خانه  :: اساتید  :: اخبار

پبام بهداشتی
هشدار درباره یک بیماری کشنده در فصل گرما/خرید گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی ممنوع!



رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:


هشدار درباره یک بیماری کشنده در فصل گرما/خرید گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی ممنوع!

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگوCrimean Congo Haemorrhagic Fever (CCHF) ، گوشتی را تهیه کنند که مهر سازمان دامپزشکی را داشته باشد.

به گزارش آوای سلامت، دکتر محمد مهدی گویا، گقت: تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن تا ۳۰ درصد موارد جان خود را از دست می‌دهد حتی اگر درمان شود. یکی از راه‌های انتقال آن نیز از طریق گزش کنه‌ای است که روی بدن حیوان آلوده به خصوص دام‌های اهلی مانند گوسفند و بز وگاو زندگی می‌کند. این ویروس وارد بدن دام شده و بعد با گزش باعث ابتلای فرد به بیماری می‌شود.

دکتر گویا تاکید کرد: خرید گوشت از منابع نامطمئن مانند کنار خیابان، جاده و ... مردم را در معرض ابتلای به تب کریمه کنگو قرار می‌دهد. به همین دلیل گوشت باید مهر تایید سازمان دامپزشکی را داشته باشد.

به گفته وی، این بیماری بیشتر یک بیماری شغلی است. کسانی که به صورت مستقیم با دام سرو کار دارند، آن را ذبح می‌کنند، قصاب‌ها و حتی زنان خانه‌دار نیز ممکن است به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده، مبتلا به این عفونت‌ شوند. همچنین کسانی که در معرض خون و ترشحات بدنی فرد بیمار قرار دارند نیز در معرض ابتلا هستند. در کشور ما هر سه راه انتقال این بیماری تا به حال مشاهده شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: این بیماری معمولا در فصل بهار و تابستان شایع است، اما در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود. تب کریمه کنگو واکسنی برای پیشگیری ندارد و مهم‌ترین نکته برای این کار رعایت نکات بهداشتی توسط کسانی است که دام نگهداری می‌کنند، در کشتارگاه‌ها و دامداری‌ها کار می‌کنند و زنان خانه‌داری که گوشت خریداری می‌کنند.

به گفته دکتر گویا، این بیماری قابل درمان است، ولی باید زود تشخیص داده شود. داروی آن نیز در کشور موجود است و در اختیار تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دارد. همچنین تشخیص این بیماری ویروسی نیز در آزمایشگاهی مدرن صورت می‌گیرد که فاصله بین ارسال نمونه و تشخیص آن کمتر از ۲۴ ساعت است.

 شروع علائم بیماری ناگهانی حدود ۱ تا ۷ روزطول می‌کشد (متوسط ۳روز)، بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز،درد عضلانی (بخصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور (حساسیت به نور) می‌گردد. ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می‌شود. تب معمولاً بین ۳ تا ۱۶ روز طول می‌کشد. تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه‌ای در کام نرم و سخت شایع هستند. تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می‌شود. 

با آرزوی سلامتی و تندرستی

معاونت دانشجویی

مرکز بهداشت و درمان


ارسال شده در مورخه: 31-2-1396

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت