خانه  :: اساتید  :: اخبار

مقاله دانشیار دانشگاه زنجان مشمول دریافت تشویقی مجلات
مقاله دانشیار دانشگاه زنجان مشمول دریافت تشویقی مجلات برتر شد



مقاله دانشیار دانشگاه زنجان مشمول دریافت تشویقی مجلات برتر گروه ج فدراسیون سرآمدان شد.  به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، مقاله دکتر هاشم شهروس‌وند دانشیار گروه شیمی و آقایان سعید عباس‌پور دانشجوی کارشناسی ارشد و بابک پاشایی دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه زنجان که در مجله Chemical Communications منتشر شده است، مشمول دریافت تشویقی مجلات برتر گروه ج فدراسیون سرآمدان شده و مبلغ 100 میلیون ریال تشویقی به آن تعلق گرفت.

  در سال‌های اخیر منابع و ادوات نوری که دیودهای نورگسیل LED نام گرفته‌اند به طور چشم‌گیر و گسترده‌ای در جهان امروزی جایگزین منابع قدیمی پرمصرف و منابع نوری شده است.با این وجود نسل بسیار جدیدی به‌نام سلول‌های نورگسیل الکتروشیمیایی  به دلیل کاهش شدیدی هزینه‌های ساخت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

  نسل جدید منابع و ادوات نوری که دیودهای نورگسیل نام گرفته‌اند به طور چشم‌گیر و گسترده‌ای در جهان امروزی جایگزین منابع قدیمی پرمصرف و کم‌بازده منابع نوری شده است که اصطلاحا لامپ‌های حبابی نامیده می‌شوند.

دیودهای نورگسیل ویژگی‌های منحربه‌فردی از جمله بازده بالا، پایداری و طول عمر بیشتر و روشنایی و توان چندین برابری را نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر از خود نشان می‌دهد.  نسل جدید دیودهای نورگسیل بر پایه ترکیبات آلی نسبت به نسل اتصال مثبت و منفی دارای ویژگی‌های برجسته‌تری شامل امکان تولید طیف وسیعی از رنگ‌های متفاوت و نشرهای خالص، بازده و توان بالا، قدرت تفکیک بالا و نیز قابلیت انعطاف‌پذیر پنل‌های یکپارچه است که هم‌اکنون به طور وسیعی توسط شرکت‌های تجاری در مقیاس وسیع در بازار مصرف توزیع شده است.

  از بزرگ‌ترین محدودیت‌های OLED ها می‌توان به ساخت این دیودها اشاره کرد که شامل لایه نشانی چندین لایه از مواد است که پیچیدگی زیادی به این دسته از منابع نوری می‌بخشد.از این‌رو نسل بسیار جدیدی که سلول‌های نورگسیل الکتروشیمیایی نامیده می‌شود بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است؛ چراکه تعداد لایه‌های مورد استفاده به طور محسوس کاهش یافته که منتج به کاهش هزینه و مراحل آماده‌سازی و ساخت این سلول‌ها شده است.

  در این تحقیق سلول‌های الکتروشیمیایی نورگسیل که برپایه کمپلکس‌هایی از فلز روتنیم با لیگاندهایی که حاوی چهار اتم نیتروژن در یک حلقه پنج تایی بوده که اصطلاحا تتراوزل نامیده می شوند برای اولین‌بار تهیه و مورد تست قرار گرفت.

به طور جالبی این سلول‌ها در ناحیه مادون قرمز نزدیک، بیشتر از 700 نانومتر، از خود نشان می‌دهند که این در حالی است که نشر در این ناحیه به دلیل محدودیت گاف انرژی و انرژی کم نیاز به همنشینی عوامل مختلفی است که امکان بررسی‌های بیشتر را با محدویت مواجه کرده است.

نتایج این کار پژوهشی که در ژورنال Chemical Communications به چاپ رسیده است به بسط و تبیین این دسته از سلول‌های جدید نورگسیل می‌پردازد.

لینک به منبع

;
ارسال شده در مورخه: 7-5-1396