خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
یازده منبع گیاهی غنی از کلسیم را بشناسید



 احتمالا تصور شما نسبت به غذاهای غنی از کلسیم، شیر و خانواده محصولات لبنی است. در حالی که لبنیات منبع اصلی استخوان سال است و هر فنجان شیر، 280 میلی گرم کلسیم دارد، اما شما می توانید برای کسب روزانه 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم مورد نیاز روزانه به محصولات گیاهی نیز متوسل شوید.

در اینجا محصولات گیاهی که بیشترین میزان این ماده معدنی ضروری برای بدن را دارند، معرفی شده اند:

برگ چغندر: این سبزی تیره رنگ غن یاز کلسیم، ویتامین ث و آنتی اکسیدان است. کلسیم نقش مهمی در کاهش دردهای قبل از قاعدگی دارد. این گیاه غنی از آنتی اکسیدان در صورتی که مرتب مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری ‌های زیادی را کاهش می ‌دهد. میزان کلسیم برگ چغندر در هر یک دوم فنجان به صورت پخته شده، 79 میلی گرم است.

بادام: این میان وعده مناسب در هر 1 اونس، 82 میلی گرم کلسیم دارد و علاوه بر کلسیم، غنی از پروتئین، روغن های سالم و ویتامین های گروه ب است. روغن بوداده بادام حاوی بیشتری میزان کلسیم است.

لوبیا چیتی: در هر یک دوم فنجان، 86 میلی گرم کلسیم دارد و منبع خوبی از پروتئین، فولات، فیبر است.

کلم: در هر یک دوم فنجان 90 میلی گرم کلسیم دارد و علاوه بر آن سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است.

اسفناج: اسفناج حاوی کلسیم قابل ‌توجهی است که البته میزان آن بسته به نوع پخت متفاوت است. آب ‌پز کردن باعث می ‌شود که میزان کلسیم اسفناج کاهش پیدا کند. در حالت کلی هر 100 گرم اسفناج حاوی 140 میلی‌ گرم کلسیم است.

لوبیا سفید: سرشار از کلسیم، فیبر و پروتئین است و هر یک دوم فنجان از آن 96 میلی گرم کلسیم دارد. باید بدانید که در همین میزان لوبیا سبز 177 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد.

دانه کنجد: در هر 1 اونس، حاوی 273 میلی گرم کلسیم است و مواد دیگری مانند مس و منگنز نیز همراه آنند. دانه کنجد یک گیاه روغنی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است.

سویا: سویا سرشار از کلسیم است که می ‌توان آن را با شیر گاو مقایسه کرد. این ماده‌ غذایی حاوی ایزوفلاونی به نام «دیادیزن» است که اجازه نمی ‌دهد کلسیم استخوان‌ ها از بین برود. این ماده همچنین جلوی دفع کلسیم از طریق ادرار را می ‌گیرد. توجه داشته باشید که توفو یا همان پنیر تهیه شده از شیر سویا.

با آرزوی سلامتی و تندرستی

معاونت دانشجویی

مرکز بهداشت و درمان


ارسال شده در مورخه: 10-4-1396

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

پیام های بهداشتی

موادغذایی ضروری برای افراد 45 سال به بالا

   

پیامهای بهداشتی

یازده منبع گیاهی غنی از کلسیم را بشناسید

   

پیامهای بهداشتی

دلایلی که به شما ثابت می کند دیگر نباید وزن کم کنید!

   

به مناسبت (12 اردیبهشت) روز جهانی آسم

7 راهنمای خودمراقبتی در مبتلایان به آسم

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

پیامهای بهداشتی