خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
از 12 عادت غلط تخریب سلامت دندان ها پرهیز کنید



 خراب شدن دندان ها به هزار و یک دلیل رخ می دهد و آنهم به خاطر عادات نادرستی که بسیاری از ما خواسته و ناخواسته آنها را انجام می دهیم؛ چه به طور خودآگاه و چه ناخودآگاه.

در اینجا 12 دلیل اصلی تخریب سلامت دندان ها معرفی شده است؛ از عادات و سبک زندگی غلط افراد گرفته تا رفتارهای تغذیه ای نادرست:

جویدن یخ: شاید به نظرتان جویدن خوراکی هایی مانند یخ که حاوی قند نیستند، بی ضرر و طبیعی به نظر برسد اما این کار باعث ترک خوردن دندان ها و تحریک بافت نرم داخل دندان می شود. به طور کلی خوردن غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم ممکن است باعث درد ناگهانی در دندان شده و این درد را ادامه دار کند. دفعه بعد اگر خیلی اصرار به جویدن یخ داشتید، می توانید از آدامس های بدون قند به جای آن استفاده کنید.

بازی های ورزشی بدون محافظ دهان: انجام بازی هایی مانند فوتبال، هاکی و یا هر ورزش تماسی دیگر، بدون استفاده از محاظ های دهان و دندان خطر شکستگی دندان را به همراه دارد. محافظ های دندان قطعات پلاستکیی هستند که از ردیف بالایی دندان محافظت می کنند. دندان پزشک می تواند این محافظ ها را در اختیارتان بگذارد.

استفاده از شیشه شیر هنگام خواب کودک: این کار دندان های جدید کودک را دچار پوسیدگی می کند. کودک ممکن است به خوابیدن با شیشه در دهان، عادت کند و دندانهایش در تمام طول شب غرق در شکر باشند. بهتر است شیشه کودک را خارج از گهواره او بگذارید.

دندان قروچه: این رفتار که ناشی از استرس بخصوص هنگام خواب است، باعث درد و آسیب دیدن دندان ها می شود. استفاده از محافظ های دندانی بخصوص هنگام خواب برای کنترل دندان قروچه مهم است. اجتناب از غذاهای سفت در طول روز می تواند درد و آسیب ناشی از دندان قروچه را کاهش دهد.

قطره سرفه: این قطره ها اگرچه برای کنترل سرفه کاربرد دارند ولی سرشار از قند هستند بنابراین باید مطمئن باشید که بعد از مصرف آنها حتما مسواک می زنید. قند موجود در این قطره ها باعث تشکیل پلاک روی دندان ها، تبدیل قند به اسید و از بین رفتن مینای دندان می شود.

مصرف پاستیل: همه رفتارهای شیرین خطر پوسیدگی دندان را رواج می دد اما برخی شیرینی ها به دندان می جسبد و با تولید قند به اسید مینای دندان را از بین می برد. اگر میخواهید پاستیل بخورید به جای یک میان وعده جدا، آن را همراه یک وعده غذایی مصرف کنید، در حین غذا بزاق بیشتری ترشح می شود که اسید و مواد باقیمانده شکلات را تا حدی می شوید و پاک می کند.

باز کردن درب بطری با دندان: این کار یکی از عادات بدی است که دندان ها را خراب می کند. استفاده از دندان به عنوان ابزار می تواند موجب لب پر شدن یا ترک خوردن آن شود. به جای این کار همیشه یک قیچی و در باز کن کوچک همراه خود داشته باشید. دندانهای شما فقط برای خوردن طراحی شده اند.

نوشیدنی های ورزشی: بدون شک استفاده از این نوشیدنی ها بعد از ورزش های سنگین، حس طراوت را به دنبال دارد اما این نوشیدنی ها اغلب حاوی قند بالا هستند و باعث از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی می شوند. یک راه برای هیدراته ماندن حین ورزش استفاده از آب است که نه کالری دارد و نه قند.

نوشیدن آب میوه: آب میوه ها با ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها شناخته می شوند اما متاسفانه حاوی قند بالا هستند و برخی از آنها حتی می تواند به اندازه نوشابه قند داشته باشد. از نوشیدن آب میوه هایی که شکر دارند، اجتناب کنید و یا این که محتوای قند آنها را حتما با آب رقیق کنید.

چیپس: باکتری های موجود در پلاک دندان غذاهای نشاسته ای را نیز به اسید تبدیل می کنند. حمله این اسید به دندان 20 دقیقه طول می کشد و اگر غذا بین دندانهایتان باقی مانده باشد یا مرتب میان وعده مصرف کنید، مدت این حمله طولانی تر نیز خواهد بود. پس از مصرف چیپس یا غذاهای نشاسته ای دیگر که ممکن است بین دندانها باقی بمانند، نخ دندان بکشید.

نوشیدن قهوه: رنگ قهوه و اسیدیته آن می تواند منجر به زردی دندان ها در طول زمان شود. خوشبختانه لکه های ناشی از مصرف قهوه روی دندان ها با روش های مختلف قابل برطرف شدن هستند. با دندان پزشک تان در مورد تغییر رنگ دندان ها و برطرف کردن این لکه ها مشورت کنید.

سیگار کشیدن: تمامی محصولات توتون و تنباکو می تواند منجر به بروز لکه روی دندان ها و ایجاد بیماری های پریودنتال شود. توتون و تنباکو همچنین با خطر ابتلا به سرطان دهان نیز در ارتباط است. 

 

                                                                  با آرزوی سلامتی و تندرستی

                                                                           معاونت دانشجویی

                                                                         مرکز بهداشت و درمان

 


ارسال شده در مورخه: 5-4-1395

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت