خانه  :: اساتید  :: اخبار

سالروز میلاد حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز مبارک باد
جانبازان، رهبران نهضت



به منظور گرامی‌داشت خاطره ایثارگری‌های جانبازان عزیز، سالروز ولادت با سعادت بزرگ جانباز کربلا، حضرت عباس علیه‌السلام به عنوان روز جانباز نامیده شده است. جانبازان با الهام از کردار و منش آن بزرگوار، درس فداکاری و شجاعت و وفا آموختند و در عمل نیز آن را به اثبات رسانیدند. این عزیزان در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام، تا پای جان ایستادند و با اهدای بخشی از وجود خود، از حریم اسلام محافظت نموده، حماسه‌ای جاوید آفریدند. آن‌ها امروز نیز با حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و ورزشی، از ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی دفاع نموده و با عمل به دستورات و احکام الاهی، الگوی شایسته‌ای برای جوانان و همه مردم انقلابی به شمار می‌آیند.

جانبازان، قهرمانان ایران اسلامی

جانبازان، انسان‌هایی ایثارگر و جان برکف‌اند که طی سال‌های جنگ تحمیلی و تجاوز دشمن، در خطوط مقدم جبهه، قهرمانانه سینه خود را در برابر آتش دشمن سپر کرده و در راه حفظ کیان اسلام، سلامت خود را تقدیم داشتند. هم‌چنین ایثارگرانی که به هنگام عملیات پاکسازی یا سایر مأموریت‌ها و بمباران‌ها، به نحوی صدمه دیده و با فداکاری‌های خود، کشور اسلامی و نظام الاهی آن را حفظ کرده‌اند، از شمار جانبازان محسوب می‌شوند. آری، جانبازان، قهرمانان واقعی و همیشگی این مرز و بوم‌اند. آنان سند زنده حقانیت انقلاب اسلامی و در واقع اسناد غیرقابل انکار حضور نیرومند جوان‌های ارزنده و انقلابی ما در جبهه و پشت جبهه هستند.

جانبازِ نمونه صدر اسلام

تاریخ اسلام، سرشار از سرگذشت دلاورمردانی است که سراسر زندگی‌شان، نشان از ایثارگری و جانبازی دارد. یکی از این مردان بزرگ، «زید» است که سال‌ها قبل از آن‌که نشانی از جانبازی در پیکر خود داشته باشد، خبر آن را از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شنید. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله روزی در حق او فرمود: «زید مردی است از مردان امت من که یکی از دست‌هایشان را در راه خدا هدیه خواهد کردو آن دست بر او به سوی بهشت سبقت می‌گیرد و زودتر از خودش وارد بهشت می‌شود و سرانجام خود او نیز در بهشت به دستش ملحق خواهد شد».
زید در جنگ جمل در کنار امیرمؤمنان علی علیه‌السلام با سپاه دشمن به نبرد پرداخت و پس از آن‌که جراحات بسیار زیادی برداشته بود، با نشان پرافتخار جانبازی به معبود خویش پیوست.

جانبازی، مقامی برتر از شهادت

جانبازی، مدال افتخاری است که خداوند متعال این نعمت ارزشمند خویش را نصیب انسان‌های پاک و بی‌آلایش خود می‌نماید؛ انسان‌هایی که از هستی و جان خویش در راه رضایت حق گذشته و در این راه، صبر و مقاومت می‌کنند. آن‌ها در صورت ادامه این راه، فضیلت و ارزششان حتی از شهیدان نیز والاتر است. راز این برتری این است که زندگی جانباز، همراه با سوختن است و چنان‌چه بتواند در مسیر اهداف واقعی خود، که تحقق آرمان شهداست مقاومت نموده و دشمنان را رسوا سازد، در این صورت فضیلتش از شهیدان نیز بیش‌تر خواهد بود.

جانباز، آموزگار انسانیت

ای جانباز! ای که خلوص در تو خلاصه می‌شود، عشق با تو تفسیر می‌گردد، حماسه با تو آغاز می‌شود، ایثار از وجود تو شکل می‌گیرد، ایمان از تو جاودانه می‌شود، زندگی از نخل پربار وجود تو جوانه می‌زند، و خون انقلاب در تن تو می‌جوشد، تو در حقیقت آموزگار و معلم انسانیت، شرافت، شجاعت و مردانگی هستی و چه زیبا خود این راه را پیموده‌ای.
ای جانباز! آینه صاف اندیشه‌ات، تصویر پاک تو را به ابدیت پیوند می‌زند. تو از مرز انسانیّت فراتر رفته‌ای، تو والاتر و بالاتر از انسانی. تو فراراه انسان، شعله‌ای افروختی که تا جهان باقی است، نور آن نیز باقی خواهد ماند. تو در جانبازی، خود را فنا کرده‌ای و در فنای خود، بقای دین و میهن را خواسته‌ای.


ارسال شده در مورخه: 11-2-1396