خانه  :: اساتید  :: اخبار

رونمایی از مجموعه مقالات پژوهش های بین المللی مراغه
رونمایی از مجموعه مقالات پژوهش های بین المللی مراغه با همکاری استاد گروه زمین شناسی



 

 

همزمان با نخستین روز ملی فسیل ایران (3 آبان 1396) از اولین مجموعه مقالات (special issue) منتشر شده پیرامون پژوهش های بین المللی دیرینه شناسی کشور در گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان رونمایی گردید.

این مجموعه مقالات در ارتباط با تحقیقات اخیر صورت گرفته بر روی پستانداران فسیل میوسن بالایی مراغه و محیط زیست دیرینه آنها می باشد که توسط تیمی چند ملیتی از کشورهای ایران، فنلاند، ژاپن، آمریکا، چین و فرانسه صورت گرفته است. این شماره ویژه نخستین ثمره دور جدیدی از مطالعات بین المللی در منطقه فسیلی مراغه می باشد که پس از چند دهه رخوت از سال 2007 دوباره آغاز گردیده است. لازم به یادآوری است این پژوهش ها در 3 سال گذشته با محوریت دانشگاه زنجان و گروه همکاری های علمی بین المللی آن انجام شده و همچنان ادامه دارد.

در این مجموعه مقالات که توسط ژورنال تنوع زیستی دیرینه و دیرین محیط های (Palaeobiodiversity and Palaeoenvironments ) موسسه سنکنبرگ (Senckenberg) آلمان و توسط انتشارات اشپرینگر (Springer) منتشر شده است مقالاتی در ارتباط با کشف فسیلهای جدیدی از میمون ها از منطقه مراغه و بوم شناسی و محیط زیست دیرینه آن ها و نیز ویژگی های محیط رسوبی، سن سنجی، دیرینه مغناطیس و دیرین بوم شناسی نهشته های سازند مراغه وجود دارد. همچنین در این مجموعه فسیل اسب ها و زرافه های مراغه مرور شده و سیستماتیک جدید آنها ارائه گردیده است. این مجموعه توسط دکتر مجید میرزایی عطاآبادی (گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان) و پروفسور میکائیل فورتلیوس (گروه علوم زمین و جغرافیا دانشگاه هلسینکی فنلاند) ویراستاری شده است.

هر چند بیش از سه دهه پیش مجموعه مقالاتی پیرامون مطالعات فسیل شناسی و چینه شناسی در برخی نقاط ایران توسط سازمان زمین شناسی کشور منتشر گردیده بود، این نخستین باری است که مجموعه مقالاتی از این دست با تمرکز بر یک مجموعه فسیلی  منطقه ای خاص  در ایران توسط ژورنالی معتبر و بین المللی با سابقه ای  طولانی به چاپ می رسد. جا دارد ضمن تشکر از نشریه یاد شده از دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست که امکانآغاز دوباره  پژوهش های بین المللی در مراغه و انتشار برآیند آن را فراهم نموده است قدردانی نماییم.

 


ارسال شده در مورخه: 9-8-1396

آخرين اخبار با موضوع: دفتر همکاریهای علمی بین المللی

امضای تفاهم نامه با دانشگاه یورال روسیه

امضای تفاهم نامه ی همکاری عملی و فرهنگی بین المللی بین دانشگاه زنجان و یورال روسیه (28-01-1403)

   

معرفی فرصت مطالعاتی در کشور سوئیس

وبینار معرفی فرصت مطالعاتی در کشور سوئیس (28-06-1402)

   

موفقیت تیم ورزشی دانشگاه زنجان

موفقیت تیم ورزشی دانشگاه زنجان در مسابقات دانشگاههای جهان (18-06-1402)

   

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی (دانشگاه تربیت مدرس، 15-16 اسفند 1401) (29-01-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر همکاریهای علمی بین المللی

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی