

بنابراین برای حفظ عزت و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود و حفظ منافع و مصالح جامعه و انقلاب اسلامی، تا زمانی که آمریکا دست از این خوی سلطه طلبی و فساد در زمین برنداشته و مسئولین نظام مقدس اسلامی هم مصلحت بدانند، این شعار ادامه خواهد داشت.

6- چرا می گوییم مرگ بر امریکا ؟

با توجه به ماهیت استکباری آمریکا در قبال ایران و جهان، شعار «مرگ بر آمریکا»، دارای آثار حیات بخشی در داخل و در سطح جهانی است. این شعار، ندای حقی است که بر سنت و کلام حق استوار است . در این فریاد پاک و متعالی، دست کم دو وجه مثبت دیگر و دو فایده حیاتی می توان یافت؛ نخست وجه سیاسی و بین المللی آن است، یعنی صلابت «مرگ بر آمریکا»، بیان حق و فریاد مظلومیت است و پلیدی ظالم را آشکار و رسوا می سازد و جسارت در برابر ظلم غالب را در میان مردم جهان، پدید می آورد و ظالم را ذلیل و پریشان می کند و امروزه شاهد هستیم که این شعار در بسیاری از کشورها تکرار می شود.

7- چرا می گوییم مرگ بر امریکا ؟

فایدة دیگر، اثر روان شناختی این شعار است که اظهار تنفر از ظالم ، ترحم بر مظلوم را در دل تقویت می کند و انسان را از تمایل به ظلم و ظالم باز می دارد و این امر، موجب صفا و صداقت دل و جان می گردد؛ امیرالمؤمنین علیه السلام در وصیت به امام حسن و امام حسین علیهما السلام فرمود: «دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید». نهج البلاغه، نامة

اگر امروزه شرایط اجرای حکم جهاد با مستکبران فراهم نیست، لازم است که شهادت طلبانه، فریاد مرگ بر آمریکا را بلند و رسا فریاد زنیم و قدمی عقب نگذاریم ؛ به امید روزی که جهانی بیدار و شجاع، دیو ظلم و ظلمت را از پای در آورد و دولت فرخندة یار فرا رسد.

8-  چرا می گوییم مرگ بر امریکا ؟

چون این شعار اکنون در راستای منافع ملی و حفظ حیثیت ملی و اعتقادی و انسانی ماست، بر آن تأکید می کنیم؛ ولی لازم است بکوشیم که مخالفت با استکبار آمریکا، در حد شعار و سیاست باقی نماند؛ بلکه با تلاش های علمی ، فعالیت های اقتصادی و تقویت ابعاد اعتقادی ، فرهنگی و... مبارزه ای همه جانبه انجام دهیم و از سطحی شدن پرهیز کنیم و همان طور که نباید از سایر ابعاد مبارزه و مقاومت و جهاد، غافل شد، نباید از بعد سیاسی هم غافل شد؛ زیرا کشوری مثل ژاپن با توفیقات اقتصادی و تکنولوژیک ، در زمینه های سیاسی ، در بند استکبار آمریکاست 9- چرا می گوییم مرگ بر امریکا ؟

در کنار مبارزة همه جانبه با اهداف و توطئه های آمریکا در قبال کشورمان و جهان بشریت، یکی از وظایف دینی و انقلابی ما، تلاش برای هدایت و بیداری مظلومان و ملت هایی است که زیر سلطة تبلیغات سهمگین استکبار جهانی، در جهل و بی خبری گرفتارند که شامل ملت آمریکا نیز می شود. از این رو، رویکرد نظام اسلامی در قبال چنین ملت هایی، مبتنی بر تبلیغ آموزه های حیات بخش اسلامی و تلاش برای افشای ماهیت شوم دولت مردان این گونه کشورهاست و این کار با اعزام مبلغ، گسترش شبکه های برون مرزی صدا و سیما، سایت های اینترنتی، جذب طلبه و دانشجو، برگزاری همایش های بین الملی و دعوت از روشنفکران و نخبگان این کشورها و...، صورت می گیرد.

 

بسیج کارکنان دانشگاه زنجان

و

امور ایثارگران دانشگاه زنجان

 

 


ارسال شده در مورخه: 13-8-1396

آخرين اخبار با موضوع: امور دانشجویان شاهد و ایثارگر

حمله موشکی دلاور مردان سپاه

ایران شنبه شب به وقت محلی ده‌ها پهپاد و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کرد (26-01-1403)

   

شهید روح تاریخ و گواه انسانیت است

شهادت زیباترین و اصلی‌ترین گذرگاه رسیدن به معبود است (14-01-1403)

   

انتخابات را متعلق بخود بدانید

شرکت در انتخابات، یک عمل صالح است؛ (09-12-1402)

   

سپاس از خانواده شهید موسوی بابایی و جانباز دکتر سلیمی

خانواده شهدا ولی نعمت ما هستند و ما خود را مدیون ایثار، صبر و استقامت خانواده شهدا وایثارگران می‌دانیم.سپاس (25-11-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
امور دانشجویان شاهد و ایثارگر

طرح سپاس