خانه  :: اساتید  :: اخبار

حضور معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دردانشگاه
مراسم گرامیداشت روز معلم با حضور معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دکتر مجتبی شریعتی نیاسر برگزار شد



 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم گرامیداشت روز معلم در سالن همایش های بین المللی غدیر دانشگاه با حضور معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، روسا، معاونین و اساتید دانشگاه برگزار گردید.

خلیل جمشیدی در مراسم گرامیداشت روز معلم، اظهار کرد: شهید مطهری خدمات و آثار ارزشمندی به جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه سالروز شهادت شهید مطهری به درستی با نام روز معلم نامگذاری شده است، اضافه کرد: از ویژگی‌های خوب دانشگاه زنجان، خروجی بسیار خوب دانشجوها بعداز تحصیل است.

خلیل جمشیدی افزود: خوشبختانه اساتید دانشگاه زنجان، دانشجوهای موفقی تربیت می‌کنند و تحویل جامعه می‌دهند. همچنین دانشگاه زنجان در برخی شاخص‌ها در تراز دانشگاه‌های تراز اول به‌شمار می‌رود، از وضعیت نسبتا مطلوبی برخورداریم. البته کاستی‌هایی هم هست ولی باید در رفع آن‌ها اهتمام بورزیم.

همچنین محمدرضا عظیمی معاون آموزشی دانشگاه زنجان اظهار کرد: در روند برنامه آموزشی دانشگاه هر آنچه به نفع استان بوده و اهداف بالادستی وزارت بوده پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه چهار دانشکده در دانشگاه وجود دارد که جمعیت آماری بزرگی دارند، اضافه کرد: برنامه توسعه این تعداد به ۹ دانشکده در دستور کار قرار دارد تا توسعه علمی با سرعت بیشتری طی شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه در ۶۵ رشته کارشناسی جذب دانشجو در دانشگاه صورت می‌گیرد، گفت: برنامه‌ریزی دانشگاه بیشتر بر روی تحصیلات تکمیلی است.

عظیمی با بیان اینکه دانشگاه سال گذشته در ۱۰۴ رشته کارشناسی ارشد دانشجو پذیریش داشته است، تصریح کرد: با سیاست وزارت علوم و دانشگاه ۲۶ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه را اساتید و دانشیارها تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در ۶۱ رشته دکترا پذیرش دانشجو در دانشگاه انجام شده است، اضافه کرد: به صورت متوسط برای هر ۲۳ نفر یک استاد در دانشگاه وجود دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بیان اینکه ۹ هزار دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، افزود: ۴۰۳ نفر نیز تعداد اساتید این دانشگاه است.

عظیمی با بیان اینکه در برنامه راهبردی دانشگاه سیاست نظام و وزارت علوم و تحقیقات در پیش گرفته شده است، ابراز کرد: یکی از مشکلات تعدد آیین‌نامه است که باعث سردرگمی دانشجویان ورودیه مختلف شده است.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه‌ها همچنین ممکن است تفاسیر مختلفی از آن شود که این مهم نیز باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بیان اینکه با کاهش تعداد دانشجو ظرفیت دانشگاه سطوح یک افزایش پیدا کرده است، گفت: در نتیجه ورودی دانشجوها به دانشگاه‌های سطح دو و سه کاهش یافته است.

عظیمی با اشاره به اینکه گردش علمی دانشجویان و موانع خروج آنها مشکلاتی ایجاد کرده است، تصریح کرد: اهتمام وزارت علوم به افزایش اختیارات دانشگاه‌ها است، اما این مهم عملیاتی نشده و نیاز به تدبیر دارد.

در ادامه این جلسه خلیل جمشیدی اظهار کرد: شهید مطهری خدمات و آثار ارزشمندی به جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه سالروز شهادت شهید مطهری به درستی با نام روز معلم نامگذاری شده است، اضافه کرد: از ویژگی‌های خوب دانشگاه زنجان، خروجی بسیار خوب دانشجوها بعداز تحصیل است.

رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه اساتید ما دانشجوهای بسیار خوبی را تربیت و به جامعه تحویل می‌دهد، گفت: در سایر بخش‌ها نیز دانشگاه وضعیت خوبی دارد.

در ادامه این جلسه مجتبی شریعتی نیاسر اظهار کرد: همه نظام‌های آموزشی ما بر اساس محوریت آموزش است.

وی با بیان اینکه شهید مطهری تنها یک مجتهد فیلسوف و معلم اخلاق نبود، تصریح کرد: وی به معنای واقعی کلمه مصلح بود.

معاون آموزشی وزیر علوم و تحقیقات فناوری با بیان اینکه کمتر شخصیتی چون شهید مطهری وجود دارد که استاد اخلاق و بزرگواری است، گفت: اوایل انقلاب جمعیت دانشجویی کشور ۱۸۰ هزار نفر بود، در حالی که در سال ۱۳۸۴ و در آغاز کار دولت نهم، جمعیت دانشجویی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

شریعتی با بیان اینکه جمعیت دانشجویی کشور در سال ۱۳۹۲ به رقم ۴ میلیون رسید که نشان از رشد ۱۲۰ درصدی داشته است، گفت: تعداد مراکز آموزش عالی کشور نیز در این سال‌ها ۲ هزار و ۸۰۰ مورد بود که این تعداد بیشتر از کشوری با جمعیت میلیاردی چین بود.

وی با بیان اینکه مهار وضعیت آموزش عالی و افزایش تعداد مراکز آموزش عالی تنها کاری بود که امکان انجام آن فراهم بوده است، گفت: برای این مهم تدوین طرح آمایش آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت که زیربنای سیاست‌گذاری صحیح در این بخش بود.

معاون آموزشی وزیر علوم و تحقیقات فناوری با اشاره به اینکه تدوین طرح آمایش آموزش عالی باید طی ۱۰ سال گذشته انجام می‌شد، اظهار کرد: در هشت سال دولت نهم و دهم بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ هفته‌ای دو تا سه مجوز آموزش عالی صادر شده است.

شریعتی با بیان اینکه تمرکززدایی و هم‌افزایی از جمله اقدامات انجام شده طی چهار سال گذشته بوده است، ابراز کرد:  باید در آموزش عالی به صورت ملی فکر شده اما به صورت محلی عمل شود.

وی با تاکید بر اینکه دوره حاضر دوره عقلانی و خردگرایی بود و باید از برخورد احساسی خارج و پرهیز شود، افزود: در انجام درست ماموریت‌گرایی دانشگاه‌های آموزش عالی عقب هستیم. 

معاون آموزشی وزیر علوم و تحقیقات فناوری تصریح کرد: در دوره‌های گذشته برخی دانشگاه‌ها به دنبال کارهای دیگری رفتند، اما طی چهار سال گذشته از این کار جلوگیری شد که به عنوان مثال دانشگاه پیام نور طی این زمان حتی یک مجوز دکترا دریافت نکرده است.

شریعتی با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور طی چهار سال گذشته ۲۰۰ مجوز رشته محل آموزش غیر حضوری دریافت کرده است، ابراز کرد: در سیاست‌گذاری آموزش عالی در دوره‌های گذشته کوتاهی شده و حتی به لحاظ فرهنگی نیز کاری انجام نشده است

وی با بیان اینکه میزان بیکاری عمومی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور ۱۲ درصد و بیکاری تخصصی ۱۸ درصد است، اظهار کرد: دانشگاه‌هایی که برای برخی نهادها ایجاد شده‌ است باید بر روی ریل خود حرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم و تحقیقات فناوری با تاکید بر اینکه ماموریت گرایی یک اصل در آموزش عالی است، ابراز کرد: دانشگاه زنجان از جمله دانشگاه‌های جامع و خوب سطح ۲ کشور است.

شریعتی با اشاره به اینکه هیچ مجوزی خارج از ماموریت دانشگاه‌ها طی چهار سال گذشته در کشور صادر نشده است، گفت: آموزش بستر سازی همه فعالیت‌های ما حتی در پژوهش است.

وی با تاکید بر اینکه در کیفی سازی حرکت‌های بسیار خوبی در بخش آموزش عالی کشور انجام شده است، افزود: البته روش آموزش طی سال‌های گذشته و امروز تغییر پیدا نکرده‌  و همچنان با همان روش‌های پیشین انجام می‌شود، در حالی که این بخش نیاز به تحول و پویایی دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم و تحقیقات فناوری با بیان اینکه دانشجو باید احساس موثر بودن کرده و با اساتید ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: آموزش بسترساز همه فعالیت‌های ما حتی در بخش پژوهش است.

شریعتی با اشاره به اینکه در رابطه با رشته محل‌های غیرضروری ایجاد شده در دانشگاه‌های  کشور میزان ۶۴ درصد در دانشگاه دولتی جمع‌آوری شد، تصریح کرد: این میزان در دانشگاه پیام نور ۲۷ درصد و در دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی ۹۵ درصد بوده است. 

وی با بیان اینکه در بخش کیفیت و در تحصیلات تکمیلی یکی از کارهای خوبی که انجام شد، اعطای ۶۰ میلیارد تومان وام به دانشجویان دکترا در سال گذشته بوده است، ابراز کرد: این وام سال 1396 به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

معاون آموزشی وزیر علوم و تحقیقات فناوری با تاکید بر اینکه فرصت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها 40 درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: در بازنگری و تدوین رشته‌ها نیز ۸۳۰ مورد بررسی شده که ۶۰۰  مورد آن بازنگری بوده است.

شریعتی در پایان تاکید کرد: نظارت بر آموزش عالی بسیار جدی‌تر از گذشته پیگیری می‌شود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم به مناسبت روز معلم از اساتید و کارشناسان آزمایشگاه های برتر به شرح ذیل و اساتید بازنشسته دانشگاه زنجان تجلیل به عمل آمد:

دکتر محسن افشارچی (دانشکده فنی و مهندسی)، دکتر محمد محمودی (دانشکده علوم)، دکتر حسن فتح زاده (دانشکده علوم انسانی)، دکتر رقیه همتی(دانشکده کشاورزی) و جناب آقای حسین محمدی(دانشکده فنی و مهندسی)، جناب آقای حسین فرزانه (دانشکده علوم)، جناب آقای اکبر حسین زاده(دانشکده علوم انسانی)، سرکار خانم فرزانه حسینی(دانشکده کشاورزی)

 

 

 

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 18-2-1396

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

غرس نهال به مناسبت روز درختکاری

کاشت3000 نهال به مناسبت روز درختکاری با حضور ریاست دانشگاه (22-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان