خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
بهترین گزینه های غذایی برای مبتلایان به نفخ شدید



 نفخ کردن یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که برای خیلی از افراد بعد از خوردن غذاهای مختلف ایجاد می‌ شود.

نفخ موقت، بی ضرر و کم عارضه است اما کسانی که به طور مداوم این حالت را تجربه می کنند، نیاز به مراجعه به پزشک دارند. در این میان برخی انتخاب های غذایی به کاهش علائم نفخ کمک می کنند:

زنجبیل: مصرف زنجبیل درمان خوبی برای بزرگی و نفخ شکم به علت توانایی آن در دفع کردن گاز از روده است. با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود، ناراحتی معده و اسهال را نیز می ‌توان تسکین داد و از آن‌ ها اجتناب کرد. زنجبیل همچنین باعث جذب بهتر می ‌شود و جذب مواد مغذی در خون را بهتر می ‌کند.

مارچوبه: مارچوبه حاوی پروبیوتیک ها یا همان باکتری های خوب برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش است. این سبزی خاصیت ادرار آور طبیعی دارد و سرشار از فیبر است که به‌ سلامت معده و روده کمک می ‌کند. مصرف آن همراه با گوشت و غذاهای دریایی آن ‌هم بخار شده، برشته یا کبابی توصیه می شود.

آب: بسیاری از افراد زمانی که نفخ می‌ کنند، تصورشان بر این است که نباید آب بنوشند، درصورتی که این کار کاملا اشتباه است. زمانی که آب نمی ‌نوشید، بدن احساس کمبود آب می ‌کند، در نتیجه بدن سعی می ‌کند همان میزان آب موجود در بدن را حفظ کند. پس اگر زیاد نفخ می ‌کنید، بهتر است به جای کم کردن میزان مایعات، مقدار آن‌ ها را بیشتر کنید.

کرفس: کرفس به عنوان ماده‌ کمکی برای هضم غذا استفاده می ‌شده است. کرفس، فعالیت روده و شکم را تنظیم کرده و به علت خاصیت دفع مایعات، باعث کاهش گازهای معده می ‌شود. کرفس منبع غنی آب و مواد دفع سموم است، که باعث دفع سموم بدنتان می ‌شود.

شیر بادام: از آنجا که برخی محصولات لبنی سنتی حاوی لاکتوز بوده و مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز قادر به هضم این نوع قند نیستند و نفخ شدید را بعد از مصرف آنها تجربه می کنند، به آنها توصیه می شود شیر بادام که کاملا خاصیت ضد نفخ دارند را جایگزین این محصولات کنند.

گوجه فرنگی: یک کاهنده نفخ شناخته شده به دلیل وجود مقادیر زیادی پتاسیم در آن است. مصرف گوجه فرنگی منجر به تعادل سطح سدیم در بدن، و کاهش نشانه های نفخ می شود.

رزماری و زردچوبه: رزماری باعث کاهش گاز معده و روده شده و به هضم غذا کمک می ‌کند. زردچوبه نیز به علت خاصیت آرام کننده‌ درد و التهاب مورد توجه است. ولی یکی دیگر از خاصیت ‌های آن کاهش نفخ است.

ماست: از آنجایی که بعضی از افراد به لاکتوز حساسیت دارند، بهتر است به جای شیر، از ماست استفاده کنند. ماست غذایی از پیش هضم شده است. یعنی پروسه ‌ای که در روند تهیه ماست طی شده، باعث شده است که به محض ورود ماست به بدن، جذب بافت ها شود. همچنین ساختمان شکر موجود در شیر، زمانی که به ماست تبدیل می‌شود کاملا می ‌شکند که همین امر از بروز نفخ و گاز معده جلوگیری می ‌کند. وجود باکتری‌ های زنده اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس در ماست باعث کاهش شدید نفخ می‌ شود.

با آرزوی سلامتی و تندرستی

معاونت دانشجویی

مرکز بهداشت و درمان


ارسال شده در مورخه: 13-9-1395

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت