خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
هفت راهکار طبیعی برای از بین بردن زخم های دهانی



 زخم های دهانی باز را نباید با زخم های سرد اشتباه گرفت؛ این زخم ها در بافت نرم داخل دهان تشکیل می شوند و معمولا بر روی لب های داخلی، گونه ها، لثه و زبان تظاهر می کنند در حالی که زخم های سرد ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس بیشتر به صورت تاول روی لب ها و لبه های بیرونی دهان خود را نشان می دهند.

زخم های دهانی معمولا به دلیل جراحات جزئی مانند گاز گرفتن گونه ها، محرک های دهانی، استرس، کمبودهای تغذیه ای، حساسیت های غذایی و آلرژی ایجاد می شوند. با این حال درمان های طبیعی و خانگی برای التیام این زخم ها پیشنهاد شده است:

اجتناب از غذاهای اسیدی و شیرین: به محض بروز زخم های دهانی از مصرف غذاها و یا نوشیدنی های اسیدی اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که خوراکی های شیرین هم مصرف نکنید چون باکتری های دهان شما قند را به اسید تبدیل می کنند و روند بهبود زخم های دهانی را طولانی تر می نمایند.

تغییر خمیر دندان: به گفته کارشناسان کلینیک مایو، خمیردندان های حاوی سدیم لوریل سولفات، یک عامل ابتلا به زخم های دهانی هستند. از خمیر دندان ها و دهان شویه هایی استفاده کنید که حاوی سدیم لوریل سولفات نباشند.

استفاده از نمک و پراکسید هیدروژن: هر دو نمک دریا و پراکسید هیدروژن دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده است. دو قاشق چای خوری از نمک دریا و 3درصد پراکسید هیدروژن به یک لیوان آب گرم خوب مخلوط کنید. به عنوان یک دهانشویه از آن استفاده روزی دو تا سه بار استفاده کنید و محلول را به هیچ وجه قورت ندهید.

استفاده از جوش شیرین: جوش شیرین قلیایی است و بنابراین به خنثی سازی اسیدهای دهان که درد را تحریک می کنند، کمک می کنند. ضمنا جوش شیرین خاصیت ضد درد و تمیز کننده دهان را نیز دارد. در یک فنجان آب گرم یک قاشق چای خوری جوش شیرین را حل کرده و چند بار در روز برای چند دقیقه غرغره کنید.

مصرف عسل: عسل می تواند زخم را تسکین دهد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. پنبه را در عسل فرو برده در منطقه آسیب دیده بگذارید. همچنین می توانید روغن گلیسیرین و یا ویتامین ای را به همان شیوه استفاده کنید.

کمپرس یخ: یخ درمان خانگی موثر برای بی حس کردن درد زخم دهان است. قرار دادن کمپرس یخ بروی نقطه آسیب دیده سوزن سوزن شدن ناشی از زخم یا احساس درد و سوزش آن را برطرف می کند.

برطرف کردن کمبودهای تغذیه ای: از آنجایی که یکی از دلایل بروز زخم دهانی می‌ تواند کمبود دریافت ریز مغذی‌ ها باشد، گنجاندن منابع غذایی این مواد مغذی نقش مهمی در بهبودی فرد دارد:

مواد غذایی شامل جگر، غذاهای دریایی، گوشت قرمز کم‌چربی، لوبیاهای خشک، حبوبات، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن و زرده تخم‌مرغ بهترین منابع خوراکی حاوی آهن هستند. قارچ و سبزیجاتی که برگ سبز دارند، منابع غنی اسیدفولیک هستند. شیر، تخم مرغ، ماهی، پنیر و گوشت جزء غنی‌ترین منابع ویتامین ب 12محسوب می ‌شوند.

                                                                   با آرزوی سلامتی و تندرستی

  معاونت دانشجویی

   مرکز بهداشت و درمان

 


ارسال شده در مورخه: 18-7-1395

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت