خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
12 راز برای تجربه یک زندگی طولانی و سالم را بشناسید



 امروزه افراد به زندگی طولانی‌ تر اهمیت بیشتری می‌ دهند، انواع و اقسام روش‌ های سالم زندگی کردن، اهمیت دادن به تغذیه، ورزش‌ ها، مکمل‌ ها و ... توصیه‌ هایی هستند که هر روز برای زندگی سالم‌ تر و طولانی‌ تر می‌ شنویم. اما، به نظر می‌ رسد مهم‌ تر از آن‌ ها، مواردی باشند که در توصیه‌ های معمول، زیاد به آن‌ ها پرداخته نشده است. شما به یک الگوی بلندمدت سالم برای عمر طولانی نیاز دارید.

داشتن یک زندگی سالم طولانی، ابدا تصادفی نیست و درست مانند بسیاری چیزهای با‌ارزش دیگر حاصل شهود و نیز درایت است.

برای رسیدن به این هدف، نکته مطرح می ‌شود:

محافظت از دی ان آ: با افزایش سن، انتهای کروموزوم ها به نام تلومورها، کوتاه تر می شود و این روند فرد را بیشتر در معرض بیماری ها قرار می دهد. این در حالی است که تغییرات در شیوه زندگی و انجام ورزش در برابر این روند محافظت ایجاد می کند. در واقع در پیش گرفتن عادات سالم در زندگی ممکن است روند پیر شدن در سطح سلولی را کند کند.

داشتن روابط طولانی مدت: افرادی که با فراوانی بالاتری به تعامل با دوستان و افراد خانواده می ‌پردازند، به نسبت چشمگیری طول عمر بیشتری دارند. اگر این تعامل ‌ها گاهی شامل کمک کردن به یکدیگر باشد، این تاثیر حتی بیشتر هم خواهد بود. بنابراین، بین کارهایتان، ‌وقت خالی پیدا کنید و زمان بیشتری را با اطرافیان بگذرانید. به علاوه، اگر در کارتان روابط اجتماعی خوبی را تجربه می ‌کنید، سعی کنید به این زودی ‌ها، بازنشسته نشوید.

ترک سیگار: یک مطالعه انگلیسی 50 ساله نشان می دهد که ترک سیگار در سن 30 سالگی می تواند طول عمر را یک دهه افزایش دهد.

تجربه خواب بعد از ظهر: خواب بعد ازظهر، یک روند استاندارد در بسیاری از نقاط جهان است و در حال حاضر شواهد علمی نشان می دهد که چرت زدن در هنگام بعد از ظهر تا 37 درصد خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به پایین نگه داشتن هورمون های استرس کمک می کند.

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای: این رژیم سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون و ماهی است. تجزیه و تحلیل ها نشان داده است که پیروی از رژیم مدیترانه ای خطر چاقی، قند خون بالا، فشار خون و عوامل دیگر که با بیماری های قلبی عروقی و دیابت ارتباط دارند را کاهش می دهد.

پیروی از رژیم غذایی اوکیناوایی: مردم اوکیناوا در ژاپن به طور سنتی 80 درصد از بشقاب غذایی خود را با سبزیجات سبز و زرد و کم کالری پر می کنند و پیروی از این رژیم در آنها یک راز اساسی در افزایش طول عمر است.

ازدواج: کمتر از یک ‌سوم مردانی که از همسر خود جدا شده ‌اند، به سن 70 سالگی می ‌رسند. بنابراین، اگر مرد هستید و می‌ خواهید عمر طولانی ‌تری داشته باشید، بهتر است به ازدواج فکر کنید.

پرتحرک بودن: ده ها مطالعه حاکی از آن است که فعالیت بدنی منظم خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت بعلاوه انواع خاصی از سرطان و افسردگی را کاهش می دهد. انجام 2.5 ساعت ورزش منظم در هفته برای تجربه طول عمر بیشتر لازم است.

استفاده از تجهیزات ایمنی: حوادث رانندگی به عنوان پنجمین علل شایع مرگ و میر در ایالات متحده و علت اصلی مرگ برای افراد سنین 1 تا 24 سالگی شناخته شده اند. استفاده از تجهیزات ایمنی یک راه ساده برای افزایش شانس شما و تجربه زندگی طولانی تر است. به عنوان مثال کمربند ایمنی احتمال مرگ و آسیب های ناشی از تصادفات اتومبیل را تا 50 درصد کاهش می دهد. از مرگ های ناشی از حوادث دوچرخه سواری و موتورسیکلت نیز می توان با استفاده از کلاه ایمنی کاست.

خواب کافی: خواب با کیفیت و کافی خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری قلبی و اختلالات خلق و خوی را کاهش می دهد. خواب کافی به بهبود سریع تر بیماری ها نیز کمک می کند. اینطور ثابت شده که خواب کمتر از 5 ساعت در شبانه روز خطر مرگ زودرس را افزایش می دهد بنابراین اطمینان از داشتن خواب کافی، یک اولویت است.

مدیریت استرس: با انجام تکنیک های یوگا، مدیتیشن، و یا تنفس عمیق، استرس خود را برای تجربه عمر طولانی تر، کنترل کنید و خطر ابتلا به التهاب مزمن و فشار خون بالا ناشی از استرس مزمن را کاهش دهید.

حرکات کششی: حركات كششي به مدت10 دقيقه هر روز صبح فوايد گوناگوني دارد، از جمله اين فوايد مي توان به كاهش خطر حمله قلبي، كاهش استرس و بهبود گردش خون اشاره كرد. شما به راحتي مي توانيد تاثير اين عادت را تنها ظرف مدت 10 روز مشاهده كنيد.

 

 

                                                                  با آرزوی سلامتی و تندرستی

                                                                          معاونت دانشجویی

                                                                       مرکز بهداشت و درمان


ارسال شده در مورخه: 8-3-1395

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت